Verwachtingen geleverde staal-eiken wandkast terecht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:13
Vorig jaar heb ik een eiken wandkast met zwart stalen frame besteld bij een meubelmakerij aan de andere kant van het land.
De kast heb ik uitgezocht op basis van de portfolio op hun website. "Staal-eiken vakkenkast, in elke kleur de lakken" was de omschrijving, plus een aantal foto's. Via mail en telefoon zijn we de afmetingen, indeling en lakkleur overeengekomen.

Vier weken geleden is de kast geleverd, en vrij snel vielen een aantal zaken op
- Alle panelen zijn maar aan één kant voorzien van gelakte eiken plankjes. De andere kant is een plaat hout uit 1 stuk. Voor de panelen van het gesloten deel niet opvallend maar bij de grote legplanken valt het wel op.
- De lades zijn ongelijk uitgelijnd. De fronten verspringen onderling iets en steken ook uit buiten het frame.
- De onderste lade past niet goed, waardoor de geleiderails het stalen frame heeft beschadigd.
- Nagenoeg alle panelen zijn inmiddels in min of meerdere mate kromgetrokken.
- In 2 panelen zijn kiertjes tussen de eiken plankjes zichtbaar geworden. Dit nadat er een paar keer een scherpe knak hoorbaar was (door werking van het hout?).

De week na de levering heb ik telefonisch contact opgenomen met de meubelmakerij en de eerste bevindingen gedeeld. Hun reactie t.a.v. de ongelakte kant van planken: "Oh, zo leveren wij al jaren onze kasten. Uw kast is nog leeg? Ja dan valt het meer op."
Ze gaven wel aan dat ik foto's en een omschrijving van de bevindingen kon mailen en dat ze gingen kijken wat ze er mee konden. Dat heb ik direct gedaan, maar nog geen reactie gehad.

Mijn vraag voor dit topic: Is dit soort afwerking gebruikelijk? Ik had nog geen ervaring met dit soort kasten, maar voor 1600 euro zou ik persoonlijk een degelijkere constructie verwachten.
Met de wat kromme panelen kan ik nog enigszins leven. Voor de zichtbare ongelakte panelen verwacht ik wel een oplossing, net als voor de klemmende onderste lade.

Wat foto's:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VtKCLZY/IMG-1260.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VQmPbqM/2.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Fq0KnYw/5.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nb1SZTv/IMG-1255.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mTXXShj/1.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7YBDs3S/IMG-1254.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/X3DTk16/3.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GHwVpSg/IMG-1256.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4s2ZjV9/IMG-1257.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:51
Zelfs de binnenkant van mijn leenbakker kasten zien er beter uit. Net als Ikea. Een enkele keer heeft een deel geen patroon of wijkt het af, maar dan gaat het nagenoeg altijd om de achterkant die veelal tegen een muur staat. De onderkant van Ikea planken zijn gewoon van hetzelfde 'hout'.

Hier ga ik spontaan van huilen. Gewoon wat underlayment platen van de bouwmarkt erin knallen is nou niet echt de kwaliteit die je van een kast van 1600 euro mag verwachten. Voor een kast van 40 euro ook niet trouwens, tenzij je hem zelf in elkaar beunt.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

1600 euro en dan die treurige lade-geleiders van 3 euro per stuk?
Ze zouden zich moeten schamen.
Voor minder dan 2 tientjes heb je een soft close kogellager ladegeleider.

Bij de goedkoopste ikea kasten verwacht ik dit nog wel, maar duurdere series van de ikea hebben al betere hardware.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Dit is prutswerk.

Voor de helft heb je een kast waar wel de binnenkant en onderkant netjes is afgewerkt. Een vakman zou zich de ogen uit de kop schamen om dit aan een klant te leveren.

Ter vergelijking:
https://bartsmeubelen.nl/...ast/kast-industrieel-riv/

1620 euro, maar dan met ècht eikenhout, in plaats van het goedkoopste underlayment met fineer.

[ Voor 34% gewijzigd door Jeroenneman op 25-03-2024 18:41 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:15
Definieer meubelmakerij eens?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:54
Ik heb ooit eens een cursus meubel maken gedaan, denk dat dit met een dikke vette onvoldoende beoordeeld zou worden. Als ik bij een 'meubelmakerij' een eiken kast bestel dan verwacht ik geen multiplex kast met eiken frontjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:05
Ik heb laatst 300 euro betaald voor een paar flinke houten wandplanken, en die waren gewoon netjes 100% gelakte eiken planken.

Voor die prijs die jij hebt betaald zou ik ook 100% eikenhout verwachtren, niet dit genepte hout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE
Ik weet dat 1600 voor een op maat gemaakte kast van dit formaat (160x200) nog best een redelijke prijs is. En dat ik daarvoor ook geen perfecte kast van de hoogste kwaliteit kan verwachten.

