Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Vraag
Beste antwoord (via Pazo op 25-03-2024 15:06)
Dan draait de motor allang niet meer. Zijn zeker niet de koolborstels. Zeer waarschijnlijk de lagers, waardoor de trommel uit het lood raakt en ergens tegenaan komt. Mooi recyclen, lagers vervangen kan maar is een mega operatie, als je de trommel tenminste kan scheiden zonder deze te moeten doorzagen en daarna weer te moeten kitten.BrainCrash schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:59:
Ik zou zeggen dat dat geluid zou kunnen komen door versleten koolborstels.. Als die versleten zijn kunnen de contacten gaan schrapen op de metalen koolborstel-behuizing, of de veerpinnen...
Alle reacties
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Ik zou zeggen dat dat geluid zou kunnen komen door versleten koolborstels.. Als die versleten zijn kunnen de contacten gaan schrapen op de metalen koolborstel-behuizing, of de veerpinnen...
Is daarbij natuurlijk ook een algemeen slijtage-onderdeel, en meestal prima te vervangen.
Op zich zou ik het dan eigenlijk wel continue verwachten tijdens centrifugeren, niet 'ineens' halverwege het centrifugeprogramma.. (en de machine blijft tijdens de overgang zo te zien steeds op dezelfde toeren centrifugeren, zo lijkt??)
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!
Ik heb net zelf ook even aan de trommel gedraaid, en het klinkt niet helemaal soepel meer, alsof er ergens zand tussen zit.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Mja misschien, maar ik wil wel altijd een poging wagen of het te repareren is. De machine voldoet prima aan onze wensen.Falcon schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:01:
15 jaar oud? Tijd voor vervanging en gelijk zuiniger gaan wassen.
Ik ga eens op onderzoek uit mbt de koolborstels, ik ga eens kijken waar die zitten, wat de staat ervan is en of dat dus evt zelf te vervangen is.
Verwijderd
Mijn complimenten voor een bosch van 15 jaar oud, die heeft sowieso niet veel wasbeurten gedraaid want de meeste halen de 7 jaar niet eens zonder reparaties.
En heeft in het verleden wel eens een reparatie gehad, en toen kon ie weer door
Dus wil toch even gaan kijken of er iets mogelijk is voordat ik 'm direct afschrijf.
Ik ga zo eens op onderzoek uit.
Dan draait de motor allang niet meer. Zijn zeker niet de koolborstels. Zeer waarschijnlijk de lagers, waardoor de trommel uit het lood raakt en ergens tegenaan komt. Mooi recyclen, lagers vervangen kan maar is een mega operatie, als je de trommel tenminste kan scheiden zonder deze te moeten doorzagen en daarna weer te moeten kitten.BrainCrash schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:59:
Kijk dan even waar het precies aanloopt, misschien is het de riem je weet het niet. Maar klinkt als metaal op metaal.Pazo schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:22:
@Verwijderd Niet veel wasbeurten? Zoals aangegeven draait ie ca 10 wasbeurten per week3 kinderen...
En heeft in het verleden wel eens een reparatie gehad, en toen kon ie weer door
Dus wil toch even gaan kijken of er iets mogelijk is voordat ik 'm direct afschrijf.
Ik ga zo eens op onderzoek uit.
Meer en meer aanwijzing voor lager slijtage.Pazo schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:01:
@BrainCrash Ja inderdaad, het vreemde is dat er sprake is van een constant toerental maar geluid dan steeds , alsof er ergens zand tussen zit.
Ik ga morgen even een witgoed reparateur hier uit de buurt mailen met het filmpje en even bellen, om te vragen hoe die er over denkt.
Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined
Dus net de knoop doorgehakt een nieuwe wasmachine besteld, komen ze hopelijk morgen brengen.
Bedankt voor adviezen.
Je gaat er blij mee zijn, wasmachines zijn enorm stil tegenwoordig, allemaal koolborstelloos.Pazo schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:06:
OK, gebeld met de lokale witgoedreparateur hier, die gaf aan, net als anderen hier, dat het vrijwel zeker de lagers zijn. En dat hij graag repareert, maar het voor een Bosch machine van 14 jaar oud (kwam gisteren stickertje tegen in de machine; 02-2010) het niet waard is om te repareren.
Dus net de knoop doorgehakt een nieuwe wasmachine besteld, komen ze hopelijk morgen brengen.
Bedankt voor adviezen.
Maar of ze dan ook 14 jaar mee gaan? De motor overigens vaak wel.pennywiser schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:22:
[...]
Je gaat er blij mee zijn, wasmachines zijn enorm stil tegenwoordig, allemaal koolborstelloos.
Ja ik ga nu voor een was-droog combinatie van Siemens uit de IQ-500 serie. Volgens alle reviews schijnt die o.a. erg stil te zijn, komt steeds terugpennywiser schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:22:
[...]
Je gaat er blij mee zijn, wasmachines zijn enorm stil tegenwoordig, allemaal koolborstelloos.
De tijd zal het lerenTereZz schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:28:
[...]
Maar of ze dan ook 14 jaar mee gaan? De motor overigens vaak wel.
