Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerrie82
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-03 18:18
Ik ben momenteel in de laatste fase van het samenstellen van een nieuw game systeem. Omdat ik enigzins future-proof wil zijn wil ik dit keer iets meer investeren en goed op eventuele nieuwe generaties onderdelen inspelen.

De overgrote meerderheid van moederborden (chipsets) heeft een dermate beperkte bandbreedte voor PCIe 5.0 dat het plaatsen van een 5.0 m.2 SSD de bandbreedte voor de GPU terugschakelt van x16 naar x8. Nu zijn er nóg geen GPUs die de volle 5.0 benutten, echter zijn de m.2's er al wel.

Om dus te future-proofen zocht ik naar een mobo dat genoeg lanes heeft om ook in de toekomst zowel een potentiele PCIe 5.0 GPU als een 5.0 m.2 volledig te kunnen benutten (als er iets een ramp is om "tussendoor" te vervangen is het wel het mobo). Ik heb heel wat over PCIe generaties, lanes en bandbreedte gelezen en mijn zoektocht leide uiteindelijk naar een heel beperkt aantal borden, en mijn huidige keus is de ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI, aangezien het aantal lanes bij AMD gewoon groter was als ik het allemaal goed las. Er zal een 7950X3D op gaan draaien, met een 4090 als GPU en als primaire m.2 een Crucial T705.

Ik was mijn laatste check aan het doen voor het bestellen, en ik kon niet meer het document vinden dat bevestigde dat voorgenoemde situatie mogelijk was op dit mobo. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen? Het wordt een pittig systeem voor mijn doen, en misschien denk ik er net iets teveel over na. :+ Alvast dank.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:20

DataGhost

iPL dev

Staat gewoon in het boekje, onder het kopje "Connectors with shared bandwidth". Op AM5Raphael heb je gewoon 28 lanes waarvan er maar 4 naar de chipset gaan dus naast de 16 van de GPU zijn er nog 8 over, en die worden in dit geval voor twee van de vier M.2-sloten gebruikt. In de specs staan ze allemaal vermeld als PCIe5.0, behalve die die aan de chipset zit maar die wil je toch (nog) niet gaan gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door DataGhost op 23-03-2024 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-05 21:57

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan beter kijken wat de chipset zelf precies biedt. De AMD X670E chipset bied namelijk een PCIe 5.0 x16 slot én 1x m.2 PCIe 5.0 slot. Of eigenlijk niet zozeer de chipset, maar het is een eis van AMD bij gebruik van deze chipset. De lanes gaan immers direct via de CPU en niet de chipset.

De Zen 4 processoren bieden totaal 28 PCIe 5.0 lanes, waarvan 24 bruikbaar zijn (want 4 voor de chipset). Met een x16 slot blijven er nog 8 lanes over. 4 voor het m.2, de overige 4 is vrij door de moederbord fabrikant om er mee te doen wat ze willen. Dat kan naar een Thunderbolt aansluiting gaan, of een tweede m.2 slot.

Het Asus bord wat je hebt gekozen is niet de enige die je geeft wat je zoekt. Wat is trouwens de gedachte achter de 7950X3D? Is het puur voor games, of wil je er ook nog zwaardere multi-task taken mee doen? Want als het alleen voor games is, is de 7800X3D de betere keus. Daarmee hoef je niet de helft van de CPU uit te schakelen om het voordeel van de 3D vcache te kunnen benutten. Het gaat namelijk nog steeds niet altijd goed met de 7900X3D en 7950X3D om je game op alleen CCD0 te laten draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door Hero of Time op 23-03-2024 00:26 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:57
Zoals Dataghost al aangeeft, met deze setup is dat geen issue.

Kijk misschien nog wel even naar de CPU, volgens mij zijn nog altijd niet alle scheduling bugs met de 7950X3D de wereld uit, en vrijwel nergens presteert deze CPU beter voor games dan de 7800X3D, gemiddeld genomen vaak zelfs een procent of 5 trager.

Voor een puur game systeem zou ik dus eerder opteren voor een 7800X3D en dan die 200+ euro die je overhoud later gebruiken voor een GPU of CPU upgrade in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerrie82
DataGhost schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 00:12:
Staat gewoon in het boekje, onder het kopje "Connectors with shared bandwidth". Op AM5Raphael heb je gewoon 28 lanes waarvan er maar 4 naar de chipset gaan dus naast de 16 van de GPU zijn er nog 8 over, en die worden in dit geval voor twee van de vier M.2-sloten gebruikt. In de specs staan ze allemaal vermeld als PCIe5.0, behalve die die aan de chipset zit maar die wil je toch (nog) niet gaan gebruiken.
Ah! Excuus, heb daar op de een of andere manier overheen gelezen. Beetje overprikkeld momenteel.

Als ik het nu wél goed lees, dan draaien zowel GPU als m.2 op 5.0 als ik de m.2 in slot 1 of 2 prik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Sjerrie82 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 00:51:
[...]

Ah! Excuus, heb daar op de een of andere manier overheen gelezen. Beetje overprikkeld momenteel.

Als ik het nu wél goed lees, dan draaien zowel GPU als m.2 op 5.0 als ik de m.2 in slot 1 of 2 prik.
Dat zou inderdaad moeten kloppen in bij dit bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerrie82
Dennism schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 00:26:Kijk misschien nog wel even naar de CPU, volgens mij zijn nog altijd niet alle scheduling bugs met de 7950X3D de wereld uit, en vrijwel nergens presteert deze CPU beter voor games dan de 7800X3D, gemiddeld genomen vaak zelfs een procent of 5 trager.

