Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik zoek een?
Stereo versterker voor in de woonkamer.

Wat is je budget?
Tot 500 euro, hoeft niet op, het moet vooral een beetje in balans zijn met de rest.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
mijn overleden Pioneer VSX-405RDS Mk2 te vervangen.

Moet werken met:
- TV (RCA, maar Digital Audio Out mogelijk)
- Pro-ject Primary E platenspeler (RCA Phono, liever geen losse voorversterker)
- Chromecast Audio (RCA, maar TOSLINK kabel mogelijk)
- 2x Mission 701 speakers
- ONE for all universele (programmeerbare) IR afstandsbediening

Wat heb je zelf al gevonden?
Gebaseerd op WhatHifi en een paar YouTube reviews ben ik bij de Marantz PM6007 uitgekomen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn versterker is dus vandaag kapot gegaan. Ik heb zitten twijfelen om weer een tweedehands te halen, maar de kans dat hij dan binnen een paar jaar weer stuk gaat lijkt mij dan reëel, dus ik heb een lichte voorkeur voor wat nieuws.

Behalve de Marantz zijn er ook nog de Denon PMA-600NE welke als voordeel heeft dat hij een stuk minder diep is (formaat), maar lijkt qua bediening wat minder fijn en is volgens de reviews wat meer punchy en aanwezig, terwijl ik juist van een wat neutraler geluid houd.

De Yamaha A-S301 is juist groter dan de Marantz en heeft maar één optical-in.

Voor mijn gevoel liggen deze alle drie redelijk dicht bij elkaar maar de Marantz heeft mijn voorkeur. Ook zie ik een demo-model bij een winkel voor 300 euro dus dat zou wel eens de winnaar kunnen worden.

Zie ik nog wat over het hoofd? Is de rest van mijn oude (doch geliefde) zooi het waard om een nieuwe versterker voor te kopen of zijn er betere alternatieven?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Beste antwoord (via EMP op 28-03-2024 23:24)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-05 08:36
Als je versterker kapot is, moet je toch wat. Versterkers kennen een lange levensduur, dus 2e hands kan best een veilige koop zijn. De Marantz doet alles wat jij wilt. Het is wel een rechttoe rechtaan versterker zonder enige ondersteuning voor streaming. Persoonlijk zou ik daar wel voor gaan. Tegenwoordig heb je veel kleinere stereoversterkers met allerlei handige streaming features. Ik denk aan een Argon Audio SA1. Dan heb je je chromecast audio niet meer nodig. Qua vermogen doen die kleine apparaatjes niet onder voor de veel grotere versterkers die jij op het oog hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Hulleman op 26-03-2024 08:54 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Als je versterker kapot is, moet je toch wat. Versterkers kennen een lange levensduur, dus 2e hands kan best een veilige koop zijn. De Marantz doet alles wat jij wilt. Het is wel een rechttoe rechtaan versterker zonder enige ondersteuning voor streaming. Persoonlijk zou ik daar wel voor gaan. Tegenwoordig heb je veel kleinere stereoversterkers met allerlei handige streaming features. Ik denk aan een Argon Audio SA1. Dan heb je je chromecast audio niet meer nodig. Qua vermogen doen die kleine apparaatjes niet onder voor de veel grotere versterkers die jij op het oog hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Hulleman op 26-03-2024 08:54 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-05 19:43
Toen mijn 15 jaar oude Sony versterker stuk ging ook tweedehands een jonge Onkyo gekocht. Die gaat ook alweer 8 jaar ongeveer mee. Kostte minder dan de helft van nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:04
Ik schat in dat je voor 500 Euro een betere kwaliteit kunt krijgen als je tweede hands koopt.

Zelf heb ik twee Denon PMA-1500R versterkers in gebruik. Op marktplaats verkrijgbaar voor 300 - 500 Euro.

Als ze wat goedkoper zijn, hou dan rekening met wat onderhoud. Kosten voor revisie circa 200 Euro (recentelijk nog laten doen). Vragen ze op Marktplaats richting de 500 Euro, dan mag je wel verwachten dat hij recentelijk gereviseerd is.

