meterkast verzwaren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-04 17:52
Ik heb een vraag over het verzwaren van mijn meterkast,

heb een 1 fase aansluiting.

eind januari hebben wij een nieuwe keuken gekregen, hier in een inductie kookplaat.
tijdens het verkoopgesprek gevraagd of we naar 3 fase hiervoor moesten aangezien we de hele meterkast moesten vervangen dacht ik nemen we dat gelijk mee. Volgens de keukenboer was dit echter niet nodig en kon je deze op 2 fase aansluiten met een perilex stekker. Zo gezegd zo gedaan. Nieuwe meterkast met meer groepen en alles fase 1. en de inductie netjes op 2 groepen, geen probleem.

maar nu van de week een doorgebrande hoofdzekering, Stedin gebeld en de monteur vertelde mij dat dit schijnbaar toch komt door de inductie kookplaat. Als alle "pitten"aan zijn mag hij niet meer dan 5,5KW trekken
en de digitale meter in de meterkast gaf 5,9 tot 6,2 aan. Toen ik ook nog de oven aan ging zetten zat ik op 7,5 kw. De monteur vertelde dat de zekering er niet gelijk uit vliegt maar steeds te hoog belasten gaat hij er toch een keer uit. Dit grapje kost 116 euro.

de hoofdzekering is 25 ampere.

nu is mijn vraag kan ik beter naar 3 fase gaan 3x25A of kan ik eenvoudig verzwaren naar 1 fase maar dan 35a. zou ik daar genoeg aan hebben.

ik weet met koken heb je niet alles altijd op vol vermogen aan, maar mijn vrouw kokkerelt graag en heeft ook vaak de oven erbij aan, en het is nogal zonde als we elke 5 weken iemand van Stedin moeten laten komen.

wat is nu wijsheid. 1 fase verzwaren naar 35a of naar 3 fase gaan, ook in het achterhoofd dat mijn meterkast helemaal nieuw is voor 1 fase,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
1 fase 25A is niet echt gebruikelijk en echt wel weinig. Meestal is dat 35/40A of 3x25A.

3 fase is met inductie wel de betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:21
35A geeft 230*35=8000W ongeveer.
Dat zou voldoende moeten zijn, behalve als je nog andere elektrische apparaten hebt. Denk aan airco, koelkast, wasmachine, droger, game pc, waterkoker, magnetron maar ook boiler en je klushok in de schuur.

Eigenlijk past die inductiekookplaat gewoon niet op 1 fase zoals je hem aangesloten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:00
toch maar in een keer de kosten nemen voor het aanpassen van de meterkast en naar 3-fase 3x25a gaan. dan ben je voor de toekomst met laadpalen en warmtepompen gereed
deze aansluiting heeft doorgaans hetzelfde vastrecht als 1-fase 40A

[ Voor 18% gewijzigd door peter-rm op 22-03-2024 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:54
Volgens mij had die monteur er gelijk 1x35 ampère in moeten draaien. 1x25 is nog oud en een fase installaties zijn tegenwoordig allemaal 35a. En das meer dan genoeg voor je kookplaat

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
Ik heb even gekeken op de site van Stedin maar ik kan alleen nog verzwaren naar 3x25 of zwaarder,
de optie 1x35 wordt niet gegeven,

gekke vraag maar kan ik zelf niet een 35A in draaien, even zegel doorknippen en klaar toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:45
doorpletten schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:35:
gekke vraag maar kan ik zelf niet een 35A in draaien, even zegel doorknippen en klaar toch?
Waar is de zegel voor denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:06
doorpletten schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:35:
Ik heb even gekeken op de site van Stedin maar ik kan alleen nog verzwaren naar 3x25 of zwaarder,
de optie 1x35 wordt niet gegeven,

Ten eerste gaat dat je een boete opleveren, ten tweede zal de 35A zekering niet passen in de 25A houder.

Gewoon 3 x 25A aanvragen en de kast laten aanpassen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 13:20
doorpletten schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:16:
Ik heb een vraag over het verzwaren van mijn meterkast,

heb een 1 fase aansluiting.

eind januari hebben wij een nieuwe keuken gekregen, hier in een inductie kookplaat.
tijdens het verkoopgesprek gevraagd of we naar 3 fase hiervoor moesten aangezien we de hele meterkast moesten vervangen dacht ik nemen we dat gelijk mee. Volgens de keukenboer was dit echter niet nodig en kon je deze op 2 fase aansluiten met een perilex stekker. Zo gezegd zo gedaan. Nieuwe meterkast met meer groepen en alles fase 1. en de inductie netjes op 2 groepen, geen probleem.

maar nu van de week een doorgebrande hoofdzekering, Stedin gebeld en de monteur vertelde mij dat dit schijnbaar toch komt door de inductie kookplaat. Als alle "pitten"aan zijn mag hij niet meer dan 5,5KW trekken
en de digitale meter in de meterkast gaf 5,9 tot 6,2 aan. Toen ik ook nog de oven aan ging zetten zat ik op 7,5 kw. De monteur vertelde dat de zekering er niet gelijk uit vliegt maar steeds te hoog belasten gaat hij er toch een keer uit. Dit grapje kost 116 euro.

