Gigaset failliet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ergens voelde ik de bui al hangen, maar nu dan toch echt:
https://www.gigaset.com/nl_nl/cms/smart-home-overzicht.html
Gigaset Smart Home/Care staakt zijn diensten vanaf 29 maart 2024
Zoals je misschien al via de media hebt vernomen, werd op 29 januari 2024 een insolventieprocedure onder zelfbestuur geopend voor de activa van Gigaset Communications GmbH.

Als onderdeel van de insolventieprocedure is een koper gevonden voor delen van de bedrijfsactiviteiten. De koper zal de bedrijfsactiviteiten met betrekking tot telecommunicatieproducten overnemen door middel van een asset deal. De Smart Home/Care activiteiten worden echter niet overgenomen. Ondanks intensieve inspanningen en ondersteuning van een gerenommeerde M&A-adviseur kon geen alternatieve koper voor de Smart Home/Care-activiteiten worden gevonden.

De clouddiensten van de Smart Home/Care-producten moeten daarom per 29 maart 2024 worden beëindigd. Voortzetting is niet mogelijk onder de insolventiewetgeving. Als gevolg hiervan zullen de apps voor de Smart Home/Care-producten en de netwerksensoren en -apparaten niet langer bruikbaar zijn. Als u cameraservicepakketten hebt geboekt, eindigen deze ook uiterlijk op 29 maart 2024. Met betrekking tot bestaande contractuele relaties is gekozen voor niet-uitvoering.

We betreuren het ongemak dat deze beslissing met zich meebrengt. Als je claims hebt tegen Gigaset Communications GmbH die voortvloeien uit de beëindiging van de Smart Home-producten, dan zijn dit insolventieclaims. Deze kunnen worden ingediend bij de door de rechtbank aangestelde bewindvoerder, met bijvoeging van een bewijs van het bestaan van de vordering. U kunt het formulier voor het aanmelden van uw vorderingen in een insolventieprocedure hier vinden.

Helaas is het niet mogelijk om de apparaten terug te geven. In plaats daarvan raden we je aan om de apparaten op een milieuvriendelijke manier weg te gooien bij een recyclingcentrum bij jou in de buurt.

Houd er rekening mee dat de koper van het bedrijf, dat in de toekomst onder de naam Gigaset zal opereren, niet bevoegd is om u informatie te verstrekken over telecommunicatieproducten. U kunt ook onze FAQ's raadplegen.
Ik heb slimme rookmelders van Gigaset, maar heb hier genoeg verhalen gelezen van mensen met camera's en deurbellen e.d. Benieuwd of er een "homebrew" oplossing komt om deze te blijven gebruiken of dat we ze weg kunnen gooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterM007
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-05 13:25
Kreeg vanmiddag een mail. Huis hangt hier vol met deur- en raamsensoren, rookmelders en bewegingssensoren. Nooit verwacht dat zo’n grote speler failliet zou gaan… hopelijk komt er een oplossing.

Droevig advies uit de mail van Gigaset:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7u9Kbn_c8IOoWqFp1p1vaXhaWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lpxY64u4Wvlqgi3xHjehPQN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mancave54
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:13
Hm, alarmsysteem wordt nog steeds te koop aangeboden. Vreemd om 4 dagen van te voren te lezen dat het systeem wordt uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterM007
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-05 13:25
Mancave54 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:11:
Hm, alarmsysteem wordt nog steeds te koop aangeboden. Vreemd om 4 dagen van te voren te lezen dat het systeem wordt uitgeschakeld.
Ja, dat had ik ook gezien. Bij Amazon, Bol, etc. gewoon te koop. We gaan het meemaken de 29e ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco42
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-05 20:45
hier ook een huis vol met sensors, rookmelders, deurbel en camera's. Lekker dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dlanor80
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:17
Mijn huis hangt ook vol! Ben benieuwd of het systeem ook lokaal kan draaien en direct kan communiceren met Home Assistant.

Hier staat al iets meer uitgelegd.
https://osmocom.org/proje...iki/Gigaset_Elements_Base

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RefleCs
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 23:45
Hier ook diverse spullen van Gigaset in huis hangen. Gelukkig allemaal al een paar jaartjes oud, maar het maakt het niet minder vervelend. Het leek destijds een goede solide oplossing gezien onze ervaringen met de DECT telefoons. Helaas blijkt het toch wat anders...

Ik ben bang dat ik toch op zoek ga naar vervangend spul. In de tussentijd hoop ik op een slimme kop die er toch nog wat mee kan en het via bijv. HA aanstuurbaar weet te krijgen.

