Verbouwing huis uit 1925

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:00

macnerd

No Apples please :-)

Topicstarter
Wij (man, vrouw, kind van 15 maanden) wonen nu enkele jaren in een vrijstaand huis uit 1925 (klassieke huisvorm), gecombineerd met een flinke uitbouw aan de achterkant (L-vorm: volledig aan achterkant, deels aan zijkant. Plat dak).

We krijgen de woning op zich prima warm met de cv-ketel (gehele huis). Het koelt echter ook snel weer af. In de woonkamer hebben we een open haard en boven gebruik ik af en toe een electrisch kacheltje om de kou eraf te halen. Hoewel we prima gewend zijn aan 18-19 graden willen we graag de woning (een heel stuk) up to date brengen wat betreft duurzaamheid. Vooral aanpak van de gevels en ramen heeft prioriteit. Ik weet alleen niet waar te beginnen.

Heb al wel op diverse plaatsen tochspleten gedicht met kit, grotere openingen gevuld met pur en enkele tochtstrips aangebracht. Ik heb incidenteel contact met de vorige bewoonster, maar die weet helemaal niks over isolatie of andere zaken met betrekking tot het huis. Dat liet ze over aan haar partner. Helaas zijn ze met behoorlijke ruzie uit elkaar gegaan (zonder contact) en reageert ze ook niet op mijn telefoontjes of mailtjes. Van die kant hoef ik dus geen informatie te verwachten.

Muren:
- Zijmuren en achterkant (boven) van het oude huis willen we aan de buitenkant isoleren met tempex, met witte spachtelputz erover. Zo ziet het er nu ook uit en dat vinden we mooi.
- Uitbouw is goed geisoleerd en dus niet nodig.
- Voorgevel vinden we mooi en willen we zo houden. Er is mogelijk een spouwmuur die gevuld kan worden. Bij afwezigheid van spouwmuur zou in de toekomst aan de binnenzijde geisoleerd kunnen worden (alleen woonkamer, gang niet mogelijk). Hoe kom ik er achter of ik een spouwmuur heb?
- Het huis is te vochtig, vooral de binnenzijde van de buitenmuren in het oude deel. Helpt de muurisolatie hiertegen?

Kozijnen/ramen:
- Ik wil graag kunststof kozijnen met nieuw glas i.v.m. de betere isolatie en het schilderwerk.
- Gebrek aan ventilatiemogelijkheden is een andere reden. Ik wil graag enkele ventilatieroosters, maar ook meer ramen die open kunnen (in de woonkamer is er bv maar 1 klein raampje dat open kan).
- Moet ik de kozijnen eerst doen of moet dat na de tempex?

Vloerisolatie:
We hebben geen kelder of kruipruimte onder ons huis. Ik heb geen idee of dat mogelijk is, of wat dan moet gebeuren. Geen doel voor komende paar jaar in ieder geval, de vloer is ook in de winter niet ijskoud (ook niet warm by the way).

Plat dak:
De EPDM dakbedekking vertoont allerlei haarscheurtjes, maar er is geen lekkage. De aanbouw bestaat uit een ouder deel en een nieuwer deel (uit 2006). Is het verstandig om de dakbedekking te vervangen, en heeft het dan zin om de isolatie te vervangen?
De tempex zal (omdat het aan de buitenkant van het huis komt) deels boven het dak van de uitbouw hangen. Zijn er speciale maatregelen nodig tegen vocht dat van het dak naar boven kruipt?

Zonnepanelen:
Mogelijk in de toekomst. In dat geval op het platte dak van de uitbouw. Indien laten nog meer gewenst, dan kan e.e.a. op schuine dak.
De meterkast zit aan de voorkant, dus het lijkt mij handig om buizen (of een kabelgoot) op de muur te monteren voordat de tempex isolatie er tegenaan gaat. Zo kan het nagenoeg onzichtbaar weggewerkt worden. Deze voorbereiding wil ik sowieso doen.

Ik zou graag jullie ervaringen horen, vooral met betrekking tot gevelisolatie aan de buitenkant, de kozijnen/ramen en aanpak van het platte dak. Andere tips en ideeën zijn ook welkom.
Ik kom hier vrijwel dagelijks en zal zo goed en snel als mogelijk reageren. Maar ja, soms ook werk en anders wel kind... :)

Aanvulling
Puntdak van het oude huis:
Dit is door de vorige bewoners vernieuwd rond 2006 (isolatie en dakpannen). Ik zie geen reden om hier iets aan te doen.

Vloer:
Ik snap dat het interessant is om dit mee te pakken, maar het heeft voor nu niet de hoogste prioriteit. De vloer is niet ijskoud in de winter, de (binnenzijde van de) buitenmuren wel. Misschien over een jaar of 5, samen met een nieuwe vloer en vloerverwarming.

