Sonoff ZBMiniL2 (zonder NUL) met hotelschakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:01
Beste Tweakers,

Ik heb een hotelschakeling met op twee plekken een aan/uit knop die beide 4 stopcontacten in de huiskamer bedienen, waarop met stekkers lampen op zijn aangesloten.

Ik wil daar een Sonoff ZBMiniL2 (zonder NUL) op aan sluiten. Advies van Sonoff was om dat bij de lamp te doen, ik lees dit maar als bij het stopcontact.

Bijgevoegde twee tekeningen:

- tekening van het advies van sonoff hoe dit aan te sluiten
- tekening van een dubbelstopcontact waarbij de linkse een gewoon stopcontact is en de rechtse een stopcontact die reageert op de aan/uit van de hotelschakeling. (aarde draad even weggelaten, loopt gelijk aan de blauwe)

Tja, en nu is de vraag hoe moet ik nu het advies van sonoff realiseren met het trekken van draden in het dubbele stopcontact.

Als iemand me kan helpen ... graag!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cujcD1YZEpQzCvN4zzx3AsCgNk8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RVMslMHecQXLjr2MVb6ZQmTS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zm_DOuD31y-zwq_Kyg4mtqygDyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3yvGO6F7ks6PHejzKwf9bhb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door duysa01 op 23-03-2024 06:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:18
Wat wil je met die Sonoff schakelen?
Wil je de bestaande wisselschakeling in stand houden en die Sonoff in serie met die stopcontacten zodat je die onafhankelijk van de wisselschakelaars de boel aan/uit kan zetten?
Dan monteer je die ZBMiniL2 gewoon in de doos van die vier stopcontacten in serie (dus tussen de fase en de stopcontacten.)

Of wil je de wisselschakeling vervangen door Sonoff modulen.
In dat geval heb je er twee nodig en een ander type waar wissel contacten in zitten.

En waar wil je die Sonoff mee bedienen, heb je een zigbee controller in huis?

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 23-03-2024 13:47 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
[quote]Ben(V) schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:46:

Ik wil inderdaad de bestaande wisselschakeling in stand houden en onafhankelijk van de wisselschakelaars de boel aan/uit kunnen zetten via een Zigbee controller.

Je zegt "Dan monteer je die ZBMiniL2 gewoon in de doos van die vier stopcontacten in serie (dus tussen de fase en de stopcontacten.)" ... Daar zit de crux, hoe doe ik dat precies? Daar schiet mijn praktische kennis te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat kan niet.
De wisselschakeling voert je fase aan en die is dus aanwezig afhankelijk van de stand van de schakelaars.
Als je daar de sonoff op aansluit werkt hij alleen als via de wisselschakeling de fasedraad op spanning komt.

Je kunt wel een extra fasedraad naar de doos van de wcd brengen en die schakelen met die sonoff, die "overide" dan de wisselschakeling, die als de sonoff aan staat niets meer doet dan.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 23-03-2024 19:18 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
Ben(V) schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:17:
Dat kan niet.
De wisselschakeling voert je fase aan en die is dus aanwezig afhankelijk van de stand van de schakelaars.
Als je daar de sonoff op aansluit werkt hij alleen als via de wisselschakeling de fasedraad op spanning komt.

Je kunt wel een extra fasedraad naar de doos van de wcd brengen en die schakelen met die sonoff, die "overide" dan de wisselschakeling, die als de sonoff aan staat niets meer doet dan.
Even in mijn woorden: de licht schakelaar kunnen we gewoon gebruiken, maar als we op reis zijn kan ik via HA mbv de sonoff de vier lampen in een aan/uit schema zetten. Als ik het goed begrijp bedoelen we dan hetzelfde.

Blijft de vraag hoe sluit ik de sonoff dan aan, in woorden is mij dat onvoldoende duidelijk ben ik bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ja we bedoelen hetzelfde.

Zal proberen het nog eens uit te leggen.
De sonoff moet in de doos van de wcd's komen.
In die doos heb je continue spanning (bruine draad) nodig die niet afhankelijk is van de wisselschakelaars.
Als die er niet is moet je een extra bruine draad(fase draad) erheen trekken.

Die fasedraad sluit je aan op de L1 van die Sonoff.
En L2 sluit je samen met de zwarte draad die van de wisselschakeling komt op de wcd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
Ben(V) schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:16:
Ja we bedoelen hetzelfde.

Zal proberen het nog eens uit te leggen.
De sonoff moet in de doos van de wcd's komen.
In die doos heb je continue spanning (bruine draad) nodig die niet afhankelijk is van de wisselschakelaars.
Als die er niet is moet je een extra bruine draad(fase draad) erheen trekken.

