Toon posts:

oproep aan echte hardware-kenners

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!,

Deze vraag staat al uit, maar ik weet zeker dat er cracks zijn die het antwoord weten.

Ik heb een leeg systeem, heb via een cdrom win2k geinstalleerd op de C-schijf. Wanneer die opstart krijg ik een blauw scherm met daarin INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE. Ik heb geen idee wat dat betekent. Wanneer ik CD-ROM en Harddisk loskoppel en het systeem dan start krijg ik de melding DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. Wat heb ik al geprobeerd / goed staan:

-2 floppy drives geprobeerd (zelfde merk)
-alle boot-sequences geprobeerd
-opstartflops van 98, 2k, partition magic en xosl
-alles goed aangesloten

Ik weet het echt niet meer, en heb van iemand gehoord dat die hetzelfde probleem heeft,

Groeten, Jeroen Nugteren

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 21:40
Ik denk dat je 4 IDE poorten hebt, en dat je je C schijf aan een "Promise" of "Highpoint" controller hebt gehangen, een UDMA100 controller dus. Wat je kunt doen is ff je IDE kabel die aan je C schijf hangt lostrekken en de kabel in een andere IDE poort duwen, die van je VIA chipset, of BX of wat dan ook, ik weet niet wat je hebt, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Anders geef ff je specs, en hoe je je schijven er in hebt gehangen, dus bijv:

IDE1: hdisk
IDE2: cdrom
IDE3(promise): hdisk
IDE4(promise): cdrom

En je cdrom speler waar je je bootcd in hebt zitten moet ook op een "standaard" IDE poort zitten.

Trouwens, in win2k bij de install krijg je op een gegeven moment ook een optie "press F6 if you want to intall a third party SCSI controller" of zoiets. Als je dan een diskette hebt met je promise of highpoint UDMA 100 drivers erop, moet je dus op F6 drukken, en dan vraagt ie op een gegeven moment naar die floppy. Volgens mij moet dat ook werken.

Verwijderd

Ik wil niet beweren dat ik een echte hardkenner ben, maar toch.

Je kan dus wel win2k installeren op je hd, maar daar na start er niet van op. Misschien ligt het aan je master/slave instellingen van je hd, van misschie is versie van win2k gaar

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 16:52

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Op zondag 09 september 2001 11:08 schreef mcnuggets het volgende:
Hoi!,

Deze vraag staat al uit, maar ik weet zeker dat er cracks zijn die het antwoord weten.
huh? :?

misschien je mbr naar de kl*ten?

Verwijderd

Topicstarter
Specs:

Harde schijf is master op IDE1 en CD-ROM is slave op dezelfde poort IDE2 is leeg, en op die laatste zit de floppy, verder heb ik geen poorten op mn moederbord. Ik heb die F8 functie ook al geprobeerd, maar ik kom niet voorbij dat blauwe scherm. En die floppy wordt nog steeds wel gelezen, maar niet gezien als bootable,

misschien is mn moederbord naar de kloten, zou ook nog kunnen,

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
heb je wel voor installe van win2k je driverdisk
gebruikt

(in begin van win2k moet je snel F6 ofzo indrukken voor scsi devices/ of anders controlers)
anders weet win2k niet hoe die je controler moet aansturen

vandaar je blauwe scherm

• eX0duS
Wat voor mobo heb je? Want zover ik weet heeft bijv. (om een oude te noemen) Een ABit BH-6 een highpoint controller, en maybe heeft de installatie van win2k ook wel drivers daar van nodig. Ik weet niet zeker.

Maar geef ff wat meer specs, dus alles:
mobo
proc
geluid
video
geheugen
alles dus...

Als het even kan, misschien dat ik er iets mee kan. Maar ik denk niet dat er iets naar de gort is, want kun je bijv. Win98 of ME nog wel installen?

Het je je schijf al ingedeeld in partities? En staat de C drive al op active? Staat de master/slave verhouding goed?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:21

Predator

Suffers from split brain

mbr kaput ?

boot ie wel met win2k starup disk ???
anders gewoon es fdisk /mbr

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 september 2001 11:26 schreef het_beest het volgende:
Wat voor mobo heb je? Want zover ik weet heeft bijv. (om een oude te noemen) Een ABit BH-6 een highpoint controller, en maybe heeft de installatie van win2k ook wel drivers daar van nodig. Ik weet niet zeker.