De Denon is een analoge versterker. Het digitale geluid van mijn TV heb ik via een converter aangesloten.

Succes met je zoektocht en.....besluit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Bedankt voor de tips!

Ik snap de tweedehands prijs/kwaliteit, maar in dit geval waardeer ik het buy-and-forget gehalte van een nieuwe zeer. Geen gedoe met onderhoud, reviseren of wat dan ook de eerste X jaren. Ook 1 oplossing met geïntegreerde phono en digitale ingangen stel ik op prijs, én met mijn luie gat op de bank inputs kunnen wisselen ;)

De Argon Audio SA1 (@Hulleman) heeft ook alle aansluitingen/functies die ik wil, goede reviews en is een heel stuk kleiner dan de Marantz. Geen chromecast integratie (wel op de NAD AMP 1 die er erg op lijkt) maar 2 digitale inputs dus dat is geen probleem. Geen toon regeling vind ik lastiger. Ik heb wat gehoorschade in de hogere frequenties en op mijn vorige versterker stond altijd de treble een beetje hoger om een voor mij fijn klinkend geluid te hebben. Maar los daarvan is de AA SA1 perfect voor wat ik wil, op papier...

Dus ik heb hem gereserveerd bij Hifi Klubben en ga hem uitproberen! Als hij bevalt houd ik hem maar als het geluid tegenvalt dan mag ik hem gewoon terug brengen en kan ik altijd nog uitwijken naar de Marantz. Fijne service.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
EMP schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:24:
Dus ik heb hem gereserveerd bij Hifi Klubben en ga hem uitproberen! Als hij bevalt houd ik hem maar als het geluid tegenvalt dan mag ik hem gewoon terug brengen en kan ik altijd nog uitwijken naar de Marantz. Fijne service.
Ik ben benieuwd wat je er van vindt. Ik lees er goede dingen over en heb al een aantal keer getwijfeld om em te kopen voor op mijn werkkamer. Maar de knoop nog steeds niet doorgehakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat is er exact mis aan je Pioneer als ik vragen mag?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
EMP schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:24:
Bedankt voor de tips!

Ik snap de tweedehands prijs/kwaliteit, maar in dit geval waardeer ik het buy-and-forget gehalte van een nieuwe zeer. Geen gedoe met onderhoud, reviseren of wat dan ook de eerste X jaren. Ook 1 oplossing met geïntegreerde phono en digitale ingangen stel ik op prijs, én met mijn luie gat op de bank inputs kunnen wisselen ;)

De Argon Audio SA1 (@Hulleman) heeft ook alle aansluitingen/functies die ik wil, goede reviews en is een heel stuk kleiner dan de Marantz. Geen chromecast integratie (wel op de NAD AMP 1 die er erg op lijkt) maar 2 digitale inputs dus dat is geen probleem. Geen toon regeling vind ik lastiger. Ik heb wat gehoorschade in de hogere frequenties en op mijn vorige versterker stond altijd de treble een beetje hoger om een voor mij fijn klinkend geluid te hebben. Maar los daarvan is de AA SA1 perfect voor wat ik wil, op papier...

m'n vorige amp was de SA1, ik heb toen 't gebrek aan chromecast opgelost met een chromecast audio. dat was even ploeteren om er eentje te vinden, maar via V&A en een week geduld echt mooi opgelost.
prachtige kleine maar krachtige amp voor 't geld. Je kan ook je platenspeler er zo op aansluiten, wat zeker niet gangbaar is.
aanvullend: hij is ook kids-proof. auto on/off op signal detection, en een vriendelijke draaiknop om het geluid harder/zachter te zetten indien gewenst, zonder zeshonderd turboknoppen die ook uitnodigen om op te drukken . De afstandsbediening heb ik zeer weinig gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door dyrc op 26-03-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:20:
Wat is er exact mis aan je Pioneer als ik vragen mag?
Ik weet het niet precies. Als ik hem aanzet hoor ik wel de relais klikken op de normale manier maar er gebeurt verder niets. Het display gaat niet aan, er komt geen geluid uit (de speakers) en hij reageert nergens op. Ik kon ook geen vergelijkbare failures vinden op het internet, dus ook geen duidelijke zo-is-dit-te-repareren.