Uitbouw:
De uitbouw is in 2 delen gedaan. De bewoners voor de vorige eigenaren hebben aan de achterkant een uitbouw gedaan (keuken en badkamer aan achterkant huis). De vorige bewoners hebben de aanbouw verbreed, zodat de volledige uitbouw nu om het oude huis gevouwen is. Het nieuwe deel heeft glaswolisolatie, het oude deel bleek een spouwmuur te hebben en die hebben we laten vullen. Het dak ziet er als 1 geheel uit; ik vermoed dat die geheel vernieuwd is (inclusief isolatie). Ik ga dit laten onderzoeken.

Ventilatie:
Ik snap dat een ventilatiesysteem fijn is. Bij een grondige verbouwing (of nieuwbouw) zou ik het meepakken. Vooralsnog houd ik het bij ventilatieroosters in de ramen. Dat was ook voldoende in mijn vorige huis. Ik heb geen zin in een grondige verbouwing (of de kosten ervan), en kan de technische installatie nergens kwijt in huis.

Isolatie buitengevel i.p.v. binnen:
De reden dat de zijgevels en achtergevel (boven) aan de buitenkant wil isoleren, is dat dat het eenvoudigste is. Buiten is er ruimte genoeg, ook na isolatie. Ik zou dan de grijze EPS platen gaan zoals in de foto van Mistraller, afgewerkt met een witte spachtelputz. Dit past nog prima onder het dak en ziet er van buiten hetzelfde uit als nu.
Isolatie aan de binnenkant is een stuk lastiger: de meterkast zit al tegen de buitenmuur aan (volledige breedte tegen zijgevel), er zit een radiator die dan opgeschoven moet worden naar binnen, daarna komt een wc (rondom betegeld), er is deels een tegelloer in de gang, en in de woonkamer zit een trap die dan verplaatst moet worden. Dat wordt dan een veel grotere verbouwing ;).

Doel:
Voor mij is het doel om het leefklimaat binnen aangenamer te maken, en minder energie te verbruiken (al valt ons verbruik best mee). De grootste winst is volgens mij te behalen met de gevelisolatie. Daarmee houden we heel veel warmte binnen. Een betere ventilatie is een ander belangrijk doel.

We streven er nu niet naar om er een A+++ woning van te maken, of om gasloos te gaan. De zonnepanelen komen er, en de warmtepomp ook... alleen niet nu.

[ Voor 25% gewijzigd door macnerd op 25-03-2024 00:53 . Reden: Aanvulling ]

MacNerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk dat de kans op een spouw minimaal is bij een huis uit die periode - zelf een huis van de jaren '30, en dat heeft geen spouw maar BE, niet NL). Geen idee hoe je dat zelf kan nakijken als leek, je kan wel afgaan op de dikte van je buitenmuur in de kozijnen.

Isolatie langs binnen kán technisch, maar is af te raden ivm koudebruggen etc. Langs buiten heeft de voorkeur.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-06 09:59
Spouwmuur kun je op bouwtekening zien - dat moet ergens in gemeente archief liggen toch? Ook raar dat dat niet bij koop vermeld is. Anders gat boren, en kijken of je bij een holle ruimte komt :).

Zou je daarnaast verder laten adviseren door een expert die kan bepalen waar je nu warmte verliest en wat staat van huidige isolatie is. Het is me niet helemaal duidelijk wat voor dak je nu hebt - heb je enkel plat dak? Dak en vloer verlies je (meestal) het meeste warmte door, dus juist die zou ik aanpakken (en dat lijk je maar deels te willen doen).

Heb zelf een woning uit 1925, wn kunststof kozijnen op eerste verdieping en zolder - daar bevalt het prima. Zou het op de begane grond niet doen omdat het van binnenzijde vaak lelijk is (teveel plastic - haalt sfeer uit kamer, zeker bij klapdeuren - boven stoor ik me er niet aan maar zou ik persoonlijj beneden wel doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:07
Vanaf 1920 werd er vaak met spouw gebouwd. Dus er is kans op wel een spouw en kans op geen spouw. Je belt een isolatiebedrijf en vraagt of ze de spouw willen beoordelen. Dan hoeft je dat niet mer zelf uit te zoeken.
Spouwisolatie is de makkelijkste manier en vul die ook vooral als je aan de buitenzijde met EPS gaat werken.
de oorzaak van het vocht moet opgelost worden voordat je gaat isoleren, anders wordt het mogelijk erger.

kozijnen kan voor of na het tempex. doe je het ervoor dan heb je naderhand hele diepen vensterbanken aan de buitenzijde. doe je het erna dan kun je je kozijnen wat naar buiten laten zetten, dan heb je binnen mooie diepen vensterbanken. mag je in de woning kunststof kozijnen, ligt het niet in beschermd stadsgezicht oid?
rooster zou ik achterwege laten en lekker een ventilatiesysteem D aanleggen.

vloer is hout? dat kun je eruit halen en schuimbeton of een dik pak isolatie en dan gewoon beton plaatsen.

als je aanbouw van 2006 is dan zou de isolatie in orde moeten zijn, maar als je toch epdm gaat vervangen is het ook wel interessant om dan direct extra te isoleren ja. overgang dak/gevel is normaal een loodslab.

zonnepanelen buis is een goed idee ja

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:38

Croga

The Unreasonable Man

Hier ook een 1925 (omstreeks....) huis.

