Rolluiken smart maken (Somfy)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-09 09:23
Hi,

Ik ben opzoek naar een manier om mijn rolluiken smart te maken.

Het betreft een Somfy motor, namelijk de: 'Somfy IO RS100 met obstakeldetectie'.

Online kom ik tegen dat ik hier een Tahoma switch van 200euro voor nodig heb, maar ik vraag mij af of er ook (goedkopere) alternatieven zijn.

Op tweakers kwam ik een vergelijkbare vraag tegen: Somfy motor smart maken. Echter is dit een andere motor en een linkje in het topic werkt niet. Vandaar dat ik de vraag even opnieuw stel.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michiel_hc
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 18:10
Voor zover ik weet zijn er weinig opties. Omdat dit om een draadloos systeem gaat kun je geen Shelly tussen zetten. Daarnaast is het IO protocol dichtgetimmerd .
Voor zover ik weet heb je 3 opties.
1. De Tahoma switch. Deze is te koppelen aan een eigen smarthome oplossing geloof ik.
2. De screens opmaken en kijken of je de aansturing kan vervangen door iets wat wel aan te sturen valt.
3. Wat ik heb gedaan. Tweede afstandsbediening gekocht. Jumper kabels aan de knoppen gesoldeerd en verbonden met een Raspberry Pi. En een bak software geschreven om het werkend te krijgen met home assistant.

Voor mij was het een principe kwestie dus de tijd die ik erin gestoken heb, heb ik niet meegerekend. Maar ik was sneller klaar geweest met optie 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05:47

ThePsycho

Biertje?

Het is niet perse goedkoper, maar dit apparaatje kan je gebruiken om een bedrade input om te zetten naar up/down signalen van IO.

Toevoeging: ik heb er geen ervaring mee, heb uiteindelijk geen somfy IO screens gekocht.

[ Voor 18% gewijzigd door ThePsycho op 23-03-2024 09:18 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
ThePsycho schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 09:16:
Het is niet perse goedkoper, maar dit apparaatje kan je gebruiken om een bedrade input om te zetten naar up/down signalen van IO.

Toevoeging: ik heb er geen ervaring mee, heb uiteindelijk geen somfy IO screens gekocht.
Hoezo niet perse goedkoper? De tahoma switch is rond de 175 euro en dit apparaatje 70. Of heb je hier nog meer voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05:47

ThePsycho

Biertje?

mrjobby schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:28:
[...]

Hoezo niet perse goedkoper? De tahoma switch is rond de 175 euro en dit apparaatje 70. Of heb je hier nog meer voor nodig?
Ja, deze is bedoeld voor 1 schakelaar. Dus als je 3 motoren los wil sturen heb je er meteen 3 nodig.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:43
Waarom niet gewoon een Somfy Connectivity kit inzetten?

https://shop.somfy.nl/somfy-connectivity-kit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
Ik wist niet dat dit bestond. Ook in de korting nu zie ik (zie je pas bij afrekenen). Ik ga dit denk ik wel proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@mrjobby als ik het juist heb zijn de opties van die connectivity kit wel erg beperkt. Je kunt alleen de boel bedienen door op je telefoon op knopjes te drukken. Hij werkt niet met scene's of automatiseringen en kan niet samenwerken met sensoren. Je wil je rolluiken smart maken, maar met de kit heb je alleen een digitale afstandsbediening op je telefoon en gaat er alsnog niks 'smart' automatisch.

Daarnaast (zou ikzelf belangrijker vinden) kun je deze connectivity kit niet koppelen met andere systemen. Zo begrijp ik uit deze post dat je de kit niet lokaal aan kunt sturen met bijvoorbeeld Home Assistant, wat met de Tahoma switch wel kan.

