Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandoneon
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-04 18:54
Dag allemaal,

We hebben een aantal offertes binnen voor zonnepanelen, we zoeken een beetje feedback want het wordt lastig kiezen met zoveel opties.
Ons voorkeur gaat nu naar een systeem met micro-omvormers. Dit vooral omdat we liever geen omvormer in huis willen hebben, en deels ook vanwege het (iets) betere rendement - al zit er op ons dak helemaal geen schaduw, en het verschil in prijs is wel aanzienlijk.

We zitten nu met deze drie offertes:

OFFERTE 1
8x AIKO 440wp full black N-ty[e ABC glas/glas
8x Enphase IQ8MC

EUR 4700

OFFERTE 2
8x TOPHiKu6 all-black N-type TOPcon Technology (Canadian Solar)
8x Enphase IQ8 Plus

EUR 4065

OFFERTE 3
8x Denim all black glas glas
8x Enphase IQ8 Plus

EUR 4178

OFFERTE 4
8x Jinko Solar
8x Enphase IQ8MC

EUR 5198

Offertes 2 en 3 zijn een stuk goedkoper dan de andere twee, maar met merken waarvan ik niet zo snel reviews kan vinden. Jinko blijkt een bekendere merk te zijn, maar ja, dat kost ook een heel stuk meer. AIKO zit er een beetje tussen.

Zit er een merkbaar verschil tussen deze merken, of is het beter om gewoon naar de goedkoopste merk te gaan? En zijn de prijzen redelijk, of moeten we misschien nog meer offertes opvragen?

Mocht iemand een betrouwbare partij in de omgeving Arnhem kennen, dan is dat ook mooi...

Hieronder foto's en andere gegevens:
FOTO
Het gaat om een hoekwoning met een klein dak, met een beetje geluk kunnen we hier 8 panelen plaatsen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8A26rqZ754Htzm8hhfNjjTgcpEU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e3dPLbJooJFWe7zZS3b5Xw9b.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J23BO_Kj5GZJ4OV03EPKlNTXwa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Czb5yEAMy2qciOKobb4EQFAC.jpg?f=fotoalbum_large
JAARVERBRUIK
Onbekend, want we wonen hier pas sinds kort.
STROOMAANSLUITING
3 fase
DOEL
Gewoon zo veel mogelijk panelen om de energierekening omlaag te krijgen.
BIJHOUDEN DATA
Ja graag!
REGIO
Arnhem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:15
Waarom geen omvormer in huis? Een stringomvormer gaat je veel geld schelen en is veel makkelijker te vervangen mocht die kapot gaan. En buiten een klik aan aan het begin en een klik uit aan het eind van de dag maken ze geen geluid.
Beter rendement van micro's is onzin. Die dingen hebben doorgaans een veel lagere capaciteit dan de panelen wat het mogelijke efficiëntievoordeel helemaal teniet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:46

Zenix

BOE!

Rendement is niet beter inderdaad.
Op basis van de lijstjes is offerte twee het beste, want Canadian Solar, is ook een prima merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er is wel voldoende ruimte in de groepenkast voor enphase?

Enphase heeft meer ruimte nodig in de MK dan bij een stringomvormer.

Op noord passen ook nog panelen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandoneon
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-04 18:54
Dank voor alle reacties!

@Uszka : Ik heb tot nu toe geen duidelijke informatie kunnen vinden over hoeveel geluid een omvormer in huis maakt. In ons geval zou de omvormer in de directe omgeving komen van een van de slaapkamers. Daar staat nu een CV ketel en dat geluid is al een probleem.
Twee keer per dag klikken is echter wel redelijk te doen. Het verschil tussen de laagste offerte met micro's en de laagste offerte met omvormer in huis is ongeveer 700 euro.

