Acer Vero router: geen OpenWrt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
review: Acer Vero W6M - Grijze router met een groen tintje

@OlafWeijers De formulering 'gebaseerd op OpenWrt' is misleidend, want dit is gewoon een standaard SDK die MediaTek aan Acer levert en die Acer dan opleukt. De code wordt 99% van de tijd niet vrijgegeven, en als je die wel krijgt dan zit die stampvol blobs waardoor je uiteindelijk ook niet veel mee kan. MediaTek of Acer upstreamen ook niks, dus OpenWrt ziet niks van die ondersteuning tenzij de community er zelf mee aan de slag gaat.

[ Voor 50% gewijzigd door Borromini op 23-03-2024 14:08 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafWeijers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-05 09:05

OlafWeijers

Redacteur netwerken & smarthome
Acer geeft op hun supportpagina voor de Predator aan dat deze gebruikmaakt van OpenWRT. Aangezien de hardware en firmware van de Vero van de Predator afstamt geldt dit dus ook voor de Vero.

Dat MediaTek en Acer de boel gesloten houden klopt, dat vermeld ik in dezelfde paragraaf. Ik snap nog niet helemaal wat je misleidend vind? De firmware van de Vero is gebaseerd op OpenWRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Dat is een marketingpraat die veel bedrijven hanteren, maar zoals ik zei is dat een SDK van de SoC-producent. Die is dan losjes gebaseerd op een OpenWrt-release van járen terug, maar die zit zo stampvol binary blobs en eigen hacks dat dat geen OpenWrt meer is, los van het feit dat het ook het OpenWrt-copyright en vaak ook de GPL schendt.

Zowat elke draadloze consumentenrouter gebruikt wel een SDK met OpenWrt-code. Ook Broadcom bv., maar niemand met kennis van zaken die eraan denkt om OpenWrt op die spullen te draaien. Dat lukt gewoon niet, maar de OEM firmware is evengoed 'gebaseerd op OpenWrt'.

Het is zuiver een marketing pitch.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafWeijers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-05 09:05

OlafWeijers

Redacteur netwerken & smarthome
Dat bestrijd ik allemaal niet. Ik ben het er enkel niet mee eens dat het een marketing-pitch is want de informatie haalde ik zoals je aan de link kunt zien uit een hoekje in de supportpagina van (een broertje van) de router, niet uit de productpagina, verpakking of handleiding van de Vero.

De reden dat ik het in het artikel vermeld is puur als interessant feit en niet om de router daarmee op te hemelen. Zoals gezegd wordt in dezelfde paragraaf direct duidelijk dat je er desondanks niets mee kunt.

Dat Acer OpenWRT niet gebruikt en ondersteunt op de manier waarop je dat zelf graag zou zien is heel wat anders en doet niet af aan het feit dat de firmware onder de motorkap (delen van) OpenWRT bevat.

Kun je me duidelijk maken wat de misleiding is in dit verhaal want ik snap het eerlijk gezegd nog steeds niet. Ik begrijp goed wat je zegt, en ben het daar ook wel mee eens, maar ik begrijp nog steeds niet wat er nu precies misleidend aan 'gebaseerd op OpenWrt' wat niet terugkomt in het artikel?