Die fasedraad sluit je aan op de L1 van die Sonoff.
En L2 sluit je samen met de zwarte draad die van de wisselschakeling komt op de wcd aan.
In de doos heb ik een bruine draad van het losse stopcontact ernaast in de wcd die niet op de hotelschakeling zit. Dan kom ik op het volgende plaatje. Maar dan? Als je de volgende stap erin kan tekenen ga ik het vast snappen... Sorry, hier ben ik echt een beginneling in ... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OHi8Y0-eV1mCqKEWHwlpqMrq_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sz0DA1Ki5z3sLDZtkW2gSvUZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik snap jouw schema niet.
Waar komen die twee zwarte draden van draden in de lasklem vandaan?
Hier kun je zien hoe een hotel schakeling hoort aangesloten te zijn en dan zie je dat er maar een geschakelde (zwarte) draad naar de wcd gaat en geen twee.
https://www.klusbeter.nl/...che-schakelingen-in-huis/

En die Sonoff moet maar met een bruine draad aan de Lin krijgen en vanuit de Lout moet een zwarte draad naar het stopcontact met de hotelschakeling gaan naar hetzelfde punt als de zwarte draad vanuit je lasklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
Voor de duidelijkheid: de twee stopcontacten zitten in éēn wcd. Onder elk stop contact komen de draden uit de muur, uit een installatie buis. Nu aangegeven in de nieuwe tekening. Is de aansluiting nu zoals je aangeeft? (Is wel anders dan het plaatje van sonoff)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRi0R2ZVma3OFp4Q_IoSqls6Un8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqAYhT7G7E423MCJPpmmhWI9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door duysa01 op 24-03-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik begrijp nog steeds niet wat die twee zwarte draden in die lasklem doen want een in een hotel schakeling kan dat normaal niet.
Maar als die hotel schakeling werkt dan moet dit het wel zijn.

Je hebt nu als het ware die Sonoff parallel aan de hotel schakeling gezet.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 25-03-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
Ben(V) schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:01:
Ik begrijp nog steeds niet wat die twee zwarte draden in die lasklem doen want een in een hotel schakeling kan dat normaal niet.
Maar als die hotel schakeling werkt dan moet dit het wel zijn.

Je hebt nu als het ware die Sonoff parallel aan de hotel schakeling gezet.
Dank voor je hulp!! Ik ga het aanschaffen en volgens het schema uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gezien de zwarte schakeldraad verder gaat, heb je nog meer geschakelde stopcontacten?

Want als je ze allemaal wilt zal je:
- moeten uitvinden wat de eerste in de keten is;
- En vanaf welke kan de aanvoer is en welke de afvoer naar het volgende stopcontact qua schakeldraad.

Ook zou ik zelf nooit een ZBMiniL2 pakken voor een stopcontact omdat hij maximaal 6A aan kan. En bij een stopcontact weet je gewoon niet wat er aangesloten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
Septillion schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:29:
Gezien de zwarte schakeldraad verder gaat, heb je nog meer geschakelde stopcontacten?

Want als je ze allemaal wilt zal je:
- moeten uitvinden wat de eerste in de keten is;
- En vanaf welke kan de aanvoer is en welke de afvoer naar het volgende stopcontact qua schakeldraad.

Ook zou ik zelf nooit een ZBMiniL2 pakken voor een stopcontact omdat hij maximaal 6A aan kan. En bij een stopcontact weet je gewoon niet wat er aangesloten wordt.
Tja, dit maakt het weer wat complexer. Ik zou graag via home assistant de 5 stopcontacten die op de hotelschakeling zitten tegelijk kunnen bedienen. Maar dit maakt het weer wat complexer. Het lijkt er op dat er geen eenvoudige oplossing hier voor is.

Wat zou jouw advies zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik heb al een paar keer gevraagd wat die twee zwarte draden in die lasklem doen en zolang je daar geen antwoordt op geeft kunnen we je niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:22
Ben(V) schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:55:
Ik heb al een paar keer gevraagd wat die twee zwarte draden in die lasklem doen en zolang je daar geen antwoordt op geeft kunnen we je niet helpen.
waarschijnlijk gaan die naar andere wandcontactdozen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:06
Is de schakelaar daadwerkelijk een schakelaar die aan-/uit gaat of een pulsschakelaar? (een pulsschakelaar is geen wisselschakelaar!)

Ik gok dat laatste, want anders ga je met die bedrading nooit een wisselschakelaar hebben.

Indien het een pulsschakelaar is, dan moet je eerst achterhalen wat er nu daadwerkelijk de schakeling maakt. Daar zit ergens iets "slims" aan het einde van de zwarte kabels, dan geen pulsschakelaar is.