@AUijtdehaag: Volgens mij moet er wel ruimte zijn - tenminste, ik heb foto's van de meterkast aangeleverd en het zou allemaal geen probleem zijn.
Wat noord betreft: dit had inderdaad een van de bedrijven aangegeven, dat dit een optie was. Op dat dakdeel hebben we uiteraard veel meer ruimte, maar het is mij niet duidelijk hoeveel rendement we daar krijgen. Maar als we dat als optie voor de toekomst willen, is dat dan niet juist een reden om voor een systeem met microomvormers te kiezen? Want makkelijker om uit te breiden later...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:32
Ken je de piep die een goedkope action oplader maakt? Dat is het geluid dat je omvormer produceert. Je hoort het als je in de ruimte in de buurt bent, maar 2 meter verderop niet meer.

Protip: loop eens door straat, vast wel iemand die panelen heeft. Vraag of je even mag luisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-05 15:12
Onzin dat een (string)omvormer een piepend geluid maakt, dan heb je een slecht exemplaar te pakken of is hij slecht aangesloten. Zelfs mijn Growatt (een redelijk budgetmerk) werkt geluidsloos, afgezien van een relaisklik bij in- en uitschakelen.

@bandoneon heb je iets van afmetingen van het dak? Al is het maar een schatting, er zijn hier vaak genoeg users die creatief zoveel mogelijk panelen kunnen tetrissen op een tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-05 18:51
bandoneon schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:47:

Ons voorkeur gaat nu naar een systeem met micro-omvormers. Dit vooral omdat we liever geen omvormer in huis willen hebben, en deels ook vanwege het (iets) betere rendement - al zit er op ons dak helemaal geen schaduw, en het verschil in prijs is wel aanzienlijk.
Dat rendement wordt grotendeels teniet gedaan door de scheve vermogens van het paneel t.o.v. het max uitgangsvermogen van de micro-omvormer zelf.
IQ8+ 290 Watt
IQ8MC 330 Watt
IQ8AC 360 Watt
IQ8HC 380 Watt

Juist offerte 1 is de beste, een redelijke micro-omvormer, al zou ik toch minimaal de AC willen. De andere offertes zijn met de + of hebben een paneel wat niet gaat werken met schaduw (Jinko).

Waarom offerte 1 en 4 zo duur moeten zijn is mij niet duidelijk. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de andere twee partijen extra kosten berekenen na een inspectie, maar nogmaals, dat is mij niet duidelijk. Een prijsverschil van 700 tot 1000 euro voor allen Chinese panelen, die allemaal rond de 100 tot 130 euro kosten (en dan zijn die jinko's echt het allergoedkoopst) is mij een raadsel

Even over het "geluid" van een string omvormer. Ik verkoop die dingen dagelijks, en helaas voor de negatievelingen, ze maken geen geluid. In de ochtend hoor je hem aangaan, een paar eenvoudige relais die klikken. en dat herhaalt zich in de avond als hij uitgaat. 'S nachts maken ze GEEN geluid.

Omvormers die geluid maken zijn ofwel defect of enorm oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Waarom zouden de Jinkos niet gaan werken met schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:01
@RobertV70 bypass diodes zijn met iq8 serie niet relevant. De mppt trackers in de gehele serie wil niet onder de 28V dus ze kunnen ook een 3 diode paneel niet in bypass brengen. Geld ook voor de Apsystems spullen overigens.

Was recent een diep triest voorbeeld van een appartement eigenaar die achter aan ligt en de panelen niet in bypass krijgt dus geen reet aan opbrengst heeft in de winter

PS: Met REC alpha’s kan het wel… als de iq8 tegen de Voc kan 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 23-03-2024 17:56 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Ronald schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:52:
@RobertV70 bypass diodes zijn met iq8 serie niet relevant. De mppt trackers in de gehele serie wil niet onder de 28V dus ze kunnen ook een 3 diode paneel niet in bypass brengen. Geld ook voor de Apsystems spullen overigens.