Uit de diverse reacties hier begrijp ik dat het geleverde resultaat te weinig is.
Morgen ga ik eens bellen of ze al een voorstel hebben bedacht.]
Ze adverteren met hun eigen meubelmakerij maar hebben ook een woon/interieurtak. Een 100% meubelmakerij is het dus niet, maar gezien het aanbod op hun website zijn het geen beginnelingen.

Hindsight is 20/20 natuurlijk, maar achteraf gezien had ik tóch bij ze langs moeten gaan. Ondanks dat het 2,5 uur rijden is.

[ Voor 8% gewijzigd door WheeleE op 25-03-2024 19:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

WheeleE schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:28:

Hindsight is 20/20 natuurlijk, maar achteraf gezien had ik tóch bij ze langs moeten gaan. Ondanks dat het 2,5 uur rijden is.
Idd, zie het als een dure les. Dit soort kasten (eiken fineer op multiplex o.i.d) zijn bij de kwantum voor 1/4e van de prijs te verkrijgen. Laat wel even een review achter op google bij het bedrijf, dat je mensen zelf te gaan kijken omdat de kwaliteit tegenvalt. Zo voorkomen we dat er nog meer klanten worden bedonderd.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2024 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:34
Ik weet dat 1600 voor een op maat gemaakte kast van dit formaat (160x200) nog best een redelijke prijs is. En dat ik daarvoor ook geen perfecte kast van de hoogste kwaliteit kan verwachten.

Uit de diverse reacties hier begrijp ik dat het geleverde resultaat te weinig is.
Morgen ga ik eens bellen of ze al een voorstel hebben bedacht.]

[...]

Ze adverteren met hun eigen meubelmakerij maar hebben ook een woon/interieurtak. Een 100% meubelmakerij is het dus niet, maar gezien het aanbod op hun website zijn het geen beginnelingen.

Heel eerlijk, dit is natuurlijk prutswerk. Maar ik vind ook dat als je de kast niet IRL hebt gezien je ook niet bij hun kan gaan aankloppen dat het geleverde resultaat te weinig is. Er staat nergens in een wet beschreven hoe een stalen eiken vakkenkast eruit moet zien. Je moet voor jezelf bij een winkelier bepalen of je een bepaald bedrag over hebt voor een product. Als je dit had gezien in de winkel met die platen multiplex had je waarschijnlijk weggelopen.

Los daarvan echt zoveel fouten die je verwacht bij beginners niet normaal. Wat ze hebben gedaan waarschijnlijk is geen multiplex met echt dun fineer maar ze hebben 3mm dik fineer gebruikt. Als je dit niet 2 zijdig fineert trekken de panelen krom (ervaring mee maarja ik beun wat voor mezelf in elkaar :+ )
Verder die goedkope ladegeleiders is ook echt om te janken en straalt ook cheapass uit niet normaal. Niet uitgelijnde kastjes is ook gewoon onprofessioneel natuurlijk.

* waar iedereen hier over valt over het "Nep" eiken omdat het gefineerd is. Sommige design meubelen kan je bijvoorbeeld alleen maar van gefineerd hout maken omdat eiken ook zo instabiel is als de pest. Dus ook hele dure kasten/meubels van gefineerd hout bestaan zodat het er altijd zo strak uit blijft zien. Ik vind daarbij niet dat je gefineerd eiken weg kan zeggen als nep of als troep want dat is het niet. Massief eiken heeft zo z'n plek en gefineerd eiken ook.
Ook massieve fronten hebben een hele grote kans op kromtrekken en hebben vaak extra versteviging nodig in de vorm van metaal om het recht te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Aurum op 25-03-2024 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32

Yucon

*broem*

Daar zal een indrukwekkende marge op zitten :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:46

Polycom

Poes van goud

Koop op afstand en geen maatwerk? Laat de koop ontbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE
Polycom schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:49:
Koop op afstand en geen maatwerk? Laat de koop ontbinden.
Dit was maatwerk. Het model heb ik overgenomen van een kast die op hun website stond, de lakkleur en positie van de handgrepen op de deurtjes zijn mijn eigen keus. De afmeting (160x200) is een van de vaste varianten die ze aanboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:55
Jeroenneman schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:33:
Dit is prutswerk.

Voor de helft heb je een kast waar wel de binnenkant en onderkant netjes is afgewerkt. Een vakman zou zich de ogen uit de kop schamen om dit aan een klant te leveren.

Ter vergelijking:
https://bartsmeubelen.nl/...ast/kast-industrieel-riv/

1620 euro, maar dan met ècht eikenhout, in plaats van het goedkoopste underlayment met fineer.
Dat is misschien beter kwaliteit maar wel weer een stuk duurder. Voor 1620,- euro koop je daar een kast van maar 150cm breed, geen coating op het hout, geen coating op het staal, en dezelfde goedkope niet-softclose lade geleiders. En de binnenkant van de lades is niet van eiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-08 23:33
Mania-92 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:40:
Als ik bij een 'meubelmakerij' een eiken kast bestel dan verwacht ik geen multiplex kast met eiken frontjes.
Dit. Voor 1.600 euro’s mag je echt meer verwachten dan stukkies eiken geplakt op een ander, goedkoper, stuk hout.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

croxz schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:25:
[...]