Iets om mee te nemen in je overwegingen, voordat je eerst €70 uitgeeft aan de kit om er dan binnen een paar maanden achter te komen dat hij te weinig kan en je álsnog de Tahoma switch moet aanschaffen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 24-03-2024 11:15 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
Gizz schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:09:
@mrjobby als ik het juist heb zijn de opties van die connectivity kit wel erg beperkt. Je kunt alleen de boel bedienen door op je telefoon op knopjes te drukken. Hij werkt niet met scene's of automatiseringen en kan niet samenwerken met sensoren. Je wil je rolluiken smart maken, maar met de kit heb je alleen een digitale afstandsbediening op je telefoon en gaat er alsnog niks 'smart' automatisch.

Daarnaast (zou ikzelf belangrijker vinden) kun je deze connectivity kit niet koppelen met andere systemen. Zo begrijp ik uit deze post dat je de kit niet lokaal aan kunt sturen met bijvoorbeeld Home Assistant, wat met de Tahoma switch wel kan.

Iets om mee te nemen in je overwegingen, voordat je eerst €70 uitgeeft aan de kit om er dan binnen een paar maanden achter te komen dat hij te weinig kan en je álsnog de Tahoma switch moet aanschaffen :)
Bedankt voor je toevoeging. Op dit moment heb ik geen behoefte om de rolluiken in een bepaald schema te laten werken.

Maar als ik het goed begrijp werkt de connectivity kit wel met Google Home. Dan zou ik toch ook vanuit de Google Home app evt een routine kunnen toevoegen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchy88
Gizz schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:09:

Niet helemaal correct, ook de connectivity kit is prima aan te sturen via Home Assistant middels de Overkiz integratie.
Verder kun je deze ook prima (slim) aansturen via o.a. HomeKit, Google en Homey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 17:26
Somfy werkt met een 433Mhz systeem wat je kunt aansturen met behulp van een rfxcom die prima integreert met Home Assistant.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 24-03-2024 13:39 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:36
mrjobby schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:26:
[...]

Maar als ik het goed begrijp werkt de connectivity kit wel met Google Home. Dan zou ik toch ook vanuit de Google Home app evt een routine kunnen toevoegen?
Klopt.

Werkt hier prima met Google Home en ook met Home Assistant. Ik heb een io scherm en een rts luik.

Ik regel alles met HA, maar in Google Home kan je ook automations maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:36
Ben(V) schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:39:
Somfy werkt met een 433Mhz systeem wat je kunt aansturen met behulp van een rfxcom die prima integreert met Home Assistant.
RTS is 433Mhz maar de IO werkt op 868Mhz en dus niet met de rfxcom.

Ik heb mijn rfxcom verkocht en de connectivity kit gekocht zodat ik beide met 1 device kan bedienen zowel in HA als in Goolge Home of de app van Somfy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grizzlywilde
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-09 12:14
Kan dit niet met een Shelly of Sonoff switch?
Ik heb voor mijn rolluiken deze gekocht en ga hier binnenkort mee spelen:

https://www.sonoff.nl/a-6...ge-monitoren/#description

[ Voor 3% gewijzigd door grizzlywilde op 25-03-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@grizzlywilde nee, want bij Somfy RTS en IO heb je niet twee fase-draden waarmee je het rolluik kunt aansturen. De RTS en IO worden continu gevoed en gaan alleen bewegen als de radio-ontvanger een commando krijgt.

Bij reguliere 'old skool' rolluiken en dergelijke kan het wel. Mijn tip zou daarom zijn om Somfy RTS en IO links te laten liggen en gewoon domme rolluiken/rolgordijnen/screens te nemen. Zigbee/wifi-module van een paar euro eraan en je hebt lokale aansturing voor een fractie van de prijs :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-09 10:13
RTS rolluiken kun je prima 'smart' maken met onderstaande. De IO variant valt daar helaas niet mee aan te sturen.

https://github.com/rstrouse/ESPSomfy-RTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
Dank voor alle reacties. Ik heb de connectivity kit besteld, dus ga het daar eens mee proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grizzlywilde
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-09 12:14
Gizz schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:27:
@grizzlywilde nee, want bij Somfy RTS en IO heb je niet twee fase-draden waarmee je het rolluik kunt aansturen. De RTS en IO worden continu gevoed en gaan alleen bewegen als de radio-ontvanger een commando krijgt.

