Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nergenss
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-04-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_yJ7rcvGbvG1EqWYnhWydrVcdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YEMxbLszPHyO5fz0DzmPTz5t.png?f=fotoalbum_largeMijn vraag

Hi,

Ik organiseer en bewerk soms mijn foto's op de standaard photo's app van Windows op mijn computer.
Ik doe geen zware bewerkingen alleen inkroppen of kantelen. Maar ik ben er helaas later achter gekomen dat deze aanpak de kwaliteit en kleursamenstelling van mijn foto's aanzienlijk verslechterd.
Als ik hetzelfde doe op mijn telefoon gebeurt dit niet.

Ik heb zelf niet veel kennis van foto bewerking dus mijn vraag is hoe ik dit kan voorkomen.

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:08
Sla je foto's op in een formaat zonder compressie, ik vermoed dat daar het probleem zit. Maar ik mis ook een beetje wat je zelf al hebt uitgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 12:54
Probeer het eens met Infanview.
Moet je wel even de lossless operations plugin installeren (of gewoon allemaal)
Dan kan je de foto's zonder verlies croppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 10:21

Barrycade

Through the...

Tja kan op vele manieren fout gaan. Als jij een whatsapp fotootje probeert te croppen heb je al minder pixels tot je beschikking dan als je de foto zelf bewerkt.

Kan ook zijn dat je de crop opslaat met hoge compressie.

Scherm van een telefoon is klein en laat niet altijd het verlies goed zien.

Of werk je daar met een andere app? Als het puur om croppen en rechtzetten gaat kan je dat wellicht beter dan op de telefoon doen als het resultaat op je pc dan ook goed is.

Anders moet je even controleren of je in de Windows app kan tunen aan de kwaliteit die je kan selecteren voor opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nergenss
Foto's die ik bewerk zijn leveren ook in op bestandsgrootte in. Bv als een foto voor het bewerken 6 mb was wordt deze na het bewerken bv 2.6 mb en de kleursamenstelling veranderd. Ik heb geprobeerd om achteraf de resolutie te vergoten met dezelfde app, maar dit zorgt er alleen voor dat het bestand weer rond de 6 mb komt terwijl de foto exact hetzelfde blijft, dus met de verslechterde vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:01
Ik zou die app niet meer gebruiken dan. Kan je eens een foto 90 graden draaien? Dan zou het bestand niet kleiner mogen worden.
Verder:
-welke app?
-welk bestandsformaat?

[ Voor 63% gewijzigd door sig69 op 25-03-2024 00:15 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felidaelynx
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:07
Met inkroppen neem ik aan dat je bijsnijden bedoelt?
Zo ja, houdt er dan rekening mee dat je pixels/data verwijdert dus je altijd* een kleiner bestand verwacht ook zonder compressie. Echter is dit natuurlijk pas 50% als je ook zo veel weg haalt.
Dat kan 50% in een richting zijn, maar ook 70% in beide richtingen zijn of iets daar tussenin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Even vooropgesteld dat ik vooral in audio bekend ben, maar naar mijn weten gelden bij plaatjes en lossy compressie dezelfde gevolgen bij opnieuw opslaan.

Wat je doet is cascaderen van lossy compressie. En dat gaat altijd ten koste van de kwaliteit. (Het meer dan eens opslaan in een formaat met lossy compressie). Vooral bij jpg ervaar ik dit behoorlijk heftig.

Dat het bestand na croppen en bij gelijkblijvende kwaliteit/compressie instellingen en dan opslaan kleiner wordt, is daarbij logisch.

Dat de kwaliteit (bij opslaan met lossy compressie, zoals jpg of png en nog meer) na bewerking achteruit gaat, is helaas ook logisch.

De verloren kwaliteit later terug omhoog halen is er helaas ook niet bij. Daarvoor moet je het originele bestand hebben.

Ik ga er voor nu even vanuit dat je met jpg bestanden werkt. Dat betreft lossy compressie.
In de basis moet je er dus van uitgaan dat elke keer dat je zo'n bestand opent en weer opslaat (soms zelfs als je er niet eens een bewerking op doet) kwalitatief achteruitgaat, vanwege lossy compressie. Elke keer raken er meer details weg door de cascadering.