Maar geef ff wat meer specs, dus alles:
mobo
proc
geluid
video
geheugen
alles dus...

Als het even kan, misschien dat ik er iets mee kan. Maar ik denk niet dat er iets naar de gort is, want kun je bijv. Win98 of ME nog wel installen?

Het je je schijf al ingedeeld in partities? En staat de C drive al op active? Staat de master/slave verhouding goed?
Moederbord : Asus P5A Super 7
Processor : AMD K2-450
Geluid : Creative Soundblaster
Video : Diamond Viper V550
Geheugen : 192 MB
Harddisk : 30 G Maxtor (helemaal nieuw)
CD ROM : 48 x
Floppy : NEC

Ik heb nog geprobeerd om win2k via die boot-cd te installeren, maar ik krijg een ATAPI-NON BOOTABLE melding (ofso) master slave staat ook goed,

gr

Jeroen

• eX0duS
Op zondag 09 september 2001 11:34 schreef mcnuggets het volgende:
gr

Jeroen
Aangenaam, ik heet ook Jeroen :)
Ik zal ff kijken of ik iets kan vinden, want ik kan me eigen niet voorstellen dat er iets kapot is ofzo.

Maar kun je wel windows 98 ofzo installen?

• bertje
  • Laatst online: 08-01 14:21
ik denk dat je zoals het_beest al zegt meerdere ide controllers hebt waaronder ata 100. Deze worden std. niet door win2k ondersteunt. Je kunt het oplossen door jij hdd tijdelijk tijdens de installatie op de ata 33 te hangen en daarna onder win2k de drivers te installeren of je gaat tijdens de win2k installatie na de eerste reboot op F6 duwen en je selecteert de driver handmatig...

Verwijderd

allereerst, waarom zet je je CD-rom niet op secondary master.. maar goed, dat terzijde, dat mobo heeft neem ik aan geen RAID troep..

dan is het ronduit weird

boot-sequence eerst CD-rom zetten en dan W2K erin stoppen en van CD-rom booten MOET lukken anders is er iets mis met master/slave kan niet anders (of ja kan wel anders dan is je IDE poort stuk maar ik geef je 1% kans dat dat zo is) zelfs al is je harddisk naar de haaien dan moet je van CD-Rom kunnen starten, anyway als je dat kan ga dan naar de recovery console, beetje zoeken en format alles, partitioneer eventueel met diskpart commando (help voor alle commandos trouwens) en doe vervolgens fixmbr.. doet ie het dan nog niet dan sta je voor een heeel grooot blok

Verwijderd

Topicstarter
Dus....?

omdat ik (inderdaad) een ata100 kabel voor mn harde schijf gebruik, zou mn boot-flop, en mn windows niet draaien?

Verwijderd

Topicstarter
Nou..ik ben niet veel verder gekomen met een ATA 33 kabel. Wel heb ik via een bootcd van windows2000 mn harde schijf leeg kunnen gooien, waardoor ik weer terug bij af ben. Als ik mn pc opstart gaat het systeem zoeken naar een operating system op A:\ Daar zit absoluut een boot-disk in, maar deze wordt niet als zodanig herkend,

hoe kan dit nou?????

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
heb je je nieuwe HD al ge-fdisked??, en actief gemaakt anders weet het systeem niet van waar hij moet booten..

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

ff algemeen: Inaccessible boot device komt normaal als BIOS message en niet als BSOD.

Uit je verhaal maak ik daarom op, dat je windows wel start, maar dat ie daarna niet verder kan. Dat is erg vreemd, aangezien ie dan al wel geboot heeft en windows ook al zover heeft gekregen zich op te starten.

Dat ie windows nu niet kan opstarten is inderdaad het meest logisch te verklaren door een ATA(100) 'probleem'. nl: een incorrecte/geen/onleesbare bootsector zou dit berich al via de bios geven.

