Nieuw PC ruim budget

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chaosek
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11-11 15:39
Na erg lang met mijn huidige PC gedaan te hebben (2014), is het weer tijd voor een nieuwe PC. Ik neig naar zelfbouw mits het niet te ingewikkeld wordt, waardoor ik op dit moment geen waterkoeling overweeg. Verder heb ik eigenlijk alle ontwikkelingen van de afgelopen jaren gemist en heb ik geen zicht op hoe ingeburgerd 4K nu eigenlijk is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC wordt gebruik voor gamen, muziek, streamen en werk. Geluidskwaliteit is - met alle beperkingen - wel een aandachtspunt. Qua games vooral strategie (CIV, EU) en RPG's (DOS, BG3, dragon dogma) met nog wat andere zaken in de mix, maar zelden FPS of RTS.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen limietloos budget, maar 4000 à 4500 inclusief monitor is volgens mij vrij ruim.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Weinig. Toetsenbord, boxen en een muis verwacht ik mee te nemen. Daarnaast zet ik nog een harde schijf over voor documentopslag e.d. Daarnaast twijfel ik of ik een nieuwe kast zal kopen. Heb momenteel een Corsair Graphite 73OT Full Tower, maar daar moeten alle nieuwe spullen dan wel in passen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vrijwel alles. Moederbord, processor, GPU, geheugen, voeding, SSD, koeling

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig altijd naar Intel en Nvidea, maar overweeg nu een AMD processor. Twijfel wel specifiek over de RTX 4090 vanwege de prijs. Nu heb ik het geld wel, maar de prijs/kwaliteitsverhouding is een beetje zoek. Desalniettemin is het wel de beste videokaart die nu verkrijgbaar is en vind ik het moeilijk om met minder genoegen te nemen aangezien het budget wel toereikend is.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7950X3D Boxed€ 609,99€ 609,99
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 255,-€ 255,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X 24G OC€ 1.789,-€ 1.789,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 47,85€ 47,85
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B5600C40€ 189,90€ 189,90
1VoedingenCorsair RM1000e V2€ 157,95€ 157,95
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 164,90€ 164,90
Totaal€ 3.214,59

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een beperkt geluidsniveau is wel wenselijk. Huidige opzet is vrij stil en dat zou ik graag zo houden.

Ga je overklokken?
Nee, ik hou het wel bij standaard.

Wat verwacht je van ons?
Uiteraard wil ik graag weten of alles een beetje bij elkaar past en ik geen vergissingen heb gemaakt. Verder zijn tips over soort geheugen, Mobo, voeding en SSD welkom. Daar heb ik minder zicht op dan de CPU's en GPU's. Maar uiteindelijk is wellicht mijn belangrijkste vraag of ik voor 4K moet gaan. Draait 4K momenteel soepel als je daar het juiste systeem voor hebt of lopen we al tegen de grenzen aan van wat de huidige kaarten en processoren aan kunnen? Mocht ik in de toekomst moeten terugschakelen omdat 4K teveel vraagt, is 1080 dan nog een redelijke optie met een 4K scherm of ziet dat er niet uit? En hoe groot moet een scherm eigenlijk zijn om de kwaliteitsupgrade naar 4K te kunnen waarderen? Ik zit vrij kort op mijn scherm (60-65 cm.) dus de monitor moet ook niet te groot worden.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik zou nog eens goed kijken of je tien jaar oude kast opgewassen is tegen de warmte die tegenwoordige onderdelen presteren, hier test de van Youtube bekende Leo de kast met een CPU en GPU die minder dan de helft van de stroom gebruiken van de componenten die jij erin wilt stoppen.

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

Ik zou qua CPU voor de 7800X3D gaan. Die extra cores ga je echt niet snel missen en de 7950X3D presteert ook net iets minder in games, doordat de scheduling op de cores wat minder soepel loopt.

Tip voor de koeler: uitvoering: Thermalright Phantom Spirit 120 EVO (op amazon voor 50€)

Qua voeding zou ik de uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 1000W Zwart aanraden, de RM1000e heeft tot nu toe best wat reviews met commentaar over de hoeveelheid geluid.

