Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nora1010
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-08-2024
Hoi!

Ik ben recentelijk erg geïnteresseerd geraakt in databeheer en -analyse en geloof dat het leren van SQL me hier verder in zou helpen. Weet iemand of hier goede oefenplatformen voor zijn?
Alle suggesties of adviezen over hoe ik het beste kan beginnen met SQL zouden enorm gewaardeerd worden! Thanks! :)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 13:14
De eerste die me te binnen schiet is SQL Fiddle
En om de algemene basics te leren W3schools

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 13:41
En anders lokaal SQL Express installeren en daar lekker mee spelen :)

https://www.microsoft.com...ad/details.aspx?id=101064

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:39

CyBeRSPiN

sinds 2001

Oracle heeft een gratis training: https://devgym.oracle.com...velopers-foundations.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PdeBie schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:15:

Dit, en gewoon die sample databases van microsoft installeren (Contoso, Adventureworks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 13:41
Ow en deze video geeft ook al een kijkje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starlight96
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-08-2024
In dit artikel staan ook nog een aantal handige handige websites om SQL mee te oefenen:

https://geo-ict.nl/top-5-sql-oefenplatformen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nora1010
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-08-2024
Ah super, bedankt voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-09 07:59
SQL is slechts een stuk gereedschap (de taal) dat je gebruikt tijdens het ontwerpen van en werken met RDBMS' (relationele database management systemen). Dat is ongeveer als een handleiding sturen en gasgeven vragen terwijl je wilt leren autorijden. :) Transacties, normalisatie en datatypes vallen niet onder sql, maar zijn minstens zo belangrijk om te kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

PdeBie schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:15:
100% mee eens
HenkEisDS schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:54:
Transacties, normalisatie en datatypes vallen niet onder sql, maar zijn minstens zo belangrijk om te kennen.
De hoogtijdagen van normalisatie liggen inmiddels ver achter ons. Ik heb het zelf ook altijd heel leuk gevonden dat gepuzzel om gegevens zo efficient mogelijk op te slaan. Maar het is niet meer van deze tijd. En het is geen wonder dat er meer en meer in NoSQL wordt opgeslagen. Je ziet het tegenwoordig ook in SQL database dat er complete JSON structuren in een kolom worden geduwd.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 21:49
Nora1010 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:07:
Alle suggesties of adviezen over hoe ik het beste kan beginnen met SQL zouden enorm gewaardeerd worden! Thanks! :)
Je zou eens kunnen kijken bij Udemy op de site; SQL for beginners.
Daar kan je meestal een paar korte lessen van een training bekijken zonder aanschaf.
Ook hebben ze vaak aanbiedingen waarbij je voor een training voor minder dan 2 tientjes al klaar bent.
Ik vind de trainingen over het algemeen van goede kwaliteit.
De meeste trainingen zijn wel in de engelse taal maar een enkele keer is er ook wel een nederlandse training te vinden.

Mocht je zelf een beetje willen oefenen dan zou je DBeaver (community edition) kunnen installeren met de standaard sample database zodat je oefendata hebt om wat eenvoudige select statements te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Vishari Beduk schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:15:
[...]

De hoogtijdagen van normalisatie liggen inmiddels ver achter ons. Ik heb het zelf ook altijd heel leuk gevonden dat gepuzzel om gegevens zo efficient mogelijk op te slaan. Maar het is niet meer van deze tijd.
Nu is het lang geleden dat ik normalisatie heb geleerd maar volgens mij draait normalisatie niet alleen om efficient opslaan. Wikipedia zegt dat heel goed:
Databasenormalisatie is een techniek bij het ontwerpen van databases. Ze dient twee doelen: het spaarzaam omgaan met opslagruimte en het vermijden van meervoudige vastlegging van dezelfde data (redundantie), een potentiële bron van fouten.
In mijn ogen lag de nadruk altijd al op het laatste en is het eerste meestal niet zo belangrijk tenzij je hele grote databases hebt.
Pagina: 1