Kiezen voor de FRITZ!Box 5590 , of wachten op 5690 Pro?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 20:01

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Dag tweakers!

Ik wil mijn modem van Odido gaan vervangen voor een FRITZ!Box, omdat ik merk dat port forwarding het modem enorm vertraagt en de 1gbit niet meer mogelijk maakt, terwijl eigenlijk niet zo gek veel verkeer heen en weer gaat. Dit had ik overigens ook ooit bij KPN glasvezel. Daarnaast ben ik gek op vrijheid, en dan kom je snel op een FRITZ!Box.

Nu heb je de FRITZ!Box 5590, wat eigenlijk een prima modem is. Maar is er een reden om te willen wachten op de 5690 pro?

De prijs is voor mij niet heel relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:54
Heel erg onwaarschijnlijk dat port forwarding een router zou vertragen.
Dus zou eerst maar eens onderzoeken wat je echte probleem is voor je geld gaat uitgeven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Ben(V) schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:18:
Heel erg onwaarschijnlijk dat port forwarding een router zou vertragen.
Dus zou eerst maar eens onderzoeken wat je echte probleem is voor je geld gaat uitgeven.
Als ik port forwarding uitzet komt de snelheid weer keurig op 1gbit (bekabeld).
Buiten dat maakt het mij niet uit wat de oorzaak is, ik wil een eigen modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 17:07
De FB5590 (of de eenvoudigere FB5530) zijn bedoeld om rechtstreeks aangesloten te worden op de glasvezel FTU d.m.v. een geschikte insteekmodule voor de gebruikte aansluitingstechniek: AON, GPON of XGS-PON. Mogelijk dat dan ook nog een soort "patch cover" nodig is, plus een korte glasvezelkabel met de correcte groene en/of blauwe connectors. Een beetje verder zoeken op dit forum geeft de vereiste info.

Als je gebruik wilt blijven maken van de ONT van Odido zijn andere modellen waarschijnlijk beter: FB4060 of
FB7590AX. Wachten tot een nieuw model op de markt komt is vaak een verhaal zonder einde, want daarna komt er weer een ander model met nog betere eigenschappen, enz.

[ Voor 12% gewijzigd door hkoster1 op 25-03-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
@hkoster1 Kijk dat is een top uitleg!

De ONT module had ik in het verleden bij KPN ( Reggefiber) ook, maar die ben je dacht ik niet verplicht te gebruiken. Je kan dacht ik de vezel ook rechtstreeks in een geschikte modem kwijt, toch?
Want als dat zou kunnen, zou de FB5590 ook geschikt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:51
Ik heb heel lang zitten wachten op de AON versie van de 5590. De 5690 wordt weer een heel stuk beter maar afgaande op de tijd tussen aankondiging en verkrijgbaarheid van de 5590 zou ik niet rekenen op verkrijgbaarheid voor eind dit jaar.of zelfs ergens volgend jaar. Dan hebben ze waarschijnlijk al de 5790 aangekondigd ;-) Het is dus maar net wat je wilt. Je kunt ook nu een 5590 nemen en die later vervangen. Voordeel van rechtstreeks glas is dat je een kastje minder hebt en dus ook een stopcontact minder nodig hebt.

Ik gebruik een 5590 rechtstreeks op KPN AON (internet only). Geen enkel probleem. Het KAN met het juiste kabeltje zonder patchcover maar dat leverde me wel wat issues op. Met patchcover is het simpeler en minder risicovol. Patchcovers kun je (o.a.) hier vinden. Kies wel de JUISTE voor jouw situatie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Dankjewel @DjoeC . Ik denk dat ik in gewoon de 5590 ga nemen. Ik wil zeker niet tot wellicht volgend jaar wachten. En inderdaad, wie weet verkoop ik hem wel. Maar zo bijzonder gebruik ik een modem niet dus het zal weinig toegevoegde waarde hebben.

Dankjewel! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dapaool
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 22:21
Bij de 5690 Pro zit zoals nu bekend is een AON module bij. Als je een XGS-Pon verbinding hebt zou je nog een XGS-Pon module moeten aanschaffen van €95 boven op de € 300 - € 400 wat de 5590 Pro waarschijnlijk gaat kosten. Of je zult dan nog langer moeten wachten op de 5690 XGS-Pon versie.

De release van 5690 Pro wordt deze zomer verwacht. (Als er niet weer een vertraging komt)

Zelf gebruik ik een jaar de 5590 XGS-Pon rechtstreeks op het glasvezel. Wat ik wel mis is de 6GHz band (WiFi 6E) voor mijn iPhone 15 Pro en toekomstige apparaten.