Waarschijnlijk is het wel repareerbaar maar dit was al een budgetmodel welke je nu voor tientjes kan kopen op MP, dus het geld of de moeite van het repareren mij niet waard. Ook gebruikte ik veel van de functies zoals de surround en video schakel opties niet, en de radio functie niet meer.

Ik ben ooit begonnen met een Pioneer sx-205rds, die heeft niet de surround en video opties maar ook minder vermogen en een tuner die ik niet meer gebruik, dus soit. Daarom heb ik er voor gekozen wat anders te halen.

Als je wilt mag je de defecte 405 hebben :)

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
dyrc schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:26:
[...]
m'n vorige amp was de SA1, ik heb toen 't gebrek aan chromecast opgelost met een chromecast audio. dat was even ploeteren om er eentje te vinden, maar via V&A en een week geduld echt mooi opgelost.
prachtige kleine maar krachtige amp voor 't geld. Je kan ook je platenspeler er zo op aansluiten, wat zeker niet gangbaar is.
aanvullend: hij is ook kids-proof. auto on/off op signal detection, en een vriendelijke draaiknop om het geluid harder/zachter te zetten indien gewenst, zonder zeshonderd turboknoppen die ook uitnodigen om op te drukken . De afstandsbediening heb ik zeer weinig gebruikt.
Je klinkt er heel positief over! Waarom is het je vorige amp?

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
EMP schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:15:
[...]

Je klinkt er heel positief over! Waarom is het je vorige amp?
dat was inderdaad wel begging the question van mij :) .
ik kon spotgoedkoop een Q acoustics Active 200 overnemen, wat in dezelfde 'business case' alle vakjes afvinkt. dit was een duidelijk upgrade op mn speakers, ik had hiervoor de q acoustics 3020's.
de SA1 met speakers is doorgeschoven naar een vriend, die draait daar nog vrolijk uurtjes :)
(om je wat zoekwerk te besparen, de actives hebben dedicated amps in de speaker zelf zitten. er zit een gateway bij die alle signalen afhandelt, met airplay, roon, chromecast en een radiografische afstandsbediening ipv IR. enook geschikt voor phono aansluiting. zelfde gebruik maar net iets fancier)

ik ben altijd tevreden geweest over de SA1, prachtig apparaat wat (onterecht) redelijk onder de radar gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door dyrc op 28-03-2024 08:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Vanmiddag de versterker aangesloten, de chromecast audio digitaal aangesloten en de tv nog even analoog (digitale kabel is onderweg).

Met tv vind ik hem iets tegen vallen. Een muziekje via YouTube komt iets gedempter over voor mijn gevoel dan met de vorige versterker. Misschien een kwestie van wennen want vanavond viel het verschil mij niet meer op. Kan ook aan de analoge aansluiting liggen want de chromecast audio klonk eigenlijk meteen al prima. LP’s vind ik zelfs iets beter klinken. Wat evenwichtiger of zo. Ik ben duidelijk geen audio reviewer 😂

Hoe dan ook, zeker ‘goed genoeg’ geluid en erg blij met het hele pakket. Hopelijk wordt tv nog iets beter als ik die digitaal aansluit, maar ik ga hem sowieso houden.

Ik had bij Hifi Klubben toch ook even speakers geluisterd voor als ik misschien mijn speakers zou willen upgraden. Echter niets gehoord dat mij meer kon bekoren dan mijn huidige Mission 701’s.

De meeste spreakers klonken rommeliger of wolliger/warmer (ik houd van een wat analytischer, ongeforceerd geluid). De beste vond ik de Argon Audio Forus 5 speakers. Goede separatie van de muziekinstrumenten en een ongedwongen geluid. Echter vond ik hem wat te kort komen in het laag. De vloerstaanders (die ik niet wil, maar voor het effect wel even geluisterd heb) kwamen wel wat lager maar dat voelde weer wat gepushed. Nee, ik ben blij dat de huidige set bevalt, want uit de selectie speakers die ze hadden staan vond ik er geen fijner dan mijn huidige speakers.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je wat laag mist: klein subje er bij zetten ter test, van je PC speakersysteem als je het hebt. Sluit je met een verloopje aan op de pre-out van je SA1. Kun je al vrij simpel testen een subje een toevoeging is.
En dat merk je echt heel snel, zelfs met een simpel subje. Fwiw: mijn schoonpa heeft een stel B&O Beolab 8000. Daar heb ik een paar jaar terug ter test provisorisch het subje van de HK Soundsticks 3 aangeknoopt om te kijken of het verschil zou maken. Was instant hemel en aarde.

