Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-05 12:18
Per 1 augustus ga ik met Pensioen. Een beetje eerder dan mijn oorspronkelijke plan (voorjaar 2025) maar dat doet er niet toe en is nu een gegeven.

Op internet zie je veel cursussen Pensioen In Zicht.
Ik twijfel of ik zoiets moet gaan volgen, alhoewel mijn werkgever een flink deel zal vergoeden.

Heeft iemand ervaring met dit soort cursussen?

Om iets meer detail te geven van wat ik zoek:
Ik ben niet opzoek naar informatie over pensioenen en de daarbij behorende keuzes
zoals doorbeleggen, hoog/laag pensioen.
Ook zaken als AOW hoogte, belasting tarieven en dergelijke is niet nodig.
Kortom: het hele financiele plaatje heb ik niet nodig.

Wat ik wel zoek is informatie over afbouwen werk, en zoeken naar een zinvolle
tijdsbesteding. De echte hobby heb ik niet paraat.

Dus het meer softe deel.

Weet iemand raad?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zelf niet, mijn pa wel. Aanrader wmb, zeker als je zelf nog geen idee hebt wat je wilt gaan doen dan (en hoe je dat qua inkomen moet doen etc). Je komt met lotgenoten in contact en doet ideeën op. Doe dat ook samen met je partner als die er is.

Fwiw: mijn pa en ma gingen. Pa heeft hobbies zat, bovendien druk zat met huishouden en tuin omdat mijn moeder dat niet echt meer kan.

Maar troffen daar ook een stel waarbij hij heel veel gewerkt had (CEO internationaal oid) en zij niet. Toen hij met pensioen was en voorstelde op een dag uit lunchen te gaan, bleek zij in zijn afwezigheid al jaren haar vaste werkindeling te hebben, waar hij geen deel van uitmaakte. Dus haar plan was de hele dag actief de hort op en ik zie je bij het avondeten weer, en dat onderhand dagelijks - dat ging al jaren zo - en ging ook niet zomaar veranderen.
Dat soort dingen komt ook aan bod. Als er eentje met pensioen gaat heeft dat impact op beiden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:14
Ik heb besloten het niet te doen ook al zou het gratis zijn. Vroeger waren het 2 dagen met partner, nu zijn de meeste die ik zag ergens een dagje. Zinloos.

Mijn grootste probleem zal zijn afbouwen werk, lees: loslaten. Ik ga dat radicaal doen en ik heb voldoende hobbys maar nog niet het juiste frame of mind. Voor zinvolle tijdbesteding zou ik heel veel tips kunnen geven maar de beste zou zijn om eens bij een vrijwilligersbank bij jou in de buurt te informeren. De mogelijkheden zijn zo ontzettend divers en de behoefte aan vrijwilligers neemt steeds meer toe. Naast dat je contacten in de buurt opdoet geeft dat ook wat structuur, vrijwillig is namelijk niet zonder meer vrijblijvend.

Enneh, die contacten in de buurt heb je later misschien wel nodig als je zelf (mantel)zorg behoevend wordt. Ik zie vrijwilligerswerk naast nuttig ook als een investering: Wat mag je later zelf verwachten als je zelf niet hebt bijgedragen?

NB: Dit is niet belerend bedoeld oid, maar hoe ik er tegenaan kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Ik beschouw je reactie zeker niet als belerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 19:08

JAN-B

525 Wp op mijn dak

wjvh schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:02:
Per 1 augustus ga ik met Pensioen.

Op internet zie je veel cursussen Pensioen In Zicht.
Ik twijfel of ik zoiets moet gaan volgen, alhoewel mijn werkgever een flink deel zal vergoeden.

<knip> Hier op Tweakers heb je 3 opties: je reageert vriendelijk en on-topic, je negeert een post, of je rapporteert een post. Je reactie voldeed hier niet aan en is dus verwijderd.

[ Voor 33% gewijzigd door Ardana op 25-03-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Die vergoedingen zijn in de CAO's opgenomen. Vroeger werden die PIZ cursussen vooral ook door de vakbonden georganiseerd maar tegenwoordig vooral door dure bureaus waarbij de kosten omhoog gegaan zijn en de inhoud omlaag.

Over nut en noodzaak valt te twisten maar het komt dus minder vanuit de werkgever dan vanuit de bijna ex-werknemers zelf.

Enneh, nieuw personeel krijgt toch al voldoende, de meesten die ik zie worden bij begin werk en nog ruim daarna schromelijk overbetaald, daar hoeft echt niet meer naar toe.

[ Voor 24% gewijzigd door Ardana op 25-03-2024 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-05 21:26
Fijn dat je dat vindt. Daar heeft de TS echt helemaal niets aan.