[ Voor 30% gewijzigd door dapaool op 31-03-2024 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alzimon
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-09 13:46
[quote]dapaool schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:21:
Bij de 5690 Pro zit zoals nu bekend is een AON module bij.

Ik had juist begrepen dat er zowel een (G)PON als AON module bij zit. Dat kan echter per landversie verschillen. Op het moment is alleen de Duitse versie nog maar verkrijgbaar.

Voor OP: mijn eigen motivatie om per se een 5690 te willen is de geintegreerde Zigbee hub. Dan kan mijn losse AVM Smart Gateway vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dapaool
@alzimon
Aan (G)PON heb je niet veel in nederland. Later komt AVM met een 5690 XGS-Pon versie uit met ook andere hardware specificaties (Geen 6Ghz WiFi. Maar wel 1x 10 Gbit netwerk aansluiting ipv 2,5 Gbit)

[ Voor 7% gewijzigd door dapaool op 25-07-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
alzimon schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:57:
[quote]dapaool schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:21:
Bij de 5690 Pro zit zoals nu bekend is een AON module bij.

Ik had juist begrepen dat er zowel een (G)PON als AON module bij zit. Dat kan echter per landversie verschillen. Op het moment is alleen de Duitse versie nog maar verkrijgbaar.

Voor OP: mijn eigen motivatie om per se een 5690 te willen is de geintegreerde Zigbee hub. Dan kan mijn losse AVM Smart Gateway vervallen.
Zou die Zigbee hub zo goed werken? Al die verschillende radio's op dezelfde frequenties, antennes dicht bij elkaar en meestal achter een muur in de meterkast.... Een USB of netwerk hub kun je tenminste op een minder storingsgevoelige plek neerzetten.. Alles in 1 is in mijn optiek altijd een compomis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb een Fritz 5530 met AON module, glas direct in het modem. Het apparaat werkt prima icm met een oudere Fritz box die via ethernet verbonden is en op de tweede verdieping als tweede wifi (mesh) punt werkt. De instellingen etc pakt de 2e Fritz box van er 5530. De nieuwere Fritz boxen zullen de meest recente wifi standaarden ondersteunen, waar dat bij oudere versies minder kan zijn.

Ik kreeg recent nog een Fritz OS update, terwijl die 5530 ook al wat jaartjes oud is. Mij hoor je niet klagen over Fritz, integendeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
kdekker schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:03:
Ik heb een Fritz 5530 met AON module, glas direct in het modem. Het apparaat werkt prima icm met een oudere Fritz box die via ethernet verbonden is en op de tweede verdieping als tweede wifi (mesh) punt werkt. De instellingen etc pakt de 2e Fritz box van er 5530. De nieuwere Fritz boxen zullen de meest recente wifi standaarden ondersteunen, waar dat bij oudere versies minder kan zijn.

Ik kreeg recent nog een Fritz OS update, terwijl die 5530 ook al wat jaartjes oud is. Mij hoor je niet klagen over Fritz, integendeel.
Mijn 5590 hangt ook direct aan t glas (AON). Verschil in prijs tussen de AON en XGS-PON is hier 20 euro.

Mijn 5590 draait momenteel op Fritz!OS 7.90 beta, er komt dus nog minimaal 1 nieuwe firmware, die volgens de releasenotes "stabiliteit" verbeterd maar vooral cosmetisch lijkt, aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Een beetje laat maar toch nog een reactie.

Gezien de specs van de 5690 en de bijbehorende prijs zie ik nauwelijks voordelen, alleen de wifi 7 en de snellere ethernet poorten kan een voordeel zijn, maar extra betalen voor de DSL/VDSL en Zigbee is wat overdreven. ZIgbee antennes in de buurt van een processor en/of gelijktijdig wifi kan problematisch zijn en als je glas hebt zul je in Nederland never nooit meer teruggaan naar iets (DSL) over koperdraad. Dus je betaalt voor wat je niet gaat gebruiken. Gebaseerd op huidige prijs van € 305 zonder XGS-PON SFP module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
@DjoeC Ik vond de upgrade ook erg minimaal. Als er 10Gbit poorten aanwezig waren was het verhaal anders geweest. Maar we moeten het nog steeds doen met 1x 2.5Gbit WAN poort.