Hou er dan wel rekening mee dat - voor een goed droog-resultaat - je de belading wasgoed een stuk zal moeten verminderen. Tenminste; dat heb ik altijd onthouden. Dus je 10 wasjes per week kunnen er best wel een stuk meer worden... /offtopic #jekannnunogruilenPazo schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:55:
[...]
Ja ik ga nu voor een was-droog combinatie van Siemens uit de IQ-500 serie. Volgens alle reviews schijnt die o.a. erg stil te zijn, komt steeds terug
[...]
Zo scherp als een voetbal!
Maar ik denk dat we de droger vooral gaan gebruiken voor de handdoekenwas.
En verder hebben we (nu nog) veel kleine wasjes.
Komt goed
Zonnepaneel eigenaren moeten nu al betalen voor de stroom die ze leveren als er te veel stroom is, op die momenten laat je de wasmachine draaien, verwarm je de boiler maximaal, verwarm je zo mogelijk het huis enz.. allemaal 'slim' aangestuurd.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
toch wel gek dat deze niet slim is, het is toch een "IQ" serie?Pazo schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:09:
Nee het is geen slimme wasmachine. Maar dat geeft niet. Deels zelf een beetje sturen, en deels moet er soms gewoon gewassen worden, of nu de zon schijnt of niet
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Ik heb in het verleden al wel eens wasmachines en droogkasten uit elkaar gehaald. Sommigen zijn inderdaad zo moeilijk in elkaar gezet dat je ze niet weer uit elkaar krijgt zonder dingen stuk te maken. Maar zeker de oudere modellen... dat valt soms wel goed mee hoor. Een lager vervangen kan soms zelfs zo simpel zijn als het achter paneel losmaken en het lagerhuis, welke soms een losse component is, ook gewoon losschroeven.
Een nieuwe lager kost je rond de 1 euro. Je verliest dus niets met het op z'n minst eens te proberen.
Anekdote: wij hebben van een aantal wasmachines kastjes gemaakt om elektrisch gereedschap (zoals een kolomboor) op te zetten in onze werkplaats. Enige tijd geleden stond er één klaar om omgevormd te worden tot kast. Deze kwam van een kennis die een nieuwe had gekocht omdat deze stuk was.
Net op dat moment ging onze eigen wasmachine ook stuk.
Toch maar even gekeken of we de gekregen wasmachine niet konden herstellen. Wat bleek...? Er stak een plastic frietvorkje in de afvoer.... Nu, ongeveer 10 jaar later, gebruiken we deze gekregen wasmachine nog steeds.
Gelijkaardig verhaal met een droogkast: deze waren we ook uit elkaar aan het halen om een kast van te maken. Hier bleek een sok de ventilator te blokkeren... ook weer iets heel eenvoudig te herstellen. (Jammer dat het in dit geval te laat was. We hadden toen al veel gesloopt. Hebben nog overwogen om de sok te gaan terugbrengen naar de eigenaar...
Met bijna 1,5 was per dag zal TS niet zo veel tijd hebben om te gokken op een reparatie. Dat blijft het lastige als dit soort dingen de geest geven...Opifex schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:33:
Jammer dat je meteen de handdoek in de ring gooit. Sure, er zijn veel goede argumenten om een nieuw toestel te kopen. Maar als je er al 14 jaar mee doet zou ik het persoonlijk als een eer-kwestie zien om de levensduur nog wat langer te rekken. Wat pennywiser zegt klopt, maar dat het sowieso een mega operatie moet zijn... daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik heb in het verleden al wel eens wasmachines en droogkasten uit elkaar gehaald. Sommigen zijn inderdaad zo moeilijk in elkaar gezet dat je ze niet weer uit elkaar krijgt zonder dingen stuk te maken. Maar zeker de oudere modellen... dat valt soms wel goed mee hoor. Een lager vervangen kan soms zelfs zo simpel zijn als het achter paneel losmaken en het lagerhuis, welke soms een losse component is, ook gewoon losschroeven.
Een nieuwe lager kost je rond de 1 euro. Je verliest dus niets met het op z'n minst eens te proberen.
Anekdote: wij hebben van een aantal wasmachines kastjes gemaakt om elektrisch gereedschap (zoals een kolomboor) op te zetten in onze werkplaats. Enige tijd geleden stond er één klaar om omgevormd te worden tot kast. Deze kwam van een kennis die een nieuwe had gekocht omdat deze stuk was.
Net op dat moment ging onze eigen wasmachine ook stuk.
Toch maar even gekeken of we de gekregen wasmachine niet konden herstellen. Wat bleek...? Er stak een plastic frietvorkje in de afvoer.... Nu, ongeveer 10 jaar later, gebruiken we deze gekregen wasmachine nog steeds.
Gelijkaardig verhaal met een droogkast: deze waren we ook uit elkaar aan het halen om een kast van te maken. Hier bleek een sok de ventilator te blokkeren... ook weer iets heel eenvoudig te herstellen. (Jammer dat het in dit geval te laat was. We hadden toen al veel gesloopt. Hebben nog overwogen om de sok te gaan terugbrengen naar de eigenaar...)
Zo scherp als een voetbal!
Dus momenteel staat er een Siemens vrolijk wasjes te draaien (wat ontzettend stil vergeleken de oude!)