Wisselbestand groeit in Windows 11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-04-2024
Hallo,

32 GB fysiek geheugen in Windows 11.

Had een wisselbestand van ik denk 12 gigabyte, recent heb ik een 4080 Super geinstalleerd. Ik vond het vreemd dat mijn Windows partitie constant vol was. Wat blijkt: ik heb een wisselbestand (pagefile.sys) van 12 GB. Dit werd een dag later 16 GB.

Ik heb de partitie uitgebreid naar 20 GB en de PC opnieuw opgestart, onmiddellijk werd de resterende ruimte ingenomen door Windows en heb ik nog 500 MB over.
De partitie heb ik vervolgens uitgebreid met 50 GB, dit werd na een herstart meteen gebruikt om de pagefile.sys uit te breiden naar 32 GB. Hier is het gestopt.

Waar slaat dit op? Ik loop nooit tegen geheugenlimieten aan met 32 GB geheugen. Ik weet dat ik het virtueel geheugen kan begrenzen maar ik prefereer Windows het te laten regelen. Ik las iets over "handles" in taakbeheer die hoog kunnen zijn door slechte software: ik zit af en toe op 80.000.
Ik speel af en toe Baldur's Gate 3 en browse wat op het internet, meer niet.

Iemand anders met ditzelfde verschijnsel? Hoeveel GB is jullie Windows partitie? Ik gebruik nu 75 GB, en ik heb niets geinstalleerd behalve drivers en Windows.

Beste antwoord (via Justin91 op 26-03-2024 17:33)

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:35
Accretion schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:07:
Wissel bestand uitzetten, met zoveel RAM heeft het toch amper nut om je SSD/HDD daarvoor te (mis)bruiken?
Helemaal uitzetten vindt Windows vaak niet heel prettig. Dan wil je nog wel eens out of memory popups krijgen ondanks dat je nog prima gewoon RAM over hebt als hij alsnog iets denkt weg te moeten schrijven naar de pagefile.
Flink limiteren en een vast formaat geven is wel zeker een optie.
Justin91 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:53:
Waar slaat dit op? Ik loop nooit tegen geheugenlimieten aan met 32 GB geheugen. Ik weet dat ik het virtueel geheugen kan begrenzen maar ik prefereer Windows het te laten regelen.
32gb pagefile met 32gb ram klinkt inderdaad wel wat overdreven, maar het wordt niet alleen gebruikt als het geheugen vol zit he? In tegenstelling tot Linux wordt er bij windows vaak al preventief langdurig ongebruikte delen naar de pagefile verplaatst. Wel zo prettig, is je geheugen gelijk beschikbaar als je het nodig hebt.
Het gedrag van die pagefile size is alleen super ondoorzichtig beschreven, dus ik denk niet dat je ooit een reden kan achterhalen. Of het nou aan je crash dump settings of je gedrag ligt ga je niet achterhalen, maar dat maakt verder ook niet zo heel veel uit.

Ik zou hem lekker limiteren op iets acceptabels (en maar even voor lief nemen dat je crash dumps dan misschien niet meer 100% werken). Of als je er niet naar om wilt kijken, net zoals vele andere, gewoon een lekkere grote Windows partitie aanmaken. Zelfs SSD storage is "cheap" tegenwoordig.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik vindt met partities klooien teveel gedoe, dus mijn Windows partitie is 2TiB. Op de 64GB ram bak een 30GiB page file, op de 32er is het 16GiB aan pagefile. Baldur's gate speel ik eigenlijk alleen op de 64 bak, maar beide bakken worden ook voor GIS toepassingen gebruikt, met de 64 bak ook aan de AI toepassingen op puntenwolken. Voordat die bak naar 64 ging zat die ook op 80GiB pagefiles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:03

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wissel bestand uitzetten, met zoveel RAM heeft het toch amper nut om je SSD/HDD daarvoor te (mis)bruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:13

D4NG3R

kiwi

:)

Hoeveel GB is jullie Windows partitie? Ik gebruik nu 75 GB, en ik heb niets geinstalleerd behalve drivers en Windows.
De volledige grote van de SSD waar deze op geïnstalleerd is, er is naar mijn mening tegenwoordig weinig reden om gegevens nog te splitsen op partitie- i.p.v. schijfniveau.