Ik kom net uit een heel prettige chat met een bol.com medewerker en die gaat contact opnemen met de verkopende partij. De meeste dingen waren al niet meer beschikbaar, maar het ene artikel wat we nog konden vinden is nu ook onder de aandacht.

[ Voor 21% gewijzigd door RefleCs op 26-03-2024 09:06 ]

De wetenschappers komen uit het westen,
De Bourgondiërs komen uit het zuiden.
Maar de wijzen komen nog altijd uit het oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreamWearl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-04-2024
Dlanor80 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:19:
Mijn huis hangt ook vol! Ben benieuwd of het systeem ook lokaal kan draaien en direct kan communiceren met Home Assistant.

Hier staat al iets meer uitgelegd.
https://osmocom.org/proje...iki/Gigaset_Elements_Base
Al geprobeerd? of ken je iemand dat dit al gedaan heeft?
Mist wel precies nog wat files (of ik overzie waar ze te vinden zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Smits
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-05-2024
Hier ook in en om het huis volgangen met sensoren en camera’s zelfs nog 1 splinternieuwe camera in doos. Zag dat er al wat mensen waren die de sets proberen te slijten op Marktplaats en Ebay. Ik ben er klaar mee en stap over op een ander produkt. Iemand suggesties?

Hier nog wat Duitse reacties op Gigaset:
https://stadt-bremerhaven...me-care-wird-eingestellt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:49
Fritzbox heeft ook een smart home systeem op basis van DECT. FB kan je ook integreren in HA.
Maar ik heb er verder geen ervaring mee, dus of het compatibel is met Gigaset weet ik niet. Volgens hun website zou het wel andere apparaten ondersteunen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

JukeboxBill schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:44:
Maar ik heb er verder geen ervaring mee, dus of het compatibel is met Gigaset weet ik niet.
AVM was daar in het verleden duidelijk over. FB is compatible met Bosch maar niet met Gigaset Elements omdat die afwijken van het protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:47
Hier ook een complete installatie van gigaset draaien en altijd erg tevreden geweest. Helaas tot nu dan. Ben al wel een beetje aan het kijken waarmee dit te vervangen. Eufy heeft volgens mij een alles lokaal oplossing in een soortgelijke prijsrange.

Of er moet een oplossing zijn om het systeem draaiend te krijgen op een NAS of met HA.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptohenk
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13-05-2024
Ik heb wellicht goed nieuws voor de mensen die Gigaset Elements producten hebben gekocht in de afgelopen 2 jaar. Het is mogelijk om ze te retourneren bij de verkoper. Gigaset heeft schijnbaar een procedure opgezet voor verkopers waarmee de klant een alternatief product kan uitkiezen bij de verkoper. Ik heb zelf mijn 6 brandmelders teruggebracht bij de Expert en het volledige bedrag teruggekregen als tegoed kaart. Ze waren al bijna 2 jaar oud, maar zaten nog in de garantie periode van 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
cryptohenk schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 07:02:
Ik heb wellicht goed nieuws voor de mensen die Gigaset Elements producten hebben gekocht in de afgelopen 2 jaar. Het is mogelijk om ze te retourneren bij de verkoper. Gigaset heeft schijnbaar een procedure opgezet voor verkopers waarmee de klant een alternatief product kan uitkiezen bij de verkoper. Ik heb zelf mijn 6 brandmelders teruggebracht bij de Expert en het volledige bedrag teruggekregen als tegoed kaart. Ze waren al bijna 2 jaar oud, maar zaten nog in de garantie periode van 2 jaar.
Ik heb de startset bij Expert gekocht, hoe werkt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

cryptohenk schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 07:02:
zaten nog in de garantie periode van 2 jaar.
Wettelijke garantie is over de levensduur van het product, je bent theoretisch dus niet gebonden aan de 2 jaar.
Gelijk hebben is vaak wel lastiger dan gelijk krijgen.

Ik ben benieuwd naar OpenSource initiatieven m.b.t. het uitlezen van de Gigaset apparatuur. Of dat Gigaset een laatste update uitbrengt voor lokale api, maar ik vrees van niet.

I.i.g een wijze les, geen cloud-only meuk meer kopen, zelfs 'grote merken' kunnen kapot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

pagani schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 07:16:
Ik heb de startset bij Expert gekocht, hoe werkt dit?
Je loopt naar de balie, legt daar het apparaat neer en zegt:

"
Onder het consumentenrecht heb ik wettelijke garantie bij aankoop in een winkel.
Graag beroep ik mij op mijn recht op een goed product.
Dit product voldoet niet aan de verwachtingen gebaseerd op de verstrekte informatie.