- Wij hebben een spouw. Maar dusdanig slecht gebouwd dat de buitenmuur op zolder "leunt" tegen de binnenmuur. Niet te gebruiken voor isolatie dus.
- Ik zou niet aan de buitenkant met tempex isoleren. De isolatiewaarde is abominabel slecht en je gaat, voor hedendaagse isolatiewaarden, snel 15cm tempex nodig hebben. Voorzetwanden binnen met goede isolatie levert een veelvoud aan comfort op. Voor een centimeter of 7 à 8 verlies ga je naar RC 5.8 of hoger. Ja, het kost je wat binnenruimte maar het levert je zo veel meer op dan die tempex.
- Heb je de mogelijkheid om de vloer te isoleren? Neem dat dan mee. Bij ons is de vloer beton op zandgrond; kunnen we niets mee zonder extreme kosten te maken om een fundering te leggen.
- Je spreekt nergens over het dak. Als je de muren gaat isoleren moet je zeker ook aan het dak.
- Plat dak uit 2006 zou redelijk geïsoleerd moeten zijn maar zoals @No Hands al opmerkt; als je de EPDM toch gaat vervangen dan is het het zeker waard om daar eens naar te kijken.
- Kozijnen zou ik doen voor de isolatie. Kost wat minder moeit, verwacht ik.
- Ook wat ventilatie betreft ben ik het eens met @No Hands ; we hebben hier ramen die open kunnen maar je bent onmiddelijk alle warmte kwijt. Je vocht probleem gaat al behoorlijk opgelost zijn door goed te isoleren maar daarna moet je absoluut aan een ventilatiesysteem. Werkt een stuk beter.

Wij gaan hier aan de slag met https://www.isodiscount.n...ags-isodiscount-isolatie/ en dat werkt echt als een trein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:07
Croga schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:48:

- Ik zou niet aan de buitenkant met tempex isoleren. De isolatiewaarde is abominabel slecht en je gaat, voor hedendaagse isolatiewaarden, snel 15cm tempex nodig hebben. Voorzetwanden binnen met goede isolatie levert een veelvoud aan comfort op. Voor een centimeter of 7 à 8 verlies ga je naar RC 5.8 of hoger. Ja, het kost je wat binnenruimte maar het levert je zo veel meer op dan die tempex.
een harde persing EPS heeft best een goede isolatiewaarde. het oordeel van buitenom isoleren is dat je koudebruggen elimineert wat met binnengevel isolatie niet altijd lukt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:38

Croga

The Unreasonable Man

No Hands schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:07:
een harde persing EPS heeft best een goede isolatiewaarde. het oordeel van buitenom isoleren is dat je koudebruggen elimineert wat met binnengevel isolatie niet altijd lukt.
Als ik echter moet kiezen tussen 3.5cm binnen of 20cm buiten voor dezelfde Rd waarde dan zou ik persoonlijk geen 20cm aan de buitenkant aan willen brengen.

Uiteraard moet alles goed bekeken worden en heb ik het voordeel dat de vorige eigenaar van ons huis de binnekant geïsoleerd heeft (en het behoorlijk goed gedaan heeft). YMMV zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 23:17
Isolatie binnen heeft als nadeel dat het binnen ruimte kost. Dat hoeft geen probleem te zijn als de woning ruim genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16:33
Gaatje boren in een voeg op een niet zichtbare plaats. Als je helemaal door de muur boort zonder een holte tegen te komen, is er uiteraard geen spouw.
Maar voor een huis van 1925 is het redelijk zeker dat er geen spouw is. En indien wel, te dun om te vullen.

Je haalt ook aan dat de oude buitenmuren vochtig lijken vanbinnen. Een oud huis als deze zit normaal vol kieren die ventileren. Maar zo te lezen heb jij deze lopen dichtmaken... Nu, met een CO2 meter kan je aan de luchtkwaliteit wel snel ontdekken of er nog genoeg geventileerd word.

Sowieso is de kans groot (spreek uit ervaring - 1930 huis) dat het om regendoorslag gaat. Na al die jaren zijn de stenen poreus geworden, en omdat er (waarschijnlijk) geen spouw is, kan het vocht naar binnen trekken.
Koop een vochtmeter (kost niet veel) en ga eens rondprikken op verschillende plaatsen, je komt er snel achter.
In dat geval zal je de gevel van buitenaf moeten aanpakken (impregneren, kaleien, crepi, wat dan ook om de regen van je gevel te houden). Of als het budget het toelaat, van buitenaf isoleren en afwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 15:20
Huis van mijn broer Bouwjaar 1918, 15cm EPS. Daarna afwerking met wapeningsgaas en betonstuc. Daarover afwerkstuc en dan schilderen.
Ook nieuwe dakgoten met HWA, luiken, gevelplinten, en raamdorpels.