Dat is misschien beter kwaliteit maar wel weer een stuk duurder. Voor 1620,- euro koop je daar een kast van maar 150cm breed, geen coating op het hout, geen coating op het staal, en dezelfde goedkope niet-softclose lade geleiders. En de binnenkant van de lades is niet van eiken.
Ik heb niet heel lang gegoogled. Er is vast nog beter te krijgen. Maar wat TS hier laat zien is wel heel triest.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-08 21:08
Deze kast verdient niet de schoonheidsprijs, maar ze verkopen een Staal-eiken vakken kast, Niet een Staal massief eiken vakkenkast. Een vol eiken kast zou ik dan ook niet verwacht hebben.

Ook is het gebruik van fineer op multiplex niet perse een slechte keuze, dit zou veel minder snel krom moeten trekken dan vol eiken.
Helaas is in de uitvoering wel echt de plank 8)7 misgeslagen. Ze gebruiken dunne eiken plankjes op underlayment, eiken van die dikte is alsnog sterk genoeg om de boel te laten kromtrekken.

Ook de gevulde spijker gaatjes in het ladefront getuigen niet van hoge kwaleit, om van de ladegeielders nog maar te zwijgen.

Dat gezegd hebbende; als dit een echte maatwerkkast is dan kom je met het materiaal en het frame plus uren echt wel aan de 1600 euro.

Als maatwerk betekend; keuze voor andere lak en andere greepjes, dan is het gewoon leuk geld verdienen voor deze "meubelmakers".

Leerpunt; sommige zaken koop je beter niet via het internet, een A kwaliteit beleving begint ook bij kijken, voelen, ruiken van het materiaal en praten met de mensen die het spul maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-08 12:06

McGryphon

Veul vrouwkes!

Aurum schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:12:

* waar iedereen hier over valt over het "Nep" eiken omdat het gefineerd is. Sommige design meubelen kan je bijvoorbeeld alleen maar van gefineerd hout maken omdat eiken ook zo instabiel is als de pest. Dus ook hele dure kasten/meubels van gefineerd hout bestaan zodat het er altijd zo strak uit blijft zien. Ik vind daarbij niet dat je gefineerd eiken weg kan zeggen als nep of als troep want dat is het niet. Massief eiken heeft zo z'n plek en gefineerd eiken ook.
Ook massieve fronten hebben een hele grote kans op kromtrekken en hebben vaak extra versteviging nodig in de vorm van metaal om het recht te houden.
Gefineerde plaat is prima als dat met de klant als zodanig afgesproken is, maar dan wel daadwerkelijk fineer op MDF/populierenmultiplex/berkenmultiplex, niet "met dunne eiken plankjes beplakt underlayment". Underlayment is niet stabiel, zit vaak vol met voids en is zeker voor kaal corpuswerk ook gewoon fugly en goedkoop.

Van massief eiken kan je ook prima stabiele vormvaste meubels maken, maar dan moet je wel aan enkele randvoorwaarden voldoen. Met één kant niet lakken heb je bijvoorbeeld al een grote fout, want daarmee vráág je gewoon om asymmetrisch werken van het hout met veranderende vochtigheid. En je noemt metalen versteviging; ik zal zeggen dat je met houten krimplatten/klampen ook wel weg komt, maar helemaal zonder dwarslatten of versteviging is wel dapper. Dan moet je erg goed gedroogd hout hebben dat je op alle vlakken, incl kops, dik in de alkyd of 2-componenten zet om het in te sealen. Kachelhout met een incomplete coat waterlak is absoluut instabiele zooi.

Voor degenen die zeggen voor dit geld volmassief eik te verwachten: voor seriewerk wel, voor een op maat gemaakte kast kan dat haast niet. Dat deden we bij mijn vorige werkgever voor exact dit soort kasten met eikengefineerd MDF voor al het corpuswerk, en dan kwamen we op 30-50% hogere prijs dan dit uit, omdat er gewoon een hoop extra tijd in het passen en meten gaat zitten en het frame een stukje meer geld kost als de hele vakverdeling op maat moet.

Kast van TS is imo heel erg zonde van het geld en de tijd, wat een jammerlijk product. Ik zou het echt niet durven verkopen op een serieuzere plek dan facebook marketplace.

[ Voor 3% gewijzigd door McGryphon op 26-03-2024 06:32 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-08 13:34

Croga

The Unreasonable Man

WheeleE schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:04:
[...]