Deze aanvraag is volledig in lijn met de Nederlandse wetgeving waar u als verkoper aan moet voldoen volgens de website van de rijksoverheid.

Ik verzoek een terugbetaling binnen de redelijke termijn van twee weken.

Dat uw leverancier failliet is, is niet mij zorg, u bent de verkoper en mijn enige contactpersoon.

Alleen als u verwacht binnen een redelijke termijn uw eigen cloudservice op te zetten welke compatibel is met Gigaset, heeft u een reden om niet te voldoen aan mijn verzoek. Maar ik betwijfel dat ten zeerste.
"

En als dat niet helpt een ingebrekestelling en kort geding bij kantonrechter.
Dat kan nog wel eens de moeite waard zijn als je heel veel Gigaset producten hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:43
Accretion schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 07:28:
[...]

Je loopt naar de balie, legt daar het apparaat neer en zegt:

"<bla>"
Ik zou het eerst in het Nederlands proberen: 'het werkt niet meer, ik wil graag mijn geld terug'.
En als dat niet helpt een ingebrekestelling en kort geding bij kantonrechter.
Een kort geding is wel erg kort door de bocht, met een reële kans dat de rechter je niet ontvankelijk verklaart omdat je niet daadwerkelijk een voorlopige voorziening vraagt, maar een definitieve oplossing.

Juridisch overigens wel interessant deze situatie, waarbij vooral de vraag of er sprake is van non-conformiteit omdat het product niet meer functioneert door iets wat niet te voorzien was ten tijde van de koop. Ik verwacht dat het antwoord daarop positief zal zijn als dit voor een rechter komt, ook buiten de termijn van de constractuele garantie.

Je krijgt dan natuurlijk wel een discussie over (verwachte) technische levensduur en afschrijving, maar dit zou best eens een situatie kunnen zijn waar verkopers van gaan leren dat ze bij het verkopen van apparatuur die afhankelijk is van services heel concreet een verwachting uit moeten spreken hoe lang die services beschikbaar zullen zijn.

Bij @Arnoud Engelfriet is dit onderwerp acht jaar geleden al eens aan bod geweest https://blog.iusmentis.co...n-mensen-thuis-uitzetten/ en toen was Arnoud er in ieder geval nog niet zo uitgesproken over dat dit een geval van non-conformiteit was.

De rol van de derde-partij-verkoper was hier overigens niet in beeld.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

'het werkt niet meer, ik wil graag mijn geld terug'.
Dat is inderdaad de beknopte versie, maar als de verkoper zegt: "Doen we niet aan."

Heb je i.i.g een onderbouwing.
StevenK schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:14:
Bij @Arnoud Engelfriet is dit onderwerp acht jaar geleden al eens aan bod geweest https://blog.iusmentis.co...n-mensen-thuis-uitzetten/ en toen was Arnoud er in ieder geval nog niet zo uitgesproken over dat dit een geval van non-conformiteit was.

De rol van de derde-partij-verkoper was hier overigens niet in beeld.
Leuk dat Arnoud niet vindt dat 'cloud' onderdeel is van een product. Maar zelfs als je daar gelijk in krijgt, doet het product niet wat de fabrikant of verkoper beloofd heeft.

Letterlijke quote van de website van Rijksoverheid:
Wanneer is een product niet goed?

Een product is ondeugdelijk als:
het niet compleet is;
het beschadigd is;
het kapot is of het niet goed doet;
u er niet mee kunt doen wat de verkoper of fabrikant heeft gezegd.
De letter van de wet, geen idee, gaat Arnoud ook niet op in, maar het kan m.i. ook niet zijn dat de consument met een cloudje in het riet gestuurd wordt.

Persoonlijk ben ik het ook niet eens met 'cloud geen onderdeel van product', al is dat niet het belangrijkste punt.

Bij een cloud-only product is de cloud onderdeel van het product.
Zonder cloud kun je niets met het product, het is een intrinsiek onderdeel en vereiste voor de geadverteerde functionaliteiten.

Enige wat potentieel relevant is, is of de hoofdfunctionaliteit van de Gigaset (en voorheen Revolv) nog wel werkt; en de cloud alleen een 'toevoeging' is.
___

Wellicht beter voor een apart topic, dan kunnen de mensen hier verder met Gigaset specifieke problemen/oplossingen?

[ Voor 4% gewijzigd door Accretion op 30-03-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goztow
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-05 11:52
Ik heb nog dect telefoons in gebruik van gigaset. Gaan die blijven werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:14

MsG

Forumzwerver

Goztow schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:40:
Ik heb nog dect telefoons in gebruik van gigaset. Gaan die blijven werken?
Er zit toch 0 internetafhankelijkheid in een dect telefoon? Dat zou gewoon moeten blijven werken.