Uitgaande van de bovenstaande suggestie (waar naar ik zo vluchtig even kijk iedereen verder ook al vanuit is gegaan), zou het opgelost moeten zijn, door de schijf vanwaaruit je windows boot, over te plaatsen naar een gewone IDE schijf. Zet deze schijf daarbij aan het eind van je stekkertje (master) en zet de jumper van je harde schijf daar dan ook op. (staat meestal wel op de rand van je hd zelf of anders in een of andere handleiding. Meestal [links=cable select, midden=slave, rechts=master] maar dat kan afwijken. Bij oude harde schijven zit de jumper nog wel eens ergens op het printplaatje..)

Als dit allemaal zo staat en het blijft zo, ligt het NIET aan een ATA(100), maar kun je eens kijken naar de bios instellingen van je harde schijf. Zet m voor de zekerheid ns in dma1 en udma uit. staat LBA goed?

Een andere optie zou een bootvirus kunnen zijn. Als je ergens een rescue disk kan regelen van een of andere populaire virusscanner zou ik dat zeker niet nalaten.

Vervolgens kun je eens naar de kwaliteit van je kabeltje gaan kijken (misschien werkt t met een andere wel). Stroom = ook goed?

Hierna kun je je ide connector ns bekijken. Zitten er dooie pinnetjes op?

Als dit allemaal niet werkt ben je ongeveer aan het einde van je mogelijkheden gekomen. Je kunt de harde schijf dan nog eens in een andere comp proberen op te starten. Weet je zeker dat het daaraan ligt.

Als je dan nog moeilijk wil doen: probeer DOS of linux eens te installeren en misschien wil dat nog. Als dat zo is, kun je waarschijnlijk *op de een of andere manier* ook win wel aan de praat krijgen.

Succes!!

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Topicstarter
silent storm....

bedankt voor je enorm goeie input. Alleen lost dit het daadwerkelijke probleem voor mij nog niet op.

Wanneer ik GEEN harddisk en GEEN cd-rom aansluit, of een lege harde schijf, krijg ik de melding DISK BOOT FAILURE op de a-schijf. Het probleem is dus vooral dat mn computer mn bootdiskettes niet wil laden. Wanneer dit wel het geval zou zijn, zou ik volgens mij windows op een fatsoenlijkere manier kunnen installeren.

De vraag is dus eigenlijk, weet jij misschien waarom ik die foutmelding krijg, ik heb al op internet gekeken, maar daar gaat het steeds om een fout met de harde schijf, en wordt als oplossing gegeven dat je via je floppy moet booten (hetgeen dus niet lukt!!!)

gr, wanohopig jeroentje

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Ej sorry voor wat trage reactie, kwas ff weg..

Als je bootschijfje bij het opstarten al niet wordt herkent, komt dat door je bios (of een corrupt kabeltje/controller, maar dat is minder waarschijnlijk.)
Misschien kan een bios flash iets oplossen?

Hierbij sluit ik de mogelijkheid van een compleet verrot mobo/schijfjestation eerst maar uit. Mocht bovenstaande niet werken, probeer het dan eens met een ander schijfjestation in dezelfde computer (of doe dat eerst als dat makkelijker is voor jou op dit moment). Mocht dit beiden niet werken, kan ik zo eerst niets anders bedenken dan een corrupt moederbord.

De foutmelding is toch nog steeds inaccessible boot device? zo niet, graag ff neerzetten. Als er een codenummer bijstaat is het ook weer makkelijker daarop extra info te zoeken (of in combinatie met) dan op de foutmelding zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Die INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE error kreeg ik binnen windows 2k tijdens het booten daarvan, maar dat kan ook komen doordat het een vreemde ghost-cd is. Ik heb de harde schijf weer leeg kunnen gooien, dus daar staat niks meer op. Ik krijg nu dus de melding "no operation system found' en dus DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

ik heb de bios defaults al ingeladen, en het verhaal ook al met een ander diskettestation en een andere IDE kabel geprobeerd :'(

Verwijderd

dit had ik ook met mijn WINNT 4.0 Server dan MOET je booten van de CD en dan de Setup uitvoeren of met de 3 Floppys boten en dan setuppen
Op zondag 09 september 2001 11:08 schreef mcnuggets het volgende:
Hoi!,