OT: Niet lang geleden hier iets over gehoord op BNR. Kern uit het artikel: goed om er in ieder geval over na te denken. Ik denk dat zo'n cursus wat handvatten hiervoor geeft.
Het zou vervelend zijn als jij hebt bedacht om 5 keer per week te gaan vissen vanaf 5 uur in de ochtend en je vrouw wil iedere ochtend samen ontbijten. Of jij wil iedere middag samen lunchen maar je vrouw heeft een actief sociaal leven en is 4 dagen per week weg.
Waarschijnlijk zijn beide kanten niet onverenigbaar maar communiceren erover is volgens mij cruciaal.

[ Voor 21% gewijzigd door Ardana op 25-03-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
*knip* Voor vragen over de moderatie, kan je contact opnemen met de betreffende moderator via DM.

[ Voor 68% gewijzigd door Zr40 op 25-03-2024 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-05 14:54
wjvh schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:02:
Kortom: het hele financiele plaatje heb ik niet nodig.

Dus het meer softe deel.
Volgens mij is dat nu juist waar die PIZ cursussen voor bedoeld zijn. Uiteraard zal de financiële kant ook kort ter sprake komen, maar dat is maar een zeer beperkt deel van die cursussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Ik denk nu dat ik een online cursus ga nemen. Dan mis ik de interactie met deelnemers, maar kan ik wel snel beginnen.
Ik zie namelijk dat veel van de onsite cursussen de komende tijd vol zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik denk dat je juist veel hebt aan de interactie met medecursisten. Omdat die misschien aan dingen denken waar jij (nog) niet aan denkt. Dat kan heel verhelderend werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Rubbergrover1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:22:
Ik denk dat je juist veel hebt aan de interactie met medecursisten. Omdat die misschien aan dingen denken waar jij (nog) niet aan denkt. Dat kan heel verhelderend werken.
@wjvh Dat denk ik dus ook. Als je het al doet, ga dan persoonlijk met je partner, vooral vanwege de interactie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

wjvh schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:15:
Ik denk nu dat ik een online cursus ga nemen. Dan mis ik de interactie met deelnemers, maar kan ik wel snel beginnen.
Ik zie namelijk dat veel van de onsite cursussen de komende tijd vol zitten.
Je bevestigt hier heel mooi waarom een dergelijke cursus nuttig is. Leren onthaasten, en rap een beetje want het moet allemaal snel snel :P

Waarom zou je snel willen beginnen? Zo'n cursus geeft je inzicht in wat je allemaal kunt doen en wat je tegen kunt komen. Dat kan ook prima na je pensioneringsdatum, ik mag aannemen dat je een week of 8 daarna niet van plan was om te vallen en tussen 6 plankjes te gaan ;)

Dus vanwaar de haast? Je gaat met pensioen. Leer onthaasten, het is nodig ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01:24
The Eagle schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:19:
[...]
ik mag aannemen dat je een week of 8 daarna niet van plan was om te vallen en tussen 6 plankjes te gaan ;)
Statistisch gezien is het wel het gevaarlijkste jaar :9

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wjvh
The Eagle schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:19:
[...]
Dus vanwaar de haast? Je gaat met pensioen. Leer onthaasten, het is nodig ;)
Geweldige opmerking, en dat is positief bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvd123
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06-2024
Denk niet dat je in zo'n cursus echt nieuwe informatie zal krijgen die je niet met een middagje op forums niet kan krijgen. De contacten zijn natuurlijk wel nuttig, maar het lijkt me beter om ergens een lokale pensionado club te bezoeken. Als er 1 ding is wat gepensioneerde mensen graag doen is het hun ervaringen delen en advies geven. Voor tweakers is een repair cafe echt een aanrader. Een stel techneuten die samen dingen repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Rubbergrover1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:22:
zou men niet veel beter kunnen afstemmen met ervaringsdeskundigen? Iedereen op de cursus is een beginner, dus weet niks.

Bel eens wat oud-collega's die al met pensioen zijn, is mijn tip.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wjvh
Ik heb me opgegeven voor zo’n cursus, en ik ga lekker een paar
dagen in een hotel op de Veluwe.

Het voelt trouwens wel raar, dat met pensioen gaan. Ik ben zeker niet aan het aftellen,
maar met de drie dagen per week die ik inmiddels werk gaat het hard.

Dank voor al het meedenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
wjvh schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:18:

Het voelt trouwens wel raar, dat met pensioen gaan. Ik ben zeker niet aan het aftellen,

Veel plezier! Na je werkende leven kun je - hopelijk nog lang - weer met het echte leven aan de gang ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

wjvh schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:36:
[...]