de hoofdzekering is 25 ampere.

nu is mijn vraag kan ik beter naar 3 fase gaan 3x25A of kan ik eenvoudig verzwaren naar 1 fase maar dan 35a. zou ik daar genoeg aan hebben.

ik weet met koken heb je niet alles altijd op vol vermogen aan, maar mijn vrouw kokkerelt graag en heeft ook vaak de oven erbij aan, en het is nogal zonde als we elke 5 weken iemand van Stedin moeten laten komen.

wat is nu wijsheid. 1 fase verzwaren naar 35a of naar 3 fase gaan, ook in het achterhoofd dat mijn meterkast helemaal nieuw is voor 1 fase,
toon volledige bericht
Zou eens beginnen met de pannenkoek van een elektricien bellen. Dat hij niet de hoofdzekering checkt voor hij een kookgroep plaatst is natuurlijk waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
nodri2000 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:57:
[...]

Ten eerste gaat dat je een boete opleveren, ten tweede zal de 35A zekering niet passen in de 25A houder.

Gewoon 3 x 25A aanvragen en de kast laten aanpassen.
Dat past wel.
35amp ampere is er ook in de kleine pasvorm.

Maar je mag het niet zelf doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ImKDQA36JYlovq5bL6EhQYGCfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zO8VpvVoDZ8sJt1iFOTcwevw.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Laatst online: 13:06
Ronald.42 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:05:
[...]

Dat past wel.
35amp ampere is er ook in de kleine pasvorm.

Maar je mag het niet zelf doen.

[Afbeelding]
Aha, we wat geleerd. Ach voor mij is het 30 jaar geleden dat ik dat deed, toen bestonden die dingen nog niet.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:59

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik zou bij Stedin vragen:
- zonder kosten verzwaren naar 1x35A
- zonder kosten verzwaren naar 3x25A

Ze geven zelf op hun website al aan dat 1x25A niet meer de standaard is. En 1x35A ook nieuw niet meer aan te vragen is.
Vastrechtkosten zijn voor die varianten allemaal gelijk. 3x35A is maandelijks écht veel duurder.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 25-05 16:38
Gewoon een verzwaring aanvragen, kost ommernabij de 300 euro. ben je gelijk voor de komende jaren klaar. Bij de nieuwbouwwoningen word standaard al 3 fase gedaan.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ik zou eerst proberen of ze de hoofdzekering niet gewoon kunnen wisselen naar 35A. Kost wellicht niet eens iets. En de meterkast hoeft dan niet aangepast te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
Bedankt voor de adviezen, ik ga maandag eerst bellen naar de Stedin of ze de 25a om willen zetten naar
35a, willen ze dit niet dan ga ik toch voor de 3x25a. Maar kan dit ook zomaar met mijn zonnepanelen,
die zitten nu op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Verzwaring naar 3 fase kan nog flink duurder uitpakken.

1x25A doet vermoeden dat het een oud huis is.

Voor 3x25A is de kans aanwezig dat de hoofdkabel vervangen moet worden.

Ook is de kans aanwezig dat je de kabel deelt met de buren, en zij dan ook een nieuwe hoofdkabel krijgen.

Verzwaring is dan bovenstaande kosten + een tarief per meter graafwerkzaamheden.

Toevallig in 2022 gedaan, waarbij het uiteindelijk gratis was omdat het samen kon vallen met werkzaamheden om de hele straat van nieuwe kabels te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
Gisteren gebeld met Stedin,

naar 1x35A gaan gaat bij stedin niet lukken, dat doen ze gewoon niet meer.
dus moet naar 3x25a.

@FRANQ ik heb hier ook naar gevraagd, volgens de medewerker hoef ik dat niet te betalen.
maar ik hoorde van de week idd het verhaa lvan mijn overbuurman wat jij nu schetst, hij had vroeger de kabel gedeeld met de buren maar hebben dit al 30 jaar geleden gesplitst, dus kans is dat ik hem nog deel is aanwezig.

het advies van stedin was gewoon de verzwaring aanvragen en dan de offerte afwachten.

dat ga ik nu maar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:22
99ruud99 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:22:
35A geeft 230*35=8000W ongeveer.
Dat zou voldoende moeten zijn, behalve als je nog andere elektrische apparaten hebt. Denk aan airco, koelkast, wasmachine, droger, game pc, waterkoker, magnetron maar ook boiler en je klushok in de schuur.

Eigenlijk past die inductiekookplaat gewoon niet op 1 fase zoals je hem aangesloten hebt.
Vallen zonnepanelen ook onder die apparaten, of juist niet omdat ze leveren ipv gebruiken?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

doorpletten schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:00:
Gisteren gebeld met Stedin,

naar 1x35A gaan gaat bij stedin niet lukken, dat doen ze gewoon niet meer.
dus moet naar 3x25a.

