Even vooropgesteld dat ik vooral in audio bekend ben, maar naar mijn weten gelden bij plaatjes en lossy compressie dezelfde gevolgen bij opnieuw opslaan.
Wat je doet is cascaderen van lossy compressie. En dat gaat altijd ten koste van de kwaliteit. (Het meer dan eens opslaan in een formaat met lossy compressie). Vooral bij jpg ervaar ik dit behoorlijk heftig.
Dat het bestand na croppen en bij gelijkblijvende kwaliteit/compressie instellingen en dan opslaan kleiner wordt, is daarbij logisch.
Dat de kwaliteit (bij opslaan met lossy compressie, zoals jpg of png en nog meer) na bewerking achteruit gaat, is helaas ook logisch.
De verloren kwaliteit later terug omhoog halen is er helaas ook niet bij. Daarvoor moet je het originele bestand hebben.
Ik ga er voor nu even vanuit dat je met jpg bestanden werkt. Dat betreft lossy compressie.
In de basis moet je er dus van uitgaan dat elke keer dat je zo'n bestand opent en weer opslaat (soms zelfs als je er niet eens een bewerking op doet) kwalitatief achteruitgaat, vanwege lossy compressie. Elke keer raken er meer details weg door de cascadering.
Echter, @
JurienW geeft volgens mij een goede tip dat er blijkbaar editors zijn die jpg bestanden zonder hercompressie kunnen croppen. Dat klinkt als een oplossing. Dus dan vindt er géén cascadering van compressie plaats en blijft de kwaliteit gelijk. De bestandsgrootte wordt wel kleiner, maar dat komt dan omdat je plaatje gewoon kleiner is.
Een andere oplossing is je plaatjes niet meer opslaan in een lossy compressie format tijdens het schieten, maar raw format, ook bekend als lossless format. Zo'n formaat kan je onbeperkt bewerken en opslaan zonder dat het achteruitgaat, behalve dan evt door je eigen toedoen, uiteraard.
Niet schrikken van de bestandsgrootte dan. Want die schiet omhoog.
Wat m.i. een goed gangbare situatie kan zijn is je plaatjes schieten in raw format, daarna bewerken en dan opslaan als jpg. Dan heb je 1x de lossy compressie gehad, ipv 2 of meer keren.
Alles kan stuk.