Geweldige opmerking, en dat is positief bedoeld.
You're welcome, en daarom maakte ik hem ook ;)

Je gaat een nieuwe levensfase in. Dat is een life changing event en dat is wennen.

Dus geniet van je cursus op de Veluwe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05 21:02
@wjvh Ben heel benieuwd! Mijn vader en moeder gaan ook komende 2/3 jaar met pensioen.
Ze werken nu beide nog 5 dagen en 3 dagen. Moeders heeft op die 2 dagen kleinkinderen, en vaders hobbelt er tussendoor.

Welke dagen heb je nu al vrij? Heb je bijv. al een dinsdag-woensdag-donderdag werkweek en 4 dagen ''weekend''? Wat je nu in je weekend en 2 andere dagen doet is natuurlijk ook al een behoorlijke vrije tijd indeling. Daar moet je nog 3x +- 8uur bij op tellen? Als je met een dag rekent van 9 tot 5. Misschien slaap je wel uit , rustig ontbijten en krant lezen en ga je pas 10 uur aan de slag en kom je om 16:00 alweer ''thuis'' op lekker nog op gemak nog uurtje iets te doen voordat je gaat eten. Dan heb je ineens ''nog maar'' 7 uurtjes die je eigenlijk ''wilt opvullen''

En niks moet natuurlijk, als je hele dag op de bank kan liggen en bijv films/series/sport kijken is dat helemaal niet gek. :*)

[ Voor 7% gewijzigd door dfbt op 10-04-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 22:54

Goed dat je ermee aan de slag gaat - van wat ik werkende bij pensioenverzekeraars heb geleerd is dat het niet hebben van een plan en het behouden van een leuke dagbesteding funest is voor je (verouderings)proces na je pensioen. Zeker nu mensen erg fit hun pensioen in gaan kansen te over voor een extra hoofdstuk aan leuke dingen.

Met interesse gelezen: ben nog heel lang niet aan een officieel pensioen toe, maar heb wel toen ons eerste kind geboren werd de 20% regel bedacht. Ik ga voor 20% met pensioen en werk vanaf nu maar 4 dagen. Wellicht kan ik er tzr een 40% regel van maken en het op die manier gedurende m'n werkende leven wat afbouwen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Een vriendin van m'n moeder heeft dat laatst gedaan, paar dagen op de Veluwe inderdaad. Zij was alleen, maar er waren ook stellen.
Ze was er uitermate tevreden over blijkbaar, volgens haar was het een dikke aanrader (verder heb ik niet doorgevraagd lol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
dfbt schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:10:
@wjvh Ben heel benieuwd! Mijn vader en moeder gaan ook komende 2/3 jaar met pensioen.
Welke dagen heb je nu al vrij?
Voor mij en veel collega's geldt: gemiddeld 4 dagen werken. Week 1 op vrijdag vrij, week 2 op maandag vrij. Hoewel vrijdag de "traditionele" vrije dag is heb je meer aan een maandag/dinsdag/donderdag vrij om iets meer uit het werk te komen want dat zijn de vergader/overleg dagen. Zeker onderweg naar je pensioen wil je uit het dagelijkse proces geraken. Vrijdag en woensdag gebeurt er (administratief) altijd heel weinig. Door een vrijdag en een maandag aan elkaar te knopen heb je elke 2 weken een echt lang weekend waarin je ook echt prive dingen kunt oppakken en doen.

Maar, zeker zo belangrijk: wat past bij jou (je ouders), het bedrijf en het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
dfbt schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:10:
Ze werken nu beide nog 5 dagen en 3 dagen. Moeders heeft op die 2 dagen kleinkinderen, en vaders hobbelt er tussendoor.

En niks moet natuurlijk, als je hele dag op de bank kan liggen en bijv films/series/sport kijken is dat helemaal niet gek. :*)
Ik had al een 80 procents contract, met vrijdag vrij. Nu heb ik mijn verlofdagen gebruikt om iedere woensdag ook vrij te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
The Eagle schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:49:
[...]

You're welcome, en daarom maakte ik hem ook ;)

Je gaat een nieuwe levensfase in. Dat is een life changing event en dat is wennen.

Dus geniet van je cursus op de Veluwe :)
Een oud collega van me zei dat het een enorme wijziging is.
Je hele leven daarvoor is gestuurd. Je moet naar school, daarna wellicht studie waar je toch colleges moet volgen. Daarna baan, wellicht releatie en kinderen.
En dan pensioen. Niets moet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvh
NiGeLaToR schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:15:
[...]

