Opties smarthome teveel wifi-apparaten

Pagina: 1
Acties:

• Jovialus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-10 10:30
Hoi allemaal,

Ik heb al een tijd problemen met mijn wi-fi. Het niet willen verbinden met apparaten, smartlampen die niet meer verbonden zijn etc..

Nu kwam ik na vele telefoontjes met de Odido medewerker tot de conclusie dat er teveel smartlampen op de wifi zijn aangesloten en dat dat voor problemen zorgt.

Ik heb een verzameling aan wifilampen van verschillende merken zoals WiZ, Nedis, Calex, etc.. Dit zijn er denk ik in totaal plusminus 25.

Ik vroeg me af wat nu handig is om in zo'n situatie te doen:
1. Er voor kiezen om voor een nieuw systeem te gaan zoals Hue of Tradfri, o.i.d. en de lampen te vervangen.
2. De huidige lampen te houden en dit werkend te krijgen met een oplossing. Ik weet niet wat dit voor oplossing zou kunnen zijn.

Hiermee ook rekening houdend dat het mij fijn lijkt om:
1. Om in de toekomst ook dingen met schakelaars te doen, omdat mijn moeder bijvoorbeeld oppast en dat niet met de telefoon hoeft te doen.
2. Meer smartopties in de toekomst voor in mijn huidige woning of nieuwe woning naast de standaardlampen.

Ik hoor graag of jullie deze ervaring ook hebben en hoe jullie dit opgelost hebben, of gedachten hebben over wat in deze situatie het beste is.

Bedankt!

• Ben(V)
  • Laatst online: 19:06
wifi is gewoon niet geschikt voor iot.
Elk wifi device neemt standaard een stuk bandbreedte in gebruikt en aangezien ze allemaal op de 2,4Ghz zitten loop die gewoon vol.

Je kunt beter zigbee gebruiken dat zit op dezelfde 2,4Ghz maar is smallband en neemt dus bijna geen bandbreedte in en is ook veel betrouwbaarder.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:51
Wat @Ben(V) zegt.
Mijn smarthome devices zijn zoveel mogelijk Zigbee.
En alles wat aan een netwerk kabel kan, hangt aan een netwerk kabel (denk aan TV en media player).
Hierdoor heb ik relatief weinig wifi devices

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Jovialus
Dus eigenlijk zou een beste optie zijn om toch gewoon 'opnieuw' te beginnen en geleidelijk aan alles om te zetten naar Zigbee lampen?

En maakt dit nog veel verschil welke merken je hierin koopt?

En zijn deze lampen dan ook toegankelijk zonder wifi of heb je dan hetzelfde probleem?

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Als je nog die standaard router van tmobile gebruikt (de mijne iig, uit de tmobile tijd) die heeft een harde limiet van 32 wifi connecties. Grappig, als je redelijk wat wifi apparaten in huis hebt... 😒
Ik heb dat ding dus direct vervangen voor een betere router (neem geen goedkope router maar echt een beetje goede). Probleem opgelost.

Een extra access point of 2 kan ook helpen.

Ik zag later nog deze fix zodat je 64 wifi apparaten kunt connected via guest network: nspiering in "Te veel verbindingen op Zyxel. Accespoint oplossing?"

[ Voor 25% gewijzigd door dragon2 op 23-03-2024 22:16 ]

• Jovialus
dragon2 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:09:
Als je nog die standaard router van tmobile gebruikt (de mijne iig, uit de tmobile tijd) die heeft een harde limiet van 32 wifi connecties. Grappig, als je redelijk wat wifi apparaten in huis hebt... 😒
Ik heb dat ding dus direct vervangen voor een betere router (neem geen goedkope router maar echt een beetje goede). Probleem opgelost.

Een extra access point of 2 kan ook helpen.

Ik zag later nog deze fix zodat je 64 wifi apparaten kunt connected via guest network: nspiering in "Te veel verbindingen op Zyxel. Accespoint oplossing?"
Dit klinkt sowieso als een goede tip met dat gastennetwerk dus dat ga ik sowieso proberen! Dankjewel.

Ik kan inderdaad een betere router kopen die het wel ondersteunt, maar vraag me af of ik dan niet gewoon toekomstbestendig beter kan investeren in iets met een ander protocol.
Pagina: 1