Hij is nu klaar en het verschil in behaaglijkheid en stookkosten is erg groot zegt hij.
Is erg mooi geworden, ze hebben ook de boogjes bij alle ramen, garage etc in ere hersteld. Ook bij de aanbouwen waar dat niet zat, waardoor alles een beetje een ratjetoe was geworden. Ik heb geen foto van het eindresultaat btw.
Kost wel wat :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPU8rdi2ppcRoe7cq3fEhYIj6Ng=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iwogU8dS2rNAzSHDFoaGlDMS.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Mistraller op 24-03-2024 22:08 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd

macnerd

Topicstarter
Wow, bedankt allemaal, hier zitten echt een aantal bruikbare tips tussen :)
JDillinger schreef op zondag 24 maart 2024 @ 03:41:
Spouwmuur kun je op bouwtekening zien - dat moet ergens in gemeente archief liggen toch? Ook raar dat dat niet bij koop vermeld is. Anders gat boren, en kijken of je bij een holle ruimte komt :).

Zou je daarnaast verder laten adviseren door een expert die kan bepalen waar je nu warmte verliest en wat staat van huidige isolatie is. Het is me niet helemaal duidelijk wat voor dak je nu hebt - heb je enkel plat dak? Dak en vloer verlies je (meestal) het meeste warmte door, dus juist die zou ik aanpakken (en dat lijk je maar deels te willen doen).

Heb zelf een woning uit 1925, wn kunststof kozijnen op eerste verdieping en zolder - daar bevalt het prima. Zou het op de begane grond niet doen omdat het van binnenzijde vaak lelijk is (teveel plastic - haalt sfeer uit kamer, zeker bij klapdeuren - boven stoor ik me er niet aan maar zou ik persoonlijj beneden wel doen).
Goede ideeën :)
Heb net een mailtje naar de gemeente gestuurd voor de bouwtekeningen, en ga (zodra het beter weer is) eens een paar gaatjes boren.

Ons huis heeft een klassiek puntdak, en is door de vorige bewoners vernieuwd. Dit dak hoeft dus niet aangepakt te worden denk ik. De uitbouw heeft een plat dak. Hiervan twijfel ik of het nog goed is, gezien de haarscheurtjes in de EPDM.

De vloer beneden voelt ook in de winter niet ijskoud aan, de muren echter wel. Vandaar mijn focus op gevelisolatie en ramen/kozijnen. Onze buren laten momenteel vloerisolatie, vloerverwarming en een warmtepomp aanleggen. Dit is over 2 weken klaar, dus ik zal dan eens langsgaan om te vragen wat ze gedaan hebben en wat het gekost heeft. Het punt is: ik wil wel, maar het moet financieel wel te doen zijn.

Wat betreft kunststof kozijnen in de woonkamer: ik snap wat je bedoelt, maar bij ons hangen er van die brede zwarte luxaflexen voor. Bovendien staat de hoekbank weer precies voor die ramen. Bij ons zou het dus op dit moment niet uitmaken voor het aangezicht. Wel iets om rekening mee te houden voor het geval mevrouw Macnerd de woonkamer wil restylen ;)
Boven maakt het inderdaad minder uit, maar daar slapen we niet eens (logeerkamer + mijn kantoor/mancave).
No Hands schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:31:
Vanaf 1920 werd er vaak met spouw gebouwd. Dus er is kans op wel een spouw en kans op geen spouw. Je belt een isolatiebedrijf en vraagt of ze de spouw willen beoordelen. Dan hoeft je dat niet mer zelf uit te zoeken.
Spouwisolatie is de makkelijkste manier en vul die ook vooral als je aan de buitenzijde met EPS gaat werken.
de oorzaak van het vocht moet opgelost worden voordat je gaat isoleren, anders wordt het mogelijk erger.

kozijnen kan voor of na het tempex. doe je het ervoor dan heb je naderhand hele diepen vensterbanken aan de buitenzijde. doe je het erna dan kun je je kozijnen wat naar buiten laten zetten, dan heb je binnen mooie diepen vensterbanken. mag je in de woning kunststof kozijnen, ligt het niet in beschermd stadsgezicht oid?
rooster zou ik achterwege laten en lekker een ventilatiesysteem D aanleggen.

vloer is hout? dat kun je eruit halen en schuimbeton of een dik pak isolatie en dan gewoon beton plaatsen.

als je aanbouw van 2006 is dan zou de isolatie in orde moeten zijn, maar als je toch epdm gaat vervangen is het ook wel interessant om dan direct extra te isoleren ja. overgang dak/gevel is normaal een loodslab.

zonnepanelen buis is een goed idee ja
toon volledige bericht
Ik had ook gehoord dat er rond die tijd begonnen werd met spouwmuren. Ik ga de bouwtekeningen bestuderen (net aangevraagd via mail) en ik kan ook een gaatje boven om erachter te komen. Ik betwijfel of ze langs willen komen om de boel te beoordelen. Ik heb eerder het oude deel van de uitbouw laten vullen (30 m2), maar de meeste isolatiebedrijven vinden dat dus niet interessant. Als er een spourmuur is laat ik 'm wel vullen denk ik.