Voor een puur game systeem zou ik dus eerder opteren voor een 7800X3D en dan die 200+ euro die je overhoud later gebruiken voor een GPU of CPU upgrade in de toekomst.
Hero of Time schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 00:24:Het Asus bord wat je hebt gekozen is niet de enige die je geeft wat je zoekt. Wat is trouwens de gedachte achter de 7950X3D? Is het puur voor games, of wil je er ook nog zwaardere multi-task taken mee doen? Want als het alleen voor games is, is de 7800X3D de betere keus. Daarmee hoef je niet de helft van de CPU uit te schakelen om het voordeel van de 3D vcache te kunnen benutten. Het gaat namelijk nog steeds niet altijd goed met de 7900X3D en 7950X3D om je game op alleen CCD0 te laten draaien.
Het hoofddoel is idd gamen. De zwaarste multitasking die ik zou doen is een stream of YT video op m'n 2e monitor. :P Ik zal voor ik inderdaad ga bestellen nog eens naar de 7800X3D kijken.

Ik vond het enigzins lastig om na te gaan welke mobos deze "dual 5.0" ondersteuning hadden, ik zag er heel veel met een melding in de trant van "als m.2 slot X bezet is gaat PCIe naar x8". Mijn huidige keuze leek een zeer degelijk mobo in een nog redelijke prijsklasse (ondanks dat het mijn duurste mobo ooit zou zijn). Ik sta enorm open voor andere suggesties! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Moet zeggen dat ik er niet heel erg op gelet heb, bij Intel is het wel iets dat je ziet, PCIE 5.0 voor storage is daar direct GPU lanes inleveren. Bij AMD zou volgens mij toch eigenlijk ieder X670-E moederbord wel een 5.0 PCIE M.2 moeten hebben via de CPU, en ik zou dat eigenlijk ook verwachten bij X670, maar zoals ik al zei, ben ik daar nog niet heel erg ingedoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn moederbord, een ASRock X670E Pro RS, heeft PCIe 5.0 op de eerste m.2 slot en de PCIe x16. Bij de samenvatting van de specs staat er ook 1x m.2 gen 5. Wanneer je dat ziet, kan je er vanuit gaan dat het direct via de CPU gaat. Want de chipset zelf heeft schijnbaar maar een PCIe 4.0 uplink naar de CPU. Dus het is niet eens mogelijk om PCIe 5.0 via de chipset te krijgen.

En de 7800X3D is de betere keus voor je qua CPU. Als streams/videos kijken het zwaarste is wat je naast games doet, dan is het imo krankzinnig om een 7950X3D te nemen. Want zelfs een Ryzen 3600 kan dat prima. En met hardware acceleratie zal dat meer de load naar de videokaart verplaatsen. Met maar 1 CCD heb je geen enkel probleem dat wat je draait opeens niet op een core zonder extra cache terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerrie82
Hero of Time schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 09:32:
En de 7800X3D is de betere keus voor je qua CPU. Als streams/videos kijken het zwaarste is wat je naast games doet, dan is het imo krankzinnig om een 7950X3D te nemen. Want zelfs een Ryzen 3600 kan dat prima. En met hardware acceleratie zal dat meer de load naar de videokaart verplaatsen. Met maar 1 CCD heb je geen enkel probleem dat wat je draait opeens niet op een core zonder extra cache terecht komt.
De 7800X3D ziet er idd aantrekkelijk(er) uit! Maakt het in mijn situatie echter uit dat deze 4 PCIe lanes minder heeft dan de 7950X3D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:08

Thomg

Aww yiss

Uh, rare vraag. Alle AM5 processoren hebben 28 lanes waarvan 4 gereserveerd voor de chipset.
Of bedoel je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:11
Thomg schreef op zondag 24 maart 2024 @ 00:55:
Uh, rare vraag. Alle AM5 processoren hebben 28 lanes waarvan 4 gereserveerd voor de chipset.
Of bedoel je wat anders?
Kleine correctie (al maakt het voor het topic niet uit):

Alle 7xxx-cpu’s op AM5 hebben dat. De 8xxx hebben er 20 (8700G/8600G) of 14 (8500G/8300G). Daar zijn er 4 van voor de chipset en ze zijn allemaal PCI-E 4.0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjerrie82 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 00:30:
[...]

De 7800X3D ziet er idd aantrekkelijk(er) uit! Maakt het in mijn situatie echter uit dat deze 4 PCIe lanes minder heeft dan de 7950X3D?
Waar heb je dat gelezen? Want ik zie het niet op de site van AMD namelijk.
7800X3D specs: https://www.amd.com/en/product/12731
7950X3D specs: https://www.amd.com/en/product/12741

Op beide staat Native PCIe® Lanes (Total/Usable): 28/24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjerrie82
Thomg schreef op zondag 24 maart 2024 @ 00:55:
Of bedoel je wat anders?
Hero of Time schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:32:
[...]

Waar heb je dat gelezen? Want ik zie het niet op de site van AMD namelijk.
7800X3D specs: https://www.amd.com/en/product/12731
7950X3D specs: https://www.amd.com/en/product/12741

Op beide staat Native PCIe® Lanes (Total/Usable): 28/24.
Tweakers, in de vergelijker. ;) Ik denk dat ze bij Max PCIe lanes bij de één dan de usable hebben genoteerd en bij de ander het total.

Anyway, ik heb de 7950X3D in mijn lijst vervangen voor de 7800X3D. Deze week ergens bestellen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Sjerrie82 op 24-03-2024 15:30 ]

Pagina: 1