Ik heb een leeg systeem, heb via een cdrom win2k geinstalleerd op de C-schijf. Wanneer die opstart krijg ik een blauw scherm met daarin INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE. Ik heb geen idee wat dat betekent. Wanneer ik CD-ROM en Harddisk loskoppel en het systeem dan start krijg ik de melding DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. Wat heb ik al geprobeerd / goed staan:

-2 floppy drives geprobeerd (zelfde merk)
-alle boot-sequences geprobeerd
-opstartflops van 98, 2k, partition magic en xosl
-alles goed aangesloten

Ik weet het echt niet meer, en heb van iemand gehoord dat die hetzelfde probleem heeft,

Groeten, Jeroen Nugteren

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Op zondag 09 september 2001 17:59 schreef Joboskrillo het volgende:
dit had ik ook met mijn WINNT 4.0 Server dan MOET je booten van de CD en dan de Setup uitvoeren of met de 3 Floppys boten en dan setuppen
Mag je 4 schijfjes van maken die op de cd staan (handig als je niet kan booten, maar misschien op andere comp?) onder X:\bootdisk oid.

De enige optie die ik nog kan bedenken is een bios flash, maar misschien sjokt hier nog iem anders rond die slimmer dan mij is op dit gebied :P

• KeiFront
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 18:01
Die foutmelding van win2k was vermoed ik deze: Stop 0x0000007B or INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

Dit betekent dat ofwel win2k de verkeerde driver gebruikt om je drive te herkennen ofwel is er iets mis met de partitietabel, op de microsoft website staat nog wel wat meer uitleg over deze error. Ik heb dit probleem ook al ooit gehad bij mij was de oorzaak dat de ide-driver corrupt was geraakt ik heb toen win2k opnieuw moeten installeren.

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

Heb je al gecontroleerd ofdat je boot diskette ook in een andere pc werkt misschien is de diskette wel stuk. En controleer ook eens ofdat de kabel naar het diskette station goed is aangesloten.

Verwijderd

Op zondag 09 september 2001 15:12 schreef mcnuggets het volgende:
Nou..ik ben niet veel verder gekomen met een ATA 33 kabel. Wel heb ik via een bootcd van windows2000 mn harde schijf leeg kunnen gooien, waardoor ik weer terug bij af ben. Als ik mn pc opstart gaat het systeem zoeken naar een operating system op A:\ Daar zit absoluut een boot-disk in, maar deze wordt niet als zodanig herkend,

hoe kan dit nou?????
wat heb je aan een boot-disk, je hebt de win2000 cd-rom toch?

• sewer
  • Laatst online: 13:40

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 14:08

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

anders start je ff op met een dos diskette en start je Fdisk je moet dan wel ff de boot partitie op Active zetten waarschijnlijk is dat de fout

Verwijderd

wat betreft je floppy die niet werkt, klinkt misschien wat dom.. maar

1- werkt je bootfloppy wel op ANDERE pc's (anders izzie stuk :P)
2- zit je floppydrive er goed in (kabel goed/niet verkeerd om)

• FreakNL
  • Laatst online: 10:45

FreakNL

Well do ya punk?

Ik weet de oplossing! :)

Je harddisk is nieuw. Dit is dus waarschijnlijk een udma66 of zelfs udma100.

Je moederbord werkt waarschijnlijk op udma33 of 66. In ieder geval lager dan je harde schijf. Dit werkt dus niet lekker. Dit is een bekend probleem met Maxtor schijven + (Asus) moederborden + W2K. Ik vind het vreemd dat niemand dat hier dat wist. Iedereen komt met vage suggesties.

De oplossing is het volgende:

Je moet ergens op de Maxtor site (weet niet waar) een programma downen waar je je harddisk mee kan "flashen" . Je moet je harddisk dan op de snelheid zetten waarop het moederbord ook loopt. Als je moederbord dus udma33 loopt, moet je je schijf daar ook op zetten. Als je het programma niet kan vinden op de Maxtor site: ik heb het ook, dus je kan me mailen. MAar volgens mij is het makkelijk te vinden. Heb nu geen zin om te kijken.

