Gezamenlijk hekwerk en nu...beplanten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceKing
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-01 22:30
Hi forumgenoten,

Wij (de buren en ik) hebben een hekwerk staan (draad) het hekwerk staat precies op de erfscheiding. Nu is mijn vraag wat mag ik aan mijn kant van het hekwerk doen? Wij willen er namelijk klimop tegenaan laten groeien. Mag dat?
...

Na een zoektocht lijkt het te mogen. Maar een echt duidelijk (volgens de wet) antwoord vind ik niet.
...

Wellicht hebben jullie hier ervaring/kennis van?

Groetjes, de buurman!

Alle reacties

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:23
Gewoon netjes overleggen met de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:06
Zeker overleggen.

In basis kan je alles aan jouw zijde doen, als het maar niet zomaar aan de andere kant komt.
(Ik vind het bijvoorbeeld verschrikkelijke bende dat als het tegenzit woekert)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:14
Niet iedereen zit te wachten op hedra. Even overleggen dus.

Ik zou voorstellen om er beukenhaag (fagus sylvatica) te planten. Houdt zijn (verdord) blad in de winter en hoeft maar 1x per jaar gesnoeid te worden.

Of eventueel: liguster of taxus.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 23-03-2024 21:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:41
Tip als jij of de buren voor bloeiende klimplanten kiezen: kijk hoe de zon erop staat. Vroegere buurvrouw vond passiebloem leuk, dus plaatste er zes, maar die groeiden allemaal mijn kant op, want daar is ochtendzon en daar houden ze blijkbaar van. (En ook dat zijn woekeraars)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zou net zeggen alles behalve hedera.
18 jaar terug vond ik dat een goed idee, ben nu al dagen bezig om die zooi op te ruimen.

Ja het is mooi groen en kost weinig maar wat een naar spul is het.
2 keer per jaar snoeien en dan nog in de gaten houden dat het niet ergens stiekem heen groeit.

Er komt wel een nieuwe afscheiding met klimspul maar nooit weer hedera.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceKing
Bedankt voor jullie reacties!

Overleg is er zeker. Maar het gaat de kant op dat we er niet uitkomen. Hun willen een 'doek' aan hun kant. Dat vinden wij prima. Maar wij willen iets groens. En groen gaat altijd door het hekwerk heen. Wellicht iets minder dan wanneer hun een doek plaatsen.

Ik zal ook eens naar de genoemde alternatieven kijken. Maar ben ik sowieso niet verplicht om het aanplanten op min. 50cm te doen? Iets wat ik raar vind, want als je het op 50cm van de erfgrens plant en bijvoorbeeld de klimop toch naar het hekwerk loodst, dan is die 50cm ook een 'wassen neus' ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Als de buren geen klimop willen dan kun je per definitie geen klimop in het hek laten groeien.

Een doek blijft aan een zijde, klimop per definitie niet.

Het lijkt me dat er prima alternatieven zijn en anders met een rek voor het hek. Dan kan het ook eenvoudig gesnoeid worden door een heggeschaar tussen beide te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Klimop woekert heel erg dus dat op de erfgrens zetten betekent automatisch dat het ook de tuin van de buren ingroeit en ze meerdere keren per jaar dat moeten bijhouden.

Ik heb ook van die buren en ik vervloek ze met regelmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Wat betreft de afstand van 50 cm:

https://www.das.nl/wonen/...-of-schutting-op-erfgrens
Als je buren toestemming geven om de heg dichterbij te zetten, mag dit. Zorg er wel voor dat dit schriftelijk bevestigd wordt bij het kadaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Als de buren er geen hedra of klimplant in willen kan je ook anti worteldoek aan hun kant als eerste doen, daar groeit het niet doorheen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:08
de buren doen een doek en jij kijkt naar en alternatief voor Hedera, bijvoorbeeld toscaanse jasmijn. Dat is ook wintergroen, bedekt ook het hek maar zal je buren amper lastig vallen. En anders zet je een rijtje portugese laurier tegen het hekje. De buren hebben daar geen last van en jij hebt een wintergroen hegje wat je makkelijk bij kunt houden.
Een stuk worteldoek kan inderdaad helpen het groen aan jou kant te houden maar worteldoek houdt echt geen hedera tegen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceKing
Okay...zoals ik het lees mag er dus een heg geplaatst worden. Zolang deze niet hoger is dan het hekwerk mag deze dus ook binnen <50cm geplaatst worden...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:57
Nieuwbouw woning? Steeds vaker (maar niet altijd ;) ) staat er voor nieuwbouwwijken in een overeenkomst opgenomen dat de erfafscheiding een "groene" afscheiding moet zijn. Dat kan dus een gaashekwerk zijn, maar er moet wel beplanting tegen aan gezet worden, bijvoorbeeld klimop door het gaas laten groeien of een haag er tegenaan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:35

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Doe iets van jasmijn of een andere klimmer die niet zo agressief is als klimp

Van jasmijn weet ik het niet maar er is wel wat te vinden dat groen blijft in de winter.

