Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4ttie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-05 00:37
Ik heb sinds kort een glasvezel aansluiting van KPN. Ik heb dus een kastje aan de muur waar glasvezel ingaat, en een normale internet kabel uitkomt.
Vervolgens wil ik deze kabel aansluiten op mijn eigen router, Asus AXE11000. Ik heb dan geen internet. Kan dit eigenlijk wel? Ik lees op internet dat er niet perse een Modem tussen hoeft te zitten meer...

Ik heb nu tijdelijk de modem/router van KPN ertussen gezet, maar deze kan niet in Bridge modus. Mocht mijn bovenstaande idee niet kunnen, iemand tips voor een goede modem. Ik heb 1gbit snelheid, en liefst futureproof modem. Niet boven 500 euro.
Bonuspunten als het als vervanging van het bestaande glasvezel kastje kan.

We maken geen gebruik van TV/Telefonie

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via rens-br op 27-03-2024 11:59)

• m4ttie
Voor degene die die probleem hebben:
Plug de kabel in het Glasvezel kastje in op de kabel van WAN op je router.
Reset de router naar fabrieksintellingen
Volg de setup wizard, en stel hem in op PPPoE en vink aan dat je specifieke ISP provider hebt.
Vervolgens klik je KPN netherlands aan en de rest regelt zichzelf

Naam en wachtwoord voor kpn is niet relevant. gewoon wat invullen

[ Voor 9% gewijzigd door m4ttie op 25-03-2024 00:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:51
Ja, dat werkt niet zomaar.
Internet zit in PPPoE in VLAN 6.
Als je ook TV wilt worden de zaken complexer.

Ik kan zo nergens iemand vinden die dit met jouw router al eens heeft geprobeerd.
Dus ik kan je niet vertellen of het zomaar kan.
Hier op het forum zijn diverse topics over eigen routers, en er is https://netwerkje.com/.

Ik heb de rb5009, die routeert daadwerkelijke de hele gigabit. (dat is niet vanzelfsprekend) Maar die is niet eenvoudig.

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 23-03-2024 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:14

Speedmaster

Make my day...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:20
Hmz...

[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3

Lijkt me eerder iets voor daar en antwoorden op je vragen zijn daar ook terug te vinden toch? Beetje inlezen zoals @Speedmaster aan geeft gaat het beste werken denk ik :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4ttie
We maken geen gebruik van tv/telefonie.
Ik zal de topics eens lezen, ik had andere gevonden maar kan er niet zoveel wijs uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 10:55

jurroen

Security en privacy geek

m4ttie schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:54:

Ik zal de topics eens lezen, ik had andere gevonden maar kan er niet zoveel wijs uit
Het is niet alleen een kabeltje pluggen. Je dient even een VLAN op WAN in te stellen en wat PPPoE gegevens erin typen. Klaar.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4ttie
hoe creeer ik een VLAN op mijn WAN? heeft dit veiligheidsrisico's?

[ Voor 42% gewijzigd door m4ttie op 24-03-2024 23:26 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• m4ttie
Voor degene die die probleem hebben:
Plug de kabel in het Glasvezel kastje in op de kabel van WAN op je router.
Reset de router naar fabrieksintellingen
Volg de setup wizard, en stel hem in op PPPoE en vink aan dat je specifieke ISP provider hebt.
Vervolgens klik je KPN netherlands aan en de rest regelt zichzelf

Naam en wachtwoord voor kpn is niet relevant. gewoon wat invullen

[ Voor 9% gewijzigd door m4ttie op 25-03-2024 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je toch volledig gebruik wilt maken van je eigen Asus kun je ook overwegen om op de Experiabox DMZ in te stellen. Die zet je op het adres van de Asus en daarna stel je alles op de Asus in. Betekent wel dat je alle functies van de Experiabox voor de Asus onbenut laat en dat je daar dus alles goed op moet instellen, behalve de verbinding van je glasvezel want die is al door de Experiabox gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:56

lier

MikroTik nerd

Zoals ik het lees @sypie, heeft @m4ttie zijn Asus direct op de NTU aangesloten en zit de Experiabox helemaal niet aangesloten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@lier Nu wel, zij het tijdelijk.
Ik heb nu tijdelijk de modem/router van KPN ertussen gezet, maar deze kan niet in Bridge modus.
De wens is er om alleen de Asus te gaan gebruiken. Mocht dat niet kunnen dan is DMZ nog een overweging waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:57

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

sypie schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:15:
@lier Nu wel, zij het tijdelijk.

[...]

De wens is er om alleen de Asus te gaan gebruiken. Mocht dat niet kunnen dan is DMZ nog een overweging waard.
Dat kan prima, maar dan zal TS wel wat effort moeten stoppen in het uitzoeken hoe die dit aan de gang krijgt. Er is al een verwijzing gemaakt naar de juiste documentatie.

Maar als ik de vragen bekijk van TS vraag ik mij af of die niet beter af is met het modem van KPN.
Maar goed, iedereen moet het leren natuurlijk.

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:16
TTommie schreef op maandag 25 maart 2024 @ 23:41:
[...]