Echter, @JurienW geeft volgens mij een goede tip dat er blijkbaar editors zijn die jpg bestanden zonder hercompressie kunnen croppen. Dat klinkt als een oplossing. Dus dan vindt er géén cascadering van compressie plaats en blijft de kwaliteit gelijk. De bestandsgrootte wordt wel kleiner, maar dat komt dan omdat je plaatje gewoon kleiner is.

Een andere oplossing is je plaatjes niet meer opslaan in een lossy compressie format tijdens het schieten, maar raw format, ook bekend als lossless format. Zo'n formaat kan je onbeperkt bewerken en opslaan zonder dat het achteruitgaat, behalve dan evt door je eigen toedoen, uiteraard.
Niet schrikken van de bestandsgrootte dan. Want die schiet omhoog.

Wat m.i. een goed gangbare situatie kan zijn is je plaatjes schieten in raw format, daarna bewerken en dan opslaan als jpg. Dan heb je 1x de lossy compressie gehad, ipv 2 of meer keren.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het probleem is niet een tweede keer als JPG opslaan. Natuurlijk dat geeft compressie op compressie, en als je dat te vaak doet dan gaat dat kwaliteit kosten. Maar de standaard Windows viewer slaat JPG in stuk lagere kwaliteit op dan je camera of veel alternatieven doet, en dat kan je niet aanpassen. Wat best jammer is, want voor beetje huis tuin en keuken editten heeft het wel de opties die je nodig hebt.

Gezien ik zelf heel ver kom met wat croppen, schaduwen lichter maken en algemeen helderheid/contrast, probeerde ik ook eerst de Windows viewer, maar goed, hij gooit wel echt veel compressie erop. Nu gebruik ik daarom darktable, en doe ik ook wel wat meer, maar die is te complex om gewoon aan te raden voor wat simpele operaties als croppen. Maar die kan wel de JPEG compressie aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:08
Nergenss schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:54:
Foto's die ik bewerk zijn leveren ook in op bestandsgrootte in. Bv als een foto voor het bewerken 6 mb was wordt deze na het bewerken bv 2.6 mb en de kleursamenstelling veranderd.
Dat klopt, zie hierboven voor de uitleg over lossy formats. Dat de kleursamenstelling veranderd (wat bedoel je hier precies mee?) kan hier mee te maken hebben maar dat kunnen we zo uit je verhaal niet goed beoordelen.
Nergenss schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:54:
Ik heb geprobeerd om achteraf de resolutie te vergoten met dezelfde app, maar dit zorgt er alleen voor dat het bestand weer rond de 6 mb komt terwijl de foto exact hetzelfde blijft, dus met de verslechterde vorm.
Dat kan niet. Je kan geen informatie die je er net uit hebt geknipt weer toevoegen dus wat je doet is dezelfde informatie opslaan in een bestand met meer pixels. Dit is het equivalent van een tekstbestand waar maar twee woorden in staan. Je kan hier wel een groter bestand van maken door er 100.000 spaties en regeleinden aan toe te voegen maar er staat niet ineens meer informatie in.

Sorry dat ik het even zo moet zeggen, maar je opmerking in de eerste post 'Ik heb zelf niet veel kennis van foto bewerking...' is misschien de kern van het verhaal. Ik raad je aan om eens een (online?) cursus over basis fotobewerking op te zoeken. Dat kan meer helderheid bieden. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:31:
Het probleem is niet een tweede keer als JPG opslaan. Natuurlijk dat geeft compressie op compressie, en als je dat te vaak doet dan gaat dat kwaliteit kosten.
Is het niet zo dat jpg blokjes van 8*8 pixels comprimeert? Als je netjes langs de randen van die blokken knipt, hoeft er niet opnieuw gecomprimeerd te worden. Irfanview kan dit. Voor iets meer info, zie bijv https://graphicdesign.sta...thout-recompressing#56130

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nergenss
Bedankt voor alle antwoorden. De foto's die ik nu bewerk zijn in JPG formaat en komen uit mijn oude Iphone. Mijn Iphone nu slaat foto's op in HEIC bestand, maar laatst probeerde ik ze te bewerken en ook met die had ik hetzelfde probleem.
Als ik begin met het kantelen van de foto gaat die vanzelf bijsnijden en zie ik de pixels verminderen.
Ik denk dat het idd komt door de Windows Photos app. Deze is gewoon standaard op Windows.
Ik zal Irfanvieuw eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:05
Roteren: Sommige programma's kunnen roteren door een vlag in de jpg aan te passen. Dat gaat zonder kwaliteitsverlies.
Bij sommige programma's is het een optie.

