Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 00:36
Hoi allemaal,

Ik krijg binnenkort de sleutel van een nieuwbouwhuis (projectbouw, 2-onder-1 kap), en wil het goed aanpakken op het gebied van wifi. Jullie meningen worden zeer op prijs gesteld :)

In mijn huidige huis maak ik al jaren gebruik van ASUS (merlin) met een enkele router, maar mijn nieuwe huis is groter en met de isoleringsstandaarden van tegenwoordig een wifi killer? Heb besloten om voor een mooie Ubiquiti set-up te gaan, aangezien we best veeleisend zijn qua Wifi (gamen, streamen, veel slimme apparaten en een thuiskantoor met cloud-werkzaamheden). We hebben 1000 Mbit/s snelheid vanuit de provider. Hoop op een goede 5Ghz verbinding in het merendeel van het huis.

Ik weet dat het het beste zou zijn om alles in het huis te testen/meten voor definitieve antwoorden, maar helaas is daar geen tijd voor, pas na de bouw. We hebben nu de kans om wat ethernet kabels te trekken (aangezien we het plafond van de begane grond een beetje verlagen voor spotjes), maar nadat alles klaar is, kan ik niets doen zonder opnieuw te moeten stucen/verven/etc.. Slijpen in de kanaalplaat plafonds is ook geen optie, dus op de bovenverdiepingen waar we het plafond niet gaan verlagen, zullen we het met wand-oplossingen moeten doen. Gelukkig hebben we meerdere data-punten in huis.

Het huis
  • Projectbouw, 2-onder-1 kap
  • 3 verdiepingen: plafondhoogtes 2.65m, zolder nok plusminus 4-5m
  • Buitenmuren prefab beton (waarschijnlijk bewapend)
  • Binnenmuren begane grond en 1e verdieping = Ytong cellenbeton 10cm (mogelijk met stalen pinnen erdoor). De zolderindeling is houtskeletbouw met isolatie en Fermacell platen
  • Verdiepingsvloeren zijn van beton (kanaalplaatvloeren), met vloerverwarming en elektrabuizen door de cementdekvloer. Iedere verdieping heeft vloerverwarming, inclusief het kantoor op zolder. Signaalkiller?
  • Triple glas
  • Op meerdere plekken een datapunt in de wand (cat 6 bekabeling vanuit aannemer, uitkomend in de meterkast)
Ik verwacht dat 2.4Ghz wel redelijk door de binnenmuren zal gaan, voor 5Ghz zal het afwachten zijn...

UniFi ontwerp
Ben aan het spelen geweest in UniFi Design Center. De wifi straling in onderstaande afbeeldingen staat ingesteld op Heat Map en 5ghz. Switch ik naar de standaard weergave en bijvoorbeeld 2.4GHz, dan is het huis bijna volledig groen.

Begane grond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SA446crF8GqKGMaMoRT4ltk9Jh0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CXjpWkzswnju2FRpkzoyRuL6.png?f=fotoalbum_large
  • Ubiquiti Cloud Gateway Ultra in de meterkast om het Unifi-netwerk te draaien, gekoppeld met Ultra switch voor POE naar de AP's
  • 2x U6+ AP en een Flex mini switch in het TV-meubel, om de TV en PS5 bedraad te kunnen verbinden

1e verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgSBB9Pe-hu_2KkLeXG9tV8MvX0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hbdPolQPB2skq5YkKz08UV5A.png?f=fotoalbum_large
  • 1x U6+ AP (gemonteerd boven de deur in de gang, kan niet aan het plafond zonder zichtbare kabels)
Vanuit de leidingenkoof in de badkamer kan ik een kabel trekken. De badkamerwand die grenst aan de trap wordt betegeld, dus daarom het wifi punt wat meer naar links. Idealiter zou ik het AP centraal aan het plafond in de hal willen hangen, maar dan zal dat met een kabelgootje moeten..

2e verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToQBf3AZuqmnm16jgse2pFmWgik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W07CPMh41SYbcwwPJiCnicJY.png?f=fotoalbum_large
  • 1x U6 Mesh in het kantoor (gemonteerd direct boven UTP wandcontactdoos). Heb echt goede wifi nodig voor werk hier. Alleen de 'onbenoemde ruimte' bevat vloerverwarming, de overloop en technische ruimte niet meer, maar lopen wel allerlei waterleidingen/elektra door de vloer.