Dit was maatwerk. Het model heb ik overgenomen van een kast die op hun website stond, de lakkleur en positie van de handgrepen op de deurtjes zijn mijn eigen keus. De afmeting (160x200) is een van de vaste varianten die ze aanboden.
Zelf gekozen uit opties die op de website aangeboden worden? Dan is het geen maatwerk. Alleen als je bij bestelling zelf expliciet aangegeven hebt dat je okerverf van verse oker uit Marokko wilt is het maatwerk.

Net zo goed als dat een gouden iPhone geen maatwerk is. Of een samengestelde PC die door Alternate gebouwd wordt. Alleen als je afwijkt van wat er op de website aangeboden wordt spreken we over maatwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:11
Even buiten de kwaliteit om vind ik het juist wel duur. Als ik even materiaal inschat zitten we niet eens op 250 euro. Geen idee welke stagiaire dit heeft gemaakt, maar lijkt mij niet 1000 euro aan manuren.

Ik heb vorig jaar een tv-wandkast (4 meter breed, 2,2m hoog) op maat laten maken (€5.500). Persoon via Marktplaats gevonden, vond het ook wel spannend, want moest het met foto's doen. Persoon was een zzper met een garagebox 2 min van mijn huis vandaan.
Dus ik kon materiaal van te voren even bekijken en uiteraard een tekening gemaakt met afmetingen.

Achteraf zag het in mijn hoofd mooier uit dan wat ik kreeg. Bvb, net een opening tussen plafond en kast, terwijl ik hem dicht wil. Dus een extra latje geplaatst waardoor de symmetrie van de kast niet helemaal klopt.
Deuren allemaal zwart geverfd, maar niet alles was strak gespoten.
Deuren die sluiten, maar met 6 kasten onder en 6 kasten boven waren die niet allemaal even strak dicht.

Ik was dus toch wel teleurgesteld....
Totdat ik naar een vriend van mij ging.
Die heeft bijna 2x zoveel betaald voor bijna een identieke kast in een andere kleur, maar dan van 4,20m
Ook daar heeft hij problemen... Ook daar sluiten de deuren niet perfect. Was niet elke deur even recht geplaatst.

Kortom, ik denk niet dat er perfect meubelmakers zijn. Prijs moeten we hiervan los zien. Heeft gewoon een hele slechte meubelmaker jouw kast in elkaar gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

kx22 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 07:03:
[...]

Even buiten de kwaliteit om vind ik het juist wel duur. Als ik even materiaal inschat zitten we niet eens op 250 euro. Geen idee welke stagiaire dit heeft gemaakt, maar lijkt mij niet 1000 euro aan manuren.

Ik heb vorig jaar een tv-wandkast (4 meter breed, 2,2m hoog) op maat laten maken (€5.500). Persoon via Marktplaats gevonden, vond het ook wel spannend, want moest het met foto's doen. Persoon was een zzper met een garagebox 2 min van mijn huis vandaan.
Dus ik kon materiaal van te voren even bekijken en uiteraard een tekening gemaakt met afmetingen.

Achteraf zag het in mijn hoofd mooier uit dan wat ik kreeg. Bvb, net een opening tussen plafond en kast, terwijl ik hem dicht wil. Dus een extra latje geplaatst waardoor de symmetrie van de kast niet helemaal klopt.
Deuren allemaal zwart geverfd, maar niet alles was strak gespoten.
Deuren die sluiten, maar met 6 kasten onder en 6 kasten boven waren die niet allemaal even strak dicht.

Ik was dus toch wel teleurgesteld....
Totdat ik naar een vriend van mij ging.
Die heeft bijna 2x zoveel betaald voor bijna een identieke kast in een andere kleur, maar dan van 4,20m
Ook daar heeft hij problemen... Ook daar sluiten de deuren niet perfect. Was niet elke deur even recht geplaatst.

Kortom, ik denk niet dat er perfect meubelmakers zijn. Prijs moeten we hiervan los zien. Heeft gewoon een hele slechte meubelmaker jouw kast in elkaar gezet.
Punt is, die perfecte meubelmakers bestaan dus wel. Die vind je alleen niet via Werkspot of na één Google zoektocht.

Beetje meubelmaker besteed zaken als het lakken gewoon aan een andere prof uit, zodat het er juist superstrak uitkomt.

Dus dit is een hele slechte timmerman, en jij had met jouw kast gewoon een "ok" meubelmaker. Deuren die naadloos sluiten kan een beetje meubelmaker gewoon. Opening tussen plafond en meubel vult een beetje meubelmaker perfect op, of ziet dat bij het inmeten al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
Croga schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 06:52:
[...]

Zelf gekozen uit opties die op de website aangeboden worden? Dan is het geen maatwerk. Alleen als je bij bestelling zelf expliciet aangegeven hebt dat je okerverf van verse oker uit Marokko wilt is het maatwerk.