Ons huis is geen monument en geen beschermd dorpsgezicht. Kunststof kozijnen zal geen probleem zijn. Boven zijn overigens ook 2 dakkapellen met kunststof kozijnen.

Vloer eruit halen is iets voor later (over 5+ jaar). We hebben geen extreem koude vloer ofzo. Ik heb geen idee wat eronder zit... ik zie alleen een laminaatvloer en verder weet ik niks. Vorige bewoonster liet alles door haar ex-partner regelen en zij weet niks van dit soort dingen, en die ex-partner reageert niet op mijn telefoontjes of mailtjes.

Ventilatiesysteem D ben ik niet van plan. Prachtig systeem (zeker met warmterecuperatie), bij een grondige verbouwing of nieuwbouw zeker interessant. Echter dat mag de volgende bewoner dan doen :). Ik heb geen ruimte voor de apparatuur en wil ook niet mijn gehele plafond openbreken. Ik ga dus voor ventilatieroosters. Die had ik in mijn vorige huis ook en dat beviel prima.

Ik zal het platte dak laten beoordelen, en indien de EPDM aan vervanging toe is dan ga ik zeker overwegen om extra te isoleren.
Croga schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:48:
Hier ook een 1925 (omstreeks....) huis.

- Wij hebben een spouw. Maar dusdanig slecht gebouwd dat de buitenmuur op zolder "leunt" tegen de binnenmuur. Niet te gebruiken voor isolatie dus.
- Heb je de mogelijkheid om de vloer te isoleren? Neem dat dan mee. Bij ons is de vloer beton op zandgrond; kunnen we niets mee zonder extreme kosten te maken om een fundering te leggen.
- Je spreekt nergens over het dak. Als je de muren gaat isoleren moet je zeker ook aan het dak.
- Plat dak uit 2006 zou redelijk geïsoleerd moeten zijn maar zoals @No Hands al opmerkt; als je de EPDM toch gaat vervangen dan is het het zeker waard om daar eens naar te kijken.
- Kozijnen zou ik doen voor de isolatie. Kost wat minder moeit, verwacht ik.
- Ook wat ventilatie betreft ben ik het eens met @No Hands ; we hebben hier ramen die open kunnen maar je bent onmiddelijk alle warmte kwijt. Je vocht probleem gaat al behoorlijk opgelost zijn door goed te isoleren maar daarna moet je absoluut aan een ventilatiesysteem. Werkt een stuk beter.

Wij gaan hier aan de slag met https://www.isodiscount.n...ags-isodiscount-isolatie/ en dat werkt echt als een trein.
toon volledige bericht
Isolatie aan de binnenzijde is hier lastig. O.a. vanwege een meterkast, radiator, wc en trap. Juist die muur is het koudst. Ruimte genoeg aan de buitenkant, dus 15 cm tempex (de grijze variant) is geen probleem. Past ook nog onder het dak.

Vloer zou er uit moeten om te kunnen isoleren. Geen idee wat eronder zit, en mogelijk is het al geïsoleerd door de vorige bewoners. Wel interessant, maar niet de grootste bron van warmteverlies. Staat voor nu dus niet op de planning, wellicht over 5 jaar ofzo.

Het puntdak (van het oude huis) is door de vorige bewoners vernieuwd en voorzien van isolatie (ergens rond 2006). Geen idee of het beter kan, maar erg slecht is het ook niet. De uitbouw is door de vorige bewoners vergroot (rond 2006) en het dak ziet er als 1 geheel uit. Ik vermoed/verwacht dat het wel redelijk is. Ik wil het laten onderzoeken en indien nuttig voorzien van extra isolatie.

Met betrekking tot de ramen: ik wil ventilatieroosters voor reguliere ventilatie. Voor in de zomer vind ik het wel fijn om ramen open te kunnen zetten om warmte af te voeren. In de winter laat ik ze lekker dicht :)
Een ventilatiesysteem is lastig aan te brengen hier: niet alleen moet het plafond open, maar ook heb ik ruimte nodig voor de installatie. Ik zie niet 1-2-3 waar die kan komen. We zetten nu regelmatig een klein raampje open en dat is voldoende.
nightgold schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:45:
Gaatje boren in een voeg op een niet zichtbare plaats. Als je helemaal door de muur boort zonder een holte tegen te komen, is er uiteraard geen spouw.
Maar voor een huis van 1925 is het redelijk zeker dat er geen spouw is. En indien wel, te dun om te vullen.

