Hallo iedereen,
Ik wil mijn eerste gaming pc gaan bouwen. Ik heb me ingelezen en zou graag nog wat laatste adviezen willen inwinnen voordat ik daadwerkelijk alle componenten ga kopen.
De afgelopen 15 jaar heb ik geen goede pc gehad om te gamen, enkel een laptop en wat consoles (Xbox 360, PS4, Switch) en ik zou graag weer pc-gaming willen oppakken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk single-player gaming in 1440p, 144Hz en Ultra settings met ray-tracing. Games zoals Cyberpunk, Buldurs Gate en Hogwarts Legacy, sommige met mods. Daarnaast ook casual online, zoals Halo en World of Warcraft. Ook ben ik geintereseerd om grote city-builder/simulatie games te gaan spelen. Ik zou graag met 2 monitoren willen werken, voor multi-tasken, maar ook omdat ik graag online via FoundryVTT dungeons en dragons speel, en de extra ruimte erg fijn is voor notities. Daarnaast heb ik nog een 50" Philipps 50PUS8505/12 TV waar ik ook op wil gamen op de bank met een controler, deze is gelimiteerd op 4K met 60Hz. Deze wil ik ook op mijn pc aansluiten met een HDMI. Tot slot wil ik later misschien nog VR gamen, maar dat is nu nog geen vereiste.
Ik neem aan dat ik met onderstaande build een behoorlijke tijd de nieuwste games op erg hoge settings kan spelen, en volgens mij heb ik ook nog de mogelijkheid om over enkele jaren eventueel wat onderdelen te upgraden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van ~2500-3000 euro voor alles wat ik nog moet aanschaffen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een Hyte Y70 touch case gekocht. Deze reken ik niet mee in het bovenstaande budget.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle componenten van een pc, dus:
Aangezien ik voornamelijk singleplayer speel, leek mij een Nvidia beter dan AMD. Met name de SSD en PSU wil ik graag van een bekend, betrouwbaar merk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zo stil en koel mogelijk.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen weten of deze build in lijn met mijn verwachtingen ligt. Is dit overkill, of zijn er juist componenten waar ik met een kleine investering veel meer performance/kwalitieit/functionaliteit uit krijg? Zijn er bepaalde zaken waar ik nog kan optimalizeren? Graag zou ik ook nog wat suggesties krijgen over de monitoren, deze vond ik erg lastig om uit te zoeken.
Suggesties voor muizen, toetsenborden, speakers, webcam of microfoon zijn ook van harte welkom. Hier heb ik me nog totaal niet in verdiept.
Bij deze ook de link naar mijn huidige wishlist: https://tweakers.net/gall...enslijst/?wish_id=3460634
Ik wil mijn eerste gaming pc gaan bouwen. Ik heb me ingelezen en zou graag nog wat laatste adviezen willen inwinnen voordat ik daadwerkelijk alle componenten ga kopen.
De afgelopen 15 jaar heb ik geen goede pc gehad om te gamen, enkel een laptop en wat consoles (Xbox 360, PS4, Switch) en ik zou graag weer pc-gaming willen oppakken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk single-player gaming in 1440p, 144Hz en Ultra settings met ray-tracing. Games zoals Cyberpunk, Buldurs Gate en Hogwarts Legacy, sommige met mods. Daarnaast ook casual online, zoals Halo en World of Warcraft. Ook ben ik geintereseerd om grote city-builder/simulatie games te gaan spelen. Ik zou graag met 2 monitoren willen werken, voor multi-tasken, maar ook omdat ik graag online via FoundryVTT dungeons en dragons speel, en de extra ruimte erg fijn is voor notities. Daarnaast heb ik nog een 50" Philipps 50PUS8505/12 TV waar ik ook op wil gamen op de bank met een controler, deze is gelimiteerd op 4K met 60Hz. Deze wil ik ook op mijn pc aansluiten met een HDMI. Tot slot wil ik later misschien nog VR gamen, maar dat is nu nog geen vereiste.
