Vraag

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:14
Ha mensen, ik heb voor de schuur af en toe warm water nodig, maar dan wel genoeg om fatsoenlijk te kunnen douchen, het liefst met niet te veel wachttijd. Reeel is dat het regelmatig weken achter elkaar niet gebruikt wordt.

Huis is all electric; 3x25ampere, 3 fase warmtepomp, 3 fase laadpaal met load balancing op de p1 meter 3 fase inductie, 39 zonnepanelen op 3 fase.

Verdeling over de fases is meestal behoorlijk goed, Quooker en haardhout zaag van 3000 wat schoppen soms wat roet in ‘t eten.

Terug naar warm water in de schuur:

Optie 1 is een doorstromer, geen stilstands verlies, dus prima om af en toe te gebruiken.

De kleinste variant die ik kan vinden is de clage MBX 7 2 fase 6.5 kilowatt, dus 3.25kw per fase, is ruim 14, nog 11 over op de twee fases waar die aangesloten wordt. Warm water max 3.7 liter met een delta T van 25 graden. Zeker in de winter houd ‘t niet over, maar kan.

Waarom geen grotere: de volgende stap die ik kan vinden is 11 kW 3 fase, hoewel dat meestal goed gaat, is het wel close. Niet tegelijk koken en douchen in de schuur is prima te regelen, maar wasmachine, droger, vaatwasser, Quooker, zijn lastiger. Quooker is nog wel achter een schakelaar te zetten zodat wanneer m’n piek gebruik te hoog is die uit gaat, het wordt wel in eens ingewikkeld.

Optie 2, klein (30-50 liter) op een slimme timer. Goedkoop, hoef niet echt na te denken over Electra, maar wel over wanneer er warm water nodig is. Meestal is dat te doen, maar vergissen betekend 2 uur wachten. Als je door een paard in de modder geduwd bent, of in de mesthoop gevallen bent best vervelend.

Optie 3: een tweedehands itho daalderop mono 3 van 50 liter vinden 5kw 3 fase, eigenlijk perfect qua load, genoeg ruimte op alle fases. Duurste optie, maar door de koperen ketel wel degene die ‘t labgst blijft leven. Als ik ‘t schema lees is deze ook hackbaar zodat ik alle drie de fases los kan besturen om de load te sturen.

Voordeel ten opzichte van optie 2, flink kortere wachttijd bij verkeerd plannen.

Momenteel neig ik naar 1, de kleine doorstromer en het comfort verlies op de koop toe te nemen. Ik merk wel dat ik iedere keer als ik bijna op koop druk weer twijfel :) vandaar dit topic, mischien zie ik iets over het hoofd.

Alle reacties

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:25
En een geisoleerde warmwaterleiding vanuit huis naar schuur trekken?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wasmachine pakt maar hele korte pieken. Wasdroger is hopelijk geen ouderwetse condensdroger?

Je kan gerust een aantal minuten je hoofdzekering overbelasten met een paar ampere.

• Byorn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:55
of een ouderwetse propaan camping geiser nemen, als het toch voor heel incidenteel gebruik is kan je best lang met een gas fles doen.

• overhyped
TereZz schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:04:
En een geisoleerde warmwaterleiding vanuit huis naar schuur trekken?
Dat wordt een geïsoleerde leiding van een meter of 20, plus een extra gat ergens in de muur, gaat ‘m niet worden :)

• overhyped
Wolly schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:04:
Wasmachine pakt maar hele korte pieken. Wasdroger is hopelijk geen ouderwetse condensdroger?

Je kan gerust een aantal minuten je hoofdzekering overbelasten met een paar ampere.
Zat ik ook over te denken, als ik nu kijk naar hoe vaak de auto omlaag moet qua vermogen is dat erg weinig.

Probleem is dat de kans op gelijktijdigheid van zwaar gereedschap en deze douche wel vrij groot is. Als ik m’n zaag neem dan zit ik met die twee samen op 28a op 1 fase, dan gaat het huis snel op zwart vrees ik als er nog iets bij komt.

• overhyped
Byorn schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:06:
of een ouderwetse propaan camping geiser nemen, als het toch voor heel incidenteel gebruik is kan je best lang met een gas fles doen.
Das geen optie. Qua veiligheid niet, maar ik wil ook geen moleculen verbranden in huis voor warmte.

• Wolly
  • Niet online
Je hebt dus al een laadpaal met loadbalancer?

Gek idee misschien, maar je zou je doorstromer ook met een stekker kunnen uitrusten en die in je laadpaal steken.

