Opzetten/vernieuwen thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Kauw
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-09 15:54
Ik wil een "nieuw" thuisnetwerk opzetten. M'n TP-Link Deco M5 is niet meer vooruit te branden en kan het allemaal niet meer bolwerken. De PS5 wireless speedtest komt niet hoger dan 25 mbps en ik ervaar tijdens browsen op de vaste PC veel instabiliteit in snelheid terwijl speedtest heel hard roept gewoon 250mbit te halen.

Het TP Link Mesh gebeuren vind ik persoonlijk fijn werken waardoor ik geneigd ben een Wifi 6E set te kopen met "hetzelfde" platform. Ik zou in mijn geval minimaal een 2-pack moeten hebben in verband een stukje "verstopte" domotica waar ik met geen mogelijkheid een kabel heen krijg.

Tegelijkertijd worden mijn ogen geteased met de Ubiquiti Dream Router. Kan ik plaatsen. Zal waarschijnlijk het appartement 58m2 prima kunnen voorzien, maar uitbreidbaarheid twijfel ik over gezien er dit jaar wellicht een verhuizing aanstaande is. Vanuit professionele kanten zie ik veel Ubiquiti naar 1000% tevredenheid gebruikt worden zonder echte beperkingen, mits goed geconfigureerd etcetera.

Mijn devices:
- Vaste PC met 2.5gbps netwerk, evt wifi6
- PS5
- PS4
- Laptop op wifi 5
- Laptop op wifi 5
- Tablet op wifi 5
- Tablet op wifi5 ivm domotica
- Tablet aanstaande, wellicht wifi 6
- Nintendo Switch
- 3 telefoons waarvan 2x wifi6
- Synology 1gbps 1xUTP. Puur wat opslag voor zoonlief ivm "wisselend wonen". Geen rocket sience.
- Televisie
- Denon AVR
- Labelprinter
- 3D printer met camera feed
- 4x TAPO camera's waarvan 1x 24/7 feed.
- 4 Wifi controllers tbv led strips (work in progress voor meer)
- Pii4 voor Home Assistant
- Hue Bridge

Ik zou graag willen dat het geheel snel en stabiel blijft zonder QOS fratsen. Persoonlijk lees ik daar slechte dingen over.
Er is een verhuizing aanstaande naar meerdere verdiepingen dus het geheel moet bij voorkeur draadloos uitbreidbaar zijn.

Ik zoek geen budget oplossing maar het moet ook de wereld niet kosten en gebruiksvriendelijk zijn. Parental Control zou fijn zijn. Aantal devices moeten vaste IP adressen hebben ivm multi device werkzaamheden/netwerken vanuit bepaalde software.
Worst case is zoonlief 1 met PS5 bezig, volgen wij een serie, zoonlief 2 op Switch, zoonlief 3 op Tablet en dochterlief speelt Roblox.
Data technisch misschien niet spannend met multiplayer maar als de stabiliteit te wensen overlaat sta je alsnog naar het bekende bufferrondje te staren.....

Ik ben "het spoor bijster" en hoop op interessante input of inbreng om de optimale keuze te maken.

Thanks!

Zeg wat je doet en doe wat je zegt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je Deco M5 gaat je probleem echt niet zijn. Meer geld uitgeven aan een nieuwer setje kan, maar nóg meer uitgeven aan Ubiquiti gaat in jouw standaard setup geen verschil maken. Ubiquiti en TP-Link zijn qua performance en bereik tegenwoordig nagenoeg hetzelfde, Ubiquiti maakt het alleen wat makkelijker om op te schalen naar een groter/zakelijk netwerk.

Ik zou eerst eens kijken of je via V&A niet een tweede Deco M5 setjes (of een losse M5 AP) op de kop kunt tikken, het zou kunnen dat je bottleneck gewoon te veel draadloze apparaten is. Daarnaast het standaard advies; alles bedraad aansluiten dat een ingang voor een ethernetkabel heeft.
Daarmee is ook je AP's bedraad (met ethernet backhaul) aansluiten i.p.v. als mesh gewoon een keiharde eis, want mesh betekent meer latency en problemen in stabiliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Gewoon kijken waar nu het probleem zit inderdaad en dat oplossen. Deco M5 kan prima 500/600Mbps halen, dus je probleem is waarschijnlijk dat je netwerk thuis niet goed geconfigureerd is. Oplossing is dan niet om duurdere WiFi versterkers te kopen. Maar juist het probleem in het netwerk oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Kauw
Ik ben nu geenszins bij machte om kabels te trekken. Sociale huur en met de verhuizing op komst ook zonde van het geld.

In de toekomst lijkt me kabels zeker een veel betere oplossing. Ik zoek voor nu dus een beetje een combinatie.

Stel ik zou nu voor de dream router gaan, laat die alle wifi doen, verplaats domotica en in de toekomst uitbreiden. Dan ben ik van Mesh af en red ik het voor nu wel in het appartement.

Als ik meer M5 zou zoeken behoud ik het mesh probleem lijkt me. Ik ga namelijk direct akkoord met je uitspraak mbt snelheid en stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:18
Je zegt verhuizing op komst.
Over hoeveel maanden is dat?

Want anders gewoon daar goed nadenken over een netwerk.

Elke kamer bedraad aanleggen.
Daarnaast op elke verdieping een wifi punt en je bent overal van af.

Kunnen de jongens PlayStations over het netwerk aansluiten.