• alzimon
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-09 13:46
dapaool schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 20:30:
@alzimon
Aan (G)PON heb je niet veel in nederland. Later komt AVM met een 5690 XGS-Pon versie uit met ook andere hardware specificaties (Geen 6Ghz WiFi. Maar wel 1x 10 Gbit netwerk aansluiting ipv 2,5 Gbit)
Ik vond dit topic net weer terug. Ik betwijfelde destijds al wat je hier zei, en ik kan intussen bevestigen dat mijn FRITZ!Box-met-GPON alweer een tijdje tevreden aan de ODF-fiber hangt, verbonden met Freedom Internet. Werkt prima hoor.

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
alzimon schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:41:
[...]

Ik vond dit topic net weer terug. Ik betwijfelde destijds al wat je hier zei, en ik kan intussen bevestigen dat mijn FRITZ!Box-met-GPON alweer een tijdje tevreden aan de ODF-fiber hangt, verbonden met Freedom Internet. Werkt prima hoor.
Thnx voor je ervaring! Ik heb hem nog even overgeslagen. Ik wacht tot ze beschikbaar komen met meer dan 1 2.5gbit poort. Ik kan het uiteraard oplossen met een externe switch maar dat vind ik voor nu nog even te omslachtig. Plus, ik wil wat meer future proof zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Of er een rechtstreeks op gals aansluitbare versie komt weet ik niet maar inmiddels is de fritz 4690 uit. https://nl.fritz.com/producten/fritzbox/fritzbox-4690/

Alle voordelen van de Fritz met 10Gb & 2.5Gb maar helaas geen SFP mogelijkheid, alleen maar router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
DjoeC schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:09:
Of er een rechtstreeks op gals aansluitbare versie komt weet ik niet maar inmiddels is de fritz 4690 uit. https://nl.fritz.com/producten/fritzbox/fritzbox-4690/

Alle voordelen van de Fritz met 10Gb & 2.5Gb maar helaas geen SFP mogelijkheid, alleen maar router.
Scherp! Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Ik heb natuurlijk een ONT van Odido en die kan ik prima gebruiken en de Zyxel vervangen. Ik ga deze zeker overwegen, thnx! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Luchtbakker schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:01:
[...]

Scherp! Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Ik heb natuurlijk een ONT van Odido en die kan ik prima gebruiken en de Zyxel vervangen. Ik ga deze zeker overwegen, thnx! :)
Ik heb zelf de 5590 op AON glas want dat scheelt een kastje en een stekker. Als ik ooit meer snelheid nodig heb en kan krijgen wil ik dat weer op glas - maar tegen die tijd zal de 5999 wel uit zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
DjoeC schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:34:
[...]

Ik heb zelf de 5590 op AON glas want dat scheelt een kastje en een stekker. Als ik ooit meer snelheid nodig heb en kan krijgen wil ik dat weer op glas - maar tegen die tijd zal de 5999 wel uit zijn ;)
Ik zou het graag willen, maar ik heb helaas XGS-Pon en volgens Fritz kan dat niet rechtstreeks zonder ONT.
Belangrijk:De FRITZ!Box 5690 Pro kan niet rechtstreeks worden gebruikt op een XGS-PON-aansluiting. Op de XGS-PON-aansluiting kan de FRITZ!Box echter worden geconfigureerd voor Internettoegang via "WAN" en worden gebruikt achter de glasvezelmodem van de internetprovider.

https://nl.fritz.com/serv...g-van-odido-configureren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Luchtbakker schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:28:
[...]

Ik zou het graag willen, maar ik heb helaas XGS-Pon en volgens Fritz kan dat niet rechtstreeks zonder ONT.

[...]
Das gek... https://fritzshop.nl/accessoires/1198-fritzsfp-xgspon.html ahha, dat geldt voor de 5690 pro....

[ Voor 6% gewijzigd door DjoeC op 15-08-2025 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dapaool
alzimon schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:41:
[...]

GPON wordt maar in beperkt gebied geleverd (vaak waar al langer dan 3 jaar glasvezel ligt). Het is verouderd en bij veel nieuwe abonnementen wordt het gelijk omgezet naar XGS-PON zodat er ook snelere verbindingen dan 1 GB kan worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Er is een Fritz XGS-PON SFP maar volgens die Fritz site werkt die niet in de 5690 Pro - bijzonder, maar goed - ik verwacht overigens dat ze dat nog wel gaan inbouwen.

Voor zo'n beetje dezelfde prijs heb je de 4690 met 10Gb WAN, 1x 10Gb LAN & nog 3x2.5Gb LAN - maar dan heb je dus altijd de provider ONT nodig. Je kunt dan wel optimaal gebruik maken van de 8Gb aanbiedingen ;) en dat gaat met de 5590 Pro (2x2.5Gb en 3x1Gb LAN) toch een heel stuk trager......
Pagina: 1