• overhyped
Wolly schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:42:

Gek idee misschien, maar je zou je doorstromer ook met een stekker kunnen uitrusten en die in je laadpaal steken.
10 punten voor creativiteit, maar los van dat het denk ik lastig wordt met laadpassen, communicatie tussen doorstromer en laadpaal, en stekkers staat de laadpaal een meter of 10 van de plek van de doorstromer af, met een oprit er tussen. Dan wordt de nieuwe 3 fase koperen boiler een goedkopere optie :)

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:42
Optie 4: boiler + doorstromer.

Zoals je zelf aangeeft is het meestal planbaar. Dan is je boiler je beste vriend.

Mocht je die ene keer de boiler nog niet warm hebben, dan trekt de doorstromer het temperatuurverschil wel bij.

De doorstromer neemt daarbij vanzelfsprekend dan ook minder vermogen, als de boiler al wel een beetje warm is (aan/uit modulatie). Die piekjes zijn daarmee een stuk korter dan wanneer de doorstromer volle bak moet werken.

Als de boiler op termperatuur is zal de doorstromer nagenoeg niks doen.

Pak bijvoorbeeld een Daalderop boiler en een 6kw doorstromer. Daarmee kun je 25 graden uit de boiler naar 40 krijgen (douchen op 38) bij 5 liter per minuut (spaardouche).

Een zwaardere doorstromer maakt dat je of meer liters per minuut kunt doen, of vanuit een koudere boiler kunt werken.

Legionellapreventie doe je door wekelijks die Daalderop wel even naar 60 graden te brengen.

• Wolly
  • Niet online
overhyped schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:52:
[...]

10 punten voor creativiteit, maar los van dat het denk ik lastig wordt met laadpassen, communicatie tussen doorstromer en laadpaal, en stekkers staat de laadpaal een meter of 10 van de plek van de doorstromer af, met een oprit er tussen. Dan wordt de nieuwe 3 fase koperen boiler een goedkopere optie :)
Technisch geen probleem hoor, kwestie van een diode en een weerstand. Zie https://www.zwiebelfam.nl/de-laadpaal-als-stroomvoorziening/

• overhyped
B-lex schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:53:
Optie 4: boiler + doorstromer.

Zoals je zelf aangeeft is het meestal planbaar. Dan is je boiler je beste vriend.

Mocht je die ene keer de boiler nog niet warm hebben, dan trekt de doorstromer het temperatuurverschil wel bij.

De doorstromer neemt daarbij vanzelfsprekend dan ook minder vermogen, als de boiler al wel een beetje warm is (aan/uit modulatie). Die piekjes zijn daarmee een stuk korter dan wanneer de doorstromer volle bak moet werken.

Als de boiler op termperatuur is zal de doorstromer nagenoeg niks doen.

Pak bijvoorbeeld een Daalderop boiler en een 6kw doorstromer. Daarmee kun je 25 graden uit de boiler naar 40 krijgen (douchen op 38) bij 5 liter per minuut (spaardouche).

Een zwaardere doorstromer maakt dat je of meer liters per minuut kunt doen, of vanuit een koudere boiler kunt werken.

Legionellapreventie doe je door wekelijks die Daalderop wel even naar 60 graden te brengen.
Klink als een goed ‘plan B’ als de doorstromer toch te beperkt blijkt, denk voor nu dat ik ‘t 6.5 kw doostromertje bestel en kijk hoe ik uitkom.

• overhyped
Wolly schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:07:
[...]

Technisch geen probleem hoor, kwestie van een diode en een weerstand. Zie https://www.zwiebelfam.nl/de-laadpaal-als-stroomvoorziening/
Nice!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:21

DIY

overhyped schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:34:
[...]
Klink als een goed ‘plan B’ als de doorstromer toch te beperkt blijkt, denk voor nu dat ik ‘t 6.5 kw doostromertje bestel en kijk hoe ik uitkom.
Alleen een 6.5kW doorstromer is m.i. niet voldoende om te douchen. Die boiler icm zo'n kleine doorstromer is een leuke truc, maar dan zit je nog met stilstandverlies en legionella gedoe vsn een boiler.
Een 11kW doorstromer is icm een Nibla spaardouchekop kan ik daartegen aanraden!

Mijn ervaring is dat een kleine warmtepomp + inductie + oven + douchen met zo'n 11kw doorstromer goed samen kan: WP 600W, koken is doorgaans maar een paar kw, de oven tijdens opwarmen 3, maar daarna lager. Totaal blijf je dan ruim onder de 17kW (3x25A). De laadpaal doett z'n ding met wat nog over is.
Zodra je zonnepanelen leveren, heb je uiteraard veel meer vermogen beschikbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door DIY op 24-03-2024 18:52 ]

• overhyped
DIY schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:37:
[...]

Met een 6.5kw doorstromer kun je niet douchen, maar een 11kw is icm een Nibla douchekop prima!