[ Voor 6% gewijzigd door Groentjuh op 26-03-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen idee hoe je nu ineens op pul drukkers komt, die zitten nooit in een huis installatie.

En als hij kan ook een sonoff mini l1 nemen die kan tot 10A schakelen, blijft gewoon een kwestie van uitkijken wat je op die wcd's aansluit om te voorkomen dat je die sonoff's overbelast.

[ Voor 51% gewijzigd door Ben(V) op 26-03-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Ben(V) schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:06:
Geen idee hoe je nu ineens op pul drukkers komt, die zitten nooit in een huis installatie.

En als hij kan ook een sonoff mini l1 nemen die kan tot 10A schakelen, blijft gewoon een kwestie van uitkijken wat je op die wcd's aansluit om te voorkomen dat je die sonoff's overbelast.
Pulsschakelaars zijn best handig in combinatie met smart-home modules. 1 keer indrukken, 2 keer indrukken, 3 keer indrukken en ingedrukt houden kunnen dan allemaal iets anders doen als zo'n module dat ondersteunt.

In mijn huis heb ik één plek waar je qua bekabeling van de schakelaar dit ook hebt en daar zitten inderdaad pulsschakelaars.

Het kan ook niet anders, want bij elke normale wisselschakelaar heb je altijd 3 kabels op de wisselschakelaar zitten, 2 zwart en 1 zwart/blauw (en bij kruis dan 4 x zwart; 2 twee keer zwart van beiden wisselschakelaars).

Bij pulsschakelaars heb je altijd 1 blauw en 1 zwart. Bij meerdere schakelaars doe je die parallel, dus kan je alle zwarte kabels in een lasklem doen en door naar de module die echt schakelt (in mijn geval dus een smart-home module). Een Sonoff ZBMiniL2 kan dat ook, maar combineren gaat volgens mij niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Groentjuh op 26-03-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
Groentjuh schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:27:
[...]

Pulsschakelaars zijn best handig in combinatie met smart-home modules. 1 keer indrukken, 2 keer indrukken, 3 keer indrukken en ingedrukt houden kunnen dan allemaal iets anders doen als zo'n module dat ondersteunt.

In mijn huis heb ik één plek waar je qua bekabeling van de schakelaar dit ook hebt en daar zitten inderdaad pulsschakelaars.

Het kan ook niet anders, want bij elke normale wisselschakelaar heb je altijd 3 kabels op de wisselschakelaar zitten, 2 zwart en 1 zwart/blauw (en bij kruis dan 4 x zwart; 2 twee keer zwart van beiden wisselschakelaars).

Bij pulsschakelaars heb je altijd 1 blauw en 1 zwart. Bij meerdere schakelaars doe je die parallel, dus kan je alle zwarte kabels in een lasklem doen en door naar de module die echt schakelt (in mijn geval dus een smart-home module)
Voor alle duidelijkheid, er zijn twee aan/uit schakelaars die de vijf stopcontacten bedienen, het zijn zeker geen puls schakelaars. Ik heb getekend hoe het in de wandcontactdoos zit, de reden van die zwarte draden in een lasklem is mij echt onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
duysa01 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:31:
[...]

Voor alle duidelijkheid, er zijn twee aan/uit schakelaars die de vijf stopcontacten bedienen, het zijn zeker geen puls schakelaars. Ik heb getekend hoe het in de wandcontactdoos zit, de reden van die zwarte draden in een lasklem is mij echt onbekend.
Aangenomen dat in jouw tekening blauw doorgelust is, ben ik heel benieuwd hoe dat dan kan werken.
Een wisselschakelaar heeft immers 1 draad in of uit nodig en dan 2 draden om tussen te wisselen! Op jouw tekening (oud) zie ik echter maar 1 draad in of uit en 1 draad om "tussen te wisselen". En dat is nooit genoeg om een lamp met 2 wisselschakelaars via beiden schakelaars altijd aan en uit te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

duysa01 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 06:52:
[...]

Tja, dit maakt het weer wat complexer. Ik zou graag via home assistant de 5 stopcontacten die op de hotelschakeling zitten tegelijk kunnen bedienen. Maar dit maakt het weer wat complexer. Het lijkt er op dat er geen eenvoudige oplossing hier voor is.

Wat zou jouw advies zijn?
Maakt het niet zo zeer complexer hoor. Maar je zal wel een goed beeld moeten hebben hoe het loopt. Aan de bedrading te zien is de boel dus doorgelust. Als je ze allemaal wilt schakelen dan zal je aan het begin van de keten moeten zitten. Ofwel, in het eerste stopcontact na de schakelaar of de laatste schakelaar.