@FRANQ ik heb hier ook naar gevraagd, volgens de medewerker hoef ik dat niet te betalen.
maar ik hoorde van de week idd het verhaa lvan mijn overbuurman wat jij nu schetst, hij had vroeger de kabel gedeeld met de buren maar hebben dit al 30 jaar geleden gesplitst, dus kans is dat ik hem nog deel is aanwezig.

het advies van stedin was gewoon de verzwaring aanvragen en dan de offerte afwachten.

dat ga ik nu maar doen.
Zou mooi zijn (en wel zo netjes van Stedin) als daar een 0 euro offerte uit volgt.
Houd er wel rekening mee dat jouw meterkast dan nog wel een aanpassing nodig heeft (voordat Stedin langs kan komen).

Vermoedelijk benodigde aanpassing:
Hoofdschakelaar aanpassen naar 4-polig ipv 2-polig.
Aardlekschakelaars (heb je er die?) verdelen over de drie fases.
Goed nadenken of je de kookgroep wilt laten vervallen en een 3-fase groep / alamat voor terug wilt plaatsen.
Heb je toevallig een foto van de huidige groepenkast?

[ Voor 15% gewijzigd door bartvl op 28-03-2024 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:21
Blackouts schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:39:
[...]

Vallen zonnepanelen ook onder die apparaten, of juist niet omdat ze leveren ipv gebruiken?
Ja en nee, het werkt de andere kant p inderdaad, maar de stroomsterkte blijft het zelfde maximum. Je panelen hebben eigen stoppen, dus de opwek zal niet meteen verbruikt worden binnen de stop.

Dus ja, je kan wel meer dan 8000W opwekken, als je dit zelf verbruikt, maar nee, de stop van de zonnepaneel zal afslaan voordat dit verbruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:04
FRANQ schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:21:
Verzwaring naar 3 fase kan nog flink duurder uitpakken.

1x25A doet vermoeden dat het een oud huis is.

Voor 3x25A is de kans aanwezig dat de hoofdkabel vervangen moet worden.

Ook is de kans aanwezig dat je de kabel deelt met de buren, en zij dan ook een nieuwe hoofdkabel krijgen.

Verzwaring is dan bovenstaande kosten + een tarief per meter graafwerkzaamheden.

Toevallig in 2022 gedaan, waarbij het uiteindelijk gratis was omdat het samen kon vallen met werkzaamheden om de hele straat van nieuwe kabels te voorzien.
Het is allemaal afhankelijk van het bouwjaar.

Hier huis van 1986 ergens ofzo. 1x25 A aansluiting. Met verzwaren kwam de monteur met een nieuwe meter en 2 zekeringen en 2 draadjes. De aansluiting was al een kast met 3 zekeringen, waarvan er dus maar 1 aangesloten was. En dan is een verzwaring best duur, voor het werk wat ze er aan hebben.

Pas geleden met een klusje achter de wand van de meterkast zag ik dat de buren via mijn zijn aangesloten. Dus bij verzwaring is niet altijd een nieuwe kabel nodig.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
heb zeker een foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TKjASWiUToVyaxH-UUsnSNjbQ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fYWWvb57RgHicEDcDNxsJeFx.jpg?f=user_large

heb offerte van 400 euro ontvangen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:35

Megalodon86

Enzyme X

Mag ik weten hoe dit is afgelopen? Volgens mij zie ik geen 4 polige hoofdschakelaar en verder weinig ruimte in je groepenkast...

Ik heb ook een aanvraag van 1x25 naar 3x25 gedaan (bij Liander) en kost me 332 euro. Heb al wel de 4 polige hoofdschakelaar, maar vraag me af of ze moeten graven of gewoon aansluiten in de meterkast (huis uit 1986).

(Zie dat je de Enphase apart hebt, die zit bij mij ook gewoon in de groepenkast erbij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doorpletten
@Megalodon86 Sorry voor mijn late reactie,
ik zag nu pas dat je nog wat had gevraagd.

als je op de foto kijkt dan zijn de 2 schuifjes links onder (heb echt geen verstand hoe alles heet) vervangen voor een andere hoofd schakelaar, er is ook een ander schuifje tussen uit maar ik weet echt niet welke,

omdat mijn meterkast al helemaal was vervangen en eigenlijk voor 1x25 was geinstalleerd had de installateur wat problemen met het verdelen van de groepen op de 3x25, ik wilde de inductie over de 3x25 verdelen maar dat kon niet meer volgens hem omdat hij ruimte miste in de meterkast en anders er een hele nieuwe meterkast moest komen, dat is volgens hem, nogmaals ik heb er echt geen verstand van.

enphase heb ik een aparte groep van van zolder naar de meterkast, het is zo aangesloten door degene die de zonnepanelen heeft geplaats, dus zal wel zo horen toch?
Pagina: 1