Waarom laadt mijn nieuwe Model 3 zo traag?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LilPump
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-04-2024
Mijn Tesla Model 3 Highland is net nieuw (standard range) en laad zeer traag.

Ik woon in de buurt van een supercharger (5min) dus ik heb via de app ingesteld bij opladen plannen vanaf 12:45 om 12:00 maar toen ik daar aan kwam was de batterij nog “te koud” volgens het systeem. Dus laad hij op de fastcharger wat 200kw maar zo’n 40kw en 60kw.

Gister ben ik ook via de snelweg 100 km gereden en had ik een stop gepland via Fastned op de navigatie van Tesla maar daar duurde het ook redelijk lang. Hoe kan dit toch en hoe kan ik gewoon goed via de app de batterij voorverwarmen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikUbjG3IpjwndO--AKjRlLBOxvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRiXjbAvQxoTytjyfUH07fRo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 88% gewijzigd door LilPump op 24-03-2024 13:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LilPump
Had perongeluk al op posten gedrukt met een kaal topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-07 12:39
Ik zou naar een Tesla supercharger navigeren en kijken of het dan wel goed gaat.
Als dat wel goed gaat dan weet je iig dat het niet aan je auto ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50
Ben je van SoC 70 naar 100 aan het laden of van 10 naar 40?

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 24-03-2024 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-07 22:11
Volgens het plaatje heb je gemiddeld met 87Kw geladen. Met welk percentage ben je begonnen te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LilPump
Twardt schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:52:
Volgens het plaatje heb je gemiddeld met 87Kw geladen. Met welk percentage ben je begonnen te laden?
Van 18% tot 90% was het volgens mij. Mijn vader heeft een ev6 77kw en die hoefde ik nooit van te voren op te warmen en die laadde gewoon met 170kw constant tot 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LilPump
cryptapix schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:28:
Ben je van SoC 70 naar 100 aan het laden of van 10 naar 40?
Dit was van 18% tot 90%. Is er geen mogelijkheid om via de app te batterij voor te warmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:14

two

LilPump schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:51:
[...]

Dit was van 18% tot 90%. Is er geen mogelijkheid om via de app te batterij voor te warmen?
Zo ver ik weet is die er helaas niet. en inderdaad het is af en toe een beetje pielen om de batterij voorverwarmd te krijgen. Ik heb ook een M3 highland.

Mijn grootste tip zou zijn om de auto weg te zetten met genoeg % dat als je weer gaat rijden je de batterij lang genoeg kan voorverwarmen terwijl je rijdt naar een snellader.

Maar misschien heeft iemand anders een beter idee. Zou ik zelf ook fijn vinden :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:53
LilPump schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:02:

Ik woon in de buurt van een supercharger (5min) dus ik heb via de app ingesteld bij opladen plannen vanaf 12:45 om 12:00 maar toen ik daar aan kwam was de batterij nog “te koud” volgens het systeem. Dus laad hij op de fastcharger wat 200kw maar zo’n 40kw en 60kw.
Het plannen in de app is alleen maar voor AC laden, zodat hij start met laden op die tijd. Dit doet niks met DC laden. Bij het selecteren van een snellader moet je wel zorgen dat je er niet naar navigeert via een adres, maar via het opladen menu. Daarnaast is 5 minuten rijden natuurlijk veel te kort om bij de temperaturen van gisteren de pack op te warmen.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LilPump
adjego schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:57:
[...]

Het plannen in de app is alleen maar voor AC laden, zodat hij start met laden op die tijd. Dit doet niks met DC laden. Bij het selecteren van een snellader moet je wel zorgen dat je er niet naar navigeert via een adres, maar via het opladen menu. Daarnaast is 5 minuten rijden natuurlijk veel te kort om bij de temperaturen van gisteren de pack op te warmen.
Wat dom dat je niet gewoon kunt aangeven dat je op een snellader gaat laden via de app. Lijkt me weinig moeite toch om via de app de batterij op te laten warmen.

Is naar het Gardameer of naar Zuid Frankrijk een bestje te doen met deze auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:31

Wokschotel

Op 6 wielen

LilPump schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:28:
[...]

Wat dom dat je niet gewoon kunt aangeven dat je op een snellader gaat laden via de app. Lijkt me weinig moeite toch om via de app de batterij op te laten warmen.

Nee, helaas, geef hem dus maar aan mij.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:06
Hiervoor is een snellader/supercharger niet bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

Wat dom dat je niet gewoon kunt aangeven dat je op een snellader gaat laden via de app.
Waarom lopen klooien met een app? Druk op een supercharger in je navigatie en klaar. Als je in de buurt komt / bent gaat je batterij vanzelf voorverwarmen zodat 'ie warm en klaar is bij aankomst.
Van 18% tot 90% was het volgens mij. Mijn vader heeft een ev6 77kw en die hoefde ik nooit van te voren op te warmen
Je hoeft niet voor te verwarmen, en veel auto's kunnen 't niet eens. Maar doe je 't wel is dat beter voor de levensduur van je batterij.
Toen ik nog een S reed met 75kWh ben ik verscheidene keren naar (zuid) Italië geweest. Prima te doen, ondanks de "verplichtte stopjes" elke 2 / 2.5 uur. De één trekt dat beter dan de ander. Bij mij begint vakantie bij vertrek, niet bij aankomst. Dus ik heb alle tijd om daar te komen en zit dan dus niet met de (voorspelbare) stops. Mijn huidige Y is nog niet héél ver geweest ondanks 't betere bereik omdat we de laatste 2 jaar niet zo ver op vakantie zijn geweest en/of gevlogen hebben. Een moderne 3 heeft ook vergelijkbaar bereik (waar dat bij oudere 3'tjes nog wel ietsjes minder is) en dus, stel ik me voor, een vergelijkbare ervaring.