Mijn eigen ervaring is dat een kleine warmtepomp + inductie + oven + douchen op 11kw doorstromer prima samen kan. WP 600W, Koken is doorgaans maar een paar kw, de oven tijdens opwarmen 3, maar daarna lager. Totaal blijf je dan ruim onder de 17lw (3x25A). Zodra je zonnepanelen leveren heb je uiteraard veel meer vermogen beschikbaar.
Ik kijk naar deze.
https://www.clage.com/nl/...roomverwarmers/mbx-shower

Niet luxe of riant douchen, maar wel schoon spoelen. Het gaat om 3 keer per jaar ongeveer.

Gezien die clage niet zo duur is denk ik dat ik die maar gewoon bestel, zorg dat er 5x2.5 naar de aansluiting gaat, dus als ik toch tekort kom kan ik altijd nog wat doen. Anders ben ik over een jaar nog aan het twijfelen :)

• DIY

DIY

overhyped schreef op zondag 24 maart 2024 @ 18:48:
[...]
Ik kijk naar deze.
https://www.clage.com/nl/...roomverwarmers/mbx-shower

Niet luxe of riant douchen, maar wel schoon spoelen. Het gaat om 3 keer per jaar ongeveer.

Gezien die clage niet zo duur is denk ik dat ik die maar gewoon bestel, zorg dat er 5x2.5 naar de aansluiting gaat, dus als ik toch tekort kom kan ik altijd nog wat doen. Anders ben ik over een jaar nog aan het twijfelen :)
Die 5x2,5 is verstandig, dan kun je altijd nog upgraden.

Wij hebben een Clage CEX 11/13kW, die is ingesteld op maximaal 11kw. In de winter trekt die bij 4.5 L/min daadwerkelijk 11kW en in de zomer een paar kW minder. Het zal me benieuwen hoe ze voldoende warmwater denken te maken met 6.5kW...meld het even terug als het inderdaad te doen is.

Tip: kijk ook op marktplaats, want daar staan zowel de 6.5 als de 11 regelmatig op voor weinig. Vermoedelijk mensen die het straaltje met een reguliere douchekop niet voldoende vonden.

[ Voor 24% gewijzigd door DIY op 24-03-2024 19:39 ]

• overhyped
DIY schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:03:
[...]

Wij hebben een Clage CEX 11/13kW. In de winter trekt hij bij 4.5 L/min 11kW, dus het zal me benieuwen hoe ze dat denken te doen met 6.5kW. Check even marktpalats, want daar staan ze regelmatig op.
En dan vindt ik deze: https://www.masterwatt.com/producten/focus

kan op 9kw: geeft net iets meer speling, en heeft contacten om 'm te blokkeren bij te veel spannings gebruik. denk dat dit 'm wordt.

• DIY

DIY

overhyped schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:41:
[...]
En dan vindt ik deze: https://www.masterwatt.com/producten/focus

kan op 9kw: geeft net iets meer speling, en heeft contacten om 'm te blokkeren bij te veel spannings gebruik. denk dat dit 'm wordt.
Dat lijkt me reëler (y) en als het te weinig is zet je hem gewoon op 15 :X

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heb ik nog een leuke: wat dacht je van een zonneboiler?

Wise enough to play the fool

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:16

Barrycade

Through the...

3x per jaar?

En dan heel gedoe om legionella te voorkomen?

Gooi je overal uit en ren naar de douche, of denk ik te makkelijk?

• overhyped
Barrycade schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:36:
3x per jaar?

En dan heel gedoe om legionella te voorkomen?

Gooi je overal uit en ren naar de douche, of denk ik te makkelijk?
Ja :) voor mezelf maakt het niet uit, maar als je een terrein hebt met beesten heb je in eens veel mensen die op het terrein komen, trainere, paardenmeisjes, dieren artsen etc. Allemaal welkom, maar niet in ‘t huis. Vandaar faciliteiten in de schuur.

Toilet en koffie/thee spreken voor zich, maarja als je dan toch bezig bent ook maar direct een douche, die in de praktijk weinig gebruikt zal worden (denken we)

• overhyped
teacher schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:25:
Heb ik nog een leuke: wat dacht je van een zonneboiler?
Niet kosten efficiënt voor het weinig me gebruik. Die staat eerder op ons eigen dak, op onze eigen boiler gepland :)

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:42:

Load-balancing functionaliteit werkt dan helaas niet, dat is namelijk slechts een signaal van de paal naar de auto en de auto moet dan minder stroom gaan pakken.