Je haalt ook aan dat de oude buitenmuren vochtig lijken vanbinnen. Een oud huis als deze zit normaal vol kieren die ventileren. Maar zo te lezen heb jij deze lopen dichtmaken... Nu, met een CO2 meter kan je aan de luchtkwaliteit wel snel ontdekken of er nog genoeg geventileerd word.

Sowieso is de kans groot (spreek uit ervaring - 1930 huis) dat het om regendoorslag gaat. Na al die jaren zijn de stenen poreus geworden, en omdat er (waarschijnlijk) geen spouw is, kan het vocht naar binnen trekken.
Koop een vochtmeter (kost niet veel) en ga eens rondprikken op verschillende plaatsen, je komt er snel achter.
In dat geval zal je de gevel van buitenaf moeten aanpakken (impregneren, kaleien, crepi, wat dan ook om de regen van je gevel te houden). Of als het budget het toelaat, van buitenaf isoleren en afwerken.
Ik heb aan de buitenkant niets dichtgemaakt, alleen aan de binnenkant, en dan niet eens bij de zijgevels. We ventileren iedere dag, dus de luchtkwaliteit is wel prima.

Het is de bedoeling om aan de buitenkant te isoleren met de grijze EPS platen (zoals op de foto van @Mistraller) en af te werken met spachtelputz. Zo zien de zijgevels er nu namelijk ook al uit. Mocht er een spouw zijn, dan denk ik dat het interessant kan zijn om die ook te vullen.
Ik vermoed ook dat het om regendoorslag gaat, ik ga eens op zoek naar een vochtmeter.
Mistraller schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:00:
Huis van mijn broer Bouwjaar 1918, 15cm EPS. Daarna afwerking met wapeningsgaas en betonstuc. Daarover afwerkstuc en dan schilderen.
Ook nieuwe dakgoten met HWA, luiken, gevelplinten, en raamdorpels.

Hij is nu klaar en het verschil in behaaglijkheid en stookkosten is erg groot zegt hij.
Is erg mooi geworden, ze hebben ook de boogjes bij alle ramen, garage etc in ere hersteld. Ook bij de aanbouwen waar dat niet zat, waardoor alles een beetje een ratjetoe was geworden. Ik heb geen foto van het eindresultaat btw.
Kost wel wat :+

[Afbeelding]
Top. Dit is dus wat ik ook wil :)
Mocht je broer in omgeving Breda wonen, dan hoor ik graag de naam van het bedrijf dat daar de boel geïsoleerd heeft.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-06 14:27
Croga schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:55:
[...]

Als ik echter moet kiezen tussen 3.5cm binnen of 20cm buiten voor dezelfde Rd waarde dan zou ik persoonlijk geen 20cm aan de buitenkant aan willen brengen.

Uiteraard moet alles goed bekeken worden en heb ik het voordeel dat de vorige eigenaar van ons huis de binnekant geïsoleerd heeft (en het behoorlijk goed gedaan heeft). YMMV zullen we maar zeggen.
Aandelen in een PIR boer? ;)

Voor een Rd van plusminus 5 heb je 171mm XPS of 110mm PIR nodig. Aan de binnenkant afwerken met 10mm gips, buitenkant komt er nog zo'n 40-50mm bij aan panlatten en aftimmering.
Dus ja, de binnenkant is duidelijk dunner voor dezelfde isolatiewaarde maar niet de factor 6 die je aangeeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
-Niels- schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:41:
[...]

Aandelen in een PIR boer? ;)

Voor een Rd van plusminus 5 heb je 171mm XPS of 110mm PIR nodig. Aan de binnenkant afwerken met 10mm gips, buitenkant komt er nog zo'n 40-50mm bij aan panlatten en aftimmering.
Dus ja, de binnenkant is duidelijk dunner voor dezelfde isolatiewaarde maar niet de factor 6 die je aangeeft
PIR kun je ook prima aan de buitenkant plaatsen dus echt non argument. Opbouw nagenoeg gelijk alleen cementplaat ipv gips

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 25-03-2024 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

macnerd schreef op maandag 25 maart 2024 @ 00:29:
Ik heb aan de buitenkant niets dichtgemaakt, alleen aan de binnenkant, en dan niet eens bij de zijgevels. We ventileren iedere dag, dus de luchtkwaliteit is wel prima.
Ik zou er niet te snel vanuitgaan dat de luchtverversing voldoende is. Meten is weten in dit geval :)
Zeker zonder mechanische ventilatie én het voortvarend dichten van alle kieren binnenshuis heb je al snel dat de luchtdoorvoer veel te laag is.