Bij reguliere 'old skool' rolluiken en dergelijke kan het wel. Mijn tip zou daarom zijn om Somfy RTS en IO links te laten liggen en gewoon domme rolluiken/rolgordijnen/screens te nemen. Zigbee/wifi-module van een paar euro eraan en je hebt lokale aansturing voor een fractie van de prijs :)
Dat is inderdaad precies wat ik nu wil gaan doen met mijn domme rolluiken. Overigens zijn er voor dit type functionaliteit vooral wifi modules. Die van Sonoff die ik hierboven linkte heb ik gekocht. Je hebt ook een Shelly module die hetzelfde doet. Ik heb één Zigbee variant gevonden bij Robbshop maar die vond ik te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@grizzlywilde er zijn wel best wat opties voor zigbee, maar wellicht bij de gemiddelde Nederlandse webshop niet opgenomen in het aanbod. Zie bijvoorbeeld alle modules met 'shutter' in te titel in de database van Z2M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
mrjobby schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:47:
Dank voor alle reacties. Ik heb de connectivity kit besteld, dus ga het daar eens mee proberen :)
Kit is binnen en geïnstalleerd. Werkt top. Ben alleen nog opzoek naar het stemcommando om de rolluiken op de ventilatiestand te krijgen, ofwel de My knop in plaats van volledig dicht of open. Iemand die dit weet? Via google kom ik er niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:43
Dutchy88 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:30:
[...]

Niet helemaal correct, ook de connectivity kit is prima aan te sturen via Home Assistant middels de Overkiz integratie.
Verder kun je deze ook prima (slim) aansturen via o.a. HomeKit, Google en Homey.
Weet je misschien of met de Connectivity Kit in combinatie met Home Assistant het mogelijk is om rolluiken aan te sturen met commando's als 25-50-75% open, inclusief terugkoppeling hiervan in HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy88
firecaps30 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:31:
[...]

Weet je misschien of met de Connectivity Kit in combinatie met Home Assistant het mogelijk is om rolluiken aan te sturen met commando's als 25-50-75% open, inclusief terugkoppeling hiervan in HA?
Jazeker, de Connectivity Kit is in combinatie met Overkiz aan te sturen met verschillende commando's en geeft keurig een real-time terugkoppeling van de status:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUzmS4QqOVObgoxQeXdcSeaVD1Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YWPhKGTKDxPekLcYpBmijRmN.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GraceGRD
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-09 15:56
Hoi,

Er is een veelbelovend github project gaande om Somfy IO werkend te krijgen op een esp32 met een 868MHz FSK transceiver.
https://github.com/Velocet/iown-homecontrol

Hier iemand die een 2W (two-way) remote werkend heeft gemaakt met een esp32 + sx 1276 (heltec_wifi_lora_32_V2 / ttgo-lora32-v21)
https://github.com/cridp/iown-homecontrol-esp32sx1276

Mijn Somfy I/O screens en Situo 5 remote komen over ongeveer 2 weken binnen en dan ga ik er zelf mee aan de slag. Ik heb iig het bovenstaande project al draaiende op de ttgo-lora32-v1.

De connectivity kit is een prima keuze om het snel werkende krijgen, maar het draait helaas niet lokaal (heeft geen local API). Dit is ook de reden waarom ik de kit nooit aan zal schaffen, dan bepaald de fabrikant wanneer de hele service uit de lucht gaat ;w.