Het was nog leuk toen storage relatief duur was en een regelmatige herinstallatie van Windows voor powerusers prettig was, maar anno 2024 zou ik data liever fysiek scheiden. Voor performance en (schijn)veiligheid maakt het in ieder geval geen fluit uit. :)

[ Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 25-03-2024 13:51 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:35
Helemaal uitzetten vindt Windows vaak niet heel prettig. Dan wil je nog wel eens out of memory popups krijgen ondanks dat je nog prima gewoon RAM over hebt als hij alsnog iets denkt weg te moeten schrijven naar de pagefile.
Flink limiteren en een vast formaat geven is wel zeker een optie.
Waar slaat dit op? Ik loop nooit tegen geheugenlimieten aan met 32 GB geheugen. Ik weet dat ik het virtueel geheugen kan begrenzen maar ik prefereer Windows het te laten regelen.
32gb pagefile met 32gb ram klinkt inderdaad wel wat overdreven, maar het wordt niet alleen gebruikt als het geheugen vol zit he? In tegenstelling tot Linux wordt er bij windows vaak al preventief langdurig ongebruikte delen naar de pagefile verplaatst. Wel zo prettig, is je geheugen gelijk beschikbaar als je het nodig hebt.
Het gedrag van die pagefile size is alleen super ondoorzichtig beschreven, dus ik denk niet dat je ooit een reden kan achterhalen. Of het nou aan je crash dump settings of je gedrag ligt ga je niet achterhalen, maar dat maakt verder ook niet zo heel veel uit.

Ik zou hem lekker limiteren op iets acceptabels (en maar even voor lief nemen dat je crash dumps dan misschien niet meer 100% werken). Of als je er niet naar om wilt kijken, net zoals vele andere, gewoon een lekkere grote Windows partitie aanmaken. Zelfs SSD storage is "cheap" tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dit is wel afhankelijk van het gebruik van de PC. Sommige applicaties vereisen een pagefile om te kunnen werken namelijk. Ik kan mij herinneren dat in de CAD/GIS wereld hier wel wat applicaties in waren, of dat nog zo is weet ik niet, maar zomaar uitschakelen kan dus negatieve effecten hebben, ook al heb je een sloot aan RAM.

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 25-03-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-06 23:52

M2M

medicijnman

een gigabyte pagefile is prima om mee te beginnen. Vergroten kan altijd nog. En partities vermijd ik ook tegenwoordig. Dat zit alleen maar in de weg eigenlijk.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Partities was in de HDD tijd nog wel nuttig omdat ze een absolute Block range hadden. Je kon dus vrij eenvoudig er voor zorgen dat van bepaalde performance gevoelige data en applicaties exclusief de binnenste ring van de hdd werd gebruikt, en dat fragmentatie ook beperkt was daar tussen. Tegenwoordig bewegen onze applicatie en os disks niet meer, dus hoeven we ze niet meer te defragmenteren. Enkel af en toe een trim om leeg beschreven blocks echt leeg te maken. Partities zijn daarbij dus ook minder nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het grootste voordeel van verschillende schijven of partities is het kunnen wipen van de C schijf als je een probleem hebt. Waarbij al je data dus niet op de C schijf staat. Voor mij de enige reden om mijn data niet op de C schijf te willen hebben staan. Los van dat is mijn C schijf wel gewoon 1TB om nooit van die irritante problemen met te weinig ruimte te hebbem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-04-2024
Dank! Ik heb nog gekeken op twee andere Windows 11 PC's en hier gebeurde dit niet.
Vreemde is dat "aanbevolen" nu 5 GB is, maar het wordt niet verminderd door Windows.

Heb uiteindelijk minimaal/maximaal op 5 GB gezet en ik laat het hierbij. Waarom Windows het bij mij nodig vindt om het zo op te hogen zal ik niet achterkomen.
Pagina: 1