Vragen / gedachten:
Hoe heb ik het gedaan als UniFi beginner?

Zou 2x U6+ overkill zijn op de begane grond (bij het finetunen van signaalsterkte)? Ik zou misschien een enkele 6 PRO kunnen gebruiken in het centrale pad tussen woonkamer/keuken, maar ik dacht dat een U6+ in de keuken me misschien nog wat wifi signaal op het buitenterras zou geven, en misschien in de naastgelegen garage. En 2 AP's = minder apparaten per AP? Plus line of sight naar de AP's.

Elke slaapkamer op de tweede verdieping heeft een UTP wandcontactdoos (Cat 6), dus voor ultieme wifi, zou ik in iedere kamer een AP (In Wall?) kunnen toevoegen. Echter, ik kan dat altijd in de toekomst doen indien nodig (kinderen hebben nog geen wifi nodig) en op een of andere manier vind ik het niet echt fijn als mijn kinderen met hun hoofd letterlijk naast een AP slapen. De bedden komen in dezelfde hoek te staan als 't datapunt.

Gekozen voor U6 Mesh voor wandmontage in het kantoor. Zou ook kunnen gaan voor een 6 PRO, maar U6 Mesh ziet er waarschijnlijk iets beter uit, laag aan de muur gemonteerd in een hoek met een kort kabeltje.

Ik weet niet zeker of de U6+ op de tweede verdieping en de U6 mesh op de derde verdieping te dicht bij elkaar zouden zijn vanwege de trapopening... maar betonnen vloeren met vloerverwarming kunnen de zaken in de war schoppen voor het kantoor of de slaapkamers zonder het extra AP?

Benieuwd naar jullie meningen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:21
onlangs ook mijn huis voorzien van Unify spul. Dus redelijk beperkt qua ervaring #disclaimer

In de woonkamer zou ik de U6+ en de flex mini vervangen door een In-Wall. En op zolder heb je nu een U6 mesh getekend, en volgens mij zit daar een loze data aansluiting, en zeker als dat een kantoor/werk ruimte is, altijd zorgen dat je bedraad werkt, heb je ook geen mesh nodig. En kijk ook goed hoe je de (PoE) voeding regelt van alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
Hoe ga je tv kijken? Via je provider iptv? Of iets los als nlziet

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
emielbf schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:45:
onlangs ook mijn huis voorzien van Unify spul. Dus redelijk beperkt qua ervaring #disclaimer

In de woonkamer zou ik de U6+ en de flex mini vervangen door een In-Wall. En op zolder heb je nu een U6 mesh getekend, en volgens mij zit daar een loze data aansluiting, en zeker als dat een kantoor/werk ruimte is, altijd zorgen dat je bedraad werkt, heb je ook geen mesh nodig. En kijk ook goed hoe je de (PoE) voeding regelt van alles.
In-wall heb ik ook overwogen vanwege de extra poorten. Voordeel denk ik van de Flex mini switch is dat ik die in het tv-meubel kan leggen en dan met kortere kabeltjes de apparaten bedraad aan kan sluiten en dan wifi via de U6+ of iets anders.

Op zolder zit inderdaad een data aansluiting. De U6 Mesh kan bedraad aangesloten worden toch? Ondanks de naam is het volgens mij geen 'extender', maar heeft het gewoon zijn eigen uplink. Ik was in de veronderstelling dat de U6 Mesh gewoon een U6 PRO is, maar dan in een andere formfactor, zal ik nog even dubbelchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
laurens0619 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:19:
Hoe ga je tv kijken? Via je provider iptv? Of iets los als nlziet
Goed punt, we hebben op dit moment geen TV abonnement :). Het geld dat we daarmee besparen gebruiken we voor Netflix, Videoland, e.d.

Mochten we toch weer een TV abbo willen, dan wordt 't even puzzelen. Er zijn geloof ik al wel providers die geen VLAN tagging meer nodig hebben (KPN bijvoorbeeld android TV box?), of ik zal de flex mini moeten verwisselen voor een managed switch t.z.t?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:25
@Aeonis
Ja/nee. T kpn spul heeft tegenwoordig een unicast fallback maar die kwalitiet is lager

Vlan support is iets van vroeger, het gaat tegenwoordig om igmp ondersteuning op switches maar vooral je router.

