Mesh Wifi met ZIggo router, werkt dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-05 18:02
Mijn vraag
Wij hebben net een nieuwe (bestaand) woning betrokken en ik ontdek nu dat de Wifi ontvangst op de studeerkamer niet goed genoeg is om er te kunnen werken.
Het is een jaren-70 huis en er zijn geen loze leidingen o.i.d. om extra kabels te trekken. Ik overweeg daarom een Mesh Wifi set aan te schaffen. Wat ik ervan meen te begrijpen, is dat de mesh wifi als een router fungeert, maar ik wil de poorten in ons Ziggo router ook kunnen blijven gebruiken voor de bedrade aansluitingen. Het is me niet helemaal duidelijk of dit kan.

Dit is de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WV45JS2KnuTNDYw6TR6eKIym1a8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bJzh1QaBh2A3piNI7YCvIkT6.png?f=fotoalbum_large
  • Ziggo connectbox staat in de meterkast.
  • De NAS staat ook in de meterkast en is bedraad aangesloten.
  • In de huiskamer staat een PC die bedraad aangesloten is op de connectbox
  • Aan de overkant van de huiskamer is een TV-hoek waar de TV (feitelijk de Next Mini) bedraad aangesloten is.
  • De studeerkamer zit direct boven de TV-hoek, maar heeft een te slechte Wifi verbinding om daar te kunnen thuiswerken.
  • Op de ouderslaapkamer zit een bedrade aansluiting, waar vooralsnog niets aangesloten is.
  • Tussen de ouderslaapkamer en de studeerkamer zit de slaapkamer van onze zoon waar de Wifi ook slecht is; we wonen er net en onze zoon zit vooral in de huiskamer met zijn laptop/telefoon etc. maar ik verwacht dat hij uiteindelijk meer op zijn kamer zal zitten.
Mijn doel is om goede Wifi naar de studeerkamer en Slaapkamer 2 te brengen. Ik dacht dat te kunnen bereiken met een mesh wifi set met drie nodes, bijvoorbeeld de uitvoering: TP-Link Deco XE75 (3-pack). Kan ik dat aansluiten zodanig dat de huidige bedrade verbindingen en de verbindingen tussen bedrade en draadloze apparaten behouden blijven?

Bijvoorbeeld zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9n4MCJRRcsFKoJXkVHHS2--44ZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W5YG5naBVLoAQB44w0Z5Yz1b.png?f=fotoalbum_large

Maar ik lees hier en daar dat de mesh nodes niet via de Ziggo router kunnen verbinden. Zou het dan zo wel kunnen werken? (Dan moet ik dus een mesh set hebben met tenminste 3 ethernetpoorten.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRQL1IV8NqZYljAe8PEh21Hc58A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FoYZx3k5Ro37ZdHiEX64kUwX.png?f=fotoalbum_large

Eventueel zou ik mesh 3 ook draadloos kunnen verbinden en hem dan in de studeerkamer te plaatsen, aannemende dat hij door het plafond wel met mesh 2 kan verbinden.

Ik begrijp dat ik ook een switch achter mesh 1 zou kunnen zet en daarop de bedrade aansluitingen kan maken. Maar de meterkast zit al vol met apparaten en draden, dus indien mogelijk vermijd ik liever om daar nog een extra apparaat te moeten plaatsen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo Connectbox (de witte)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niks; ik wil zeker weten dat dit werkt voor ik investeer in een mesh set :z

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-05 20:02
Als je de bedrade poorten van je Ziggo router wil blijven gebruiken, en apparaten elkaar moeten kunnen bereiken tussen wifi en bedraad dan moet je sowieso je mesh setje in AP modus zetten. In ieder geval de Deco M5 kan niet met elkaar communiceren via de Ziggo Connectbox van Arris. Het is echter de vraag in hoe verre het mesh ap in de meterkast nodig is. Ik zou geneigd zijn daar een switch te zetten (en dan alles via die switch aan te sluiten). In AP modus is het niet nodig dat de deco's achter elkaar hangen. Een AP tussen meterkast en tv gaat prima werken (mits je dus dat AP op de switch aansluit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-05 18:34
Heeft Ziggo geen Mesh-setje in de aanbieding?
Ik zou eerst eens hun handleiding(en) lezen mbt "bridged mode", wifi van je modem uitzetten, zodat je Mesh geen ruzie krijgt met je modem.
1e Mesh-punt moet bekabeld, rest kan via wifi met elkaar communiceren. Zorg dat de wifi-punten niet door een vloer/muur heen moeten.
Ik heb een Deco M4 triple in router modus van Ziggo achter mijn KPN-modem. Perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:56
Sluit eens een access point aan in slaapkamer 1 en kijk of je op slaapkamer 2 en de studeerkamer een goed (genoeg) signaal krijgt.