Geothermie/Aardwarmte aanleggen renovatie - ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:18
Hey Allen,

Inleiding

Ik ben al enige tijd enkele draadjes aan het lezen mbt warmtepompen op Tweakers.

Tot op heden geen voorbeeld tegen gekomen van geothermie/aardwarmte (net ook op andere trefwoorden gezocht, geen relevante hits, vandaar deze draad).

Dit zou in eerste instantie voor ons huidige huis van toepassing zijn, aangezien ik dat 2 jaar geleden heb opgeknapt, met voorbereidingen voor een hybride systeem dmv een LTV aan te leggen bij renovatie.

Nu hebben wij een 'massive' project te pakken, een stolpboerderij in de buurt, waar we een bak geld tegenaan gaan gooien.

Het waarom een aardwarmte/geothermie WP?

Na het lezen van de verschillende berichten en de ervaringen (ook van een kennis die warmtepompen installeerd) denk ik dat gangbare opties (lucht-lucht/lucht-water) niet de oplossing zijn. Daarbij denk ik aan vol energienet en afhankelijkheid van gas (veel belasting) als back-up bij lage temperaturen.

Mijn oom heeft voor zijn huis een warmtewisselaar en buffervat van de houtgestookte kachel, een gas CV en een lucht-lucht WP, wat allemaal technisch interessant is en elkaar completeerd (vindt hij leuk, zelf bedacht) maar dat lijkt mij niet erg handig qua onderhoud & reparatie.

Kortom, ik wil het 'simpel' maar wel goed/geen gedoe.

Daarnaast heb ik steeds meer het idee dat de overheid alles uitknijpt tav energie om de kas te spekken, en het geen betrouwbare partner is om mee in zee te gaan op dit (en misschien ook andere) gebieden. Om een langetermijnsinvesting op het huidige beleid te doen, lijkt mij niet echt de slimste optie.

Conclusie/gedachtengang

Vandaar dat ik mij ga orienteren op aardwarmte/geothermie ipv de 'gangbaardere' opties, zoveel mogelijk 'los' van in dit geval de energiebelasting op gas. Daarbij trekt mij het idee van een dubbel of driedubbel systeem aanleggen niet erg aan.

Ervaringen?

Ik vroeg bij af of mensen hier ervaring mee hebben, en misschien enkele tips and tricks willen delen, of goede ervaringen met een installateur/partij? Daarnaast ben ik ook erg benieuwd naar het onderhoud/periodieke keuringen en de kosten/problemen waar men mee te maken krijgt.

We zijn nog niet in gesprek met gemeente over vergunning, dat zal ik vanaf medio april aangaan.

Ook weet ik dat er een via-via kennis is die dit in zijn boerderij heeft, deze mensen zal ik ook benaderen om te kijken hoe dat is gegaan en bevallen, mijn ervaringen zal ik ook delen 'ter leering ende vermeack'.

Ben benieuwd!

mvg,

Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:56
Bedoel je echt geothermie? Daarbij moet je minimaal 500 meter diep de grond in om een aardlaag te bereiken met voldoende warmte om warm water naar boven te kunnen pompen.

Gebruikelijker is een bodemwarmtepomp, waarbij de thermische energie op kleinere dieptes gebruikt wordt om water te verwarmen. Verschil is dat bij geothermie direct de relatief hoge temperatuur op diepte wordt gebruikt, bij een bodemwarmtepomp wordt gebruik gemaakt een warmtewisselaar om warmte onttrekken aan water van relatief lage temperatuur.

Als voorbeeld: uit de bron van mijn bodemwarmtepomp wordt water opgepompt met een temperatuur van ongeveer 12°C. Dat gaat terug met een temperatuur van ongeveer 9°C. Er wordt dus voor 3° aan warmte onttrokken die gebruikt wordt om het huis te verwarmen.

Voor bodemwarmtepompen zijn diverse topics te vinden in Duurzame energie en installaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:03
Bedoel je niet wat Amerikanen 'ground source heat pump' noemen, een enorme kuil van 4 meter diep graven en volgooien met een paar honderd meter slang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
dixet schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:34:
Bedoel je echt geothermie? Daarbij moet je minimaal 500 meter diep de grond in om een aardlaag te bereiken met voldoende warmte om warm water naar boven te kunnen pompen.

Gebruikelijker is een bodemwarmtepomp, waarbij de thermische energie op kleinere dieptes gebruikt wordt om water te verwarmen. Verschil is dat bij geothermie direct de relatief hoge temperatuur op diepte wordt gebruikt, bij een bodemwarmtepomp wordt gebruik gemaakt een warmtewisselaar om warmte onttrekken aan water van relatief lage temperatuur.