Allemaal werkend te krijgen met unifi en als je de hobby leuk vind doen. Echter als je niets speciaals wilt qua router en je wilt iptv zou ik de provider router overwegen te laten staan

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:21
Ik heb de combinatie Unifi en Odido. De Odido router kan eenvoudig weg (gelukkig) door in de Unifi UDM even vlan 300 op de internet poort te zetten. Vervolgens kun je de setop box rechtsreeks op je lan prikken en tv kijken. Bij KPN is het ook vlan 300 maar daar heb je inderdaad (dacht ik) igmp forwarding nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
emielbf schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:32:
Ik heb de combinatie Unifi en Odido. De Odido router kan eenvoudig weg (gelukkig) door in de Unifi UDM even vlan 300 op de internet poort te zetten. Vervolgens kun je de setop box rechtsreeks op je lan prikken en tv kijken. Bij KPN is het ook vlan 300 maar daar heb je inderdaad (dacht ik) igmp forwarding nodig.
Zo doen wij het nu ook inderdaad :) Odido router weg, een klein Huawei kastje er tussen geloof ik van glasvezel naar UTP, en dan vlan 300 ingesteld op m'n huidige Asus router. Dat werkte ook voor de TV (toen we nog een abonnement hadden).. dus dat komt goed!

[ Voor 4% gewijzigd door Aeonis op 25-03-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

samo

yo/wassup

Ik heb mijn accesspoint in het trapgat tussen 1e en zolder geplaatst. Daardoor straalt deze zowel boven als onder de vloer met wapening en vloerverwarming. Dit levert genoeg signaal op op beide verdiepingen en scheelt één AP.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:49
Waaom gebruik je U6 en niet U7?
Dan krijg je gelijk ondersteuning voor Wifi 7.
Ik heb ondertussen al mijn eerste apparaat in huis welke Wifi 7 ondersteunt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:49
samo schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:37:
Ik heb mijn accesspoint in het trapgat tussen 1e en zolder geplaatst. Daardoor straalt deze zowel boven als onder de vloer met wapening en vloerverwarming. Dit levert genoeg signaal op op beide verdiepingen en scheelt één AP.
Dit heb ik ook.
Over het algemeen in mijn behoefte voor Wifi op de slaapverdieping erg laag.
Ik slaap liever, dan dat ik op mijn telefoon zit.
En op de zolder heb ik ook een thuiswerkplek. Maar de meeste apparaten heb ik bedraad aangesloten.
Dus ook daar heb ik genoeg aan "een beetje wifi" en dan gaat goed vanuit het trapgat.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
GarBaGe schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:38:
Waaom gebruik je U6 en niet U7?
Dan krijg je gelijk ondersteuning voor Wifi 7.
Ik heb ondertussen al mijn eerste apparaat in huis welke Wifi 7 ondersteunt.
Puur vanwege kostenplaatje, voor 1 U7 koop ik 2x U6+ en heb nog geen enkel apparaat met Wifi 7. Zelfs m'n Macbook M3 niet... heb nu Wifi 5 thuis en best tevreden over, dus eerst maar eens naar 6 en 6E ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
GarBaGe schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:39:
[...]

Dit heb ik ook.
Over het algemeen in mijn behoefte voor Wifi op de slaapverdieping erg laag.
Ik slaap liever, dan dat ik op mijn telefoon zit.
En op de zolder heb ik ook een thuiswerkplek. Maar de meeste apparaten heb ik bedraad aangesloten.
Dus ook daar heb ik genoeg aan "een beetje wifi" en dan gaat goed vanuit het trapgat.
Ik zit ook een beetje met dat trapgat in m'n hoofd, maar op zolder is mijn werkplek en wil ik topwifi, maar er is ook vloerverwarming, dus als ik daar een AP ophang en op de 1e verdieping niks, dan denk ik dat ik in de slaapkamers een brakke verbinding zal krijgen.. Heb nu de kans om daar ook een kabel naartoe te trekken (overloop 1e verdieping), en weet achteraf pas hoe het uitpakt met dat punt, dus neem denk ik toch de gok en dan kan ik altijd de AP weghalen als het overbodig blijkt.
Pagina: 1