Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hybride omvormer, batterijen en zonnepanelen (in Frankrijk)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• walther
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Goedemiddag, ik hoop dat er iemand is die me hierbij kan helpen. Het gaat om een zonnepaneel systeem, batterijen en een hybride omvormer.
De omvormer is een Axpert 3KV; de 2x batterijen zijn 200ah 12V Gel.
Het is een hybride omvormer maar hij is niet aangesloten op de reguliere stroomleverancier (EDF). Bij de EDF en een slimme meter heb je een app en daar kun je zien wat je verbruik is per uur.

Tijdens zonnige uren is het verbruik in kWh 0 (nul); conclusie de zonnepanelen doen hun werk. Ik zie ook dat op het status scherm van de omvormer het lampje voor het laden van de batterij stabiel groen brandt. In de ochtend als het nog niet volop zon is dan knippert dit lampje. Volgens de handleiding betekent dit dat de batterijen worden opgeladen. Stabiel betekent volledig opgeladen.

Nu zit er ook op het statusscherm een icoon dat aangeeft hoeveel de batterij is opgeladen. Sinds ik de installatie heb opgezet staat deze op 25%; het wordt niet meer of minder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUyIRN7rG7n0t8sy5T4lQ6U3iq4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vkxvKu2RhNQBZqvA0i91IfCh.jpg?f=user_large

Nu zou ik verwachten dat als de zon is verdwenen de stroom vanuit de batterij wordt gebruikt. Ik zie echter in de app dat zodra de zon weg is er gewoon weer stroom via de EDF wordt gehaald. Nu kan het zijn dat de batterij te weinig capaciteit heeft en misschien maar een beperkte tijd stroom kan leveren. Dat blijft voor mij onduidelijk.

Ik heb alle instellingen die mogelijk zijn zoveel mogelijk op de standaard instelling gelaten, ook hoe deze in de handleiding zijn beschreven.

Hoe kom ik erachter dat er wel stroom vanuit de batterij wordt geleverd; ik kan niet zomaar de hoofdschakelaar van het EDF omzetten. Zie ik iets over het hoofd. Het lijkt mij een instellingen ergens te zijn maar mijn kennis houdt daar op. Hopelijk kan iemand me in de goede richting wijzen.

Alvast dank
Groet
Walther

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:56
Kun je met een stroomtang om de fasedraad komen? (niet zowel de fasedraad als de nul, dan werkt een stroomtang niet)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• walther
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Hoi Busscherski, mijn kennis reikt helaas niet zo ver. Ik heb de verkoper al een ticket gestuurd maar die reageert niet zo snel (dozenschuiver). Maar toch bedankt voor je tijd en antwoord.
Groet Walther