Edit: Oh, standard range. Dat is, wat, 50kWh, toch? Dan zul je iets vaker moeten stoppen. Maar doe eens gek: ga in je auto zitten en voer een bestemming in in de buurt van 't Gardameer, zie je meteen precies hoe vaak, waar en hoe lang je moet stoppen (met huidige weersomstandigheden etc. uiteraard). je hoeft dan uiteraard niet meteen beginnen rijden die kant op :+

[ Voor 73% gewijzigd door RobIII op 25-03-2024 16:44 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:33

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

Dit was van 18% tot 90%.
Weet je dat heel zeker?

AFAIK, heeft de M3 SR een 66 kWh accu (LR is 78). Op je screenshot heb je ± 36 kWh geladen. Als ik even bierviltjes rekenen gebruik, zou dat ± 55% van de accu. Jij zou 82% geladen zou hebben. Zelfs met laadverliezen kom je daar niet eens bij in de buurt.

Als we stellen dat je zeker weten tot 90% geladen hebt, dan zou je vanaf ± 40% SoC geladen hebben. Als ik dan deze grafiek erbij haal:

Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/5470710252957/Model_3_SR_charge_curve.png

Dan zouden we op 110 kW laadsnelheid moeten zitten, op het moment dat je gaat laden. Vanaf 80 kakt de snelheid hoe dan ook enorm in en kosten de laatste 20% (tot 100%) relatief het langste.

Vanaf 50% zitten we al op de snelheden die jij aanhaalt wat dus in de lijn der verwachting valt (voor Tesla).

Snelladers zijn bedoeld om tot 80% te laden op je reis en dan door te kachelen naar het volgende station, een kilometer of 300 verderop. Tot 100% laden heeft weinig nut als je zo snel mogelijk van A naar B wil komen. Als je de tijd hebt; prima.

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 25-03-2024 17:00 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
RobIII schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:36:
[...]

Waarom lopen klooien met een app? Druk op een supercharger in je navigatie en klaar. Als je in de buurt komt / bent gaat je batterij vanzelf voorverwarmen zodat 'ie warm en klaar is bij aankomst.
TS snapt het principe van een snellader niet en ziet dit als een soort pompstation. Schijnbaar woont hij er vlak bij en heeft hij een loos uurtje waarin hij denkt zijn auto even op te laden. Dat geeft inderdaad teleurstellingen zoals in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LilPump
stylezzz schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:57:
[...]

TS snapt het principe van een snellader niet en ziet dit als een soort pompstation. Schijnbaar woont hij er vlak bij en heeft hij een loos uurtje waarin hij denkt zijn auto even op te laden. Dat geeft inderdaad teleurstellingen zoals in dit geval.
Ja tuurlijk. Ik heb geen huis waar ik zelf kan opladen dus ik ging er van uit dat het hetzelfde was zoals bij de EV6 van mijn vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

LilPump schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:00:
[...]

Ja tuurlijk. Ik heb geen huis waar ik zelf kan opladen dus ik ging er van uit dat het hetzelfde was zoals bij de EV6 van mijn vader.
De EV 6 heeft idd een heel andere laadcurve:

Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/5469810681117

Maar heeft de EV6 niet een 800V laadstructuur (vs de 400V van de Model 3)? Dacht hoe dan ook dat daar ook een verschil in zat.

Anyway, het lijkt er dus op dat het vooral verwachtingsmanagement is in jouw geval.

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 25-03-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LilPump
Notna schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:02:
[...]

De EV 6 heeft idd een heel andere laadcurve:

[Afbeelding]

Maar heeft de EV6 niet een 800V laadstructuur (vs de 400V van de Model 3)
Ik begrijp niet wat je bedoelt met de laadstructuur, maar ik dacht dat de Tesla wel voorliep qua laden..
achja had ik beter mijn onderzoek moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

LilPump schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:05:
[...]

Ik begrijp niet wat je bedoelt met de laadstructuur, maar ik dacht dat de Tesla wel voorliep qua laden..
https://www.businessinsid...ekent-het-in-de-praktijk/
achja had ik beter mijn onderzoek moeten doen.
Daar lijkt het (helaas) wel op. Maar dat maakt het niet meteen een waardeloze auto. Je moet alleen je verwachtingen én laadgedrag aanpassen hierop, als je geen eigen laadplek hebt, voor dagelijks laden (dus bijv. een laadpaal in de buurt die max 11 kW doet en de auto daar dan laten staan ipv wachten bij een SuC van Tesla of Fastned)

[ Voor 57% gewijzigd door Notna op 25-03-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
LilPump schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:00:
[...]

Daar geld hetzelfde voor. Snelladers gebruik je alleen als je op doorreis bent naar een verdere bestemming. Anders haal je nooit fatsoenlijke snelheden :)
Pagina: 1