Net zo goed als dat een gouden iPhone geen maatwerk is. Of een samengestelde PC die door Alternate gebouwd wordt. Alleen als je afwijkt van wat er op de website aangeboden wordt spreken we over maatwerk.
Op de artikelpagina stond een foto van exact dezelfde kast/indeling maar dan met een ander kleur lak.
Met daaronder de tekst "evt. andere maat/kleur/indeling/stijl is ook mogelijk. bel of mail gerust voor info", en een keuzelijst voor de gewenste breedte.
Ik heb per mail overlegd over de kleur "dezelfde als jullie artikel XYZ graag" en de indeling.
Het kan zowel als maatwerk en als standaardwerk worden beschouwd op basis van de beschikbare info. De website is daar niet duidelijk genoeg over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het blijft wel een natuurproduct, als je naar een meubelmaker gaat zeggen ze er meestal ook bij dat er imperfecties in kunnen zitten. Had mijn zus ook met de tafel die ze net kocht (tafel was prima, maar de waarschuwing)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:07
Marzman schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:06:
Het blijft wel een natuurproduct, als je naar een meubelmaker gaat zeggen ze er meestal ook bij dat er imperfecties in kunnen zitten. Had mijn zus ook met de tafel die ze net kocht (tafel was prima, maar de waarschuwing)
Natuurproduct is zo’n slap excuus. Als meubelmaker behoor je te weten hoe planken werken, hoe ze kromtrekken en hoe je dat voorkomt. En ik moet de eerste multiplex gefineerde eikenboom nog tegenkomen. :+

Het excuus wordt teveel gebruikt. Wnat eikenhout heb je gewoon in bepaalde klasses. En als een meubelmaker een slechte kwaliteit inkoopt en vervolgens zijn het is een natuurproduct, dan is dat gewoon een kulargument.

Natuurproduct moet juist de pre zijn. :)

[ Voor 19% gewijzigd door t14wo op 26-03-2024 08:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:03
Yucon schreef op maandag 25 maart 2024 @ 21:22:
Daar zal een indrukwekkende marge op zitten :7
Valt wel mee. Staal, beslag, hout en verf zit je zo aan een paar honderd euro. Met een weekje werk (ontwerpen, communicatie/administratie, lassen, zagen, schuren, construeren, leveren) zit je aan €25 per uur, niet bijster veel voor een zelfstandige..
Volgens mij heeft de gemiddelde mens/tweaker geen benul van materiaalkosten en de hoeveelheid arbeid dat een meubel vergt, als we met z'n allen de kartonnen tafels van de Ikea gewend zijn.
t14wo schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:15:
[...]

Natuurproduct is zo’n slap excuus. Als meubelmaker behoor je te weten hoe planken werken, hoe ze kromtrekken en hoe je dat voorkomt. En ik moet de eerste multiplex gefineerde eikenboom nog tegenkomen. :+

Het excuus wordt teveel gebruikt. Wnat eikenhout heb je gewoon in bepaalde klasses. En als een meubelmaker een slechte kwaliteit inkoopt en vervolgens zijn het is een natuurproduct, dan is dat gewoon een kulargument.

Natuurproduct moet juist de pre zijn. :)
En dan zet de koper het meubel in een woonkamer met standje sahara of juist in een vochtige serre en trekt je 'kwaliteit hout' alsnog krom.

Desalniettemin verdient dit meubel ongeacht het bedrag zeker niet de schoonheidsprijs en is het een les voor iedereen om bij maatwerk aankopen ten minste:
a. zelf eerst te gaan kijken
en/of
b. duidelijke specificaties aan te leveren
Gezien het gehalte IT-ers op tweakers, zou dat laatste voor iedereen vanzelfsprekend moeten zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:30
er is massief hout op underlayment verlijmd.
Dat kan niet doordat het gaat werken.
Ze hadden beter een gefineerde plaat kunnen gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Laatst online: 12-08 11:19
Los van hoe het eruit ziet e.d. is er natuurlijk ook een puur juridische kant.

Laden moeten gewoon goed sluiten.
Lakwerk mag niet beschadigen bij normaal gebruik.
Planken zijn meer krom getrokken dan je als consument zonder waarschuwing mag verwachten.
Eiken is eiken. En niet eikenfineer, eiken look of wat dan ook. Als eiken belooft is moet het eiken zijn. Je verwacht als klant terecht dat je ook eiken hebt aan de binnenkant en onderzijden en niet tegen goedkope lelijke platen aankijkt.
Uitlijning laden moet beter.
Fineerlagen mogen niet scheuren. (althans zeer zeker niet in de eerste jaren)

Ik zou ze manen om of met een bevredigende oplossing te komen voor alle problemen alles in orde brengen, forse korting o.i.d. en dat je anders wegens wanprestatie de koop gaat ontbinden.

Heb je rechtsbijstand?