De 990 Pro zou ik omwisselen voor de uitvoering: Kingston KC3000 2TB, is momenteel wat goedkoper en net zo snel, hoewel het weinig uitmaakt.

Het RAM-geheugen kan sneller en met betere timings: uitvoering: G.Skill Trident Z5 F5-6000J3238G32GX2-TZ5K (F5-6000J3238G32GA2-TZ5K)

4K kan soepel lopen, zeker met een 4090, behalve als je raytracing aanzet en zelfs dan zal het op sommige games nog goed gaan. Het zal van de game afhangen, maar als het nodig is zou je ook nog upscaling-technieken kunnen gebruiken. Ik denk dat voor 4K gaan wel prima is als je bereid bent om af en toe DLSS aan te moeten zetten als je net wat meer FPS wil.

Zoals martyw vermeld zou ik inderdaad overwegen om een nieuwe kast met betere airflow te nemen. Zoals de
uitvoering: Lian Li Lancool 216 Zwart.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:42
Ik zou wel even goed opletten/controleren of dat relatief hoge ram goed met die koeler gaat passen.

Ik heb de niet EVO variant van de Phantom Spirit gebouwd voor iemand en dat past niet met de hogere RAM setjes zoals G Skill Trident. Ja je kunt de eerste fan omhoog zetten, maar echt fraai is dat niet i.c.m. een window. Nu weet ik zo niet of voor de EVO de clearance hetzelfde is, maar even checken kan geen kwaad :)

• Chaosek
Na al eerder op het desktopadviesforum gepost te hebben, weet ik grofweg wat ik wil, maar ik loop vast bij de keus voor een kast. Er is ontzettend veel keus dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Zodoende hoop ik hier inspiratie en kennis op te halen zodat ik eindelijk een knoop kan doorhakken.

Momenteel heb ik een Corsiar Granite 780T, een full tower. Ik dacht deze ook voor de nieuwe build te gebruiken, maar ik kreeg het advies dat deze kast te warm zou worden. In principe mag de kast vrij simpel zijn, met RGB en glazen panelen heb ik in principe niet zoveel, het gaat om de functionaliteit.
Tegenstrijdig genoeg vond ik de Cooler master HAF 700 evo een mooie kast, maar die is er erg duur en 24kg. Vervolgens viel mijn oog op de Be Quiet Dark Base pro 900 maar of dat een goede kast is, weet ik eigenlijk niet. Hij lijkt namelijk nog al op mijn oude kast en daar zit misschien ook mijn gebrek aan kennis, wat is nu het verschil tussen een oudere (budget) kast als de Granite en zoiets als de Dark Base of andere metalen rechthoeken met fans op de gebruikelijke plaatsen?

De kast zou daarnaast vooral stil en koel moeten zijn. Toeters en bellen zijn niet belangrijk, maar ik heb nog niet helemaal de hoop opgegeven om er ook nog een optische drive in te zetten die ik al heb.

Wat is je budget?
Een paar honderd euro, maar het hoeft zeker niet op.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Heb ook niet het idee dat het ene merk altijd beter is dan het andere, maar misschien vergis ik me. Wel heb ik een voorkeur voor een full tower, dat lijkt me handiger bouwen. Zoiets als de Fractal Design North is wel mooi, maar lijkt me krap om in te bouwen en groter is misschien ook beter qua koeling?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil gaan voor een AMD 7800X3D, RTX 4090, luchtkoeling. De PC staat in principe op de grond, wat bijdraagt aan de voorkeur voor een full tower. Dat is tevens de reden waarom luchttoevoer vanaf onderen waarschijnlijk niet handig is.

• Bluepanther7
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-10 15:45
SSD zou ik de NM790 2TB of 4TB nemen volgens BBG maart 2024
Of heb je de snelheid echt nodig voor je werk?

Had je de 7950X3D geselecteerd i.v.m. werk?
Zo niet dan inderdaad de 7800X3D als beste gaming CPU.

