NAS HDDs aan vervanging toe, advies alternatieven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyisland95
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-01 09:07
Hoi allemaal,

Ik heb als NAS een QNAP ts-453Be met tweemaal WD Red 3 TB schijven. Deze gebruik ik als algehele hub voor de bestanden van mijn gezin (belangrijke documenten, foto's), als server voor een aantal docker containers en soms als download station.

De schijven hebben inmiddels 2728 dagen power on (7,5 jaar). Ik heb begrepen dat het na een jaar of vijf verstandig is schijven de vervangen om o.a. bit rot voor te zijn. Hoog tijd dus?

Nu is de NAS ook de nieuwste niet meer en draai ik een aantal docker containers waarbij ik nog geen limieten tegenkom maar dit wel verwacht. De belangrijkste zijn Home Assistant, Audiobookshelf en Photoprism. Voor de laatste wordt minimaal 4 GB RAM aangeraden, wat de NAS heeft, en de database (MariaDB) op een SSD. Die heb ik niet. Ik zou het geheugen kunnen uitbreiden en een PCI-kaart met m.2 schijf toevoegen, maar die zijn nogal prijzig.

Ik overweeg al een tijd om zelf een server te bouwen en OwnCloud te draaien. FOSS spreekt me wel aan. Technisch gezien kan ik vrij veel aan, maar ik heb geen zin om die-hard sysadmin te zijn. Ik maak bv maandelijks offline backups met HBS 3 (Hybrid Backup Sync), wat supermakkelijk werkt dus dat is fijn.

Vragen:
  1. Is het inderdaad de hoogste tijd om de HDDs te vervangen?
  2. Als ik ze vervang, is het dan slim om voor SSDs te gaan? Zijn nog altijd een stuk prijziger.
  3. Of is de NAS zelf eigenlijk ook aan vervanging toe?
  4. Als ik voor een eigen server ga, haal ik mezelf dan heel veel werk op de hals? Het samenstellen en installeren van PCs is geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:18
de ts453be kan nog jaren mee, zit nog gewoon in de updatecyclus van qnap. je kunt wel eenvoudig het geheugen uitbreiden, ik heb er destijds voor €80 16Gbyte (2x8) ingezet. 32Gbyte (2*16) werkt ook.

ik zou er nog 1 of 2 disks bij zetten(eventueel wat grotere voor toekomstige groei) en naar een raid-5 gaan, geeft bescherming tegen een enkelvoudige disk-crash.
met 3x3Tbyte hou je effectief 6Tb over, met 4x3Tbyte ca 9Tbyte effectief

als je de disks in een raid-5 hebt staan, gewoon de schijven er in laten zitten. als er een (1) crasht gewoon vervangen en raid weer laten opbouwen. Ik heb enkele wd-red's efrx 4T (in een ts412) met meer dan 65000 power on uren.

in een raid-5 heeft ssd weinig zin. 4 x HDD in raid-5 is snel genoeg om een Gbit lijn vol te trekken. je wint hoogstens op accestijd een paar millisec

in QTS 5 zit een functie om disks op bitrot te controleren, (kost wel 12 uur voor mijn 4x8Tbyte in een ts453be)

[ Voor 11% gewijzigd door peter-rm op 23-03-2024 20:25 . Reden: aanvulling/typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyisland95
Dat klinkt goed. Dan hoef ik voorlopig niets te doen want 3 TB is ruim voldoende. Ik zal eens kijken naar uitbreiden van geheugen; dat klinkt niet duur.

Met raid 1 ben ik toch ook beschermd tegen enkelvoudig schijf falen?

Ik heb begrepen dat raid 5 iets sneller is met lezen dan raid 1. Als ik er nu een grotere schijf bij plaats (bv 8 TB) ga ik naar 6 TB totaal. Kan dat zonder problemen groter worden als later de 3 TBs vervangen worden door 8?