Was recent een diep triest voorbeeld van een appartement eigenaar die achter aan ligt en de panelen niet in bypass krijgt dus geen reet aan opbrengst heeft in de winter

PS: Met REC alpha’s kan het wel… als de iq8 tegen de Voc kan 8)7
Dus het is nog veel erger dan ik dacht. De REC Alpha Pure R heeft een Voc van 59, die kan ook niet, is te hoog. Werkvoltage ligt tussen 18 en 49 Volt. Minimale MPPT is 28 en max MPPT is 45 Volt. De REC Twinpeak 5 kan wel, die heeft een Voc van 45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
RobertV70 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:21:
[...]

Dus het is nog veel erger dan ik dacht. De REC Alpha Pure R heeft een Voc van 59, die kan ook niet, is te hoog. Werkvoltage ligt tussen 18 en 49 Volt. Minimale MPPT is 28 en max MPPT is 45 Volt. De REC Twinpeak 5 kan wel, die heeft een Voc van 45.
Enphase heeft het trucje van SMA goed afgekeken: onbruikbaar hoge minimum Vmpp.

Een iq8 zal de Twinpeak 5 ook niet in bypass krijgen. Paneel zal Vmpp rond 36V zijn, dus 1 bypass is 24V.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Ronald schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:45:
[...]

Enphase heeft het trucje van SMA goed afgekeken: onbruikbaar hoge minimum Vmpp.

Een iq8 zal de Twinpeak 5 ook niet in bypass krijgen. Paneel zal Vmpp rond 36V zijn, dus 1 bypass is 24V.
Ja klopt. Het is dus eigenlijk een groot commercieel verhaal, het doet mij aan Bose luidsprekers denken, dat was ooit ook een enorme hype, maar zo goed als men het liet lijken in de reclamefolder wat het allemaal niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
RobertV70 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:21:
[...]

Ja klopt. Het is dus eigenlijk een groot commercieel verhaal, het doet mij aan Bose luidsprekers denken, dat was ooit ook een enorme hype, maar zo goed als men het liet lijken in de reclamefolder wat het allemaal niet helaas.
Ik ken een Chinese string omvormer die met 2 strings van 2 panelen meer schaduw beheer kan dan een iq8. Die is dan wel veel te zwaar (3kW)… heb je zin in 5e portal;-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Ronald schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:40:
[...]

Ik ken een Chinese string omvormer die met 2 strings van 2 panelen meer schaduw beheer kan dan een iq8. Die is dan wel veel te zwaar (3kW)… heb je zin in 5e portal;-)?
Welke is het? Wij gaan binnenkort aan de slag met de Fox ESS M1 micro-omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
grlk schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:42:
Waarom zouden de Jinkos niet gaan werken met schaduw?
Door gebruik te maken van 1 bypass diode wordt 1/2e deel van het paneel bij schaduw afgeschakeld, en daarmee valt ook de helft van het Voltage weg. Daarmee komt het Voltage ruim onder de opstartspanning van de IQ8 micro-omvormer, dus zal deze in zijn geheel uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
RobertV70 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:59:
[...]

Welke is het? Wij gaan binnenkort aan de slag met de Fox ESS M1 micro-omvormers.
De G3 versie van de GoodWe D-NS.
RobertV70 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:06:
[...]

Door gebruik te maken van 1 bypass diode wordt 1/2e deel van het paneel bij schaduw afgeschakeld, en daarmee valt ook de helft van het Voltage weg. Daarmee komt het Voltage ruim onder de opstartspanning van de IQ8 micro-omvormer, dus zal deze in zijn geheel uitvallen.
Niet uitvallen, maar gewoon stroom beperkt door het andere paneeldeel. De spanning die dan te zien is gaat de som zijn van:
iets onder Vmpp van 1 paneelhelft (immers lang geen 1000W/m2)
en 1 paneelhelft tussen Vmpp en Voc. (Immers die tracked op lage stroom en veel licht)
RobertV70 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:59:
[...]

De G3 versie van de GoodWe D-NS.

Let op met die M1's.

31V minimum Vmpp, dus erger dan Enphase en de Pure-R kan er niet op vanwege max 60V.

Pagina: 1