Dus als je zo'n ding hebt staan zou ik het gewoon even proberen. Pluk je daarna voor weinig een kleine REL van MP ofzo :)

Dank voor het aanbod van de oude Pioneer, ga ik even over nadenken. Heb al vrij veel meuk staan waar ik nog iets mee moet :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-05 09:32
EMP schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:56:
Vanmiddag de versterker aangesloten, de chromecast audio digitaal aangesloten en de tv nog even analoog (digitale kabel is onderweg).

Met tv vind ik hem iets tegen vallen. Een muziekje via YouTube komt iets gedempter over voor mijn gevoel dan met de vorige versterker. Misschien een kwestie van wennen want vanavond viel het verschil mij niet meer op. Kan ook aan de analoge aansluiting liggen want de chromecast audio klonk eigenlijk meteen al prima. LP’s vind ik zelfs iets beter klinken. Wat evenwichtiger of zo. Ik ben duidelijk geen audio reviewer 😂

Hoe dan ook, zeker ‘goed genoeg’ geluid en erg blij met het hele pakket. Hopelijk wordt tv nog iets beter als ik die digitaal aansluit, maar ik ga hem sowieso houden.
Even een kickje maar ben wel benieuwd.. Hoe bevalt het TV geluid nu je deze digitaal hebt aangesloten (naar ik aanneem Digitaal Optisch middels S/PDIF)?

En hoe regel je nu het volume van bijvoorbeeld de TV? Aangezien er via S/PDIF geen communicatie tussen TV en receiver is werkt het harder zetten van de TV zelf niet ga ik vanuit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Joster schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:01:
[...]

Even een kickje maar ben wel benieuwd.. Hoe bevalt het TV geluid nu je deze digitaal hebt aangesloten (naar ik aanneem Digitaal Optisch middels S/PDIF)?

En hoe regel je nu het volume van bijvoorbeeld de TV? Aangezien er via S/PDIF geen communicatie tussen TV en receiver is werkt het harder zetten van de TV zelf niet ga ik vanuit?
De TV is prima. Ik kijk zelden muziek op TV, spraak is echt prima en het geluid voor films is echt goed genoeg om in op te gaan. Hoe ik mijn vorige setup klink in mijn herrinnering kan ook liggen aan de tone control (extra treble) die op mijn vorige versterker zat, wat deze niet heeft. Het is een voorkeur denk ik, maar ik mis het totaal niet. En inderdaad digitaal optisch aangesloten.

Het volume regelde ik al nooit met de TV, ik gebruik 1 universele afstandsbediening waarvan het volume gewoon de versterker bedient, en de up/down/left/right/ok/optie/home etc. knoppen via de TV (HDMI CEC) de chromecast (youtube) of RPi met Kodi bedient.

Al met al ben ik gewoon erg tevreden. Na wat testen bleek dat mijn speakers eigenlijk niet goed meer zijn, in de rechter trilt er echt iets significant mee in de speaker... ik verwacht niet dat dat te repareren is ;w Op laag volume is alles echt prima, maar iets hoger volume, met name met muziek met veel lage tonen, dan trilt de boel dus mee...

Tijd voor ook nieuwe speakers dus, maar van de speakers die Hifi Klubben had staan ging mijn bloed niet echt sneller stromen, dus moet een keer (met versterker?) naar een andere winkel met veel speakers om daar eens te gaan luisteren. Maar het werkt voor nu, dus geen haast.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-05 09:32
EMP schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:44:
[...]