[ Voor 8% gewijzigd door happyisland95 op 24-03-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
1 klopt maar raid-1 kost je de helft van je diskcapaciteit
2 kan prima, als dan een van de 3T disks crast kun je daar tzt ook 8T in zetten en eerst naar een raid-5 met 3x8T gaan met de mogelijkheid voor expansie naar 4x8T in raid-5

edit 24-03-2024 19:41
ik heb in okt 2022 dit geheugen gekocht voor mijn ts453be, kostte toen bij azerty €83
Crucial CT2KIT102464BF160B - Geheugen DDR3L - 16 GB : 2 x 8 GB - SO DIMM 204-PIN -
1600
mijn zoon heeft in zijn ts453be 2x16 GB gestopt omdat hij ook dockers draaide

[ Voor 37% gewijzigd door peter-rm op 24-03-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyisland95
Top! Ga ik wat geheugen halen en tzt de opslag uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waar haal je vandaan dat ze na 5 jaar aan vervanging toe zijn? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:36

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Als schijven het goed doen, en niet echt slecht bekend staan zou ik ze lekker laten zitten. Mijn 10TB WD reds staan op dik 52.000 uur (6,2 jaar). Heb niet de intentie ze op korte termijn te vervangen.

Test ze geregeld, daarnaast altijd zorgen voor een backup van de (belangrijke) bestanden.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyisland95
The Eagle schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:41:
Waar haal je vandaan dat ze na 5 jaar aan vervanging toe zijn? :)
Googlen op "when to replace hdd" levert voornamelijk het advies "na 3 tot 5 jaar" op. Veel artikelen verwijzen naar het onderzoek van Backblaze https://www.backblaze.com/blog/how-long-do-disk-drives-last/

@Tortelli Welke tests en hoe vaak testen raad je aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:36

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Omdat ik een raid 6 (SHR2) array draai heb ik een maandelijkse raidscrub actie ingesteld staan (zou hem liever op eens in de 3 maanden zetten). Daarmee word de hele hdd al een keer gecheckt en komen fouten vanzelf naarvoren. Ik doe zo af en toe een volledige smart scan (zowel raid scrub als volledige smart check duren 1,5 dag ofzo).

Krijg automatisch mails over de status van de HDD (en ssd’s). Een paar kapotte sectoren (zolang het stabiel en beperkt blijft) is niet perse een ramp. Maargoed meningen zijn hierover verdeeld.
Betreffende vervangen: thuisgebruik situatie is heel anders dan het gebruik bij een partij als Backblaze waar de hardware veel zwaarder belast wordt.

Moet zeggen dat ik geen time-schedule aan mijn NAS heb zitten, schijven draaien dus 24/7. Echt volledige idle gaat de array nooit volgens mij. Heb vaker begrepen dat veel start-stoppen niet gunstig is voor de slijtage.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:04
Als het allemaal nog werkt en voldoende is, zou ik het lekker laten draaien.
Geen reden om te vervanng, ook al zijn je Power on Hours wat hoger.

Verbaasd me wel enigszins dat je nog uit de voeten kan met slechts 2x3TB.
Zelf ben ik een paar jaar geleden overgestapt van 2x8TB naar 2x16TB.

2X16TB is effectief 16TB opslag. 3x8TB zou dat ook zijn.
Maar 2 schijven draaien is zuiniger dan 3 schijven draaien.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valk14
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09-2024
Interessant wat hierboven staat. Ik zelf heb een Syn. Nas 918+ met 2 x 2 tb en 2 x 1tb WD Red. 5400 rpm, de laatste 2 moet ik wegens ruimte gebrek gaan vervangen door 2 x 8 of 10TB, mijn vraag is, nu alles WD maar zit te denken aan Synology schijven voor de vervanging, deze maken 7200 rpm.
Indien iemand hier ervaring mee heeft dan graag een stukje inzicht.
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

happyisland95 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:36:
[...]

Googlen op "when to replace hdd" levert voornamelijk het advies "na 3 tot 5 jaar" op. Veel artikelen verwijzen naar het onderzoek van Backblaze https://www.backblaze.com/blog/how-long-do-disk-drives-last/

Even door zitten lezen, nog wat links ook. Mijn vraag hier is: wanneer tel je een faillure voor een drive? Is dat een hele drive die uitvalt / dood is, os is 1 slechte sector al voldoende? Dat vind ik nergens terug - maar maakt nogal een verschil imho, zeker als het gaat om professioneel datacenter gebruik vs een consumenten disk.