Voordeel van jasmijn of zoiets als die passiflora dat het enorm mooi bloeit voor de beestjes en jezelf.

Jasmijn ruikt ook fenomenaal lekker

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-05 19:30
Een Kardinaalsmuts is ook een mooie groenblijvende (wordt wat rood in de winter) bedekking. Als je zeker wilt zijn kun je zelf eerst een doek spannen aan jou kant en de groene plant er tegenaan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:09

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
paQ schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:05:
[...]

Vraag me af hoe lang dat groen blijft...
Daar heeft de Action ook wat voor:
https://www.action.com/nl...trum-spuitverf-mat-groen/

:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb hier hetzelfde probleem. Buren hebben de bestaande haag verwijderd (stond net op hun kant), draad geplaatst en daar van die plastic strips doorgeweven. Ik ga aan mijn kant leiboompjes zetten. Ik had dat in de tuin van mijn vorige woning vlak langs de bakstenen muur van de buren en dat is niet helemaal ondoorzichtig, maar wel mooi groen en je houdt het veel makkelijker aan jouw kant. Er is elk jaar wat werk aan, waarschijnlijk niet eens minder dan met een klimplant, maar het zit niet continu bij de buren, ik vond het leuker dan gewoon massa's spul wegknippen en afvoeren en als je voor fruitbomen kiest, heb je nog vers fruit ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Rob-T6 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:51:
Als de buren er geen hedra of klimplant in willen kan je ook anti worteldoek aan hun kant als eerste doen, daar groeit het niet doorheen.
Hedera groeide bij mij zelfs door een betonnen afscheiding heen en drukte het aan de kant, dus ik betwijfel dat. (Van die steenstrip platen tussen betonnen palen)

Snap zelf de haat naar Hedera niet zo, 2x per jaar snoeien en tis prima te doen.

Zou het sowieso overleggen want soms willen mensen liever (praktisch) 0 onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Joris748 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:23:
Niet iedereen zit te wachten op hedra. Even overleggen dus.

Ik zou voorstellen om er beukenhaag (fagus sylvatica) te planten. Houdt zijn (verdord) blad in de winter en hoeft maar 1x per jaar gesnoeid te worden.

Of eventueel: liguster of taxus.
Zoveel mensen, zoveel wensen maar een beukenhaag is wel 7 maanden per jaar (het grootste deel dus) bruin, dor en/of kaal. ts wil iets groens dan is een beukenhaag geen logsich advies.
Ook een liguster blijft niet groen.

Wellicht een Portugese laurier ertegenaan zetten mits de buren dat ook oké vinden?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Navi schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Snap zelf de haat naar Hedera niet zo, 2x per jaar snoeien en tis prima te doen.
Inderdaad. Zo spannend is het allemaal niet. Lekker op je gemak wat snoeien, muziekje op, fysiek bezig... Niets mis mee. Maar ieder z'n ding ;)

@TS, ik heb trouwens ook veel plezier van mijn Portugese Laurier. Groenblijvend, winterhard, gemakkelijk. Standplaats maakt ook niet zo veel uit; heb er een aantal staan op plek met alleen ochtendzon en ook een paar op plek waar in de zomer de zon het grootste deel van de dag op staat. Doen het allemaal prima :)

Glansmispel is ook leuk om er tegenaan te zetten (maar niet echt dicht genoeg om een hele haag mee te maken).

@EWK Great minds think alike ;)

[ Voor 10% gewijzigd door sOid op 24-03-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
[...]

Hedera groeide bij mij zelfs door een betonnen afscheiding heen en drukte het aan de kant, dus ik betwijfel dat. (Van die steenstrip platen tussen betonnen palen)

Zou het sowieso overleggen want soms willen mensen liever (praktisch) 0 onderhoud.
Je geeft zelf al een aantal nadelen. Het spul woekert, boven de grond en onder de grond. Als de buren helemaal geen haag willen, dan is hedera sowieso een slecht idee.

Ik heb met 100 meter beukenhaag minder snoeiafval, dan met 10 meter hedera.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:47
Je zou ook nog taxus kunnen overwegen, is wat duurder, groeit wat langzamer, maar eenmaal op hoogte en breedte heb je een geweldige haag die je maar 1 x per jaar hoeft te snoeien. Het snoeiafval wordt tegenwoordig zelfs opgehaald door bedrijven (o.a. deze ) waarna uit het snoeiafval een stof gehaald wordt waarvan een geneesmiddel gemaakt wordt (Taxol) wat gebruikt wordt in de chemotherapie voor o.a. borstkanker.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
[...]

Tot op heden blijft het bij ons aan de andere kant na 6 jaar met worteldoek, maar dat is geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

paQ schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:05:
Vraag me af hoe lang dat groen blijft...
Uit eigen ervaring, in ieder geval (al) 2 jaar vol in de zon (zuid-west).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:08
Rob-T6 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:48:
[...]

Tot op heden blijft het bij ons aan de andere kant na 6 jaar met worteldoek, maar dat is geen garantie.
Ook in worteldoek heb je verschillende kwaliteiten, het worteldoekje van de action of van een professionele kwaliteit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1