Onverklaarbaar mixbaar of slechte oren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEvanR
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Hoi dj's of muziekkenners,

Sinds een paar jaar mix ik regelmatig liedjes op kleine feesten, op de BPM's na puur op gevoel, maar valt altijd goed in de smaak. Sinds kort heb ik m'n eigen draaitafel en begin ik me wat te verdiepen in harmonieus mixen. Ik heb zo'n chart gevonden met regenboogkleurtjes van welke toonsoorten bij elkaar passen voor welk effect, super interessant. Maar twee nummers die ik bijvoorbeeld altijd wel leuk vond om in elkaar over te laten lopen zijn OUT OUT van Joel Corry/Jax Jones (key 1A) en Wake Me Up van Avicii (key 10B). De "riedeltjes" (melodielijnen?) hebben wel dezelfde sfeer (en ook qua inhoud wel, het gaat steeds heen en weer tussen een beetje "klagen" en "troosten", if that makes sense). En op een of andere manier lijkt het dan alsof de zangeres een tweede stem onder Avicii zingt, ik vind het niet vals klinken. Het klinkt zegmaar net een tikje onlogisch, maar daardoor juist wel verfrissend. Maar je raadt het, volgens de chart slaat het nergens op, deze combi qua toonsoorten.

Dus hoe werkt dit? Kan het dat er liedjes net niet clashen ondanks dat ze geen logische combinatie vormen? Omdat ze net sommige noten uit hun key niet gebruiken of zo? Of heeft Rekordbox het gewoon verkeerd geanalyseerd qua toonsoort? (heb gemerkt dat het met de maatstrepen bijv. wel eens mis gaat)? Of luister ik niet kritisch genoeg & is het eigenlijk niet zo'n acceptabele combi als ik denk? Zou leuk zijn als een mede-dj het eens wil uitproberen ze ook te mixen en dan z'n mening wil spuien hier, ben benieuwd :)

Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is dat niet een kwestie van gehoor trainen? Vroeger vond ik 128Kbps MP3 ook goed klinken, nu hoor ik de meerwaarde van .wav.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:06

dragonhaertt

@_'.'

Misschien nuttig om een demo op te nemen en even (prive) op youtube of SoundCloud te gooien?

Ik heb prima ervaring met muziek, maar niet met mixen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-09 00:09
Je moet er ook niet vanuit gaan dat Rekordbox de juiste grondtoon gebruikt. Zeker als er ook nog eens akkoorden worden gebruikt.

Ook heb je nog eens dat als je een tracks sneller en trager laat lopen de grondtoon van de track veranderd. Rekordbox kan dit aardig bijwerken als de optie hiervoor aanzet in de software/dj set. Al is dit niet perfect en zeker niet vrij van artifacts. Daarbij is die chart ook een HULPmiddel en niet een verplichting.

Klink het goed dan klinkt het goed, klinkt het niet dan klinkt het niet.

Daarbij kwam ik laatst ook iets tegen als dit, https://historianet.nl/be...imperfecte-klanken-houden

[ Voor 14% gewijzigd door rhodium op 25-03-2024 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 01:17

BLN

Dat Camelot mixing wheel is een hulpmiddel, geen absolute waarheid. Er zijn zat nummers die van toonaard veranderen tijdens het nummer, bijvoorbeeld tijdens een brug of intermezzo.

Dus het kan een goed startpunt zijn, het helpt als je met veel nummers werkt die je niet goed kent. Maar uiteindelijk zijn je oren (en eigenlijk uiteindelijk het publiek) leidend of een mix "werkt"

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:55
Harmonieus mixen is idd alleen een hulpmiddel.

Als het matched of dicht bij elkaar ligt, klinkt het hoogstwaarschijnlijk goed in een mix.

Het bekend niet dat al het andere slecht klinkt.

Het helpt dus om snel te zien wat er waarschijnlijk goed kan kwa mixen. Maar zegt niet dat dat het enige is!

Oftewel, als je weet (of vind) dat 2 nummers goed klinken samen, gewoon doen. Ken je ze persoonlijk minder goed dan is dit een handig hulpmiddel om te zien wat een grote kans heeft om goed te klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
GEvanR schreef op maandag 25 maart 2024 @ 02:00:
En op een of andere manier lijkt het dan alsof de zangeres een tweede stem onder Avicii zingt, ik vind het niet vals klinken. Het klinkt zegmaar net een tikje onlogisch, maar daardoor juist wel verfrissend. Maar je raadt het, volgens de chart slaat het nergens op, deze combi qua toonsoorten.

Dus hoe werkt dit? Kan het dat er liedjes net niet clashen ondanks dat ze geen logische combinatie vormen? Omdat ze net sommige noten uit hun key niet gebruiken of zo? Of heeft Rekordbox het gewoon verkeerd geanalyseerd qua toonsoort? (heb gemerkt dat het met de maatstrepen bijv. wel eens mis gaat)? Of luister ik niet kritisch genoeg & is het eigenlijk niet zo'n acceptabele combi als ik denk? Zou leuk zijn als een mede-dj het eens wil uitproberen ze ook te mixen en dan z'n mening wil spuien hier, ben benieuwd :)
De kans is groot dat Rekordbox het verkeerd heeft geanalyseerd. De meeste software kan dit nog niet zo goed (Mixed in Key schijnt het meest accuraat te zijn) dus daarom moet je altijd op je eigen gehoor af gaan.

Laidback Luke heeft een goed filmpje gemaakt: "What to Mix Next?"
YouTube: DJ-ing: What To Mix NEXT?! 5 Ways!
Pagina: 1