Daarnaast als je naar een nieuwe set kijkt.
De wifi accespoints via POE aansluiten.
Krijgen ze stroom en netwerk tegelijk en geen gezeur meer.

[ Voor 20% gewijzigd door joke_name op 24-03-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-09 07:30

jurroen

Security en privacy geek

Dit. En liefste dubbel uitgevoerd. Dus dubbele ethernetverbinding per kamer. Klinkt nu misschien als overkill, maar je gaat er snel genoeg achter komen dat het een hele goede investering is.

En ga voor minimaal CAT6. Dus geen 5E. Met goede kabels, geen CCA troep.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-09 07:30

jurroen

Security en privacy geek

S.Kauw schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:44:

Stel ik zou nu voor de dream router gaan, laat die alle wifi doen, verplaats domotica en in de toekomst uitbreiden.
Dream Router trekt geen gigabit. Prima voor een fiber aansluiting van 500Mbit, maar je gaat daar helaas geen gigabit mee halen. De UDR heeft een vrij zwakke SoC ("processor").

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
Kijk waar je slechte ervaring vandaan komt, Je PC doet het ook niet helemaal lekker zeg je. Hier ga ik er even vanuit dat je de bekabelde PC bedoelt. Dan is het dus niet (alleen) een wireless probleem en heeft focus op AP's (nog) niet zo veel zin.

Als je verbinding wel snel is met een speedtest dan moet het dus wel mogelijk zijn om snelheid te halen. zit het in de opbouw van de verbinding, DNS of het pad naar de andere host die je probeert te bereiken en zo ja waar dan.

Begin eens met een andere DNS instelling en als je een locatie hebt die gebrekkig te bereiken is kan je daar iets als MTR op zetten of een andere test die iedere node die voorbij komt controleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:55
S.Kauw schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:48:

Tegelijkertijd worden mijn ogen geteased met de Ubiquiti Dream Router. Kan ik plaatsen. Zal waarschijnlijk het appartement 58m2 prima kunnen voorzien, maar uitbreidbaarheid twijfel ik over gezien er dit jaar wellicht een verhuizing aanstaande is. Vanuit professionele kanten zie ik veel Ubiquiti naar 1000% tevredenheid gebruikt worden zonder echte beperkingen, mits goed geconfigureerd etcetera.
Nee hoor. Een UDM heeft net zo "goed" wifi als 1 enkele deco m5 pod.
Dat gaat dus niets helpen.

Kun je wat meer info geven?
- Hoeveel deco nodes heb je nu in gebruik?
- Hoe zijn ze onderling verbonden?
- Wat geeft de app aan als signaalsterkte hoe ze onderling zijn verbonden?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:11
S.Kauw schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:44:
Ik ben nu geenszins bij machte om kabels te trekken. Sociale huur en met de verhuizing op komst ook zonde van het geld.

In de toekomst lijkt me kabels zeker een veel betere oplossing. Ik zoek voor nu dus een beetje een combinatie.

Stel ik zou nu voor de dream router gaan, laat die alle wifi doen, verplaats domotica en in de toekomst uitbreiden. Dan ben ik van Mesh af en red ik het voor nu wel in het appartement.

Als ik meer M5 zou zoeken behoud ik het mesh probleem lijkt me. Ik ga namelijk direct akkoord met je uitspraak mbt snelheid en stabiliteit.
Waarom niet? Kost een paar tientjes, hoeft toch niet zo heel netjes maar gewoon in een simpel kabelgootje?
Ookal zou je alleen de deco's bedraad aansluiten, zal dat al veel schelen.

Je kunt nu toch ook de Mesh verwijderen en alleen de hoofd M5 behouden die dan de WIFI doet voor het hele appartement? Met 1x een M5 of 1x een dream-router, ga je weinig verschil merken.

[ Voor 9% gewijzigd door Ora et Labora op 25-03-2024 09:06 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Kauw
joke_name schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:54:
Je zegt verhuizing op komst.
Over hoeveel maanden is dat?

Want anders gewoon daar goed nadenken over een netwerk.

Elke kamer bedraad aanleggen.
Daarnaast op elke verdieping een wifi punt en je bent overal van af.

Kunnen de jongens PlayStations over het netwerk aansluiten.

Daarnaast als je naar een nieuwe set kijkt.
De wifi accespoints via POE aansluiten.
Krijgen ze stroom en netwerk tegelijk en geen gezeur meer.
Verhuizing is even afhankelijk van bepaalde factoren rondom wat lopende moeilijkheden bij m'n vriendin en haar kinderen vanuit hun scheiding.

Voorkeur gaat dan ook zeker uit naar per ruimte 2x CAT6 in/aan de muur. Zullen vast mooie design goten bestaan voor de afwerking. POE AP's worden het sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Kauw
laurens0619 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:56:
[...]

Nee hoor. Een UDM heeft net zo "goed" wifi als 1 enkele deco m5 pod.
Dat gaat dus niets helpen.

Kun je wat meer info geven?
- Hoeveel deco nodes heb je nu in gebruik?
- Hoe zijn ze onderling verbonden?
- Wat geeft de app aan als signaalsterkte hoe ze onderling zijn verbonden?
Nu 3 Deco's in gebruik

Onderling zitten ze in Mesh

Signaalsterkte altijd perfect aldus de TP link app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:55
Kun je eens plattegrond maken waar de decos staan en waar je utp hebt

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1