Dat kan prima, maar dan zal TS wel wat effort moeten stoppen in het uitzoeken hoe die dit aan de gang krijgt.
TS heeft het al aan de praat, blijkbaar zit er tegenwoordig gewoon een KPN-profiel in de firmware van Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• areyouben
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:55
hcQd schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 00:10:
[...]

TS heeft het al aan de praat, blijkbaar zit er tegenwoordig gewoon een KPN-profiel in de firmware van Asus.
Dat profiel is er inderdaad ja. Voor internet doet dat kennelijk wel iets, de laatste keer dat ik dat probeerde kreeg ik de interactieve tv er echter niet mee werkend. Daarvoor moet je nóg wat meer instellen en alternatieve Merlin firmware gebruiken (mits ondersteund). Voor TS allemaal niet aan de orde, maar dit topic heeft dan een mooie handleiding om ook TV werkend te krijgen via een Asus router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
m4ttie schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:16:
hoe creeer ik een VLAN op mijn WAN? heeft dit veiligheidsrisico's?
Ja het heeft zeker veiligheidsrisico's als je niet weet wat je doet.

Waarom wil je dus de Asus router gebruiken ipv de Experiabox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@m4ttie ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4ttie
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 07:32:
[...]

Ja het heeft zeker veiligheidsrisico's als je niet weet wat je doet.

Waarom wil je dus de Asus router gebruiken ipv de Experiabox?
Omdat ik de Asus Router al heb, en deze als goed is stukken beter is dan de Experiabox. Ik doe veel VR gamen via Air Link (Grafisch signaal vanaf de pc naar de VR bril via de wifi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
m4ttie schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 02:25:
[...]

Omdat ik de Asus Router al heb, en deze als goed is stukken beter is dan de Experiabox. Ik doe veel VR gamen via Air Link (Grafisch signaal vanaf de pc naar de VR bril via de wifi)
Je kunt hem gewoon als accesspoint gebruiken dan. Kan die misschien ook wel dichter bij de PC staan. Werkt in zo'n geval dan veel beter. Ik heb geen ervaring met VR maar is het niet logischer dat de VR bril via WiFi gelijk met de PC verbind? Dan heb je niks met de WiFi van de router te maken. Verreweg het meest optimale.

[ Voor 17% gewijzigd door bjusterbaarlik op 12-04-2024 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4ttie
PC is bekabeld naar router, daarna via de Wifi naar de VR bril. Dit werkt stukken beter dan via de wifi van je moederbord.
Wat je zegt klinkt wel logischer, maar in de praktijk kom je er heel snel achter dat Windows er niet voor gemaakt is. Je kan het op Reddit zo opzoeken, vele hebben het geprobeerd maar het werkt slecht.

Maar waarom zou ik een router als AP gaan gebruiken in combinatie met een experiabox als het gewoon zonder de expariabox kan? Klinkt voor mij alleen maar als een extra apparaat wat overbodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
m4ttie schreef op zondag 14 april 2024 @ 03:34:
PC is bekabeld naar router, daarna via de Wifi naar de VR bril. Dit werkt stukken beter dan via de wifi van je moederbord.
Wat je zegt klinkt wel logischer, maar in de praktijk kom je er heel snel achter dat Windows er niet voor gemaakt is. Je kan het op Reddit zo opzoeken, vele hebben het geprobeerd maar het werkt slecht.
Het is een functie die volgens mij Windows al heeft sinds in ieder geval XP. Adhoc WiFi tussen pc en VR bril.
Maar waarom zou ik een router als AP gaan gebruiken in combinatie met een experiabox als het gewoon zonder de expariabox kan? Klinkt voor mij alleen maar als een extra apparaat wat overbodig is?
Omdat die dan gemakkelijk naast de pc geplaatst kan worden. Dus als in adhoc netwerk geen optie is dan is dit een mooie tweede optie.

Deze opties lijken mij het beste omdat je zo de bandbreedte zo hoog mogelijk houdt, vertraging zo laag mogelijk. Beste stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4ttie
bjusterbaarlik schreef op zondag 14 april 2024 @ 07:58:
[...]

Het is een functie die volgens mij Windows al heeft sinds in ieder geval XP. Adhoc WiFi tussen pc en VR bril.

[...]

Omdat die dan gemakkelijk naast de pc geplaatst kan worden. Dus als in adhoc netwerk geen optie is dan is dit een mooie tweede optie.

Deze opties lijken mij het beste omdat je zo de bandbreedte zo hoog mogelijk houdt, vertraging zo laag mogelijk. Beste stabiliteit.
De functie is er wel, dat klopt. Maar het werkt super slecht. Probeer het maar eens, of zoek ervaringen op via Reddit ofzo. Zijn maar weinig mensen die WiFi direct van PC beter ervaren dan via Router.
Voorbeeld https://www.reddit.com/r/..._routers_for_wireless_vr/

Mijn router staat al zo goed als direct naast mijn VR speelruimte, dus de Exeriabox gaat dat niet kunnen verbeteren.
Enige meerwaarde die ik kan bedenken is om de router niet te belasten met andere apparatuur behalve de VR bril, maar zoveel actieve apparaten hebben we niet. Dat moet een dure router als deze wel aankunnen.
Pagina: 1