Als voorbeeld: uit de bron van mijn bodemwarmtepomp wordt water opgepompt met een temperatuur van ongeveer 12°C. Dat gaat terug met een temperatuur van ongeveer 9°C. Er wordt dus voor 3° aan warmte onttrokken die gebruikt wordt om het huis te verwarmen.

Voor bodemwarmtepompen zijn diverse topics te vinden in Duurzame energie en installaties
Dank, ik had al gezocht op enkele zoektermen maar bodemwaterpomp zat niet in de lingo. Ik zie nu heel wat draden voorbij komen. Geothermie zou ook een optie kunnen zijn, maar ik zie al wat hobby projecten mbt aardwarmte voorbij komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:33
Dat project van je oom is interessant, maar zo te horen nogal eigenzinnig en dus niet echt een argument dat l/l of l/w warmtepompen niet de toekomst zijn. Niemand zegt dat je dubbele of driedubbele systemen moet opleggen. Gewoon een goed gedimensioneerde warmtepomp kiezen, en die goed laten aanleggen.

Een monobloc lucht/water warmtepomp aansluiten op je cv-leidingen. Zo simpel dat zelfs een handige harry dat kan en mag plaatsen, en er een schat aan informatie en ervaringe nte vinden is op tweakers.

Je vindt de overheid niet betrouwbaar om langetermijninvesteringen te doen, maar dan ga je wel aan een groot en duur bodemwartempomp project beginnen?

Denk je ook aan de duurzaamheid van het materiaalgebruik? Wat is de impact van die honderden meters buis onder de grond?

Warmtepompen, en zeker als je een flinke buffer hebt zoals een groot buffervat of veel oppervlak aan vloerverwarming, gaan juist superhandig zijn in de energietransitie. Je kan ze namelijk bij grote belasting van het net een paar uur uitzetten, zonder dat dat een grote impact heeft op de temperatuur binnen. Als je toch geld te verbranden hebt kun je het zelfs combineren met een batterij om die piekbelasting te omzeilen.

Ik denk dat je je lekker hebt laten maken door een technisch boeiend project, wat zeker kan werken, maar dat je daarbij uit het oog verliest dat het ook veel simpeler (en goedkoper) kan. KISS is een principe dat vaak terugkomt in WP-topics.

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als iemand die werkt in de industrie zal ik helaas even de pleister eraf moeten trekken.

ik denk niet de je de juiste concepten op een rij hebt.

"echte" geothermie wat alleen warmte omhoog pompt met een diepe bron is niet een ding hier in nederland. ik weet 1 installatie in nederland die nog draait op zijn laatste benen en die installatie heeft meer gekost dan het huis wat erop staat. inmiddels is die installatie ook al aangepast om op een simpele warmtepomp te draaien 80 meter achterin de tuin.

dan heb je nog de "reguliere" water/water installaties en die zijn leuk maar pokkeduur en de hogere efficientie verdient zich simpelweg nooit terug door de ronduit criminele offertes die momenteel rond vliegen. voor minder dan 30k nemen ze niet eens de telefoon op voor een klein huis terwijlje voor minder dan 10k een lucht/water machine hebt staan.

dan blijft er nog lucht/water over. dat is 1/3e van de prijs en een stuk moderner.

let wel, zowel water/water als lucht/water warmtepompen verbruiken beide "evenveel" stroom. water/water is simpelweg veel duurder in aanschaf voor slechts enkele procenten meer efficentie. die 20+k verschil maak je fiancieel nooit goed.

je plan gaat simpelweg niet werken. je laat je gekpraten door de media met al dat gelul over overvolle stroomnetten en onzin wat de overheid allemaal wel niet wilt gaan doen.
eerst even met beide voetjes trerug op aarde komen. het heeft geen zin om tienduizenden euros meer uit te geven (of honderduizenden euros in geval van geothermie) voor iets wat totaal niet relevant is voor de aankomde 20+ jaar.

ik kan je trouwens nu al garanderen dat de gemeente niet staat te juigen als je aan komt waaien met een vergunning voor een bron van een kilometer diep.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 25-03-2024 16:07 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
flippy schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:03:

let wel, zowel water/water als lucht/water warmtepompen verbruiken beide "evenveel" stroom. water/water is simpelweg veel duurder in aanschaf voor slechts enkele procenten meer efficentie.
Dit is natuurlijk niet waar. Als het buiten echt koud is dan is de aanvoertemp uit de waterbron nog steeds ca 10 graden. Daar loopt de water/water warmtepomp veel zuiniger op dan de lucht/water pomp die het met buitenlucht van -5 graden moet doen.

