Herstellen/egaliseren cement dekvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.kalay1903
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 11-04 10:49
Beste klussers,

Na verwijderen van 2 lagen op elkaar betegelde vloertegels is de cementdekvloer in de keuken en hal beschadigd. Op sommige plekken is de diepte wel 2-3 cm. Egaliseren met enkel egaline zal behoorlijk duur uitpakken. Het gaat om 30 m2. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
Foto'tje?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Toch echt met egaline, voor andere producten is veelal een grotere laagdikte nodig om goede hechting te hebben en houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
D.deJong schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:17:
Toch echt met egaline, voor andere producten is veelal een grotere laagdikte nodig om goede hechting te hebben en houden.
Een slechte hechting ontstaat ook vaak doordat de ondergrond niet goed is schoongemaakt en aangebrand.
Dus stofzuigen, heel goed, met ammoniak ontvetten, weer stofzuigen en aanbranden met cement verdund (1:6) met water. Op laten drogen en dan eventueel de diepste gaten dichten met zandcement. Daarna met egaline de vloer verder afwerken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:04

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zelfnivellerend zandcement is niet voorbehouden aan het merk Egaline. Er zijn goedkopere alternatieven.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 19:35
Onze vloer (met vloerverwarming) is geëgaliseerd met eurocol 975. Op de factuur rekende het bedrijf €17,50 per m2 (incl opschuren en het werk uitvoeren). Voor 45m2 vloeroppervlakte zijn bij ons (als ik het goed heb) 8 of 9 zakken eurocol 975 egaline gebruikt. Die zakken kosten online 30-50 euro.

De bestaande ondervloer had op sommige plekken 'gaten' in de oude egalinelaag van 0,5-1cm, maar geen 'kuilen' van 2-3cm diep.

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:46
Zandcement kan je wel in een dunnere laag aanbrengen, alleen moet je dan oppassen voor uitdrogen.
Dus ondergrond een dag van te voren goed nat maken, maar bij aanbrengen nieuw cement mogen er geen plassen staan.
En na aanbrengen nieuwe laag afdekken met folie of na opstijven (ca. 3 uur) vochtig houden (dus niet zijknat maken) met plantensproeier o.i.d..

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:13
Wat word de vloerafwerking?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Als je weer gaat tegelen, kan je dat prima opvangen met tegellijm, als de gaten niet te groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulcwvandijk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-05 08:07
Beste medeklussers,

Aansluitend op de vragen hierboven, ik wil ook een klein oppervlak (ca 15m2) egaliseren. Door het wegbreken van de oude tegels is de cementdekvloer wat beschadigd (groeven tot ca. 12mm). Ik zat te denken de vloer na het aanbrengen van een primer te egaliseren met bijv. IKKO Level 330 Egaline (3-40mm). Is dit een goed idee of zal de egaline op de dikkere delen door krimp gaan uitzakken bij het drogen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEDbfQikQdOzFojrUFr9l4aPaxs=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/BNgstRgKOvBt3L4VC10OXxWI.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwCkeoD5-4ENoB-kMeYZzTRafVE=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/laO7ngdAVYJAKN3KRJ2lIi0R.gif?f=fotoalbum_large

Iemand met ervaring op dit vlak?

Dank alvast!
Groet,
Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:36
Voor egaliseren is het vaak handig om eerst te repareren. Zeker als het plaatselijk is, bijvoorbeeld met een reparatiemortel. https://www.nl.weber/weberrep-rox

Tegelijkertijd is het bij jou vrijwel het gehele oppervlak. Of je er met 1 laag egaline vanaf komt is inderdaad de vraag. Dat zal verschillen per egaline product. Sommige kan je ook eerst dun aanbrengen zodat de grote gaten gevuld zijn en dan nogmaals toepassen voor de laatste afwerking.

Vaak zie je bij 1x egaliseren met deze hoogteverschillen anders toch nog bergen en dalen.

Hetgeen je later er op gaat plaatsen bepaald hoe vlak het moet zijn, bij tegels kijkt het een stuk minder precies dan bijvoorbeeld PVC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulcwvandijk
Dankje djluc voor je hele snelle antwoord en duidelijke uitleg! Ik ga kijken of ik een product kan vinden waarmee ik het in 2 of meer keer kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-05 11:51
Goed stofzuigen, in de hechtprimer en dan met metselmortel de gaten opvullen. Wat dunner aanmaken, en na opstijven om de 2-3 uur bevochtigen. Hou dit een dag vol en je hebt perfecte onderlaag voor egaline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Ligt er natuurlijk ook nog aan wat je erna op wil gaan maken, als je gaat tegelen komt het egaliseren niet zo heel nauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-05 14:21
daniel14 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:24:
Ligt er natuurlijk ook nog aan wat je erna op wil gaan maken, als je gaat tegelen komt het egaliseren niet zo heel nauw
Precies, en als er PVC als vloerafwerking op komt dan zou ik het aan degene overlaten die de PVC plakt. Heb je nooit gezeur "het lag aan de ondervloer".

En ja egaliseren is prijzig, maar het is voornamelijk materiaal. Dus het verschil tussen zelf doen en laten doen is niet heel groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulcwvandijk
Dank allemaal voor de tips! Ik ga het met egaline proberen. Idee is om het daarna met epoxy af te werken. Ik laat tzt weten hoe het gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elbino
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-05 08:52
paulcwvandijk schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:59:
Dank allemaal voor de tips! Ik ga het met egaline proberen. Idee is om het daarna met epoxy af te werken. Ik laat tzt weten hoe het gegaan is.
Hoe is het gegaan? Ik heb een vergelijkbare klus in het vooruitzicht en vraag me af of eerst de grote gaten moeten vullen alvorens het aanbrengen van de egaline / mortel. We laten een marmoleum vloer leggen, de partij die de vloer gaat leggen gaat ook zelf nog een keer egaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier tegels verwijderd, en toen vvw ingefreesd. Er kwamen best wel wat stukken los tijdens het frezen, waardoor ik zoiets had van okee, misschien beter de hele vloer er uit kunnen beuken. (Het frezen was tenslotte ook een pittige klus)
Maargoed, daarna primer gespoten en weber vezelversterkte egaline er over, en toen was het prima glad om weer overheen te tegelen. Je zag nog wel waar de leidingen liepen, of waar de gaten waren, maar de lijmlaag van de tegel vangt dat wel op. En anders moet je wat extra aanbrengen (ik heb het redelijk spaarzaam gedaan) of een 2e keer egaliseren.
Pagina: 1