Waarom weet ik dit? Ik had hetzelfde probleem met mijn Asus P3b-f (udma33) + Maxtor schijf (udma66). Windows 98 draait perfect, maar W2k kreeg ik ook niet aan de praat. Nu wel dus.

Succes :)

• Boomrups
  • Laatst online: 15-10-2025
Jumpertje verkeerd perhaps? :P

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben nog ff wat aan het zoeken geweest (kon het niet laten) :)

Je moederbord loopt dus op UDMA33. Dus dit is jouw probleem
Overview: Some older Ultra DMA 33 motherboards with older BIOS' (revision date 10/28/98 and older) have exhibited compatibility issues with Ultra DMA/66/100 drives. The symptom manifests itself as a system hangs at boot, and performance problems. On some motherboards the system does not properly check the UDMA setting returned by the drive. The end result is that the motherboard attempts to set itself up in an unsupported mode. These issues arise because of a bug in the system's BIOS, NOT a problem with the Maxtor hard drive. Some System's will also have performance problems due to the controller chipset. To eliminate this problem, Maxtor has developed the UDMAUPDT.EXE The UDMAUPDT.EXE changes the Ultra DMA Mode for the following hard drive families (and newer) ONLY:

DiamondMax 6800
DiamondMax Plus 6800
DiamondMax 36
DiamondMax VL 17
DiamondMax 40
DiamondMax VL 20
DiamondMax Plus 40
DiamondMax 60
DiamondMax VL 30
DiamondMax Plus 40 UDMA/100
DiamondMax 60 UDMA/100
DiamondMax VL 30 UDMA/100
Klik hier voor de download van het fixbestand

Succes!

:z

Verwijderd

99,9% kans dat de jumpers op je schijf niet goed staan, ik heb dat probleem namelijk ook gehad.

Verwijderd

Je hard disk helemaal nieuw, maar je PC niet?

Het klinkt alsof de BIOS een ander beeld heeft van hoe deze de hard disk moet aansturen dan dat het O.S. heeft. Hoe heeft de BIOS je hard disk gedetecteerd?

Als de grootte in de BIOS niet overeenkomt met de grootte van de hard disk, probeer dan - van de hard disk fabrikant - een tooltje te downloaden dat zich tussen de BIOS en de hard disk in plaatst en probeer vervolgens of je O.S. gestart kan worden (al dan niet na een nieuwe installatie).
Maxtor levert als tool "EZBIOS", die zich in de MBR van je hard disk nestelt en eventuele problemen met de aansturing van je hard disk via de BIOS verhelpt.

Een andere mogelijkheid is misschien een corrupte ECSD (extended system configuration data); hierin slaat de BIOS informatie op over de aangesloten hardware. Probeer met een optie als "Reset Configuration data" of "Reset ECSD" in de BIOS deze informatie te resetten (de BIOS vult deze automatisch weer aan met de correcte informatie)

Succes

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 01:04 schreef scoop het volgende:
Het klinkt alsof de BIOS een ander beeld heeft van hoe deze de hard disk moet aansturen dan dat het O.S. heeft. Hoe heeft de BIOS je hard disk gedetecteerd?
Op maandag 10 september 2001 00:44 schreef KIP het volgende:
99,9% kans dat de jumpers op je schijf niet goed staan, ik heb dat probleem namelijk ook gehad.
Dat zeg ik! :)

Verwijderd

Topicstarter
okeej, dus het probleem met mn harde schijf kan ik tzt wel oplossen.

maar dit vertelt mij helaas niks over het feit dat mijn a-station geen boot-diskettes leest.

Ik heb 2 verschillende a-stations geprobeerd, 2 verschillende IDE-kabels, heb de bootfloppys op een andere pc geprobeerd.

Ik heb alleen de stations nog niet op een andere computer geprobeerd, dat is misschien nog een mogelijkheid?