Alleen de apparatuur die rechtstreeks via de servers van Gigaset werkte wordt nu onbruikbaar. Zou mooi zijn als ze de software van die servers nog ergens zouden publiceren, dan heb je binnen no-time de community mee om er iets werkends van te maken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien doelt @Goztow op N300A of N510 apparatuur, die hangen aan het internet, maar is inderdaad ook niet afhankelijk van Gigaset servers.
Alleen van een VoIP/SIP server, en dat kan van alles zijn. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middel00
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07-2024
Ik zie dat de nieuwe 2.0 camera's nog werken via de elements app (alleen voor realtime bekijken).
Zou het mogelijk zijn die via een andere app te bekijken? Dan zijn die wellicht nog te gebruiken als de elements app uit de lucht gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:27

Blokker_1999

Full steam ahead

Mancave54 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:11:
Wat is daar vreemd aan? Retailers hebben stock ingekocht en gaan niet zomaar die stock vernietigen omdat de fabrikant aankondigt het faillisement te gaan aanvragen. Een faillisement op zich hoeft ook niet het einde te betekenen. Mocht er toch nog een overnemer gevonden worden, kan deze de activiteiten alsnog verder zetten.

Het is vooral een spijtige zaak voor mensen die nu nog een systeem kopen om daarna pas te leren dat de servers niet bereikbaar zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Blokker_1999 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:19:
[...]

Wat is daar vreemd aan? Retailers hebben stock ingekocht en gaan niet zomaar die stock vernietigen omdat de fabrikant aankondigt het faillisement te gaan aanvragen. Een faillisement op zich hoeft ook niet het einde te betekenen. Mocht er toch nog een overnemer gevonden worden, kan deze de activiteiten alsnog verder zetten.

Het is vooral een spijtige zaak voor mensen die nu nog een systeem kopen om daarna pas te leren dat de servers niet bereikbaar zijn.
Je verkoopt dan dus bewust een product dat niet meer te installeren of mee te werken is.
Ik zou me de kosten van het massaal retour krijgen besparen als ondernemer.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:07
Blokker_1999 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:19:
[...]

De kans dat de overnemende partij een oplossing gaat verzinnen is 0. Ze kopen alleen de naam met een uitdrukkelijk verbod.
Houd er rekening mee dat de koper van het bedrijf, dat in de toekomst onder de naam Gigaset zal opereren, niet bevoegd is om u informatie te verstrekken over telecommunicatieproducten. U kunt ook onze FAQ's raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Smits
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-05-2024
middel00 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:33:
Ik zie dat de nieuwe 2.0 camera's nog werken via de elements app (alleen voor realtime bekijken).
Zou het mogelijk zijn die via een andere app te bekijken? Dan zijn die wellicht nog te gebruiken als de elements app uit de lucht gaat.
Je kan niet meer inloggen in de app, dus realtime kijken lukt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
Eén en ander werkt niet meer sinds gisteren. Kwam thuis en kreeg het alarm niet meer uit. Ook niet heel handig. Ik vind het op dit moment meer vervelend dat ik geen alarm niet meer heb. Die 200 euro die ik destijds heb uitgegeven voor de set ligt in de categorie, 'jammer, maar helaas'. Nu maar op zoek naar een alternatief systeem. Anderen al wat op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middel00
Roy Smits schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:02:
[...]

Je kan niet meer inloggen in de app, dus realtime kijken lukt ook niet.
Inderdaad. De app is nu ook niet meer toegankelijk. Jammer van de prima werkende half jaar nieuwe camera’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middel00
GenetiX schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:55:
Eén en ander werkt niet meer sinds gisteren. Kwam thuis en kreeg het alarm niet meer uit. Ook niet heel handig. Ik vind het op dit moment meer vervelend dat ik geen alarm niet meer heb. Die 200 euro die ik destijds heb uitgegeven voor de set ligt in de categorie, 'jammer, maar helaas'. Nu maar op zoek naar een alternatief systeem. Anderen al wat op het oog?
Tapo (TP-link) lijkt mij wel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
middel00 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:06:
[...]

Tapo (TP-link) lijkt mij wel wat.
Ik heb nu maar een Elro A S90S Home+ besteld. Werkt na installatie in principe ook zonder app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dlanor80
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:17
Op redit is een topic en een linkje te vinden naar GitHub. Helaas nog niet met een oplossing maar wel veel informatie.

https://github.com/obruns/gelee
Pagina: 1