3 jaar oude PC uitrusten met Gigabyte GeForce RTX 3060 12G

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 30-05 12:10
Hallo,

Ik heb 3 jaar geleden een Lenovo PC gekocht.

De specs staan nog steeds online:
https://www.coolblue.be/nl/product/879463/lenovo-thinkcentre-m70t-11ev001lmb-azerty.html

Ik heb daar toen een ASUS GT710-SL-2GD5 videokaart bij gekocht en voor 40 GB RAM geheugen geplaatst.

Ondertussen werk ik met 4 schermen (Dell P2719H op 1920x1080) verdeeld over de Asus en de onboard kaart (Intel UHD Graphics 630).

Ik merk dat noch de onboard noch de Asus kaart voldoende presteert. Ik draai vooral Autocad en 3D software. Meestal staan er verschillende pakketten tegelijkertijd open, samen met Adobe, verschillende Chrome's...

Mijn intentie was nu om de ASUS kaart te vervangen met een Gigabyte GeForce RTX 3060 12G. Eventueel te combineren met een digitalport splitter. Zodat ik alles mooi op één videokaart heb staan draaien die voldoende onboard geheugen heeft.

Ik ben echter niet 100% meer mee met de laatste ontwikkelingen. Vandaar mijn vragen:
- Past zo'n kaart fysiek nog wel in mijn huidig moederbord? Ik heb de indruk dat die een pak groter is.
- Heb ik dan nog een extra voedingskabel nodig ? Of is dat voorzien in de PC?
- Heeft mijn PC wel voldoende voedingsvermogen voor zo'n kaart?
- Moet ik extra geluid verwachten van die ventilatoren?

Als dergelijke kaart niet de juiste keuze is, mag je me gerust ook in een goede richting sturen.

Alvast bedankt.

Geert

Beste antwoord (via DeGeert op 24-03-2024 14:21)

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:41
Videokaart past vrijwel altijd op je moederbord, bij prebuilds zijn er eerder beperkingen door de behuizing (lengte en/of hoogte van je kaart) en voeding.

Als ik even kijk heeft deze PC een voeding van 260W, daar ga je geen aansluiting op aantreffen om een videokaart van stroom te voorzien.

Dan zou je eventueel kunnen kijken naar videokaarten die geen extra stroomconnector nodig hebben; bijvoorbeeld een RX6400, GTX1650 of een Arc A380. Of in dit geval misschien een RTX A2000. Ik heb zelf een tijdje een Quadro P2000 gehad in een soortgelijke prebuild van HP met een i7 9700, maar die voeding was wel meer dan 300W geloof ik.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:41
Videokaart past vrijwel altijd op je moederbord, bij prebuilds zijn er eerder beperkingen door de behuizing (lengte en/of hoogte van je kaart) en voeding.

Als ik even kijk heeft deze PC een voeding van 260W, daar ga je geen aansluiting op aantreffen om een videokaart van stroom te voorzien.

Dan zou je eventueel kunnen kijken naar videokaarten die geen extra stroomconnector nodig hebben; bijvoorbeeld een RX6400, GTX1650 of een Arc A380. Of in dit geval misschien een RTX A2000. Ik heb zelf een tijdje een Quadro P2000 gehad in een soortgelijke prebuild van HP met een i7 9700, maar die voeding was wel meer dan 300W geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:01
De voeding is te licht en mist de benodigde aansluitingen voor een RTX 3060.
Probleem met dit soort systemen is dat veel onderdelen merk specifiek zijn zoals de behuizing, moederbord en voeding. Wil je de voeding vervangen voor een zwaarder ATX gespecificeerd model, dan moet je ook het moederbord en de behuizing vervangen.
Het best wat je erin kunt lepelen is een RTX 3050 6G als uitvoering: Gainward GeForce RTX 3050 Pegasus 6GB . Deze kaart krijgt alleen voeding uit het PCIe slot en verbruikt maar 75w. Dat gaat probleemloos met de huidige voeding. Het is veruit de snelste slot powered videokaart. Hier een review https://www.techpowerup.c...ia-geforce-rtx-3050-6-gb/
Een RX 6400 moet je zeker niet nemen als je AutoCad en Adobe pakketten gebruikt want die kaart ondersteunt geen encoding.

[ Voor 17% gewijzigd door Uszka op 24-03-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 30-05 12:10
Dagion schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:00:

De RTX A2000 heeft 4 mini DP poorten en verbruikt 70W. Dat zou inderdaad gaan ;)