En bij dat onderzoek van backblaze is 65% van de disks nog goed na 6 jaar - van alle disks. Dat betekent dat 35% 1 of meerdere (al dan niet terminale) faillures heeft. Dan kun je hem ook omdraaien en zeggen: het hebt een ca 35% kans dat je schijf na 6 jaar 1 of meerdere fouten gaat vertonen. Of 65% kans dat je disk nog gewoon goed is.
Is dat dan voldoende om je schijven maar meteen te vervangen na 5 jaar? Zeker als je er meer hebt, zou ik gewoon op de SMART letten en lekker doordraaien. De kans dat er twee tegelijk uitvallen en je echt grote impact hebt is vele malen kleiner. En met een goede backup strategie, nog kleiner.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Precies wat je zegt @The Eagle .
HDD zijn zo complex en groot geworden, dat omgaan met defecte sectoren overal en nergens zit ingebouwd.
De drive zal intern al "sector slipping" gebruiken en wat reserve sectoren inzitten bij een aantal initiele defecte sectoren.
Grote kans dat deze activiteiten NIET worden gemeld over de SATA interface naar het OS.

Mijn enige HDDs die echt oud worden, zitten in een NAS.
Die draaien altijd in fout tolerantie modus, waardoor een enkele disk uitval geen problemen geeft.
Daarnaast draai ik regelmatig de korte SMART test en ook de lange SMART test (volledige oppervlakte scan) om de gezondheid in de gaten te houden.
Pas als SMART constateert dat een disk niet goed meer is, ga ik deze vervangen, niet eerder.
Of mijn ruimte moet voor die tijd opraken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Valk14 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:01:
Interessant wat hierboven staat. Ik zelf heb een Syn. Nas 918+ met 2 x 2 tb en 2 x 1tb WD Red. 5400 rpm, de laatste 2 moet ik wegens ruimte gebrek gaan vervangen door 2 x 8 of 10TB, mijn vraag is, nu alles WD maar zit te denken aan Synology schijven voor de vervanging, deze maken 7200 rpm.
Alvast bedankt
Persoonlijk vind ik Synology disks grote onzin.
Ze kosten veel meer en leveren 0 extra functionaliteit of performance op.
Ik houd het bij disks van de originele fabrikanten: WD, Seagate, Toshiba...
WDs kan je ook in 7200 rpm krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valk14
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09-2024
Dank voor je opmerking, ben nog steeds bezig met m’n zoektocht🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Valk14 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:01:
Alvast bedankt
Ik heb er geen ervaring mee maar zou het ook niet doen zolang Synology het niet verplicht.

De reden: Er zijn nog maar een paar bedrijven wereldwijd die HDD’s maken. Daar koopt Synology het ook gewoon in. Ik zou niet meer betalen voor een disk als het mij niet duidelijk is wat de meerwaarde van dat Synology-logo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:21
happyisland95 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:36:
[...]

Als je echte enterprise schijven koopt, die gaan in thuisopstelling veel langer dan dat mee.

Echte enterprise schijven zijn:
Toshiba MG
HGST Ultrastar
WD Ultrastar
Seagate Exos

WD Red pro en Ultra / Seagate ironwolf pro, deze zijn allemaal minderwaardig tov bovenstaande.
Een echte enterprise schijf herken je aan het feit dat die ook leverbaar zijn in SAS varianten en de optionele encryptie functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
deze enterprise schijven maken doorgaans wel veel meer herrie(vooral de exos). of dit in een thuis omgeving gewenst is, is een tweede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:21
Dat klopt meer herrie.
Ik heb zelf jaren ultrastars (2TB) gehad, die hebben het zeer lang uitgehouden (10jaar+) uiteindelijk vervangen omdat ze te klein werden. Geen enkele bad sector.

Vervangen voor 4TB WD Red, 2 jaar kapot. Vervangen voor 2e hands Toshiba MG6 4TB schijven draaien alweer 6 jaar probleemloos. Maar ook een hoop herrie in vergelijking met Red/Ironwolf/N300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Ik heb hier 4 stuks 3TB wd red plus disken die het al 10 jaar 24/7 uur uithouden.
Hoe lang een disk meegaat is gewoon een toeval kwestie en ik geloof niet dat Enterprise disken langer mee gaan.

Zorg er gewoon voor via raidsets dat een defecte disk nooit een probleem wordt voor je data en dat je een defecte disk gewoon simpel te vervangen is, dan hoef je je ook nooit druk te maken om ze preventief te moeten vervangen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1