Hopelijk kunnen jullie tweakers hier iets mee :)

[ Voor 17% gewijzigd door GraceGRD op 29-04-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Desere
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 16:18
@GraceGRD Ah leuk project... eindelijk!
Heb het zelf 4 jaar geleden opgelost middels een Connexoon. Deze draait sinds 2 jaar de Tahoma software (gekregen via een Somphy update)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qast
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
GraceGRD schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:18:
Hoi,

Er is een veelbelovend github project gaande om Somfy IO werkend te krijgen op een esp32 met een 868MHz FSK transceiver.
https://github.com/Velocet/iown-homecontrol

Hier iemand die een 2W (two-way) remote werkend heeft gemaakt met een esp32 + sx 1276 (heltec_wifi_lora_32_V2 / ttgo-lora32-v21)
https://github.com/cridp/iown-homecontrol-esp32sx1276

Mijn Somfy I/O screens en Situo 5 remote komen over ongeveer 2 weken binnen en dan ga ik er zelf mee aan de slag. Ik heb iig het bovenstaande project al draaiende op de ttgo-lora32-v1.

De connectivity kit is een prima keuze om het snel werkende krijgen, maar het draait helaas niet lokaal (heeft geen local API). Dit is ook de reden waarom ik de kit nooit aan zal schaffen, dan bepaald de fabrikant wanneer de hele service uit de lucht gaat ;w.

Hopelijk kunnen jullie tweakers hier iets mee :)
De connectivity kit kan wel de Somfy producten als homekit device exposen. Die kan je in Home Assistant opnemen. Daarmee is het wel lokaal geregeld volgens mij. Ik heb het voor nu zo opgelost.

Ben het wel met je eens dat aansturing met eigen hardware fraaier is. Het project ziet er goed uit, ik ben benieuwd naar je ervaring. Mocht het allemaal lukken dan overweeg ik ook om de Connectivity Kit weer de deur uit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 14:00
klopt het dat jij je rolluiken nu niet bediend via HA maar via de dedicated app van Somfy?

[ Voor 90% gewijzigd door BasZer op 02-01-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anitar72
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-09 19:21
Dutchy88 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:57:
[...]

Jazeker, de Connectivity Kit is in combinatie met Overkiz aan te sturen met verschillende commando's en geeft keurig een real-time terugkoppeling van de status:

[Afbeelding]
Zou je mij kunnen uitleggen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen?
Heb een HA installatie een poos geleden helemaal zelf geïnstalleerd op een hp pctje, voor de zonnepanelen. Nu de somfy connection kit gekocht, en de eerste stappen in ha zijn gelukt qua installatie. Maar nu het automatiseren.. (liefst : bijvoorbeeld, is er na 11 uur veel zonopbrengst, doe de screens naar beneden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:54
Overkiz integratie hier ook werkend...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEOvWtejHQYh5gn34sXb_00IyQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFwHG2xx3ePFEkfZL0RTfsyA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0hWL2hsWMhbn_9VAVy7MBlOWx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hwWLBg24Hpk2WaWp2BmvxxR.jpg?f=fotoalbum_large

De regensensor is ook geinig. Automatisering boel inklappen bij regen laat ik via de Tahoma zelf lopen. Kan je natuurlijk ook andere dingen mee regelen via HA.

Via de lokale API ook nog. Dat kan alleen via de Tahoma Switch (refurbished voor een lagere prijs gekocht via de Somfy website) hebt de connictivity kit ondersteund dat niet.

• Dyna
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-09 22:11
Hoi er is inmiddels ook een oplossing voor de somfy io screens die onafhankelijk werkt van de tahoma etc. Gebaseerd op esp32 & lora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:30
Dyna schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:54:
Hoi er is inmiddels ook een oplossing voor de somfy io screens die onafhankelijk werkt van de tahoma etc. Gebaseerd op esp32 & lora
Ja, zie dit topic: https://gathering.tweaker.../quote_message/83172448/3 :
Dyna schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:06:
[...]
het blijft nog WIP:
https://github.com/rspaargaren/iohomecontrol/tree/master_WIP

Maar de meeste functionaliteit zit er in. Het is nu verder fijn slijpen en volgende grote stap is de 2Way communicatie opzetten.
Ik heb het zelf inmiddels operationeel en de basis functionaliteit werkt. Er wordt nog volop ontwikkeld.
Pagina: 1