De TV is prima. Ik kijk zelden muziek op TV, spraak is echt prima en het geluid voor films is echt goed genoeg om in op te gaan. Hoe ik mijn vorige setup klink in mijn herrinnering kan ook liggen aan de tone control (extra treble) die op mijn vorige versterker zat, wat deze niet heeft. Het is een voorkeur denk ik, maar ik mis het totaal niet. En inderdaad digitaal optisch aangesloten.
Helder, dan zou dit voor mij ook een optie kunnen zijn aangezien mijn HDMI poorten van de TV vol zitten (PS, Nintendo Switch, Chromecast en Mi Box met Kodi). Voordeel van digitaal optisch is dan dat ik geen dure AV receiver hoeft aan te schaffen met voldoende HDMI poorten.
Het volume regelde ik al nooit met de TV, ik gebruik 1 universele afstandsbediening waarvan het volume gewoon de versterker bedient, en de up/down/left/right/ok/optie/home etc. knoppen via de TV (HDMI CEC) de chromecast (youtube) of RPi met Kodi bedient.
Dat is goed om te horen! Digitaal optisch in combinatie met een andere remote zou voor mij ook wel een behoorlijke uitkomst kunnen zijn (zie boven).

Hoe ben je tot deze remote gekomen? Waren er nog anderen in de markt die om bepaalde redenen afvielen?

En zorgt de universele afstandsbediening er dan ook vlekkeloos voor dat je van HDMI input kanaal wisselt en dat je Chromecast en RPi aan gaan?
Al met al ben ik gewoon erg tevreden. Na wat testen bleek dat mijn speakers eigenlijk niet goed meer zijn, in de rechter trilt er echt iets significant mee in de speaker... ik verwacht niet dat dat te repareren is ;w Op laag volume is alles echt prima, maar iets hoger volume, met name met muziek met veel lage tonen, dan trilt de boel dus mee...

Tijd voor ook nieuwe speakers dus, maar van de speakers die Hifi Klubben had staan ging mijn bloed niet echt sneller stromen, dus moet een keer (met versterker?) naar een andere winkel met veel speakers om daar eens te gaan luisteren. Maar het werkt voor nu, dus geen haast.
Ik zou dit inderdaad wel met je eigen versterker doen denk ik. Als men in de winkel speakers laat horen met een receiver van een totaal ander segment / ander merk / andere bron dan lijkt me dit niet geheel representatief. Het is dat mijn oude zuilen helemaal verpulverd waren en ik voor een prikkie Zensor 7's ergens vandaan heb kunnen halen, anders had ik dat ook niet zo snel besloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Joster schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:07:
[...]
Dat is goed om te horen! Digitaal optisch in combinatie met een andere remote zou voor mij ook wel een behoorlijke uitkomst kunnen zijn (zie boven).

Hoe ben je tot deze remote gekomen? Waren er nog anderen in de markt die om bepaalde redenen afvielen?

En zorgt de universele afstandsbediening er dan ook vlekkeloos voor dat je van HDMI input kanaal wisselt en dat je Chromecast en RPi aan gaan?
Chromecast is powered door een USB poort van de TV dus gaat automatisch aan/uit. De RPi staat altijd aan dus die hoef ik niet te switchen. TV en versterker aan/uit zit op de universele remote.

Practisch kwam ik tot deze omdat ik simpelweg twee remotes (onhandige) remotes bij de tv en versterker zitten, en ik 1 practische wilde. Deze remote heeft genoeg knopjes voor mij en kan naast via code en testen ook via een sensor letterlijk een button van een andere remote inleren. Elke knop is instelbaar, dus als er iets niet helemaal 1:1 gemapped kan worden dan gebruik ik wat anders.

De tv input zit een dedicated knop op, deze specifieke versterker doet auto-sensing op de inputs dus schakelt automatisch mee, maar kan ik ook met een kop op de AB handmatig schakelen als ik dat zou willen.

De RPi accepteert te play/pause button van de remote, maar de chromecast wil een dedicated pause button om een of andere reden, dus ik heb de knop rechtsonder ingeleerd als dedicated pause button.

Wellicht niet perfect, maar ik ben er erg blij mee.

My anime addiction.

Pagina: 1