Unifi Set up probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-08 12:12
Hallo allemaal!

Wat is jullie huidige opstelling en hoe willen jullie het hebben?
Mijn ISP-download snelheid is ongeveer 1000 Mbps. Ik heb drie foto's geüpload. Eén foto is van de huidige opstelling die ik heb (met de TP-Link router), en de andere is de opstelling die ik zou willen hebben. Ik zou graag een 4-poorts switch willen hebben die PoE ondersteunt, om zo een extra stroomkabel te besparen die ik zou moeten aansluiten.

Waarom wil ik deze opstelling?
Omdat een collega van mij liet zien wat hij had met Unifi. Het zag er zo geweldig uit dat het mijn innerlijke nerd prikkelde.

[b]Wat gebruiken je op je netwerk?[b]
BEKABELD

Desktop bekabeld
Werk-laptop bekabeld
Smart TV 4K
DRAADLOOS

1 Tado temperatuurregelaar bekabeld
2 laptops draadloos
1 tablet draadloos
2 telefoons draadloos
5 slimme lampen draadloos

Zijn er dingen waar jullie je zorgen over maken?
Ja, zal ik snelheid verliezen? Omdat ik een remote desktop sessie draai op 1440, zal dat mijn netwerk niet overbelasten? Ik log in op mijn werk-laptop met remote desktop, zodat ik niet met kabels hoef te rommelen. Mijn werk-dockingstation staat onder mijn bureau (kabelbeheer), dus alleen de Microsoft Surface-connector ligt op mijn bureau. Ik steek hem gewoon in, start een remote sessie op mijn hoofdcomputer, en klaar is Kees.

Ik heb zojuist een Dream Machine tweedehands gekocht (bespaart geld). Ik dacht dat de Dream Machine PoE had, maar nu zie ik dat de Dream Router alleen PoE heeft... het is een beetje een stomme fout, maar het gebeurt. Dus nu ben ik aan het nadenken.

De reden waarom ik dit wil doen:

Moet ik de Dream Machine verkopen en een Dream Router en een 4-poorts switch kopen?
Of moet ik de Dream Machine houden, een 4-poorts switch kopen en een PoE-injector?

Dream machine die ik heb: uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine (EU-model)
Dit is de switch die ik er bij wil kopen: uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini (per stuk)

wat mijn netwerk nu is: https://prnt.sc/-4liA7hwmHiv
Wat ik het naar toe wil hebben: https://prnt.sc/0nAMJliDr8Ea

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

De Dream Router doet geen gigabit dus die moet je niet hebben. Als je een router met PoE wilt en ook gigabit wilt halen zit je al aan de UDM SE. Als je geen 19" rackmount apparaat kwijt kunt, is de UDM met een PoE switch een prima oplossing.
De Flex Mini doet geen PoE OUT alleen PoE IN (je kunt de switch dus voeden met PoE maar hij geeft geen stroom door).

De Flex Mini is prima om apparaten aan te sluiten die geen PoE vereisen. Wil je wel PoE heb je minimaal deze nodig:

uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE
Ja, zal ik snelheid verliezen? Omdat ik een remote desktop sessie draai op 1440, zal dat mijn netwerk niet overbelasten? Ik log in op mijn werk-laptop met remote desktop, zodat ik niet met kabels hoef te rommelen. Mijn werk-dockingstation staat onder mijn bureau (kabelbeheer), dus alleen de Microsoft Surface-connector ligt op mijn bureau. Ik steek hem gewoon in, start een remote sessie op mijn hoofdcomputer, en klaar is Kees.
Je zult geen snelheid verliezen met een UDM, dat gaat prima werken. Een 1440p RDP sessie doet misschien 20mbit bij het kijken van fullscreen video over de RDP verbinding heen.

https://learn.microsoft.c...ual-desktop/rdp-bandwidth

[ Voor 35% gewijzigd door nelizmastr op 25-03-2024 16:52 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDutchRitual
@nelizmastr

Bedankt voor je advies! Helaas is een UDM SE buiten mijn budget en heb ik daar geen ruimte voor. (wie weet ooit op een dag:P).

Ik ga geen appraten gebruiken die PoE nodig hebben. Ik ging er van uit dat de flex mini stroom moet krijgen van een appraat om het singal door te kunnen geven. zoals van mijn main p.c naar mijn werk laptop. Maar dat is dus niet het geval?

Kan ik voor deze set up de flex mini gebruiken? of moet ik de switch lite 8 poort nemen die jij voorstelt? Scheelt wel weer 60/70 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, zal ik snelheid verliezen? Omdat ik een remote desktop sessie draai op 1440, zal dat mijn netwerk niet overbelasten? Ik log in op mijn werk-laptop met remote desktop, zodat ik niet met kabels hoef te rommelen.
Remote Desktop trekt bij normaal gebruik (office, dev werk etc) echt 3x niets. Zie https://learn.microsoft.c...ual-desktop/rdp-bandwidth.

Je moet je best doen om constant boven de 4-5 Mbps te komen. Latency is veel belangrijker. Nou ja wat @nelizmastr al heeft gezegd.