Processorkoeling kan eventueel iets goedkoper met de Peerless Assassin 120SE.
Link van Amazon op de pricewatch linkt naar de duurdere van Amazon zelf, hier dezelfde voor 35,59 (geen verkoop door Amazon zelf).
Of de door Bouwer21000 genoemde Phantom Spirit 120 SE evt. maar dan bij Amazon (derden) voor 40,35.
Let wel op de hoogte van je geheugen en RAM clearance van de koeler bij het kiezen van koeler/geheugen.
Bij een paar mm "conflict" kun je de fan wel iets hoger zetten dat had ik ook of anders de fan aan de andere kant van de koeler als het echt niet gaat.

Heb je 64GB geheugen nodig voor werk?
Voor gamen is 32GB voldoende (ik heb ook 64GB voor gaming en doe er nog niks mee, duurt nog wel een paar jaar denk ik, misschien dat ik ooit weer een game speel met een memory leak dat het wel gebruikt wordt :+ )

De voeding heeft zo te zien geen 12VHPWR aansluiting, maar volgens Corsair wel compatible met een 4090, neem aan dat er dan zoeits als dit bijgeleverd zit.

Je oude kast kun je misschien wel hergebruiken als je 1 of 2 HDD cages weghaalt voor airflow en wat extra fans er in zet die "pressure optimized" zijn zoals de Arctic P12 en P14.

Als je toch een nieuwe kast wilt dan is de keuze meestal heel persoonlijk.
De meeste die ruimte voor fans aan de onderzijde hebben zijn voorzien van stoffilters, dus op de grond moet geen probleem zijn.

Die grote kasten (HAF700, Dark Base pro 900) zijn echt niet nodig met wat je in je lijst hebt staan + 1 harde schijf. Meestal bouw je het 1 keer en daarna zit je er nooit meer aan en de kasten hieronder zijn nog altijd vrij ruim.

De Fractal North was dacht ik wel iets luider dan sommige andere kasten.

Een aantal suggesties hieronder en dan aanvullen met de eerder genoemde P12 of P14 fans:
NZXT H5 Flow Zwart (of H7 als je echt groter wilt)
Fractal Design Torrent Compact Black Solid (of Torrent, groter)
Corsair 4000D Airflow (of 5000D, groter)
Pure Base 500 Zwart (of Pure Base 600 Zwart, groter en met 5,25 inch drive bay voor optische drive!)

Zelf heb ik de O11 air mini met een GPU die amper 3mm speling heeft, dat is pas krap.
Dus zoiets als dit maar dan met een Peerless Assassin 120 SE ipv de AIO, geen RGB en minder fans.

• Chaosek
Dank allen. Het was toch iets meer gepuzzel dan gedacht, maar met de verschillende tips en de BBG heb ik er nu het onderstaande van gemaakt. Daarin heb ik toch voor de Fractal Design North XL gekozen, vnl vanuit esthetisch oogpunt. Die schijnt wel wat lawaaierig te zijn, maar mijn huidige PC is ook niet echt stil en ik kan altijd nog de fans vervangen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 357,69€ 357,69
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 250,-€ 250,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC€ 1.745,05€ 1.745,05
1BehuizingenFractal Design North XL - Mesh Charcoal Black€ 152,99€ 152,99
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 55,90€ 55,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 F5-6000J3238G32GX2-TZ5K (F5-6000J3238G32GA2-TZ5K)€ 212,90€ 212,90
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0, Zwart€ 150,81€ 150,81
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 124,90€ 124,90
Totaal€ 3.050,24

