3D Printer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-04 15:36
Ik ben van plan om mijn eerste 3D Printer te kopen en dus ook een echte beginner/noob hierin.
Ik zie veel goede commentaren over deze. Creality 3D Ender 3 V3
Dus ik denk dat het deze gaat worden ook.

Heb je buiten de printer een ontwerp en Filament nog iets nodig?

Zit er kwaliteit verschil in PLA filament van het 1ne merk tegenover het andere?

Zijn er dingen die je regelmatig moet vervangen?
bijvoorbeeld de plaat waar je op print? of is schoonmaken voldoende?

Live op Twitch . Mijn YouTube Kanaal iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:35
Wil je vooral printen of ook een beetje sleutelen / knutselen aan de printer?
Ik heb zelf laatst een Bambulab gekocht omdat ik eigenlijk alleen wil printen en geen gedoe met levellen / afstellen etc. Ik had hiervoor een Ender 5 Pro, maar ik ben heel erg blij met mijn bambulab.

Schoonmaken is voldoende. Je zal wel af en toe onderhoud moeten plegen zoals smeren e.d.

Naast een printer, ontwerp en PLA heb je eigenlijk niets nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:41
kampers schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:00:
Ik ben van plan om mijn eerste 3D Printer te kopen en dus ook een echte beginner/noob hierin.
Ik zie veel goede commentaren over deze. Creality 3D Ender 3 V3
Dus ik denk dat het deze gaat worden ook.

Heb je buiten de printer een ontwerp en Filament nog iets nodig?

Zit er kwaliteit verschil in PLA filament van het 1ne merk tegenover het andere?

Zijn er dingen die je regelmatig moet vervangen?
bijvoorbeeld de plaat waar je op print? of is schoonmaken voldoende?
Ben zelf met de V2 begonnen, is inderdaad een prima printer. Afstellen kan wat lastiger zijn dan andere merken, hier leer je overigens ook best veel van. Bambulab zoals hier boven levert wat meer kant en klare printers, daar staat tegenover dat de firmware meer afgeschermd is, en je dus minder vrijheid met je printer heeft (en ze eigen onderdelen gebruiken en geen algemene). Dat is de keuze die je uiteindelijk zelf moet maken. Als je iets wil dat 'gewoon' werkt en je de uitdaging meer ziet in het designen van parts zou ik een bambu of een prusa kopen. Als je 3D printen meer als hobby ziet en het interessant vindt om aan de printer zelf te sleutelen zou ik met een ender beginnen. Eventueel zou een volgende stap dan zijn zelf een printer bouwen! Kijk dan maar eens naar voron of ratrig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
MADG0BLIN schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:02:
Wil je vooral printen of ook een beetje sleutelen / knutselen aan de printer?
Ik heb zelf laatst een Bambulab gekocht omdat ik eigenlijk alleen wil printen en geen gedoe met levellen / afstellen etc. Ik had hiervoor een Ender 5 Pro, maar ik ben heel erg blij met mijn bambulab.

Schoonmaken is voldoende. Je zal wel af en toe onderhoud moeten plegen zoals smeren e.d.

Naast een printer, ontwerp en PLA heb je eigenlijk niets nodig.
Bartske schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:07:
[...]

Ben zelf met de V2 begonnen, is inderdaad een prima printer. Afstellen kan wat lastiger zijn dan andere merken, hier leer je overigens ook best veel van. Bambulab zoals hier boven levert wat meer kant en klare printers, daar staat tegenover dat de firmware meer afgeschermd is, en je dus minder vrijheid met je printer heeft (en ze eigen onderdelen gebruiken en geen algemene). Dat is de keuze die je uiteindelijk zelf moet maken. Als je iets wil dat 'gewoon' werkt en je de uitdaging meer ziet in het designen van parts zou ik een bambu of een prusa kopen. Als je 3D printen meer als hobby ziet en het interessant vindt om aan de printer zelf te sleutelen zou ik met een ender beginnen. Eventueel zou een volgende stap dan zijn zelf een printer bouwen! Kijk dan maar eens naar voron of ratrig.
Ik kwam net ook tegen dat je Filament vocht opneemt. hoe bewaar je deze het beste? Ik zie van alles met droogkasten enz. Is dit nodig? of het het wat overroepen allemaal?

EDIT: En hoe maken jullie de printplaat schoon? En doe je er achteraf nog iets op om "beter te printen"

[ Voor 23% gewijzigd door kampers op 25-03-2024 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:41
kampers schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:14:
[...]

[...]

Ik kwam net ook tegen dat je Filament vocht opneemt. hoe bewaar je deze het beste? Ik zie van alles met droogkasten enz. Is dit nodig? of het het wat overroepen allemaal?

EDIT: En hoe maken jullie de printplaat schoon? En doe je er achteraf nog iets op om "beter te printen"
Met pla heb je geen droogkast nodig, en daar zal je toch mee beginnen. Printplaat met water en zeep schoonmaken, en evt absolute alcohol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
kampers schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:14:
[...]

[...]

Qua filament droog (als je met petg ofzo aan de slag wil) houden kan je beginnen met gewoon een "luchtdichte" opbergbak en een paar van die vochtvreter zakken van de action voor in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Ik heb hem vandaag binnengekregen. een testje gedaan met een toy boat. Met PLA wat bij de printer zat. Ging wel goed eigenlijk. (Na een uur zoeken hoe en wat je moest doen om een bruikbare file op je SD kaart te krijgen.

Nu heb ik men eigen PLA binnen. Moet je temperaturen aanhouden die op de PLA vermeld staan? Want mijn volgende print trok op niets. (een aangekochte file)

Ik ga nu eens deze doen om te testen of het mss aan die file lag of niet.

EDIT: Ik zette dus op voorhand de temp van de nozzle op 195 en het bed op 65 (wat in de range van mijn PLA is wat aangegeven staat op de spoel)

Staat in de file's (gcode) mss data die alles overneemt? want nozzle ging naar 230 en bed naar 45..

EDIT 2: Los daarvan is de print ook mooi gelukt.

[ Voor 22% gewijzigd door kampers op 26-03-2024 22:05 ]

Pagina: 1