Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvg79
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10-07-2024
Goede avond,

ik ben op zoek naar volgende advies om mijn thuis situatie te verbeteren qua bereik van wifi.
Vandaag de dag is dit nog steeds aan de inkom een standaard modem van Telenet welke in een kastje hangt en dus uiteraard geen optimaal bereik van wifi in het huis.

Nu heb ik al wat zelf onderzocht en doorlezen, en vraag me af of volgende setup mogelijk is, dit is volgens mij de meest eenvoudige :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuItjqNIubW0itU4HvYYG0yxhNc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AGdCPcgDHsU9Oxe0M5hU7xq8.png?f=user_large

Telenet router blijft behouden, verbonden via utp kabels naar de deco AP, hoofdvraag hier is of de telenet router dan nog steeds 2 utp kabels kan verbinden naar 2 pc's ?

Indien dit niet mogelijk is, dacht ik over volgende setup :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HcHAhjkrpnLAxg-PPbAC5eb1ZQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UxGWiBUC59eVYez5e4x1AESq.png?f=user_large

Telenet router blijft behouden, verbonden met enkel deco AP, dan een unmanned switch ertussen en deze dan via UTP kabels verbinden naar de pc's. en eventuele andere zaken.

Alvast bedankt voor jullie feedback!
Indien andere oplossingen, verneem ik dat uiteraard ook graag :)B _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-03 22:58
Fvg79 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:29:
Vandaag de dag is dit nog steeds aan de inkom een standaard modem van Telenet welke in een kastje hangt en dus uiteraard geen optimaal bereik van wifi in het huis.
Dat is dom, je zendt best uitsluitend Wifi uit centraal in de living of de plaats waar je Wifi het vaakst gebruikt.
Fvg79 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:29:
Telenet router blijft behouden
Dat is niet ideaal of zelfs problematisch aangezien de TP-Link Deco XE75 Pro een uitstekende router bevat.
Je hebt dan twee routers achter elkaar. Als je eventueel de router van de TP-Link zou uitschakelen gooi je meer dan de helft van de functionaliteit van je dure Wifi-systeem meteen in de vuilnisbak.

Je hebt een modem of provider nodig die bridge-mode ondersteunt, met andere woorden een modem waar je de routerfunctie kan uitschakelen zodat je eigen router een publiek IP-adres ontvangt.

1ste tekening is onzinnig, dan zit je met twee routers en 2 aparte netwerken (PC1 krijgt lokaal IP-adres van Deco-router, PC2 krijgt lokaal IP-adres van Telenet-router) die niet rechtstreeks met elkaar kunnen communiceren.

2de tekening is een logische en werkende opstelling, maar je moet de Telenet-modem vervangen door een model dat bridge-mode ondersteunt.

Als bridge-mode bij Telenet niet zou lukken moet je overstappen naar een andere provider. Alle andere Belgische internetproviders ondersteunen standaard bridge-mode op de meegeleverde modem. (Alleen bij Telenet kan dit moeilijk zijn omdat Telenet bridge-mode standaard niet ondersteunt en de geavanceerde instellingen op MyTelenet om bridge-mode te configureren mogelijks nog steeds niet functioneren: Nieuwe telenet geavanceerde instellingen https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240322_95852643)