[ Voor 7% gewijzigd door PolarBear op 25-03-2024 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

TheDutchRitual schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:10:

Ik ga geen appraten gebruiken die PoE nodig hebben. Ik ging er van uit dat de flex mini stroom moet krijgen van een appraat om het singal door te kunnen geven. zoals van mijn main p.c naar mijn werk laptop. Maar dat is dus niet het geval?
Mijn flex mini kwam met een USB-C voeding. Die dingen gebruiken 2-3w dus dat zit dan wel snor :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:48

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Hoe vaker ik dit topic lees hoe meer ik denk why?
Ik snap dat het Unify portal er erg gelikt/cool uitziet (draai hem zelf ook) maar ik kan mij niet aan de indruk
ontrekken dat er in jouw geval weinig functie voor is of zie ik dat verkeerd?

Je hebt nu 2 devices bedraad aangesloten op jouw router, top! Je hebt dus de infra (2 kabels) naar
jouw router toe. Wat is de functie dan van die switch?
Je hebt een Dream Machine gekocht wat houdt je tegen om deze te gaan gebruiken! Hop TP-Link eruit UDM erin en lekker hobbyen. Bevalt het niet? UDM weer verkopen en TP-link terug de meterkast in.
Hoe ik dit lees zijn deze in jouw huidige setup 1 op 1 uitwisselbaar zelfs ook al interpreteer ik het switch verhaal verkeerd.

Staar je overigens niet blind op het POE deel, mocht je al iets willen voeden met POE bestaan er ook POE injectors voor twee tientjes.

[ Voor 8% gewijzigd door MasterL op 28-03-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:55
De Dream Machine is een goede aankoop, de Dream Router is een oude variant (en dus trager / slechter).

Je moet nu de TP-Link uit je netwerk halen, de kabels die daarin gaan inpluggen in de Dream Machine en je kunt online. Alleen als je de glasvezel direct in de TP-Link router stopt zou je deze in bridge modus kunnen zetten of een mediaconverter aanschaffen.. Dan even de Wifi instellen en dan ben je klaar.

Als je IDP / IPS wil gaan doen kun je er vanuit gaan dat de performance wat in gaat zakken, volgens mij zit je met de DM dan aan maximaal 750/850mbps dus je levert 15/25% snelheid in (wie dat merkt is knap).

De PoE kun je vanuit alle kanten voeden, die kun je zo injecteren in de kabel met speciale injectors. Die kosten niks en zijn los overal te koop (let wel op de specificatie die het moet ondersteunen).

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDutchRitual
Hi allemaal bedankt voor jullie advies en hulp.

Ik had het gewoon zeer verkeerd begrepen hoe PoE precies werkte.

@MasterL De reden dat ik die switch erbij wil hebben, is omdat mijn werkplek ver uit de buurt is van mijn UDM, en ik niet nog een lange kabel wil trekken omdat mijn kabelgoot daar te klein voor is vanwege de andere kabels die erin zitten. Ik zou wel alle kabelgoten kunnen vervangen, maar dan ben ik duurder uit dan met een kleine switch. Als tijdelijke oplossing had ik even een kabel door mijn woonkamer getrokken, gewoon over de vloer heen zonder enig cable management. Zoals je kunt begrijpen, is dat geen oplossing.

@SgtElPotato De TP-link heb ik volledig weggelaten en ik heb de UDM behouden. Mijn woning heeft geen glasvezel, alleen ADSL en Coax. Coax is aanzienlijk sneller dan mij, dus ik heb daarvoor gekozen. IDP / IPS heb ik al deels ingesteld, maar dat ging helemaal fout omdat ik nergens meer op kon komen XD. Ik denk dat het te maken heeft met het aantal landen dat ik heb geblokkeerd, dus ik heb de beveiligingsinstellingen weer teruggezet en ga er dit weekend weer mee aan de slag.

Wat ik nu heb gedaan is simpel:

Ik heb een Flex Mini bij mijn bureau geïnstalleerd en daar de ethernetkabel op aangesloten die voor mijn hoofdcomputer bedoeld was. Daarna heb ik twee internetkabels die ik al had liggen in huis aangesloten van mijn switch naar mijn hoofd-pc en werk-laptop.

Nu ik met wat meer netwerkkennis naar mijn post kijk, snap ik dat het best verwarrend kan zijn. Ik had het PoE-gedeelte helemaal fout..

Mijn netwerk zit er nu zo uit, en ik ben er apen trots op :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yi4sw1cNg3Cyq8rHfYDvxn7VwY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F8SQj9UMAvIkGaf1iuWtwASb.png?f=fotoalbum_large

Met de hulp van Youtube heb ik twee Vlan's kunnen maken. Eentje voor me gasten netwerk en eentje voor mijn IoT netwerk. Uiteraard ben ik van plan om nog veel meer te doen.

Weet nu alles van netwerken? Nee helemaal niet. Ik ben ik aap die weet waar de uit en aan knop zit.
Ga ik fouten blijven maken Ja zeker, maar dat hoort nu eenmaal bij het leven.
Zal ik verwarde threads blijven maken omdat ik de meest basis concepten niet snap? UITERAARD

Iedereen nogmaals bedankt voor de tijd en moeite die jullie hebben gestoken om mij te helpen!

Tot de volgende keer!
Pagina: 1