Met interesse gelezen: ben nog heel lang niet aan een officieel pensioen toe, maar heb wel toen ons eerste kind geboren werd de 20% regel bedacht. Ik ga voor 20% met pensioen en werk vanaf nu maar 4 dagen. Wellicht kan ik er tzr een 40% regel van maken en het op die manier gedurende m'n werkende leven wat afbouwen.
Dat 4 dagen per week werken heb ik vanaf mijn 40ste gedaan. Na mijn 50ste vanwege een andere baan een paar jaar fulltime, maar later weer naar 4 dagen per week. Bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 19:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

@wjvh alhoewel ik nog 15 a 20 jaar moet werken heeft deze vraag wel mijn ogen geopend. Ik stond er niet bij stil maar zo’n cursus is best interessant.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvh
Wat ik je dan vooral zou willen adviseren om er toch een beetje over na te denken.

Als je vindt dat er nog meer leuke zaken dan werken moet je toch zorgen dat je voldoende geld hebt.
De pensioenvoorziening uit AOW en pensioenen via de werkgever zullen er niet beter op worden.

En als werk je alles is, en je veel van je identiteit uit je werk haalt kan het geen kwaad om je te realiseren dat het ooit een keer ophoudt. En zodra je echt je AOW leeftijd nadert kan het zomaar gebeuren dat het werk verandert en je bedrijf je probeert je er uit te werken. Een inmiddels oud-collega had graag willen doorwerken na AOW, maar de baas wilde niet. Dat was slikken voor hem.

Zorg dus vooral dat je eigen baas bent over de tijd waarop je stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-05 12:41
wjvh schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:34:
[...]

Je hele leven daarvoor is gestuurd. Je moet naar school, daarna wellicht studie waar je toch colleges moet volgen. Daarna baan, wellicht releatie en kinderen.
Nooit te oud om een volgende verplichting aan te gaan ;).

Uiteindelijk is het natuurlijk volkomen aan hoe iemand zelf in het leven staat.

Maar sommige mensen hebben nu eenmaal gewoon een zeker houvast aan structuur. Zo ken ik meerderen die na pensioen niet overgegaan zijn tot 'reizen', 'tijd voor jezelf' of 'hobbies' maar er voor gekozen hebben om bijvoorbeeld meer educatief bezit te blijven, bijvoorbeeld via het hoger onderwijs voor ouderen (HOVO).

Of anderen die zich hebben gevestigd binnen commissies in gebieden waar hun interesse ligt. Soms voormalig werk gerelateerd, maar vaker eigenlijk niet.

Niet alleen geeft het dag vulling, maar brengt je natuurlijk ook al snel in contact met mensen met soortgelijke interesses.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je er uiteindelijk gewoon nul komma nul moeite mee hebt om gewoonweg over te stappen tot de niets moet, alles/veel kan mentaliteit. Tevoren lastig in te schatten. En uiteraard ontzettend persoonlijk. De afgelopen 40+ jaar heb je dit tenslotte nauwelijks kunnen ervaren. Je weet het eigenlijk niet goed, tot je het ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
wjvh schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:34:
[...]

Dat kun je al hebben op het moment dat de kinderen zelfstandig(er) worden. Met jonge kinderen is het toch vaak inplannen wanneer de kinderen vrij zijn of naar de sportclub moeten of wat dan ook. En de tijd die je dan overhoudt is vaak ook voor een groot deel nodig voor huishoudelijke taken. Voor het beetje eigen tijd dat over is, geldt dan toch vaak: nu snel ervan profiteren, want straks moet weer dit-en-dit. Maar op een gegeven moment gaan de kinderen hun eigen gang (of in uit huis) en dan is je vrije tijd ineens ook écht vrije tijd. Zonder dat op de achtergrond altijd meespeelt dat je nog allerlei dingen moet of dat je op tijd weer thuis moet zijn. Dat vergt ook een omschakeling. Dat je in die tijd gewoon kunt doen en laten wat je wilt.

[ Voor 5% gewijzigd door Rubbergrover1 op 12-04-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
psychodude schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:45:
[...]

Maar sommige mensen hebben nu eenmaal gewoon een zeker houvast aan structuur. Zo ken ik meerderen die na pensioen niet overgegaan zijn tot 'reizen', 'tijd voor jezelf' of 'hobbies' maar er voor gekozen hebben om bijvoorbeeld meer educatief bezit te blijven, bijvoorbeeld via het hoger onderwijs voor ouderen (HOVO).
Hovo ziet er leuk uit. En de colleges in Leiden zijn lekker op fietsafstand.
Pagina: 1