Afzuigkap zuigt prima maar toch rook in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattiasvdm
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-07 07:52
Mijn vraag
Wij hebben een huis uit 2011 met een Atag afzuigkap van 90cm die net zo oud als het huis is. De kap heeft het altijd goed gedaan maar de laatste tijd merken we steeds vaker dat het huis blauw staat tijdens het koken terwijl de afzuigkap aan staat op stand 3 van 4. De filters worden altijd netjes in de vaatwasser gezet zodra de kap het aangeeft. Mijn aanname was dat de kap gewoon toe is aan vervanging maar toen las ik dat je de zuigkracht kan testen dmv een a4’tje tegen de onderkant te drukken. Deze blijft prima “plakken” op stand 1 dus de werking lijkt nog prima. Wat zou het probleem dan kunnen veroorzaken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
ATAG WS9011IM

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zuigkracht testen dmv A4’tje

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-10 00:12
Afvoerslang naar buiten lek? Of verstopt ergens? Als je weet waar het naar buiten gaat, kun je ook daar eens kijken of hij nog blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:23
Wel gewoon afvoer naar buiten? Dan mogelijk led oid.
Bij recirculatie, wanneer koolfilters vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattiasvdm
Afvoer naar buiten inderdaad. Zal eens op het dak kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattiasvdm
Blaast als een gek nog buiten. Dus zal ergens lek zijn tussen de kap en het dak. Is maar een klein stukje dus zal eens kijken hoe ver ik kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 08:11
mattiasvdm schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:10:
Blaast als een gek nog buiten. Dus zal ergens lek zijn tussen de kap en het dak. Is maar een klein stukje dus zal eens kijken hoe ver ik kom.
Het kan ook iets heel simpels zijn als ramen of roosters die dicht staan zijn en dat je vlakbij de kap iets hebt waardoor die aan kan zuigen. Deur van de bijkeuken open?

Als je op gas kookt en de kap kan niet genoeg lucht trekken of te makkelijk (direct door het keukenraam de kap in) dan verspreid de lucht zich in het vertrek.

Heb je daar wat in verandert of is er verbouwd?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattiasvdm
gelijk maar de hele afzuigkap van de muur getrokken. Kon geen lek ontdekken want dat zou direct voelbaar moeten zijn. Er komt best wel druk op de flexibele buis te staan op stand 4. Heb de motor gedemonteerd en alles schoongemaakt. Wat komt daar een troep uit zeg. Alles is inmiddels weer gemonteerd. Ben benieuwd of het heeft geholpen. Stelt weinig voor trouwens zo’n afzuigkap. Dat men daar zoveel voor durft te vragen is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattiasvdm
Geen verbouwingen gehad. We gaan het in de gaten houden na de laatste schoonmaak beurt.
nodri2000 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:04:
[...]

Het kan ook iets heel simpels zijn als ramen of roosters die dicht staan zijn en dat je vlakbij de kap iets hebt waardoor die aan kan zuigen. Deur van de bijkeuken open?

Als je op gas kookt en de kap kan niet genoeg lucht trekken of te makkelijk (direct door het keukenraam de kap in) dan verspreid de lucht zich in het vertrek.

Heb je daar wat in verandert of is er verbouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:46
mattiasvdm schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:11:
de laatste tijd merken we steeds vaker dat het huis blauw staat
Uiteraard kan er een defect zijn aan je afzuiging (inclusief luchtkanalen), maar overweeg ook eens dit: wat is er "de laatste tijd" anders in je huis? Ramen/deuren/ventilatieroosters open of juist dicht?

Het lastige van menselijke waarneming is dat hij niet bepaald gekalibreerd is - dat leidt tot de volgende vraag: is het mogelijk dat je afzuigkap nog steeds hetzelfde doet, maar dat de rook meer opvalt? Bijvoorbeeld door andere lichtval, je op een andere plaats in huis zit (bank verplaatst bijvoorbeeld) of (zeker nu) omdat je erop let?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViPER_DMRT
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10 19:10

ViPER_DMRT

Kung-Foo !

Die afzuigkap, gaat ie daadwerkelijk naar buiten of zit er een (koolstof?) filter in ?
Het idee is dat je die 1x in de 1/3 jaar vervangt door een nieuwe :)

Wij hebben een half jaar geleden de gehele keuken gesloopt en geruild voor de droom keuken volgens de baas. (Mijn vrouw) gelukkig delen elkaar's smaak :)

Anyway, voor iemand die 25 jaar in de IT zit, was mijn idee nog altijd, een afzuiging gaat naar buiten... I learned a lot that day. Nu hebben we zo'n Inductie met afzuiging op de plaat zelf. Je kunt letterlijk Zalm bakken, en je ruikt het niet in de woonkamer... (Nieuw filter)

How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-10 09:02
Je hebt filters die je in de vaatwasser doet, maar als je daaronder kijkt zit er waarschijnlijk nóg een filter. Dat is het koolstoffilter en die moet je ook af en toe vervangen. Afbeelding bij foto 5: https://www.atag.nl/colle...24ugSeEAAYASAAEgLAf_D_BwE
Dat lostte hier het probleem met het lang blijven hangen van kookgeuren en -dampen op.
Pagina: 1