Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutrino
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 23:59
Beste tweakers,

Wij hebben in 2016 samen een huis gekocht voor 235.500. Annuitaire hypotheek: 219.225.
Sinds 2016 hebben we samen flink afgelost. Het huis is flink in waarde gestegen.
Een desktop taxatie gaf 430.000 aan. De hypotheek is 71.000.

We hebben qua financiering ~ 150.000 nodig voor een 2e huis in het buitenland.
Eventueel extra vullen we zelf aan. De oorspronkelijke hoofdsom is 219.225, dus kunnen we bij
onze huidige hypotheekverstrekker tot de originele hoofdsom ophogen. Dat zou dan dus 148.000 zijn.

Bij een hypotheekadviseur zijn we voor 3500,- een adviestraject aangegaan om alles voor ons aan te vragen/uit te zoeken/in gang te zetten:
- rente aanbod verschillende aanbieders
- aanvraag indienen

Nu is mijn probleem met deze adviseur het volgende:
- We krijgen bijna geen afspraken. Alle stukken worden over de schutting gegooid.
- Communicatie verloopt zeer warrig.

Voorbeeld:

3 Rente voorstellen via de mail ontvangen
- Ophogen huidige hypotheekverstrekker; vaste lasten per maand 840,-
- Oversluiten hypotheek; vaste lasten per maand 820,-
- Oversluiten hypotheek; vaste lasten per maand 830,- ander vaste rente periode

Daar we geen zin hadden om notaris kosten te maken, besloten we niet over te sluiten. De adviseur gaf nl. aan dat dit het voordeel was als we bij de huidige hypotheekverstrekker enkel zouden ophogen tot aan de hypotheeksom. Enkel bij oversluiten moeten we volgens hem naar de notaris.

Nu belt de adviseur een dag later op dat er kosten bij de notaris zijn gemaakt voor het uitzoeken van het oversluiten. We hebben van onze adviseur nooit gehoord dat we bijkomende kosten zouden gaan maken voor een rentevoorstel en zijn dan ook niet bij met het gebrek aan transparantie. Uiteindelijk ga maar akkoord zodat we verder kunnen met het traject.

25-03

We hebben een rentevoorstel voor het ophogen tot de huidige hypotheeksom;

Het rentevoorstel dat we moeten ondertekenen, voor onze huidige hypotheekverstrekker staat vol met bepaalde kosten:
- Bijv:
"kosten taxatie 640,-"
"kosten bemiddeling en/of advies tbv de lening" 3295,-"

Ik heb gevraagd aan de adviseur waarom het er in staat. Het schijnen geschatte kosten te zijn. (Ik moet niet zo moeilijk doen)
Voor de aanvraag bij onze huidige hypotheekverstrekker heb ik een desktop taxatie gedaan; Dat was volgens de adviseur voldoende. Ik zou het vreemd vinden als we ook nog een normale taxatie er bovenop moeten doen.

Ook staat er in het document dat we een hypotheek akte van 28.774,- bij het notariskantoor moeten ondertekenen. Ik heb mijn adviseur opgebeld. Hij geeft aan dat hij het niet weet, maar wel dat we notariskosten moeten maken. Daar hij in de auto zit komt hij er later op terug. Dit is weer vreemd, want onze beslissing om bij onze huidige hypotheekverstrekker te blijven was juist op het hebben van geen notariskosten/afspraak.

Ik weet niet hoe jullie, mede tweakers, dergelijke trajecten in zijn gegaan, maar ik wordt gek van het wel en niet verhaal qua notariskosten. Ook geen begeleiding bij wat ik kan verwachten qua kosten is iets waar ik niet blij van wordt. Is dit een normale situatie? Het kopen van mijn woning was een stuk transparanter en eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Neutrino schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:36:

Bij een hypotheekadviseur zijn we voor 3500,- een adviestraject aangegaan om alles voor ons aan te vragen/uit te zoeken/in gang te zetten:
- rente aanbod verschillende aanbieders
- aanvraag indienen
Dat is niet goedkoop, daar mag je wel wat voor verwachten.
Nu belt de adviseur een dag later op dat er kosten bij de notaris zijn gemaakt voor het uitzoeken van het oversluiten. We hebben van onze adviseur nooit gehoord dat we bijkomende kosten zouden gaan maken voor een rentevoorstel en zijn dan ook niet bij met het gebrek aan transparantie. Uiteindelijk ga maar akkoord zodat we verder kunnen met het traject.
Waarvoor zijn de kosten precies gemaakt, en wanneer zijn die gemaakt?
Voor een goed advies moet er worden uitgezocht wat de huidige hypotheek is. Het opvragen van die informatie kost een paar euro. Ik verwacht dat een adviseur dat zelf uitzoekt en daar geen notaris voor inschakelt. Als er niet vooraf is gecommuniceerd dat hij een notaris zou inschakelen en wat dat zou kosten, zou ik daarvoor niet hebben betaald.
Het schijnen geschatte kosten te zijn.
Als dat erbij staat, zou ik er niet zoveel problemen mee hebben. Je wilt niet achteraf worden verrast met nieuwe kosten. De adviseur moet je ook kunnen vertellen of een desktoptaxatie naar alle waarschijnlijkheid volstaat.
Ook staat er in het document dat we een hypotheek akte van 28.774,- bij het notariskantoor moeten ondertekenen. Ik heb mijn adviseur opgebeld. Hij geeft aan dat hij het niet weet, maar wel dat we notariskosten moeten maken. Daar hij in de auto zit komt hij er later op terug. Dit is weer vreemd, want onze beslissing om bij onze huidige hypotheekverstrekker te blijven was juist op het hebben van geen notariskosten/afspraak.
Als je 150.000 euro nodig hebt en de ruimte met je huidige hypotheek is 148.225 euro (219.225 - 71.000), kom je net te kort.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die adviseur zou ik allang de laan uit gestuurd hebben.

Voor welk bedrag staat je huidige hypotheek ingeschreven? Dit kun je vinden in de hypotheekakte van je huidige hypotheek. Inschrijving is vaak hoger dan daadwerkelijke hypotheekbedrag. Dit zou je net kunnen redden.

Als de totale waarde van de nieuwe + oude hypotheek niet boven dat bedrag komt hoef je niet naar de notaris.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 25-03-2024 20:23 ]