Lek dubbelglasraam woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-07 11:02
Goede dag,

Wij hebben al meerdere dagen het probleem dat op een bepaald deel van ons woonkamer raam 2x2 ongeveer een lek lijkt te zijn. Een deel van het raam beslaat tegen de avond. Vochtige plek is in het raam dus daarom denk ik dat het raam niet meer vacuüm is.

Was is hier nu wijsheid nieuw raam erin ( rolluik en zonnewering moeten eraf)

Of upgrade naar triple glas? Raam is nu 15 jaar oud.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-07 16:26

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Als je kozijn Tripple glas aankan. Zou ik er Tripple glas in zetten. Is meer subsidie en voor een raam zal het verschil nauwelijks uitmaken

En 15 jaar oud. Heb je dan niet de glaslatten aan de binnenzijde zitten ? Dan plaatsen ze die van binnenuit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Nieuw raam scheelt al een heleboel in isolatiewaarde. Als triple glas in huidige kozijn past zou ik dat doen.

Als je dat niet gaat zou ik alleen glas vernieuwen. En meteen alle ramen doen als je dan toch bezig bent.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 25-03-2024 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-07 20:52

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Splitinfinitive schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:15:
Als je kozijn Tripple glas aankan. Zou ik er Tripple glas in zetten. Is meer subsidie en voor een raam zal het verschil nauwelijks uitmaken

En 15 jaar oud. Heb je dan niet de glaslatten aan de binnenzijde zitten ? Dan plaatsen ze die van binnenuit
Om bij isolatieglas voor subsidie in aanmerking te komen is er een minimaal aantal m2 nodig. Voor triple glas idem en alleen in combinatie met kunststof kozijnen. In dit geval is dit dus geen reden in de overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Hoe weet ik of het houten kozijn triple glas aankan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmWW_dFBOKxJIUZBC8cpCgE5t-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzxFGfdfcP926HPWstpU75tN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
bjornricardo33 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:23:
Hoe weet ik of het houten kozijn triple glas aankan ?
Diepte van kozijn. Het glas is ongeveer een centimeter dikker en dat moet dan wel in kozijn passen. Glaslatten worden dan vervangen door smallere variant. Gewicht speelt ook rol bij draaiende delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Diepte meten is moeilijk zonder dat ik in door het raam ga ;)

Maar 1cm naar binnen ( tot raam) en 6 cm naar (raam )buiten is ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb al 2x gehad dat dubbel glas ging lekken, soms zelfs al na 10 jaar (maar helaas: de erker waar het om ging was geplaatst door de vorige eigenaar en de aannemer inmiddels failliet).

Het advies voor triple glas is alleen nuttig als de isolatiewaarde van je kozijn hoog genoeg is c.q. minstens even hoog als van je glas. Anders krijg je vocht bij je hout = houtrot op termijn. Als dat niet zo is, dan weet ik niet of triple glas plaatsen nuttig is.

Ik vond 2 artikelen, wellicht heb je er wat aan:
https://www.milieucentraa...rende-kozijnen-en-deuren/
https://www.homedeal.nl/g...las-in-bestaande-kozijnen

Het advies van milieucentraal om vuren hout te gebruiken ipv hardhout is m.i. wel wat eenzijdig, daar verduurzaamd vuren doorgaans minder lang meegaat en omdat het zachter is, ook veel eerder last van beschadigingen agv stoten. Maar goed, ook het hardhout van nu (zeker meranti) is van mindere kwaliteit dan 20 of meer jaar geleden. Volgens mij wordt ook steeds vaker Merbau of Sapupira gebruikt. Maar echt eenduidig advies kon ik verder niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
bjornricardo33 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:38:
Diepte meten is moeilijk zonder dat ik in door het raam ga ;)

Maar 1cm naar binnen ( tot raam) en 6 cm naar (raam )buiten is ruimte.
Dikte regulier dubbelglas is meestal 4mm glas (2x dus) + een luchtspouw van 6mm oid. Dus samen al snel 14mm. Soms staat in de strip van je dubbelglas ergens een productienummer/datum/fabrikant. Aan de hand daarvan kun je de dikte van je glas opzoeken.

Hier staan wat diktes van triple glas: https://www.ijsselglas.nl/blog/hoe-dik-is-triple-glas/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-07 13:07
Let vooral op de u-waarde en staar je niet blind op dubbel of triple glas.

Soms wordt triple glas hier altijd als beter beschreven. Maar bijv. dubbel glas 16 mm totaal met kunstof geïsoleerd kader kan een u-waarde van 0.9 hebben terwijl triple 28mm totaal met alu kader 1.0 heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-07 16:26

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Jan Workum schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:20:
[...]

Om bij isolatieglas voor subsidie in aanmerking te komen is er een minimaal aantal m2 nodig. Voor triple glas idem en alleen in combinatie met kunststof kozijnen. In dit geval is dit dus geen reden in de overweging.
Zie het idd ik meende dat die eis sinds dit jaar niet meer gold. Ivm de versoepeling voor het aanvragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kdekker schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:39:
Ik heb al 2x gehad dat dubbel glas ging lekken, soms zelfs al na 10 jaar (maar helaas: de erker waar het om ging was geplaatst door de vorige eigenaar en de aannemer inmiddels failliet).

Het advies voor triple glas is alleen nuttig als de isolatiewaarde van je kozijn hoog genoeg is c.q. minstens even hoog als van je glas. Anders krijg je vocht bij je hout = houtrot op termijn. Als dat niet zo is, dan weet ik niet of triple glas plaatsen nuttig is.
Het kozijn hoeft niet beter te zijn dan het glas (dat zijn kozijnen icm met tripleglas bijna nooit, daar isoleerd het glas gewoon te goed voor. ) En je krijgt er ook geen houtrot door. het kozijnvlak blijft immers gewoon dezelfde temperatuur als voorheen dus vocht gaat er niet ineens op condenseren. wat wel moet gebeuren zoals bij al het isolerende glas is geventileerd/ ontwaterend aanbrengen anders rot de onderdorpel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Splitinfinitive schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:15:

Klopt glaslatten zitten aan binnenzijde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:59
Splitinfinitive schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:23:
[...]
Zie het idd ik meende dat die eis sinds dit jaar niet meer gold. Ivm de versoepeling voor het aanvragen.
Die versoepeling ging alleen over dat je nu al vanaf 1 maatregel subsidie mag aanvragen.

Overigens gaat subsidie op triple glas in een bestaand kozijn nooit werken. Ze eisen een nieuw geplaatst kozijn met een maximale u-waarde van 1.5 en glas met maximaal 0.7.
Om die reden heb ik zelf ook hr++ laten zetten in een bestaand houten kozijn. U-waarde 1.1 is nog steeds best goed. Vooral als je het vergelijkt met dubbel glas wat een u-waarde van rond de 2.8 zal hebben.

Wel een tip: als het op het zuiden is laat warmtewerend glas plaatsen. Scheelt je weer een bulk warmte in de zomer. Achteraf gezien had ik dat ook moeten doen.
Pagina: 1