Voor de processor nu toch voor de 78003XD gekozen. Qua werk e.d. heb ik geen sterke processor nodig, daarvoor voldoet zelfs mijn huidige processor. Enige waar ik nog wel aan denk zijn spellen die veel stappen moeten verwerken zoals in EU4 en of de 79503XD daar nog voordeel in biedt.
Videokaart is simpelweg de goedkoopste 4090 die ik kon vinden. Kan duurdere kaarten kiezen, maar behoudens waterkoeling zie ik geen echte meerwaarde.
De keuze voor het moederbord is relatief arbitrair. Heb nu ook een ASUS ROG. Daar is mogelijk nog een beetje te besparen door voor de versie uit de BBG te gaan. Maar wat is het verschil?
Qua voeding had ik denk ik de verkeerde Corsair, heb nu de versie uit de BBG. Ik neem aan dat 850W genoeg is voor de build met wat ruimte voor een eventuele upgrade later en dat deze voeding alle juiste kabels heeft.
Het geheugen heb ik gekozen op basis van het advies van Bouwer21000. 64GB is waarschijnlijk te veel, maar heb nu eenmaal in mijn hoofd zitten dat het (op termijn) handig kan zijn. Ik zag nog wel (duurder) geheugen met een lagere timing, maar weet niet of dat nut heeft. Het scheelt een paar tientjes.
De processorkoeler bij de Scyth Fuma gehouden. Ik heb nul referentie bij waarschuwingen over de hoogte van het geheugen en de processorkoeler, dus neem ik aan dat als het in de BBG past, het ook bij mij zal passen.
De SSD heb ik gebaseerd op het advies van Bluepanther en de BBG. Ging eerst standaard voor de Samsung, maar als het qua games niet uitmaakt in de snelheid, is goedkoper beter.

Al met al lijkt de set-up zo compleet en passend, maar sta uiteraard nog steeds open voor tips. Wil het allemaal in 1 keer bestellen, maar mis nog wel een belangrijke component in de monitor. Uiteraard wordt het 4K, maar ik twijfel tussen OLED en IPS. OLED is waarschijnlijk mooier en beter voor games, maar ik gebruik het ding ook voor thuiswerken en ben bang dat de statische werkvensters te snel zullen inbranden. Bovendien ben ik in het begin vaak voorzichtig, maar wordt snel laks als het op voorzichtig gebruik aan komt. Daarom denk ik toch voor IPS te gaan, zoals ik nu ook heb.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-11 17:52
Volgensmij kun je met de reguliere uitvoering: Fractal Design North - Mesh Charcoal Black ook prima uit te voeten en is er geen reden voor de XL, of mis ik iets?
Die schijnt wel wat lawaaierig te zijn, maar mijn huidige PC is ook niet echt stil en ik kan altijd nog de fans vervangen.
Kleine nuance. De North modellen van FD kunnen lawaaiig zijn maar dat hoeft niet. Het maximum toerental van de meegeleverde fans is redelijk hoog, waar dat geluid dus vandaan komt. Echter draai je die toerentallen in de praktijk nooit als je gewoon de default fan tuning uit bijvoorbeeld een Asus bios gebruikt.
Omtrent case fans is de testmethode van Tweakers nogal ouderwets. Er staat hier en daar wel goeie data in de grafieken, maar de weergave is niet best en de conclusies zijn vaak een beetje scheef. Ze zijn in het DC tijdperk blijven hangen waar je fans altijd op 5, 7 of 12 volt draaide. Tegenwoordig is dat onzin omdat ieder moederbord DC fans kan afregelen op basis van toerental en temperatuur in de kast.

De luchtstroom in de North is erg goed door de open voorkant, dus in de praktijk kun je met hele lage toerentallen wegkomen en zal de interne temperatuur in de kast nooit heel hoog worden, waardoor je bios de fans ook automatisch bijregelt.

Moederbord is best prijzig. Ik zou naar de uitvoering: ASUS TUF GAMING B650-E WIFI kijken in het kader ASUS.

De Fuma is redelijk compatible door zijn dunnere fan aan de buitenkant/voorkant. Ik voorzie geen problemen icm 2 geheugen modules.

Als 4090 zou ik naar de uitvoering: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 24GB GDDR6X OG OC Edition neigen omdat het een van de goedkopere modellen is en de TUF modellen altijd wel een redelijk oversizede koeler hebben en dus stil zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door youridv1 op 11-04-2024 13:31 ]

Pagina: 1