Of is het zo dat wanneer mn harde schijf juist gelezen wordt door de computer, mn diskettestation ineens wel bootdiskettes kan lezen?

gr

jeroen

• xiphoid
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

Op zondag 09 september 2001 11:21 schreef mcnuggets het volgende:
Specs:

Harde schijf is master op IDE1 en CD-ROM is slave op dezelfde poort IDE2 is leeg, en op die laatste zit de floppy, verder heb ik geen poorten op mn moederbord. Ik heb die F8 functie ook al geprobeerd, maar ik kom niet voorbij dat blauwe scherm. En die floppy wordt nog steeds wel gelezen, maar niet gezien als bootable,

misschien is mn moederbord naar de kloten, zou ook nog kunnen,
Neeeee
hij is niet naar de :o

Ik heb een pakketje hardware van mycom gekregen met hierin een asus a7a mobo en amd 1.333 ghz cpu, 20gb maxtor hdtje en asus v7700pro kaartje. Zelf had ik nog tbord/muis/ram en cdrom speler. Genoeg om een mooi werkend systeem van te bakkuh.

Ik alles braaf stap voor stap geinstalled; zelfs manuals gelezen. OK

Hdtje erin, blue screen met idd diezelfde error. Ik had zelfs van cdrom alles braaf naar hd gekopieerd gekregen (jaja) en na reboot vage error dat die hd er niet voor gebruikt kon worden. (gnotverdegri..) Ik zweten joh. Zo veel duur spul, en dan niet werken enzo..

Ik meteen onnodige eruit gehaald, maar aan de controllers lag het niet (zo brak had ik het niet in elkaar gezet) Ouwe vid-kaart erin, geen floppy, geen cd rom.. en testen. Ook niks. NOU .. :( lekkel dan..

oplossing: BIOSSSSSSSSSSSSS
(sweet)

In de bios heel veel default gezet en de hd op NIET dma, NIET zoveel dit en dat. auto detect alles opgeschreven, daarna gekeken wat er achterop stond, en toen weer die verzamelde info erop geduwt. met uitzondering van dma. Opstarten. Woow. doet het! (waarom dan daarnet niet, waren 99% zelfde info..) HOPPA cdrom erin, booten van cd.. win2k cd erin, bootuh,installuh,setuppuh,configuh, en nu 2 maanden later nog steeds heerlijk win2kpro draaiend hier.

Werd ik van de week gebeld door vriend van me, zelfde probleem!! uhoh!

Ik naar hem toe, even gekeken, uhm, dma stond niet super.. ik uit gezet, nog niets. Ok.. ik mijn cd erin en toen werkte het wel. -> en gewoon zijn serial gebruikt zodat hij niet met mijn versie aan het computteren was.

DUS
waar het nou aan ligt, ik weet het niet. Maar ik weet wel dat je HD, noch je cd-rom, noch je moederbord kapot is.

Ik wens je veel suc6.

http://mrfloris.com

Verwijderd

Topicstarter
ik hoorde van een kennis dat de floppy drive in de middelste poort van de IDE kabel moet ipv de buitenste, anders wordt mn floppy als B:\ gezien.

nu zit mn floppy in de buitenste.

Klopt het dat mn systeem bij het opstarten dan wel de floppy leest, maar hier niet vanaf boot omdat hij dat alleen van devices die in de boot sequence (a, cdrom, c) staan, kan?

gr

Jeroen

• wierydude387
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07-2022

wierydude387

OH JA? JA! oh

Hoe staat de boot-volgorde in je bios ingesteld? Alleen A en voor de rest nix proberen of eerst A en dan CD-rom en voor de rest nix proberen? Of staat het goed, maw alleen opstarten vanaf C schijf?

ik ben het ding waar de duvel bang voor is

Verwijderd

Keifront heeft gelijk, dit is een typisch probleem als je een IDE driver installeert die w2k niet ondersteunt. Of als je de driver voor de dual IDE controller verwijdert (dit klinkt dom, maar staat echt wel in de 'howto install' van die driver bij mij en het werkt NIET !)

De enige oplossing is booten met je w2k cd en *volledig* opnieuw beginnen. Daarna oppassen hoe je je drivers installeert (gebruik de .inf en *geen* automatische setup, die heeft het bij mij ook iedere keer verneukt :( ) !!

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook kijken bij Technet van Microsoft....

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
Op maandag 10 september 2001 09:21 schreef mcnuggets het volgende:
ik hoorde van een kennis dat de floppy drive in de middelste poort van de IDE kabel moet ipv de buitenste, anders wordt mn floppy als B:\ gezien.