Croppen kan onder voorwaarden lossless maar veel programma's doen toch opnieuw compressie.
Google het even!
Als het programma opnieuw compresst moet je kijken waar de Jpg instellingen op staan; als die bv op 70% staan kan het bestand inderdaad veel kleiner worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij croppen verlies je altijd data dat sommige software slim er nieuwe data bij berekend is weer iets anders.
Vergelijk het eens met het het knippen van een foto uit een krant je gooit dan ook data weg dat sommige software die data er weer bij bedenken is iets anders.
@Nergenss ik zou vooral eens kijken naar iets betere foto software er is genoeg gratis of voor weinig geld te vinden. En ja je telefoon app gaat er heel slim mee om en is er goed op geoptimaliseerd.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nergenss
Probleem lag dus wel bij Windows Photos viewer.

Ik heb de foto die ik wilde bewerken op Google Photos geupload en daar bewerkt en terug geplaatst naar de Windows map en geopend met Windows Photos viewer. Geen kwaliteit verliest, en ook geen verandering aan de kleuren. Alleen als je tot de uiterste inzoomt merk je heel weinig verlies. Verder is het bestandsgrootte ook kleiner maar dat is omdat de foto ook is gekropt.

Het enige nadeel is nu dat ik de foto's die ik wil bewerken eerst op Google Photos moet uploaden, daar bewerken en weer terugzetten op Windows :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
Nergenss schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:13:
Probleem lag dus wel bij Windows Photos viewer.

Ik heb de foto die ik wilde bewerken op Google Photos geupload en daar bewerkt en terug geplaatst naar de Windows map en geopend met Windows Photos viewer. Geen kwaliteit verliest, en ook geen verandering aan de kleuren. Alleen als je tot de uiterste inzoomt merk je heel weinig verlies. Verder is het bestandsgrootte ook kleiner maar dat is omdat de foto ook is gekropt.

Het enige nadeel is nu dat ik de foto's die ik wil bewerken eerst op Google Photos moet uploaden, daar bewerken en weer terugzetten op Windows :(
Of je kiest voor een ander fotobewerkprogramma op Windows.

Dat je het weinig of niet ziet als je de foto in Google Photos cropt, is heel mooi, maar 'geen kwaliteitsverlies' bestaat overigens niet als je een foto cropt.

Als je begint met een foto van 1000x1000 pixels, en je cropt 'm tot 800x800, en toont 'm vervolgens weer op 1000x1000px, dan mis je gewoon 200x200 pixels en kan het dus nooit net zo goed zijn.

Gelukkig zullen je foto's in de meeste gevallen een veel hogere resolutie zijn dan het scherm waarop je ze bekijkt, waardoor het minder zichtbaar is, mits je niet inzoomt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Normaal gesproken is een JPG croppen een lossy operatie waardoor je theoretisch (en soms zelfs zichtbaar) op kwaliteit inlevert. De meeste programma's her-coderen de JPG namelijk weer bij het schrijven, waardoor er wéér een compressie laag overheen gaat. Als je altijd dezelfde instellingen gebruikt dan kan het zijn dat je dat niet gaat zien, maar de kans is dus dik aanwezig dat je er op kwaliteit achteruit gaat.

Er zijn wel programma's die een JPG lossless kunnen croppen, dat wil zeggen zonder kwaliteitsverlies. Hier kun je daar meer over vinden: https://graphicdesign.sta...peg-without-recompressing

Net als @Hahn al zegt, even oor de duidelijkheid, je bent die pixels dan dus wel kwijt, alleen is er niet nog een extra compressie laag overheen gegaan.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1