Nieuwe trend omtrent resoluties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-04-2024
Sinds enige tijd valt het mij op dat veel games het niet meer toestaan om je resolutie te veranderen wanneer je Full Screen bent en dit alleen nog toestaan wanneer je windowed speelt. Dit was tot voor kort geen groot probleem voor mij (4k scherm met 2080TI) echter nu mijn 2080ti naar zijn grootje is merk ik dat ik met mijn GTX1650 vaak de resolutie niet meer naar beneden kan instellen en deze altijd op "desktop resolutie" staat.

Het is natuurlijk dat deze kaart geen DLSS ondersteund en dat FSR in veel gevallen ook niet beschikbaar is waardoor heel veel games gewoon onspeelbaar zijn geworden tenzij ik zelf de resolutie van mijn desktop omlaag flikker.

Waarom is dit? Is er iets nieuws in de DX api dat dit niet meer toestaat of is dit gewoon "laziness" van de devs?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:15

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Welke games betreft dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dit is alleen zo bij 'borderless fullscreen'. Dan heb je alleen de desktop resolutie. Je kan wel vaak de resolution scale aanpassen en zo op lagere resolutie renderen terwijl de HUD/UI op hoge resolutie blijft. Op 'exclusive fullscreen' kun je wel je resolutie aanpassen.

En ja, er zijn tegenwoordig regelmatig games die geen exclusive fullscreen hebben, alleen borderless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-04-2024
NLxAROSA schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:50:
Dit is alleen zo bij 'borderless fullscreen'. Dan heb je alleen de desktop resolutie. Je kan wel vaak de resolution scale aanpassen en zo op lagere resolutie renderen terwijl de HUD/UI op hoge resolutie blijft. Op 'exclusive fullscreen' kun je wel je resolutie aanpassen.

En ja, er zijn tegenwoordig regelmatig games die geen exclusive fullscreen hebben, alleen borderless.
Ja, dat is het precies... alleen borderless full screen window... ronduit dom. Want zelfs als ik een game op ingame resolutie 2160p heb staan maar render resolutie 50% (oftewel 1080p) is de performance nog steeds VEEL lager dan je zou verwachten... we hebben het niet over 1 of 2 FPS verschil, maar over 10-15FPS... wat bij een kaart als deze natuurlijk nogal een idioot groot verschil is en vaak het verschil tussen speelbaar en vrijwel onspeelbaar betekent. (Even als voorbeeld: Diablo 4 @ 2160p Medium settings FSR Ultra performance > 30-40 fps maar op 1080p max settings native > 55-60fps vsynced....)

"Dan laat je toch je desktop resolutie op 1080p staan?" Nee, zeker niet... Videos werken prima in 2160p/HDR en de iconen op mijn desktop zijn VEEL te groot... en je hebt geen mogelijkheid in Windows om je display scale omlaag te mieteren om zo het 4k gevoel voor je beeld te krijgen (waarschijnlijk omdat de gekozen niet-native resolutie gewoon niet scherp genoeg is om die 4k pixels leesbaar weer te geven, ondanks dat je scherm fysiek wel voldoende pixels heeft)

[ Voor 4% gewijzigd door michelstreurman op 10-04-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Tsja, ik was in het verleden tevreden met een resolutie van 512 bij 512 pixels en 256 kleuren (MSX-2).
Het spelvermaak zit 'm niet alleen in allerlei grafische hoogstandjes maar meer of een spel zo geschreven/ontworpen is dat je het over 10 jaar (of langer) nog steeds wil spelen (zoals Metal Gear 2: Solid Snake).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-05 23:09
Sinds enige tijd? De afgelopen 4/5 jaar is het al niet meer mogelijk om de resolutie te wijzigen wanneer je "borderless full screen" speelt aangezien hij dan de resolutie van Windows overneemt.

Ik snap je probleem overigens ook niet, je kan binnen de applicatie toch gewoon aangeven dat deze op "exclusive full screen" moet? Dan kan je direct de juiste resolutie instellen. Is dit niet mogelijk? Dan kun je vaak DX11 ipv 12 forceren, dan krijg je de optie wel terug.

[ Voor 10% gewijzigd door Dracoz op 10-04-2024 19:00 ]

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-05 23:10
welkom bij pc gaming waar developers geen rekening houden met de low-end (of vaak zelfs mid-end ook niet meer) en pc game opties niet bestaan.

Er zijn een handje vol developers die er soort van om geven, maar dit is niet de norm.

fullscreen is al een aardige tijd "nep" - vaak is fullscreen gewoon borderless en kun je het niet aanpassen zoals je zelf al gemerkt hebt. Zoals je zelf ook al een beetje aangaf, desktop resolutie aanpassen en dan de game starten is dan 1 van je weinige opties, opzich niet heel slecht, maar wel weer vervelend natuurlijk.
Pagina: 1