Klopt het dat mn systeem bij het opstarten dan wel de floppy leest, maar hier niet vanaf boot omdat hij dat alleen van devices die in de boot sequence (a, cdrom, c) staan, kan?

gr

Jeroen
Dank je de koekoek dat het niet werkt. Je hebt speciale floppy kabels voor je floppy drive (geen IDE kabel).

En dat van die buitenste is ook je reinste onzin. Wat je wel op de buitenste van je IDE moet aansluiten is de master (dus primary master of secondary, slave moet voor master komen).

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 11:38

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Op maandag 10 september 2001 09:21 schreef mcnuggets het volgende:

gr

Jeroen
Je buitenste aansluiting is je A:\ dus als je dat nu eens goed zet in je BIOS heb je kans dat ie dus wel kan lezen. Je middelste aansluiting is je B:\. Probeer het eens op die manier ipv zoals je nu hebt.

I think, therefor I am.....I think.

Verwijderd

ha dit probleem heb ik ook altijd bij mijn win2k install start gewoon effe op met een win98 opstart floppy in typ in dos fdisk/mbr hij repareert je master boot rec dan en waarschijnlijk start ie nu wel door

was al gezegd trouwens :9

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 september 2001 10:09 schreef rolandO het volgende:
ha dit probleem heb ik ook altijd bij mijn win2k install start gewoon effe op met een win98 opstart floppy in typ in dos fdisk/mbr hij repareert je master boot rec dan en waarschijnlijk start ie nu wel door

was al gezegd trouwens :9
en hoe ga ik dat doen als mn floppy drive geen bootdiskettes leest?

• Postman
  • Laatst online: 15-08 20:11
Kun je überhaupt wel floppy's lezen??

Vindt het raar dat je geen bootable floppy kunt lezen, dan kun je meestal ook niet van je hd/cd booten. Waarmee heb je die bootable flop gemaakt? Maak er anders een met Win95 (98 en ME kunnen geen goede boots maken) of maak die 4 flops van de win2k cd eens.

Verwijderd

Topicstarter
kheb de flops van win2k ook al geprobeerd

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij is mn floppy-controller kapot, kan dat?

Verwijderd

Als je de default bios laad heb je dan de a drive wel weer ge-enabled?

Ik denk dat het ook aan je mbr ligt. Probeer eens je pc te starten met de win98 cdrom. start de pc op met cdrom ondersteuning en typ fdisk /mbr in. daarna fdisk en geef de partitie gegevens weer van schijf c:. Geeft hij hier de juiste grote aan? Zo nee kijk dan ff of de juiste overdracht modus is ingeschakeld in het bios. Bij oudere mobo's gaat dat weleens mis (abit bh6) Als alles goed is vertwijder dan alle aanwezige partities en maak nieuwe aan. Daarna pc opnieuw opstarten met de win2k cd in de cdspeler.

Gebruik je een externe ide controller? Probeer dan de driver van dit ding te laden als win2k vraagt om de diskette. Verder ook de onboard ide controller uitgeschakelt?

succes met dit rare probleem.

Verwijderd

Topicstarter
thx, i'll need it

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is het allemaal niet jongens. :(

Wat ik al eerder gepost heb: Je harddisk "terugflashen".

Van die floppy weet ik niet. Misschien is je station kapot :?

Verwijderd

probeer dit eens:

format c:/u (als er een smilie komt is het dus c : / u )

en dan fdisk

greets

• KeiFront
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 18:01
Staat je disk controller (van de floppy) wel geenabled in het bios. Iets anders kan ik niet bedenken als de boot diskette wel op een andere PC werkt

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 21:25 schreef jd_dnc het volgende:
probeer dit eens:

format c:/u (als er een smilie komt is het dus c : / u )

en dan fdisk

greets
Eerst format en daarna fdisk lijkt me niet echt zinvol... |:(

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:57

DaRoot

Some say...