TIP: Goede meubelmakers zijn helaas zeldzaam. Daar ga je langs, je hebt een goed gesprek, je krijgt een tekening. Je doet een aanbetaling en zij zeggen dat je de kast over bijvoorbeeld 4 maanden thuis krijgt bezorgt. En die werken niet met veredelde postorder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-08 13:17
en die leveren niet dit formaat kast voor 1600 euro... als je alle hout in deze kast massief eiken maakt ben je aan materiaal al minimaal de helft daarvan kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:57
Underlayment als corpus basismateriaal en éénzijdig bekleden met eikenstroken die zo te zien getackerd is. Zo maak je gewoon geen meubel en voldoet bovendien ook niet aan de normen. Ik zeg, als iemand die nu een bezig is met een master Holztechnik in deeltijd, laat de "kast" maar weer ophalen en vraag het geld terug.

Voor iemand die zich profileert als meubelmaker, verwacht je gewoon als consument dat hij een opleiding tot meubelmaker heeft afgerond en een hoogwaardig product levert. Dit is gewoon de zoveelste houthakker die op de actuele meubeltrend inspringt. Was het eerst steigerhout, zijn het nu eiken tafels en wandkasten met lompe stalen kokerprofielen. Een echte meubelmaker kotst op dit soort producten en kan het waarschijnlijk ook niet voor deze prijs produceren als het uit massief eiken geproduceerd.

Hoe had het wel gemoeten als het niet uit massief was gemaakt en hoe de echte meubelmaker/interieurbouwer het doet ? 19mm spaanplaat met massief eikenkanten aangelijmd met bijv. een kantenaanlijmmachine. Daarna met een breedbandschuurmachine gekalibreerd. Fineren samenstellen en daarna met het dragermateriaal verlijmen en persen. En daarna frezen en nabewerken. Goed uitgevoerd superieur aan massief eiken en nauwelijks onderscheidbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE
Groningerkoek schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:25:

Planken zijn meer krom getrokken dan je als consument zonder waarschuwing mag verwachten.
Eiken is eiken. En niet eikenfineer, eiken look of wat dan ook. Als eiken belooft is moet het eiken zijn. Je verwacht als klant terecht dat je ook eiken hebt aan de binnenkant en onderzijden en niet tegen goedkope lelijke platen aankijkt.

Ik zou ze manen om of met een bevredigende oplossing te komen voor alle problemen alles in orde brengen, forse korting o.i.d. en dat je anders wegens wanprestatie de koop gaat ontbinden.

Heb je rechtsbijstand?

TIP: Goede meubelmakers zijn helaas zeldzaam. Daar ga je langs, je hebt een goed gesprek, je krijgt een tekening. Je doet een aanbetaling en zij zeggen dat je de kast over bijvoorbeeld 4 maanden thuis krijgt bezorgt. En die werken niet met veredelde postorder.
Ik heb een rechtsbijstandverzekering gelukkig. Over 2 dagen is het 2 weken geleden dat ik de winkel geb gemaild met mijn bevindingen. Als ik dan nog geen reactie heb gehad contact ik ze nogmaals, met iets meer druk. Helpt dat ook niet dan komt de rbv er bij.

Dank aan iedereen hier in het topic voor alle reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:49
Hoe zou het met de andere gedupeerden zijn. Deze mensen hebben vast meer dan 1 kast verkocht. Die zijn in principe allemaal kapot. Hier zijn toch MDF of Spaanplaat voor bedoeld. Wie gaat er nou underlayment fineren?!

[ Voor 24% gewijzigd door Makkelijk op 27-03-2024 13:04 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Groningerkoek schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:25:

Heb je rechtsbijstand?

er worden heel veel tafels als "massief eiken" verkocht vanuit grote fast furniture ketens. dat blijkt bij navraag toch een eiken fineer te op een hdf plaat. Vond het tegen oplichting aan zitten. Ik zal geen namen noemen.

Het is goed zoeken. Zo hebben wij de grote ketens links laten liggen en een goede meubelmaker de tafel op maat laten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
El Capitan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:21:
[...]

er worden heel veel tafels als "massief eiken" verkocht vanuit grote fast furniture ketens. dat blijkt bij navraag toch een eiken fineer te op een hdf plaat. Vond het tegen oplichting aan zitten. Ik zal geen namen noemen.

Het is goed zoeken. Zo hebben wij de grote ketens links laten liggen en een goede meubelmaker de tafel op maat laten maken.
Hoezo tegen oplichting aan zitten?

Het is oplichting.

Massief eiken betekend heel simpel dat zowel het zichtbare oppervlak als de binnenkant bestaan uit eiken. Daar kan toch niemand nog twijfels over hebben. Ook een rechter zal daar niet over twijfelen mocht die zo'n zaak voor zijn kiezen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Groningerkoek schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:14:
[...]

Het is oplichting.