Een verloopstekker zal dat signaal negeren.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:08
Je zal voor een doorstromer moeten gaan. Bij weinig gebruik moet je toch af en toe spoelen, als je een boiler hebt staan is dat aardig wat liters wat je weg moet gooien. Met een doorstromer ben je met een paar minuten spoelen klaar.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:58

Aardedraadje

Met kabelschoen

Met een douche WTW kun je nog wat winst halen. Je doorstromer zal dan toch warmer water leveren, en minder vermogen nodig hebben. Volgens mij is een WTW en doorstromer best een ideale combi.

Boiler zou ik voor 3x per jaar niet aan beginnen. Je zit met stilstandsverliezen en legionella.

Legionella zul je trouwens ook hebben als die leiding verder nergens wordt afgetapt gedurende het jaar. Daar al een oplossing voor/aan gedacht?

• Wolly
  • Niet online
_eLMo_ schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:28:
[...]

Load-balancing functionaliteit werkt dan helaas niet, dat is namelijk slechts een signaal van de paal naar de auto en de auto moet dan minder stroom gaan pakken.

Een verloopstekker zal dat signaal negeren.
Dat ligt dan helemaal aan de opzet? Ik heb een smartevse en die bestuurt de laadpaal bij loadbalancing en niet de auto. Wel op een brute manier, hij schakelt namelijk het relais om :o

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:16

Barrycade

Through the...

overhyped schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:23:
[...]

Ja :) voor mezelf maakt het niet uit, maar als je een terrein hebt met beesten heb je in eens veel mensen die op het terrein komen, trainere, paardenmeisjes, dieren artsen etc. Allemaal welkom, maar niet in ‘t huis. Vandaar faciliteiten in de schuur.

Toilet en koffie/thee spreken voor zich, maarja als je dan toch bezig bent ook maar direct een douche, die in de praktijk weinig gebruikt zal worden (denken we)
Tja wist niet dat we het over een semi Manege hadden.
Waarom dan niet een boiler?
Handenwassen, de vaat etc?

• Wolly
  • Niet online
Aardedraadje schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:38:
Met een douche WTW kun je nog wat winst halen. Je doorstromer zal dan toch warmer water leveren, en minder vermogen nodig hebben. Volgens mij is een WTW en doorstromer best een ideale combi.

Boiler zou ik voor 3x per jaar niet aan beginnen. Je zit met stilstandsverliezen en legionella.

Legionella zul je trouwens ook hebben als die leiding verder nergens wordt afgetapt gedurende het jaar. Daar al een oplossing voor/aan gedacht?
Gezien de setting met beesten neem ik aan dat er wel een koudwaterkraan zit die geregeld gebruikt wordt.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:25
overhyped schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:23:
[...]

Handen wassen, kopjes afwassen, warm water om de paarden af te spoelen.
Stiekem meer warm water dan je denkt.
De "luxe" van een boiler met instant voldoende warm water is wel fijn dan.

Of toch een warmwaterleiding vanuit huis die je hotfill aansluit op een kleinere boiler.
Is dan wel wat gaten boren en graven, is echter 1 malig. Kun je ook gelijk wat extra zaken mee leggen die in de nice to have categorie vallen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:02
Als het voor 3x per jaar was:

kleine doorstromer van 25 graden verhoging en zo nu en dan de tanden ff op elkaar. Voorkom je meteen dat de paardenmeisjes standaard bij jou komen douchen ;)

• overhyped
Wolly schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:59:
[...]

Gezien de setting met beesten neem ik aan dat er wel een koudwaterkraan zit die geregeld gebruikt wordt.
Ja, in de stal is bron- en leiding water, op het terrein eigenlijk overal wel bronwater waar nuttig. Toen ik met glas, electra, riool en water bezig was wel overwogen om niet vanaf de invoer, maar vanaf de technische ruimte waar de warmtepomp boiler voor ‘t huis staat een leiding te trekken maar dat was gezien alles te lastig.

• overhyped
ybos schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:31:

kleine doorstromer van 25 graden verhoging en zo nu en dan de tanden ff op elkaar. Voorkom je meteen dat de paardenmeisjes standaard bij jou komen douchen ;)
Dit is het geworden inderdaad, niet te veel luxe aanbieden :)

• DIY

DIY

ybos schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:31:

Je kunt op een doorstromer de temperatuur instellen. Op 37-38°C ingesteld is na een thermostaatkraan (-2°C) fris genoeg om niet aanlokkelijk te zijn. Een snelle douchebeurt is dan minder dan 1kWh. Bij een boiler heb je dat al als stilstandverlies per dag.

@overhyped goed dat je op het verbruik let. Sommige mensen denken dat het een bedrijf is en het niet op kan. Verzorgstertjes die de hele dag de verlichting in het stalgebouw laten branden |:(

[ Voor 36% gewijzigd door DIY op 25-03-2024 20:13 ]

Pagina: 1