Mijn pa's schuit (ATA-100 schijf) wilde eerst ook geen W2K vreten. Kwam na installatie bij het booten met een Blue-Screen. Heb laatst eens de W2K-variant geprobeerd waar ServicePack 1 al bij in zit. Dat ging prima! Beestje loopt nog steeds.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:42

CasGas

.

ik heb dus precies hetzelfde probleem, win2k installen op deze bak werkt dus voor geen meter

specs: asus cubx-e
adaptec 19160 controller voor booten van cd
en een 13.5gb maxtor (exacte versie weet ik niet precies)

Wat Freak666 vertelt lijkt mij volgens mij de beste oplossing, strax ff win98se ghosten en proberen win2k erop te krijgen. Ik hoop iig dat het lukt en mocht het lukken post ik dat zeker weten hiero.

Grtz

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Verwijderd

Topicstarter
mn floppy controller is waarschijnlijk gaar. de diskette leest wel, maar geeft toch een foutmelding

gr

Jeroen

Verwijderd

Sorry, maar het is niet je floppy drive, heb het probleem ook gehad maar weet niet meer wat het probleem was :X

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:19

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Op dinsdag 11 september 2001 09:07 schreef mcnuggets het volgende:
mn floppy controller is waarschijnlijk gaar. de diskette leest wel, maar geeft toch een foutmelding
Het probleem met de floppy lijkt me het eerste wat je moet oplossen...
Ik ga het maar ff heel basic doen, dus misschien way onder jouw nivo, maar als je alles zo hebt staan/gedaan als beschreven kun je tenminste een conclusie trekken.
Om fouten te kunnen zoeken is het makkelijk zo'n kaal mogelijk systeem te hebben, dus zonder geluidskaart, zo weinig mogelijk geheugen (beide/alle dimms uitproberen), harddisk en cdrom mogen er ook uit. Je hebt alleen je floppydrive nodig.

Verder in je bios je bios defaults optie selecteren, dat is de meest veilige instelling. In je bios zijn de volgende instellingen van belang:
Drive A 1.44 M, 3.5 in.
Drive B None
Floppy Mode 3 Support Disabled
Halt On All Errors
Boot Sequence A,C
Soms heet dat anders: First Boot Device A
Swap Floppy Drive Disabled
Boot Up Floppy Seek Enabled
En natuurlijk: Onboard FDD Controller Enabled

Dat zijn alle relevante dingen die ik kan bedenken, misschien heb je ze niet allemaal, misschien heten ze anders, maar dat is afhankelijk van je bios.

Je hebt al verschillende drives geprobeerd, en verschillende kabels geloof ik. De drive hoort aan de buitenste connector, dus na de twist in de kabel. Als je inderdaad ook verschillende floppy kabels hebt geprobeerd kun je de combinatie van drive en kabel uitsluiten (eventueel kun je ze nog uitproberen op een andere pc).
De bootflop heb je ook geprobeerd op een andere pc, dus hij zou goed moeten zijn, maar voor de zekerheid zou je eens kunnen proberen met een linux bootflop o.i.d. Waar je ook een goeie bootflop vandaan zou kunnen halen is van de website van asus. De bios flash utility kun je op een andere pc downloaden, en als je die naar een floppy uitpakt heb je ook een bootflop die zeker zou moeten werken.

Als 'ie met al die dingen nog steeds "no system disk' geeft of een floppy fail (40) biosmelding, zou ik er vanuit gaan dat m'n floppycontroller de geest gegeven heeft.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Check fdisk eens.
Misschien heb je daar iets verkeerds in geconfigureerd.
En als je het dan veranderd dan moet je wel ff formatteren :)

En wat voor systeem heb je? dan kunnen we vast wat meer bedenken

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

• Mart!
  • Laatst online: 14-08 11:48
Als 'ie met al die dingen nog steeds "no system disk' geeft of een floppy fail (40) biosmelding, zou ik er vanuit gaan dat m'n floppycontroller de geest gegeven heeft.
En om dat helemaal zeker te weten kun je de diskdrive + kabel eens in een ander systeem hangen en daar met bootdiskette opstarten -> werkt niet: drive stuk (waarschijnlijk niet, want de 2e die je geprobeerd hebt gaf ook problemen), werkt wel: 99% zeker dat fdd-controler kapot.

Maar als je nu weer kan booten van een CD, waarom dan van flop willen booten? Floppen zijn toch achterhaald? :)
Pagina: 1