Neemt niet weg dat je de investering er echt nooit uithaalt. En als er een keer iets mee is ben je ook meteen aan de beurt.

Lucht/water is wat dat betreft een hele simpele installatie die eenvoudig te onderhouden en/of vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Sethro schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:09:
[...]

Dit is natuurlijk niet waar. Als het buiten echt koud is dan is de aanvoertemp uit de waterbron nog steeds ca 10 graden. Daar loopt de water/water warmtepomp veel zuiniger op dan de lucht/water pomp die het met buitenlucht van -5 graden moet doen.

Neemt niet weg dat je de investering er echt nooit uithaalt. En als er een keer iets mee is ben je ook meteen aan de beurt.

Lucht/water is wat dat betreft een hele simpele installatie die eenvoudig te onderhouden en/of vervangen is.
probleem is dat het verschil in temperatuur slechts enkele dagen per jaar in het voordeel is van de water/water machine. de rest van de maanden wint de L/W machine het dus onder de streep maakt het geen biet uit maar je bent wel 20k meer kwijt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
Dank heren voor de feedback,

Verhelderend om te lezen. Mijn oog valt nu op het 'grabencollector' project van Stefannn, wat interessant lijkt (dit ga ik onderzoeken) er zit een stuk grond bij de boerderij, een greppel met slang erin op 1,5/2 meter zou kunnen.

Ik sta er wel open voor om dit zelf te gaan regelen, ik heb een vriend die warmtepompinstallaties aanlegt, en een kraan kan gehuurd worden, met of zonder arbeid.

De andere oplossing zou de Intergas Xource zijn, met 400 L buffervat voor de LTV. Er staat ook een schuur op het perceel waarop 18 zonnepanelen (Zuid) kunnen en 18 (Noord).

Ik zal dit eens rustig naast elkaar leggen met mijn schoonvader (willie wortel) en bespreken met mijn oom.

To be continued!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:25
R0D1NZ schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:54:
Mijn oog valt nu op het 'grabencollector' project van Stefannn, wat interessant lijkt (dit ga ik onderzoeken) er zit een stuk grond bij de boerderij, een greppel met slang erin op 1,5/2 meter zou kunnen.
Als het kan dan wel in ringen; dat levert meer W per meter op. Zie https://grabenkollektor.waermepumpen-verbrauchsdatenbank.de/ voor veel informatie en reken hulpmiddelen.
De andere oplossing zou de Intergas Xource zijn, met 400 L buffervat voor de LTV. Er staat ook een schuur op het perceel waarop 18 zonnepanelen (Zuid) kunnen en 18 (Noord).
In een buffervat kan maar een (relatief) klein beetje energie. Stel je stopt er 400l water van 35°C en je hebt 25°C voor je VVW, dan heb je 4,6kWh beschikbaar (mits die hele 400l goed gemixt is).

Stel je laat de buffer weg en maakt direct 25°C dan is de COP hoger. Oftewel meer warmte uit dezelfde kWhe (elektrisch). Dan is een (breder inzetbare) thuisaccu al snel interessanter om in te investeren. Stel bij een COP van 4,6 (lekker makkelijk rekenen); dan heb je circa 1,25kWh accu nodig.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0D1NZ
The Lord schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:19:
[...]

Als het kan dan wel in ringen; dat levert meer W per meter op. Zie https://grabenkollektor.waermepumpen-verbrauchsdatenbank.de/ voor veel informatie en reken hulpmiddelen.

[...]
In een buffervat kan maar een (relatief) klein beetje energie. Stel je stopt er 400l water van 35°C en je hebt 25°C voor je VVW, dan heb je 4,6kWh beschikbaar (mits die hele 400l goed gemixt is).

Stel je laat de buffer weg en maakt direct 25°C dan is de COP hoger. Oftewel meer warmte uit dezelfde kWhe (elektrisch). Dan is een (breder inzetbare) thuisaccu al snel interessanter om in te investeren. Stel bij een COP van 4,6 (lekker makkelijk rekenen); dan heb je circa 1,25kWh accu nodig.
Dank voor de snelle berekening. Ik zit meer met ' ik ga douchen/badderen' en wil geen gas (meer). Back-up zou dan een grote houtkachel zijn voor 'de echt koude' dagen. Dat kan dat Xource systeem niet 'in een keer leveren...

Accu kan natuurlijk ook, alleen begrijp ik van wat slimme vrienden dat het aantal op/ontladingen erg laag is waardoor er geen mogelijkheid is tot terugverdienen. (nog nader te onderzoeken).
Pagina: 1