Ik neem aan dat ik met onderstaande build een behoorlijke tijd de nieuwste games op erg hoge settings kan spelen, en volgens mij heb ik ook nog de mogelijkheid om over enkele jaren eventueel wat onderdelen te upgraden.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van ~2500-3000 euro voor alles wat ik nog moet aanschaffen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een Hyte Y70 touch case gekocht. Deze reken ik niet mee in het bovenstaande budget.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle componenten van een pc, dus:
- GPU: 1440p144Hz ultra settings. Heb gekozen voor een ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X. Aangezien ik voornamelijk singleplayer speel leek deze me beter dan een 7900XTX. Uit vergelijkingen komt de Asus TUF erg goed eruit m.b.t. koeling, geluid en stroomverbruik.
- CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed. Ik lees dat dit de beste CPU voor gaming is.
- CPU-koeler: Ik vind een AIO met LED scherm wel erg vet uitzien. Ik zat te denken aan 3 goed koelende, stille fans, dus de Corsair iCUE H150i Elite LCD XT Zwart
- MoBo: MSI B650 Gaming Plus WiFi Ik lees dat X670 overkill is. Dit is een van de goedkopere met Wifi van een bekend merk.
- SSD: Minimaal 2TB, met mogelijkheid om later uit te breiden. De Crucial P5 Plus (zonder heatsink) 2TB lijkt hieraan te voldoen. Een heatsink is niet nodig, toch?
- RAM: Mijn keuze is gevallen op [url="https://tweakers.net/pricewatch/1893878/corsair-vengeance-rgb-cmh32gx5m2b6000z30k.html"]. 2x16 van een bekend merk. De CAS Latency van 30 zou optimaal zijn voor de CPU?
- PSU: be quiet! Pure Power 12 M 850W Stil (zit in de naam), van een betrouwbaar merk. pcpartpicker geeft aan dat de build 608W is, dus 850 lijkt me voldoende met marges.
- Fans: RGB, 3 aan de onderkant en zijkant voor intake. Daarnaast 2aan de achterkant. Samen met de 3 van de AIO creeer ik zo positieve druk in de case tegen stofvorming.Corsair iCUE AR120 Digital RGB PWM Fan Zwart, Triple Pack, 120mm. Zelfde merk als AIO, lijkt me makkelijker om op elkaar af te stemmen.
- Monitor 2x: 1440p,144hz, mooi beeld en kleuren. De LG UltraGear 27GP850P-B Zwart lijkt hieraan te voldoen.
Aangezien ik voornamelijk singleplayer speel, leek mij een Nvidia beter dan AMD. Met name de SSD en PSU wil ik graag van een bekend, betrouwbaar merk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zo stil en koel mogelijk.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen weten of deze build in lijn met mijn verwachtingen ligt. Is dit overkill, of zijn er juist componenten waar ik met een kleine investering veel meer performance/kwalitieit/functionaliteit uit krijg? Zijn er bepaalde zaken waar ik nog kan optimalizeren? Graag zou ik ook nog wat suggesties krijgen over de monitoren, deze vond ik erg lastig om uit te zoeken.
Suggesties voor muizen, toetsenborden, speakers, webcam of microfoon zijn ook van harte welkom. Hier heb ik me nog totaal niet in verdiept.
Bij deze ook de link naar mijn huidige wishlist: https://tweakers.net/gall...enslijst/?wish_id=3460634
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 368,99 | € 368,99 |
| 1 | Moederborden | MSI B650 Gaming Plus WiFi | € 159,- | € 159,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X | € 1.112,34 | € 1.112,34 |
| 2 | Monitors | LG UltraGear 27GP850P-B Zwart | € 249,- | € 498,- |
| 1 | Waterkoeling | Corsair iCUE H150i Elite LCD XT Zwart | € 255,95 | € 255,95 |
| 1 | Ventilators | Corsair iCUE AR120 Digital RGB PWM Fan Zwart, Triple Pack, 120mm | € 29,90 | € 29,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K | € 127,99 | € 127,99 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 850W | € 126,03 | € 126,03 |
| 1 | Solid state drives | Crucial P5 Plus (zonder heatsink) 2TB | € 125,99 | € 125,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.804,19 | ||