Zelf heb ik wél mechanische ventilatie en roosters boven de ramen, maar door te meten kwam ik erachter dat er alsnog veel te weinig verse lucht in de slaapkamers komt. Daarvoor heb ik extra deurroosters geplaatst, wat iets scheelt. En alsnog moeten we altijd met het raam open slapen, of de deur van de slaapkamer open laten, anders is het niet gezond.

Tip: koop voor €30 een Resideo CO2-meter, die zijn erg betaalbaar en betrouwbaar. Laat ook de temperatuur en relatieve luchtvochtigheid zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 25-03-2024 09:59 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 15:20
macnerd schreef op maandag 25 maart 2024 @ 00:29:
....

Top. Dit is dus wat ik ook wil :)
Mocht je broer in omgeving Breda wonen, dan hoor ik graag de naam van het bedrijf dat daar de boel geïsoleerd heeft.
Made, ja dus :)

Van Broekhoven Duurzame Gevelafwerking uit Steenbergen
https://www.duurzamegevelbescherming.nl/

[ Voor 13% gewijzigd door Mistraller op 25-03-2024 13:37 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16:33
Gizz schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:58:
[...]

Ik zou er niet te snel vanuitgaan dat de luchtverversing voldoende is. Meten is weten in dit geval :)
Zeker zonder mechanische ventilatie én het voortvarend dichten van alle kieren binnenshuis heb je al snel dat de luchtdoorvoer veel te laag is.

Zelf heb ik wél mechanische ventilatie en roosters boven de ramen, maar door te meten kwam ik erachter dat er alsnog veel te weinig verse lucht in de slaapkamers komt. Daarvoor heb ik extra deurroosters geplaatst, wat iets scheelt. En alsnog moeten we altijd met het raam open slapen, of de deur van de slaapkamer open laten, anders is het niet gezond.

Tip: koop voor €30 een Resideo CO2-meter, die zijn erg betaalbaar en betrouwbaar. Laat ook de temperatuur en relatieve luchtvochtigheid zien.
Een deurrooster zal weinig doen als er overal "stilstaande" lucht is. Lucht moet "stromen". Daarom zet je bv tegenovergestelde ramen open 's avonds na een hete dag, zodat de lucht doorstroomt.
Als er wel doorstroom is zou je je deur niet moeten openzetten en zal je rooster ruim voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@nightgold klopt, maar ik maak hier een afweging tussen met alles dicht slapen en de mechanische ventilatie op een hoorbare stand voor voldoende stroming. Of de MV lekker stil en het raam open. Aangezien we toch van een koude slaapkamer houden wordt het slapen met raam open :)

Lijkt me verder niet helemaal ontopic hoe ik de ventilatie thuis regel. Mijn punt was vooral dat aannemen dat de luchtkwaliteit goed is terwijl de TS soms een raampje open doet en verder elke kier dicht misschien niet verstandig is.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je buitenzijdig de muren isoleert:
-Is dit vergunningsplichtig, heb je daar aan gedacht?
-Komt de muur al snel niet meer goed uit met je dak, daar aan gedacht? En de hemelwaterafvoer?

Hoe ga je de kozijnen/vensters buitenzijdig afwerken? (Dit zul je voor de vergunning als detailtekening moeten aanleveren, ook de afwerking bij het dak overigens)

Hou er ook rekening mee (qua vergunning) dat je je met een project als dit al snel moet gaan houden aan alle moderne standaarden (je mag dan bijvoorbeeld niet onder de huidige isolatiewaarde in de bouwnorm isoleren)

[ Voor 28% gewijzigd door pagani op 25-03-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd

macnerd

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:58:
[...]

In onze slaapkamer staat nagenoeg altijd het raam open, dus daar verwacht ik geen probleem. De slaapkamer zit in de aanbouw en is rond 2006 gebouwd. Het is niet direct de bedoeling om hier iets aan te doen.
Het gaat ons nu met name om het oude huis, dat behoeft nodig een upgrade. De rest zien we later wel. Het oude huis bevat beneden onze woonkamer en een halletje met wc. Boven zijn er 2 kamertjes: een rommelhok, en mijn thuiskantoor/mancave... er slaapt dus niemand in het oude huis (behalve de kat).

Wel een goed idee om zo'n meter aan te schaffen. Meten is weten inderdaad.
Mistraller schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:09:
[...]

Made, ja dus :)

Van Broekhoven Duurzame Gevelafwerking uit Steenbergen
https://www.duurzamegevelbescherming.nl/
Lol, daar woon ik ook. Dank voor de naam!
pagani schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:58:
Als je buitenzijdig de muren isoleert:
-Is dit vergunningsplichtig, heb je daar aan gedacht?
-Komt de muur al snel niet meer goed uit met je dak, daar aan gedacht? En de hemelwaterafvoer?