Als het stopcontact dat je toont al het eerste is dan prima :) Alleen moet je dan wel weten welke zwarte draad van de schakelaar komt en welke naar het volgende stopcontact gaat. Die van de schakelaar gaat dan op de schakelaar input van je module en het stopcontact + de draad naar het volgende stopcontact gaan samen op de uitgang van de module.

Maar voor stopcontacten, zeker al 5, zou ik dus geen ZBMiniL2 pakken ivm de max 6A. Daar zou ik even op zoek naar een 6A module. Ook moet deze dus een switch input hebben die van mains mag komen (gevoed vanaf de L). Helaas maakt iTead/Sonoff deze niet. Bijvoorbeeld een Shelly Plus 1 zou wel voldoen maar is Wifi en geen Zigbee. Qua Zigbee worden er wel wat door Tuya gemaakt, deze worden onder tal van merken aangeboden. Kwaliteit daarvan is in de regel wel goed maar kan wat meer verschillen van Shelly en iTead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Groentjuh Gokje, dit is simpelweg na de laatste schakelaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Septillion schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:49:
@Groentjuh Gokje, dit is simpelweg na de laatste schakelaar :)
In een wisselschakeling zitten in de regel zijn 2 schakelaars. Als je meer dan 2 hebt is het kruisschakeling.
Een wisselschakelaar heeft altijd 1 draad in of uit nodig en dan 2 draden om tussen te wisselen! Maakt daarbij niet uit of het eerste of laatste is.

Die puzzel mag de TS echter oplossen. Want je hebt op zich prima gelijk: Die module wil je in de draad (zou zwart moeten zijn), die van de schakelaar naar de lamp (in dit geval eerste stopcontact) loopt. En daar moet dan bruin extra bij, want de module moet wel blijven werken als de wisselschakeling uit is. Of het nu een wisselschakeling of een pulsschakeling is maakt daar niet gek veel uit. Bij een pulsschakeling zou je echter al een module vinden op die draad. De Sonoff zou dat dan mogelijk vervangen.

Om dit puzzel op te kunnen lossen, denk ik dat de TS die 2 zwarte kabels moet volgen naar waar die heengaan. Ik gok één naar de andere schakelaar. De andere zal het mysterie zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Groentjuh op 26-03-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
Dank voor al jullie hulp. Ik heb veel geleerd, maar maak nu even een pas op de plaats. Ik ga de aansluiting met een Shelly overwegen, of ga terug naar het gebruiken van smart plugs 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Shelly en Smart plug moet je op dezelfde manier aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:33

Exirion

Gadgetfetisjist

Ben(V) schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:06:
Waar haal je die wijsheid vandaan? Dikke onzin. Ze zijn vaak een veel praktischere oplossing dan normale schakelaars of dimmers. Sterker nog, soms kun je er dingen mee die anders nodeloos complex zouden worden.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:15

servies

Veni Vidi Servici

duysa01 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:28:
Voor de duidelijkheid: de twee stopcontacten zitten in éēn wcd. Onder elk stop contact komen de draden uit de muur, uit een installatie buis. Nu aangegeven in de nieuwe tekening. Is de aansluiting nu zoals je aangeeft? (Is wel anders dan het plaatje van sonoff)
[Afbeelding]
Deze is sowieso fout. Je hebt geen enkele draad naar de schakelkant van de ZBMiniL2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Exirion schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:56:
[...]

Waar haal je die wijsheid vandaan? Dikke onzin. Ze zijn vaak een veel praktischere oplossing dan normale schakelaars of dimmers. Sterker nog, soms kun je er dingen mee die anders nodeloos complex zouden worden.
Of jij dat handig vind of niet doet niet ter zake.
Standaard zitten in huizen gewoon geen pulsdrukkers maar gewoon 230V schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:33

Exirion

Gadgetfetisjist

Ben(V) schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:45:
Of jij dat handig vind of niet doet niet ter zake.
Standaard zitten in huizen gewoon geen pulsdrukkers maar gewoon 230V schakelaars.
Je draait het leuk om. Dat jij VINDT dat pulsdrukkers niet in een normaal huis thuishoren doet niet ter zake. Er is geen enkele NEN-norm die toepassing in huizen ontraadt, geen enkele technische reden, en bovendien is al het materiaal gewoon in bouwmarkten te krijgen. Als jij stelt dat een pulsdruksysteem niet in een huis hoort, dan klets je simpelweg uit je nek.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja, ze zitten er standaard simpelweg nooit in wat jij er ook van vind.
Je kunt zonder extra apparatuur nu eenmaal geen 230V schakelen met een pulsdrukker.

Pagina: 1