Beste all-round cpu voor mijn use case?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobH1994
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-02 22:44
Hallo allen,

Ik ben een absolute beginner op het gebied van pc's bouwen. En hoewel ik de afgelopen dagen veel onderzoek heb gedaan, is het lastig om door de bomen het bos nog te zien, dus ik ben op zoek naar hulp.

Ik zoek een?
De best mogelijke cpu voor mijn use case

Wat is je budget?
Rond de €1.000

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ben van plan een nieuwe pc aan te schaffen. De belangrijkste activiteit (~90%) waarvoor ik deze pc ga gebruiken is het zo snel en efficiënt mogelijk uitvoeren van simulatiesoftware genaamd Holdem Resources Calculator. De developer van deze tool geeft aan dat deze https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html benchmark test redelijk accuraat is voor de performance van zijn software. Als ik dan alle redelijke opties (<€1K) afweeg zijn de 7950X en 7950X3D de beste opties. Maar ook een aantal Intel Core i9 cpu's komen dicht in de buurt.

Nu wil ik ook graag af en toe (~10%) op deze pc gamen. Nu heb ik daar ook wat onderzoek naar performance in gedaan en dan scoort de 7950X vaak redelijk laag, en de 7950X3D top. Toch lees ik over een aantal problemen en negatieve kanten van de 7950X3D die me weer laten twijfelen.

Graag hoor ik jullie tips, inzichten en adviezen aan :)

[ Voor 80% gewijzigd door RobH1994 op 23-03-2024 15:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als intel fanboy vraag ik mij af wat dan de negatieve punten van de 7950X3D zijn? Zover ik kan vinden in dit in vrijwel alle gevallen de beste CPU. Voorheen was AVX-512 eventueel nog een optie die de intel in het voordeel had maar sinds het hybride model is dat niet meer beschikbaar in de consumenten series.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobH1994
DukeBox schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:51:
Als intel fanboy vraag ik mij af wat dan de negatieve punten van de 7950X3D zijn? Zover ik kan vinden in dit in vrijwel alle gevallen de beste CPU. Voorheen was AVX-512 eventueel nog een optie die de intel in het voordeel had maar sinds het hybride model is dat niet meer beschikbaar in de consumenten series.
Om hier fatsoenlijk antwoord op te geven heb ik bij lange na niet genoeg kennis, maar qua reviews en ervaringen lees ik dat het lastig kan zijn om de geadverteerde performance ook daadwerkelijk uit de cpu te krijgen. Dat je zelf de cores en threads (of een van de twee?) moet instellen met Process Lasso? Of dat tijdens het gamen soms onverwacht de performance afneemt met een reden die mij ook na kijken van een hoop videos en het lezen van een hoop ervaringen niet helemaal duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Wat je aangeeft speelt alleen in hele expliciete gevallen, daarbij kan je met de Intel ook tegen dingen aanlopen waar de combinatie van performance en efficiency cores niet optimaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobH1994
DukeBox schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:01:
Wat je aangeeft speelt alleen in hele expliciete gevallen, daarbij kan je met de Intel ook tegen dingen aanlopen waar de combinatie van performance en efficiency cores niet optimaal werkt.
Dus jij zou aanraden om wel voor de 7950X3D te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

RobH1994 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:06:
Dus jij zou aanraden om wel voor de 7950X3D te gaan?
Zoals ik al schreef, heb altijd een voorkeur voor intel gehad i.v.m. hele specifieke eisen maar ik zou nu niets kunnen bedenken on niet voor de 7950X3D te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:46
Negatieve kant van de 7950X3D, voor zover je het negatief kunt noemen. Hogere latency in de cpu omdat het 2 CCXen heeft waarvan maar 1 CCX is voorzien van de 3D cash. De 7850X3D, in feite de CCX met 3D cash uit de 7950X3D, is in games sneller.
Pagina: 1