Vraag

• 4xNX
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07-05-2024
Mijn vraag:

Ik heb in april 2023 14 x zonnepanelen (max 5,6kW) laten installeren met 3x Hoymiles Micro-inverter HMS-2000 (4-in-1) en 1x Hoymiles Micro-inverter HMS-1000 (2-in-1).

De zonnepanelen zijn aangesloten, middels een aardlekautomaat 16A in de meterkast.
De aardlekautomaat schakelt bij veel zon uit.
Dit kan meerdere keren per dag gebeuren.

Is dit probleem op te lossen door eenvoudigweg de aardlekautomaat van 16A te vervangen door een aardlekautomaat van 20A?

Beste antwoord (via 4xNX op 27-03-2024 20:14)

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:25
Heb je dit laten aansluiten of zelf gedaan? Als je het hebt 'laten' aansluiten heb je een geweldige hans worst gehad. Je omvormers zijn 7kw en panelen 5,6. Laat me raden, de beunhaas heeft 2,5mm vd draad gebruikt?

Je mag heel blij zijn dat er niks naars is gebeurd en de automaat zijn werk deed.

Terug naar de tekentafel. Je moet minimaal 4mm vd draad hebben tussen omvormers en automaat. Daarnaast moet je kiezen om de boel om te zetten naar 3 fase en de omvormers daarop verdelen. Of op 1 fase een 24a automaat plaatsen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:25
Heb je dit laten aansluiten of zelf gedaan? Als je het hebt 'laten' aansluiten heb je een geweldige hans worst gehad. Je omvormers zijn 7kw en panelen 5,6. Laat me raden, de beunhaas heeft 2,5mm vd draad gebruikt?

Je mag heel blij zijn dat er niks naars is gebeurd en de automaat zijn werk deed.

Terug naar de tekentafel. Je moet minimaal 4mm vd draad hebben tussen omvormers en automaat. Daarnaast moet je kiezen om de boel om te zetten naar 3 fase en de omvormers daarop verdelen. Of op 1 fase een 24a automaat plaatsen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Waarom 4 losse microomvormers(wat helemaal geen microomvormers Ijn maar gewoon kleine omvormers).

En ja, als 5.6 kW panelen kunnen soms meer dan 5.6 kW opwekken.
Gezien je 7 kW aan omvormer hebt is dat het maximum.

16A betekent dat je berekend bent op 3700 W, terwijl je makkelijk 5600 W produceert.

Wie dat aangelegd heeft is ook wel een beunhaas -.-

Met 20A slaat hij bij 4600W af, wat nog steeds te snel is voor jouw hoeveelheid.

Enkel met 35A OF 2 groepen zit je goed.

Ik neem even aan dat je zekering bedoelt, 16A aardlekschakelaar is dodelijk

[ Voor 36% gewijzigd door 99ruud99 op 24-03-2024 17:37 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Waardoor gaat de aardlekautomaat uit? Is dat door een aardstroom, normale stroom, of een slecht contact.

In TS lees ik niks over de oriëntatie van de zonnepanelen.

Zelf heb ik 2 omvormers en 9 kWp zonnepanelen op een 16A/30 mA aardlekautomaat zitten. Het kan dus wel :)

[ Voor 24% gewijzigd door Dre op 24-03-2024 21:39 ]