Massief eiken betekend heel simpel dat zowel het zichtbare oppervlak als de binnenkant bestaan uit eiken. Daar kan toch niemand nog twijfels over hebben. Ook een rechter zal daar niet over twijfelen mocht die zo'n zaak voor zijn kiezen krijgen.
ja, ik ben het met je eens.
blij ook dat ik er niet gekocht heb. Ik wil massieff en kwaliteit, daar betaal ik voor. Dan wil ik geen fineer. Voor fineer ga ik wel naar Ikea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:55
WheeleE schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:59:
[...]

Ik heb een rechtsbijstandverzekering gelukkig. Over 2 dagen is het 2 weken geleden dat ik de winkel geb gemaild met mijn bevindingen. Als ik dan nog geen reactie heb gehad contact ik ze nogmaals, met iets meer druk. Helpt dat ook niet dan komt de rbv er bij.

Dank aan iedereen hier in het topic voor alle reacties :)
Ik googlede even snel naar de wet koop op afstand en zie de temrijn van 14 dagen staan. Hopelijk zit je daar nog binnen mbt je eerste reactie. Hoe die kast eruit ziet/is gemaakt/gebruikte materialen irt het betaalde bedrag. Daar zou ik echt geen akkoord mee gaan.

Was het in de advertentie wel duidelijk dat je voor gefineerd materiaal ging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
einz schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:37:
[...]

Ik googlede even snel naar de wet koop op afstand en zie de temrijn van 14 dagen staan. Hopelijk zit je daar nog binnen mbt je eerste reactie. Hoe die kast eruit ziet/is gemaakt/gebruikte materialen irt het betaalde bedrag. Daar zou ik echt geen akkoord mee gaan.

Die 14 dagen regeling geldt niet voor artikelen die speciaal voor een klant op maat gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
einz schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:37:
[...]

In de advertentie stond "Staal/eiken vakkenkast. Evt andere maat/kleur/indeling/stijl is ook mogelijk."
Er is dus nergens geclaimd dat het massief eiken zou zijn. Dat het een soort-van-fineer is vind ik niet per se bezwaarlijk. Maar dan moet de boel niet zo kromtrekken, en de planken in het zicht aan beide kanten moeten fineren.

Mijn eerste mail aan hen was binnen een week. Maar ik schaar deze kast wel onder maatwerk dus afzien van de koop is geen optie.

[ Voor 7% gewijzigd door WheeleE op 28-03-2024 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 15:58
Een eiken kast is een kast gemaakt van eiken, dus geen spaanplaat met fineer.
Dan kan je nog zeggen dat als het zichtwerk eiken moet zijn, dus niet de achterkant etc. maar dan houdt het voor mij ook wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 15:58
Om het nog wat makkelijker te maken, stuur de originele advertentie/opdracht eens naar jouw rechtsbijstand. Die kunnen je zo vertellen wat je mag verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-08 14:17

MeesterPieter

PnP Pinball

Als er nergens gesproken wordt over eiken look of het gebruik van andere houtsoorten als eiken is de kast gewoon niet conform je bestelling lijkt mij.

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
MeesterPieter schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:32:
Als er nergens gesproken wordt over eiken look of het gebruik van andere houtsoorten als eiken is de kast gewoon niet conform je bestelling lijkt mij.
Vind je? In normale spreektaal maar ook advertenties zoals bijvoorbeeld een 'wollen trui' of 'passievruchtdrank' zit 9 vd 10 keer een (aan)vullende stof. In dit geval respectievelijk acryl en sinaasappelsap. Of nog leuker 'krabsalade', een mix van grofweg mayonaise en surimi..

Als je iets 100% zeker wilt weten, moet je die 100% <insert materiaal> gewoon zwart op wit hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:02
Groningerkoek schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:14:

Het is oplichting.
Er is een kast geleverd conform maatwerk-specificatie, dus zeker geen oplichting.

Wanprestatie wellicht, 1600 voor dit formaat maatwerk is gevoelsmatig sowieso aan de lage kant.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
geekeep schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:07:
[...]

Vind je? In normale spreektaal maar ook advertenties zoals bijvoorbeeld een 'wollen trui' of 'passievruchtdrank' zit 9 vd 10 keer een (aan)vullende stof. In dit geval respectievelijk acryl en sinaasappelsap. Of nog leuker 'krabsalade', een mix van grofweg mayonaise en surimi..

Als je iets 100% zeker wilt weten, moet je die 100% <insert materiaal> gewoon zwart op wit hebben staan.
Dit mag wettelijk gezien niet meer voor een groot aantal producten. Je krabsaladevoorbeeld heet tegenwoordig Surimi krab salade, zowel A-merken als huismerken als AH hebben dat al doorgevoerd. Passievruchtdrank moet dan ook voor het merendeel uit passievrucht bestaan, de rest is vaak appelsap. Hier zitten nogal strenge regels achter, juist ter voorkoming dat de consument wordt opgelicht.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
hoevenpe schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:31:
[...]

Er is een kast geleverd conform maatwerk-specificatie, dus zeker geen oplichting.

