2.5 Gbit network adapters

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 20:24
Inmiddels begint het 2.5 Gbit netwerk zijn intrede te doen. Heb recent een (waarschijnlijk namaak) 2.5 Gbit netwerkkaartje gekocht op AlieExpress en heb daar wel wat vragen bij. Het gaat me hier niet om de 'het kopen van spullen in China' discussie, maar meer over het uitwisselen van informatie over welke kaarten wel goed werken en welke niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
Ik heb dus deze kaart gekocht op AlieExpress:
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
Maar nu blijkt het toch lastiger dan gedacht om de drivers te vinden voor Windows 10.
Met veel probeerwerk ben ik er achter gekomen dat de 27.8 release van de Intel driverset meteen werken.
https://www.intel.com/con...complete-driver-pack.html
Dan kun je de release 28.1.1 er overheen installeren. Maar daar stopt het. Als je een nieuwere versie wilt installeren, dan krijg je een foutmelding over een niet geaccepteerde signing.

En dat krijg je ook met de Wired_driver_26.2_x64.zip of Wired_driver_26.2_32.zip.
Heb nu bij de seller nog wel een vraag uit staan om werkende drivers, maar verwacht daar niet veel van.
De maximale snelheid die ik meet met iPerf3 is 1.8 Gbit.

Ben nu naar het kijken welke 2.5 Gbit adapters wel gewoon (out of the box) werken in Windows 10/11.
Er staan overigens genoeg 2.5 Gbit PCIe adapters op Tweakers, maar weinig met reviews.

[ Voor 6% gewijzigd door Villager op 24-03-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
intel 226-v is een stukje marketing van Intel, het is in feite de 4e revisie van de 225-v. De 225-v is geplaagd met allerlei hardware bugs die in de 4e revisie opgelost zijn. Omdat de naam al besmet is en het onmogelijk is om altijd vooraf te weten welke chiprevisie je koopt op een kaartje hebben ze hem 226-v gedoopt

Signing lijkt me eerder een probleem in je windows installatie te zijn, als jij bij Intel drivers download krijg je signed drivers. Kan zijn dat je installatie zonder internetverbinding nog niet de laatste versies van de root CAs heeft, dan krijg je ook dergelijke meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
Dit is de foutmelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8O4YlJUKqUUlKu7j_gHcEkwz28=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sabo2I42auE2ONLLGfZnsMbD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:53

jurroen

Security en privacy geek

Even zoeken online op de driver van Intel zelf, in plaats van een gare AliExpress boer.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 22:24
Ik zou gewoon voor n tientje een realtek gebaseerde kaart halen. Werkt prima en haalt netjes 2.5 gigabit.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:34

nelizmastr

Goed wies kapot

FatalError schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:43:
Ik zou gewoon voor n tientje een realtek gebaseerde kaart halen. Werkt prima en haalt netjes 2.5 gigabit.
Eens. Hier meerdere rtl8125/rtl8125b kaartjes in gebruik, zowel pcie als onboard, ook in m’n plex server. Met de 225-v kwam ik niet voorbij 7d uptime, dan moest de bak een reboot.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 11:47

Belgar

Archmaster ranzige code..

Overigens heb ik een groep goedkope 226v's (4 op een kaart) met linux drivers voor een build en daar is de performance prima van (voor het geld) met de moderne kernels. Het is dus niet alleen puur de chipset.

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:40
Persoonlijk, ga ik geen moeite steken in 2.5 of 5G.
Als 1G niet genoeg is, wordt de volgende stap 10G.
Dus, zodra ik routers en switches ga vervangen, worden het 10G versies.
Als deze in theorie ook 2.5G of 5G kunnen, is dat leuk meegenomen, maar niet mijn doel.

Voor netwerkadapters...
De meeste consumenten in de wereld gebruiken waarschijnlijk RealTek adapters.
Deze zijn "oke", maar niet "geweldig".
Wil je beter (of bijvoorbeeld Linux support), dan zou ik eerder kijken naar Intel adapters.
Voor mijn 1e 10G machines gebruik ik nu Mellanox adapters (tegenwoordig Nvidia) met SFP+ interfaces.
Dan blijf ik vrij om te kiezen voor DAC kabels, glas kabels of RJ45 koper kabels.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
GarBaGe schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:22:
Persoonlijk, ga ik geen moeite steken in 2.5 of 5G.
Als 1G niet genoeg is, wordt de volgende stap 10G.
Dus, zodra ik routers en switches ga vervangen, worden het 10G versies.
Als deze in theorie ook 2.5G of 5G kunnen, is dat leuk meegenomen, maar niet mijn doel.

Voor netwerkadapters...
De meeste consumenten in de wereld gebruiken waarschijnlijk RealTek adapters.
Deze zijn "oke", maar niet "geweldig".
Wil je beter (of bijvoorbeeld Linux support), dan zou ik eerder kijken naar Intel adapters.
Voor mijn 1e 10G machines gebruik ik nu Mellanox adapters (tegenwoordig Nvidia) met SFP+ interfaces.
Dan blijf ik vrij om te kiezen voor DAC kabels, glas kabels of RJ45 koper kabels.
Voor 10G moet je ook je bekabeling weer upgraden. Voor mij een no-go. Naar 2.5G is een mooie upgrade die wel weer minimaal 5 jaar volstaat verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
2.5G en 5G hebben inderdaad wat voordelen dat het op wat mindere bekabeling ook nog werkt, en een lager stroomverbruik tov 10G.
GarBaGe schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:22:

Hou er rekening mee dat 10GbaseT en SFP+ een potentieel problematische combinatie is door het benodigde stroomverbruik van de module.

[ Voor 13% gewijzigd door ijdod op 25-03-2024 11:07 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Villager schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:55:
[...]

Voor 10G moet je ook je bekabeling weer upgraden. Voor mij een no-go. Naar 2.5G is een mooie upgrade die wel weer minimaal 5 jaar volstaat verwacht ik.
Niet per se.
Een goede CAT6 kabel (en waarschijnlijk zelfs op CAT5e) op korte lengtes (10-20 meter) moet 10G ook wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
ijdod schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:07:
...
Hou er rekening mee dat 10GbaseT en SFP+ een potentieel problematische combinatie is door het benodigde stroomverbruik van de module.
Klopt. Zeker aan de switch kant.
Vaak maximaal 4 poorten op RJ45 10G.
Daarom gebruik ik liever glas dan koper.
Backbone in mijn huis is nu koper. Die kan dan op 10G.
Glaskabels door leidingen trekken is nog niet zo makkelijk.
Vanaf de backbone kan ik dan met glas kabels naar mijn devices op 10G, zoals PC of NAS.

Pagina: 1