Hoe ga je de kozijnen/vensters buitenzijdig afwerken? (Dit zul je voor de vergunning als detailtekening moeten aanleveren, ook de afwerking bij het dak overigens)

Hou er ook rekening mee (qua vergunning) dat je je met een project als dit al snel moet gaan houden aan alle moderne standaarden (je mag dan bijvoorbeeld niet onder de huidige isolatiewaarde in de bouwnorm isoleren)
Ik heb nog niet over vergunningen nagedacht, ik ben nu nog compleet in de uitzoekfase. Ik ga dit navragen/uitzoeken. Dank!

Het dak steekt zo'n 20 cm over de huidige muur. Dit lijkt mij voldoende om er 15 cm EPS tegenaan te doen. Wat ik heb gezien in filmpjes is dat (na reiniging van de muur) de EPS erop geplakt wordt, zonder rachels. Ik ga dit uiteraard nog voorleggen aan het isolatiebedrijf. Aan de achterzijde heb ik nog wel een rijtje dakpannen nodig voor boven de isolatie. Als het goed is heb ik die dakpannen nog voldoende liggen.
De regenpijpen moeten wel aangepakt worden. Deze gaan vanaf de dakgoot met een knikje richting de muur, maar daar moet dan ruimte gemaakt worden voor de isolatieplaten.

Als het niet mogelijk is om met de buitenisolatie boven de huidige normen te komen, tja dan is het effectief niet rendabel om te isoleren. Want dan is er een veel grotere verbouwing nodig (o.a. het dak moet dan ook vernieuwd worden, terwijl die nu al geïsoleerd is met de normen van 2006). In dat geval weet ik niet of de isolatie doorgaat. Dank voor het melden in ieder geval, ik ga navraag doen bij de gemeente.

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:29
In mijn eigen topic omschrijf ik ook mijn zoektocht naar een geschikte manier van isoleren. Uiteindelijk hebben we ook voor buitengevelisolatie gekozen ondanks de bezwaren van de bouwkundige. Dit betekent een bouwtekeningen, vergunningsaanvraag, vervanging van kozijnen, vergroten van dakrand, hwa en ventilatie.

Wij laten dit met Resol doen waarbij 8cm al genoeg is voor subsidie, 10cm is ruim voldoende en 12 is erg hoog. Dat kost ongeveer €240/m2
EPS032 (die grijze) is makkelijker te bewerken voor de stucadoor en daardoor goedkoper met €190/m2. Kom je wel eerder op een pak van 15cm uit.

[edit]
Bronnen voor meer info:
YT - Skill Builder
Strikolith en Sto zijn de grote namen maar Sto heeft meer info online: bestektekeningen
Er is zelfs een eigen stichting https://stichtinggevelgarantie.nl/

[ Voor 21% gewijzigd door Refrag op 26-03-2024 15:45 ]

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd

macnerd

Topicstarter
Refrag schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:49:
In mijn eigen topic omschrijf ik ook mijn zoektocht naar een geschikte manier van isoleren. Uiteindelijk hebben we ook voor buitengevelisolatie gekozen ondanks de bezwaren van de bouwkundige. Dit betekent een bouwtekeningen, vergunningsaanvraag, vervanging van kozijnen, vergroten van dakrand, hwa en ventilatie.

Wij laten dit met Resol doen waarbij 8cm al genoeg is voor subsidie, 10cm is ruim voldoende en 12 is erg hoog. Dat kost ongeveer €240/m2
EPS032 (die grijze) is makkelijker te bewerken voor de stucadoor en daardoor goedkoper met €190/m2. Kom je wel eerder op een pak van 15cm uit.

[edit]
Bronnen voor meer info:
YT - Skill Builder
Strikolith en Sto zijn de grote namen maar Sto heeft meer info online: bestektekeningen
Er is zelfs een eigen stichting https://stichtinggevelgarantie.nl/
Dank voor de tips, erg bruikbaar. En ik ga eens kijken in jouw topic dan :)

Ik zal verder eens bij de gemeente navragen wat de eisen zijn, of ze begeleiding bieden voor verduurzaming et cetera.

De muren, kozijnen en ramen wil ik sowieso doen, maar een ventilatiesysteem bij voorkeur niet. Dat betekent dan dat het gehele plafond open moet.... De dakrand steekt zo'n 20-25 cm over, dus ik verwacht dat dat genoeg is. De dakgoot zelf hoeft volgens mij niet vervangen te worden, maar de regenpijpen wel.

Resol klinkt wel erg interessant als alternatief voor dat grijze EPS, maar wel prijzig. Ken je een bedrijf uit regio Breda dat dit doet?

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:29
macnerd schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:38:
[...]

Resol klinkt wel erg interessant als alternatief voor dat grijze EPS, maar wel prijzig. Ken je een bedrijf uit regio Breda dat dit doet?
Nee, maar zie https://stichtinggevelgarantie.nl/deelnemers/

Van Gils?

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd

macnerd

Topicstarter
Dank :)

Naast Van Gils zag ik een ook bedrijf uit Klundert, dat is hier ook niet ver vandaan.

MacNerd

Pagina: 1