Wanprestatie wellicht, 1600 voor dit formaat maatwerk is gevoelsmatig sowieso aan de lage kant.
Hij kan nog zoveel maatvoering op die kast loslaten als hij wil, als de verkoper eiken belooft dan moet die geen goedkope platen met een laagje fineer aan 1 zijde leveren.

In mijn beleving is dat bedrog/bedrieglijke benadeling en aldus bij definitie oplichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
geekeep schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:07:
[...]

In spreektaal noemen we een plank eiken als die bestaat uit eiken aan de binnen en buitenkant. Als het om fineer gaat dan noemen we dat fineer of eiken look.

Voor hout hebben we al die extra regeltjes niet nodig die we wel voor voedsel hebben juist omdat het zo duidelijk is wat iets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:02
Groningerkoek schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:48:
Hij kan nog zoveel maatvoering op die kast loslaten als hij wil, als de verkoper eiken belooft dan moet die geen goedkope platen met een laagje fineer aan 1 zijde leveren.
Massief eiken voor 1600 euro is niet reëel.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
SmurfLink schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:33:
[...]

Dit mag wettelijk gezien niet meer voor een groot aantal producten. Je krabsaladevoorbeeld heet tegenwoordig Surimi krab salade, zowel A-merken als huismerken als AH hebben dat al doorgevoerd. Passievruchtdrank moet dan ook voor het merendeel uit passievrucht bestaan, de rest is vaak appelsap. Hier zitten nogal strenge regels achter, juist ter voorkoming dat de consument wordt opgelicht.
Das eerder uitzondering dan regel. Knal een willekeurige website open van een food leverancier (of in dit geval een sap/visboer) en het genoemde ingrediënt is vaak niet meer dan 20% van het totaal, als het al niet enkel concentraat of aroma is. Er is een zeer select groepje voedingsproducten dat beschermd is qua samenstelling, de rest is pure marketing. Anders had de Keuringsdienst van Waarde al jaren geen bestaansrecht meer ;)

Nevertheless, maak voor bestellingen op maat gewoon duidelijke afspraken qua materiaal en ontwerp of ga kijken naar een voorbeeld (net zoals je in een meubelzaak zou doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:34
Groningerkoek schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:51:
[...]

In spreektaal noemen we een plank eiken als die bestaat uit eiken aan de binnen en buitenkant. Als het om fineer gaat dan noemen we dat fineer of eiken look.

Voor hout hebben we al die extra regeltjes niet nodig die we wel voor voedsel hebben juist omdat het zo duidelijk is wat iets is.
Eiken look is melamine of geprint plastic materiaal over een substraat.

Eiken fineer is gewoon eiken. De term fineer duidt op dat het 0.6mm dik laagje van een eiken plank/boom is. Verder heb je nog dik fineer van een paar mm dik, wat je ook gewoon een heel dun plankje eiken kan noemen. Het is namelijk nog steeds eiken.

Ik vind het verbazingwekkend dat je zowel eikenlook als eiken fineer als hetzelfde beschouwd dat is het namelijk per definitie niet.

Wat jij probeert te benoemen is massief eiken.

Eiken zelf zegt namelijk helemaal niets over hoe het verwerkt is. Eiken is net zo goed nog een hele boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Groningerkoek schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:51:
[...]

Een kast is een samengesteld product, een plank eiken is dat niet. Net als een pak melk een pak melk is, maar een kom pannenkoekenbeslag kan variëren in verhouding, soort melk, wel/geen zout, etc. Daarom bestaan er recepten en ingrediëntenlijsten. Kortom, zwart op wit afspraken maken als je iets verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
geekeep schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:31:
[...]

Een kast is een samengesteld product, een plank eiken is dat niet. Net als een pak melk een pak melk is, maar een kom pannenkoekenbeslag kan variëren in verhouding, soort melk, wel/geen zout, etc. Daarom bestaan er recepten en ingrediëntenlijsten. Kortom, zwart op wit afspraken maken als je iets verwacht.
Je zegt het zelf al: Een plank eiken is geen samengesteld product.

Als ik ander hout met fineer bekleed dan is dat wel een samengesteld product.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WheeleE
De reactie van de winkel op mijn mail:
Goedemiddag,

Wij gaan een nieuwe kast voor u maken en deze t.z.t omwisselen.
Dit is praktischer dan heen en weer rijden.
Zodra deze klaar is neem ik contact met u op.

Met vriendelijke groet
<x>
Er gaat een reactie retour om verduidelijking te vragen over hun aanbod.
- maken ze alleen het hout of ook het frame opnieuw?
- hoe wordt er voorkomen dat het kromtrekken nog een keer gebeurd?
- hoe worden de planken in het zicht aan beide boven- én onderkant bekleed?
- over wat voor termijn hebben we het (2 maanden, 6 maanden, een jaar)?
Pagina: 1