Overschot stroom doorgeven aan ander pand? Toegestaan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietdelft
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-01 22:57
Beste mensen,

Ik leefde altijd in de veronderstelling dat het niet toegestaan is om elektriciteit door te geven van het ene pand naar het andere.
Ik was laatst op een bijeenkomst van de provincie Zuid Holland (over netcongestie).

Daar beweerde één van de sprekers dat het toegestaan is om elektriciteit van het ene pand door te geven naar een ander pand.

Hij deed dat, bedrijfsmatig, al volop. Dat mag, volgens deze man, mits de beide stroomnetten galvanisch gescheiden zijn.

Mij lijkt het best gevaarlijk als er onderhoud uitgevoerd moet worden en begrijp ook niet echt dat dit is toegestaan. Weet iemand hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:25
Als het galvanisch gescheiden is kan dat prima. Voor het perspectief van de netbeheerder hebben beide panden dan een energie opslag eenheid.

Er zit dan sturing op, want je wil niet energie afnemen op de ene meter en terugleveren op de andere. Dat is meterfraude.

Of je deze installatie mag voeren is een ander verhaal. Bedrijfsmatig moet je dit (wettelijk) aanvragen/melden bij de netbeheerder. Zij kunnen dit afkeuren.

Wat in ieder geval niet mag is zomaar netten aan elkaar knopen na het meetpunt. Niet alleen omdat je dan niet weet welke meter de energie levert, je hebt ook een probleem met spanningsverschillen op de aansluitpunten met onbalansstromen (als andere pand op een andere MV verdeler zit bijv.) Dus dat is niet alleen regelgeving, er zijn ook reële technische beperkingen.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 25-03-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Pand of kadastraal perceel? want als je bijv. op 1 terrein met 1 adres twee gebouwen hebt staan dan kan het best zijn dat er stroom doorgeleverd wordt van A naar B.

Je mag ook eigen netbeheerdertje spelen op een afgebakend terrein maar dan moet je daar een speciale ontheffing voor aanvragen. Dit doen bijv. bepaalde bedrijventerreinen/fabrieksterreinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietdelft
jeroen3 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:16:
Als het galvanisch gescheiden is kan dat prima. Voor het perspectief van de netbeheerder hebben beide panden dan een energie opslag eenheid.

Er zit dan sturing op, want je wil niet energie afnemen op de ene meter en terugleveren op de andere. Dat is meterfraude.

Of je deze installatie mag voeren is een ander verhaal. Bedrijfsmatig moet je dit (wettelijk) aanvragen/melden bij de netbeheerder. Zij kunnen dit afkeuren.

Wat in ieder geval niet mag is zomaar netten aan elkaar knopen na het meetpunt. Niet alleen omdat je dan niet weet welke meter de energie levert, je hebt ook een probleem met spanningsverschillen op de aansluitpunten met onbalansstromen (als andere pand op een andere MV verdeler zit bijv.) Dus dat is niet alleen regelgeving, er zijn ook reële technische beperkingen.
Zo had ik het nog niet bedacht...
Inderdaad; het andere pand zien als externe opslageenheid voor elektra
Er moet dan wel een sturing erop: als er geen eigen stroom aanvoer is, dan ook niet van externe (dit i.v.m. veiligheid).

Omschrijf ik het zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietdelft
Fr33z schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:21:
Pand of kadastraal perceel? want als je bijv. op 1 terrein met 1 adres twee gebouwen hebt staan dan kan het best zijn dat er stroom doorgeleverd wordt van A naar B.

Je mag ook eigen netbeheerdertje spelen op een afgebakend terrein maar dan moet je daar een speciale ontheffing voor aanvragen. Dit doen bijv. bepaalde bedrijventerreinen/fabrieksterreinen.
Kadastrale percelen, dus echt van de ene naar de andere. En dan aan elkaar stroom doorleveren.

even een sterk versimpeld voorbeeld:
[list]
• A heeft een 100 kW aansluiting
• B heeft ook 100 kW aansluiting.
Samen dus 200 kW

A heeft tijdelijk 150 kW nodig. Kan het niet uit openbare netkrijgen (netcongestie), maar krijgt van B 50 kW, want B had op dat moment zelf maar 25 kW nodig.
Samen blijven ze dan onder de 200 kW gecontracteerd vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:25
Pietdelft schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:06:
[...]

Zo had ik het nog niet bedacht...
Inderdaad; het andere pand zien als externe opslageenheid voor elektra
Er moet dan wel een sturing erop: als er geen eigen stroom aanvoer is, dan ook niet van externe (dit i.v.m. veiligheid).

Omschrijf ik het zo goed.
Beveiliging tegen eilandbedrijf moet sowieso. De netcode geldt altijd.
Maar je kunt het zo complex maken als je wilt met de regelingen, je moet alleen niet kunnen frauderen. Je zou het ook redundant kunnen maken vanaf de twee feeds. Je systeem werkt dan als tie breaker.
Dit kun je zo niet kant en klaar kopen denk ik. Daar zal aardig wat engineering in moeten.

Voor dat tweede voorbeeld zijn al enkele use cases bekend van bedrijven die tijdelijke accu capaciteit of generatoren inzetten voor peak-shaving. Of dat met 25kW omvormers ook loont weet ik niet.

Echter zijn er ook andere mogelijkheden, je kunt altijd nog creatief boekhouden met een energiecoöperatie of afspraken maken met de netbeheerder over de beschikbare capaciteit per dagdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Is dit niet iets wat de energieleverancier al jaren doen? Kopen elektriciteit in bij zonnepanelen buurman #1 voor 4 eurocent per kWh en verkopen het door aan de buurman zonder zonnepanelen voor 40 eurocent per kWh.

Ik weet niet wat die spreker zou bedoelen met "galvanisch gescheiden", maar vrijwel alle laagspanningsnetten hangen ergens met de nul aan aarde. Wellicht bedoelt ie dat je niet mag terugvoeden (wat zou kunnen gebeuren bij een verschil in trapstand of klokgetal van verschillende trafo's)
Pagina: 1