Afzuiging in bestaande badkamer maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kb2024
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 28-04-2024
We hebben een badkamer van ongeveer 55 m3. In de badkamer zit geen ventilatie / afzuiging.

We willen binnenkort de badkamer verbouwen en willen dan ook ventilatie / afzuiging maken.

Ik zie alleen steeds meerdere opties daarvoor. Bv een simpele afzuiging (+- 80 euro) of een complete unit (CVE - +- 200 euro).

Ook zie ik mogelijkheid voor timer, vochtsensor of koppeling met lichtschakelaar. Wat is daar de beste optie voor?

- er is een dakraam
- de verwarming staat minimaal aan (dus in de winter is het erg vochtig)

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Je wilt warme lucht uit de woning aanzuigen en door de badkamer wegblazen. Dus denk in ieder geval aan de toevoer naar de badkamer toe. Een rooster in de deur bijv. Warme lucht kan namelijk meer vocht vasthouden + het voelt comfortabeler.
De luchtstroom wil je ook je liefst zo lang mogelijk door de badkamer hebben, dus bijvoorbeeld diagonaal van onderen naar boven.

Of je WTW wilt of niet moet je zelf bepalen. Dat is vooral een economische beslissing als het gaat om 1 ruimte ventileren. Bij een heel huis krijg je ook dat je ineens naar alle ruimtes toe moet, en de vraag wordt dan of dat haalbaar is.

Verder is een vochtsensor echt een aanrader in de badkamer. Bij correcte montage kan je nooit meer vergeten de afzuiging aan of uit te zetten. Je krijgt dan minder vochtproblemen en blaast minder teveel warmgestookte lucht uit.

Heb je al een centrale afzuiging? Zo niet kan je dat overwegen, maar dan moet je wel ineens een stuk meer buizen een aansluitpunten realiseren. Sowieso als absoluut minimum 1 per woonverdieping.
Mocht je dat overwegen dan is een CO2 sensor eigenlijk wel aan te raden. Dat is namelijk weer een extra puntje voor als ze de energielabel komen berekenen. CO2+vochtsensor betekend namelijk dat je centrale afzuiging als vraaggestuurd de boeken in gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Caelorum op 25-03-2024 09:36 . Reden: typo... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:34
Wat @Caelorum zegt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik sluit mij aan bij @Caelorum .

Ik heb hetzelfde gedaan destijds, jaren 30 woning zonder echte badkamer (slaapkamer met douche / toilet). Deze kamer opgeofferd als badkamer en direct afzuiging aangelegd (in de hoek boven de inloopdouche).
Deur moest toch ingekort worden i.v.m. nieuwe vloer, hierbij gelijk een kier van z'n 1cm mee laten zagen (gewoon iets verder afkorten).

Centrale MV box geplaatst met vochtsensor.

Door deze opstelling (kier onder deur naar de uiterste hoek boven de douche) i.c.m. een vochtsensor heb ik nooit last van schimmel o.i.d.. Badkamer droogt netjes en ook handdoeken worden droog in de winter. Draait inmiddels al 4 jaar zo.

Radiator staat nooit aan, alleen de vloerverwarming op een laag pitje.

In de vorige 'badkamer' was z'n buis naar buiten met een inbouwventilator aanwezig. Dit hielp mijn inziens totaal niet en we hadden daar ook schimmel tegen plafond / muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 17:18
Caelorum schreef op maandag 25 maart 2024 @ 06:20:
Je wilt warme lucht uit de woning aanzuigen en door de badkamer wegblazen. Dus denk in ieder geval aan de toevoer naar de badkamer toe. Een rooster in de deur bijv.
Denk hierbij wel aan wat er achter die deur is. Bij ons is dat de overloop, en die kan stukken kouder zijn dan de badkamer. Zoals bij ons, aangezien de badkamer wat vloerverwarming heeft en de radiatoren op de verdieping zo goed als nooit aan staan.

Wij hebben de inloop van de douche direct naast de deur en de afzuiging boven de douche. Dit geeft een koude luchtstroom. Houdt hier rekening mee bij de plaatsing van de afzuigpunten. Wij gaan hem verplaatsen naar boven de deur. Nog steeds vlakbij de douche, maar geen koude lucht langs je lijf meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:27
Heel vaak ligt een onder een douche het toilet. Mogelijk wil je die ook meteen voorzien van een afzuiging (werkt uitstekend). Ik heb een Duco box en ik krijgt het niet koud onder de douche met de afzuiging op volle toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlchel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05-2024
Even aansluiten bij de vraag van de topicstarter

Is het zinvol om een mechanische ventilatiebox te plaatsen voor alleen een badkamer of dan toch maar een badkamer ventilator?

De max capaciteit van 400m3 van een MV komt natuurlijk nooit door 1 afzuigpunt.

Wordt wel vaak 's avonds gedoucht dus geluid is veel belangrijker (ivm slapende kinderen) dan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:38
Mag ik aannemen dat je ergens een komma bent vergeten, of heb je echt een badkamer waar een olympisch zwembad in past?

55 vs. 5,5 m2 ;)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
1 niet inderdaad, maar zoals gezegd zit er vaak ook een toilet of iets dergelijks onder welke je ook meteen mee kan nemen.
In ons jaren 70 huis wordt de hele bovenverdieping via de badkamer gedaan en de woonlaag eronder via de wc afgezogen.

Verder is bijv. een Duco Silent best stil. Het zal er meer van afhangen of je de ruimte hebt om een complete MV in de badkamer te zetten.

Volgens het bouwbesluit moet je minimaal 50m3/uur afzuigen in de badkamer, maar dat is echt onvoldoende IMO. Wij zitten met een relatief kleine badkamer naar huidige standaarden op rond de 150 en dan nog merk je dat het vocht ophoopt na 15 minuten heet douchen.
Mlchel schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:23:
[...]
Wordt wel vaak 's avonds gedoucht dus geluid is veel belangrijker (ivm slapende kinderen) dan kosten.
Bij ons zit de kamer van de dochter aangrenzend aan de badkamer. Daar zit twee keer een 5cm honingraat systeemmuur in. Die dingen laten zowat elk geluid door, maar ze heeft geen last van die ventilatiebox. Zelf hoor ik hem in de andere kamer aangrezend wel, maar niet dusdanig dat het een probleem is. Ik hoor de leidingen beter zeg maar :) De huidige MVs ga je in ieder geval geen last van hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Caelorum op 25-03-2024 16:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05 16:28
Malfunctions schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:59:
Mag ik aannemen dat je ergens een komma bent vergeten, of heb je echt een badkamer waar een olympisch zwembad in past?

55 vs. 5,5 m2 ;)
55m3 geen m2.
Pagina: 1