Spatbord auto roest. Hoe lassen opknappen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:03
De auto rijdt heerlijk. Het is een oud beestje maar heeft me nooit in de steek gelaten. Een zwak punt van deze wagen is de onderkant van het spatbord. Doordat er rotzooi van bomen achter blijft hangen is dit een punt dat nat blijft. Hierdoor heeft roest alle kans.

Zie hieronder de huidige staat. Zoals je ziet heb ik het iets proberen te vertragen. Volgens mij is dit geen APK afkeur omdat het geen dragend onderdeel is. Echter mogen er geen scherpe randen zijn. In de toekomst zal dit dus discussie opleveren afhankelijk van de garage.

De auto is nog in goede staat. Er zijn geen andere problemen bekend. Misschien dat ik nog 2 jaar in deze auto doorrij als het kan. Echter is het ook een oude auto waar het ieder moment klaar mee kan zijn. Hij rijdt erg lekker en eigenlijk is het zonde er afscheid van te nemen.

De spatborden voor zijn het meest verrot. Aangezien het laatste beetje het snelste verdwijnt wil ik hier wat aan doen.

1. Niets aan doen, roestomzetter, nieuwe verf erover en laten gaan
2. Vervangen door een paneel van de sloop
3. Nieuw paneel monteren
4. Plaatje in lassen

1. Niets aan doen:
Dit is het makkelijkste. Zou dit problemen voor de APK opleveren in de komende 2/3 jaar?

2. Vervangen door sloop
Dit zou ook eenvoudig zijn, maar ik kan de schermen niet voor dit model in deze kleur vinden. Het is een oude auto, dus er zal weinig bijkomen. Daarnaast is dit een zwak punt waardoor een vervangpaneel er waarschijnlijk ook slecht aan toe is.

3. Nieuw paneel monteren
Een nieuw paneel kost nieuw €50. Dat is niet duur. Zou dit een beetje netjes worden als ik een spuitbus van de lak koop en dit zelf spuit? Ik heb hier geen ervaring mee. Het hoeft er niet heel mooi uit te zien. Maar ook niet afschuwelijk lelijk.

Ik ben bang dat dit bedrijf bij een spuitbedrijf snel zal oplopen. Aangezien het een oude auto is zijn het die kosten niet waard. Het is een geen oldtimer, maar een werkpaard.

4. Plaatje inlassen
Ik heb nooit gelast. Als ik aan lassen denk zou ik het paneel kunnen bestellen en een stuk uit te snijden om dit erin te krijgen. Het voordeel is dat het grootste deel in de originele kleur blijft. Ik heb hier geen geschikt gereedschap voor. Het is altijd leuk nieuwe dingen te leren, echter vraag ik me af of dit netjes gaat worden / effectief is.

Ik zou dit bij de garage kunnen laten doen maar ik gok dat dit niet goedkoop is. Een garage wil altijd kwaliteit leveren.

==

Gezien er hier wel een paar hard-core klussers rondlopen ben ik benieuwd naar wat jullie zouden doen in dit geval. Ik heb geen ervaring met spuiten / plaatwerk vervangen. Wel veel tijd beschikbaar om wat te klooien.

[ Voor 18% gewijzigd door Coldcat op 04-04-2024 09:24 ]

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Waarschijnlijk roest er wel meer dan deze zichtbare plekken, heb je de onderkant en binnen spatborden van de auto al goed gecontroleerd? Met name de kokerbalken worden op deze leeftijd ook vaak krokant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Op basis van de restwaarde/leeftijd zou ik een staalborstel halen; zo kaal mogelijk halen, vervolgens alles insmeren met owatrol oil. Dit werkt prima en stopt de roest.

Daarna wit bijwerken. Eventueel plamuren.

[ Voor 5% gewijzigd door Ghostrider op 22-03-2024 14:47 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Same ja, je had eerder aan roestpreventie kunnen doen. Als het zo acceptabel is: kaal maken, gronden en lakken. Dan blijft het hierbij.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
Bedankt voor de suggesties. Het is dat er veel blad / takjes van de bomen achter het spatbord blijven zitten (waterafvoer). Dit wordt omgezet in modder waardoor het er altijd nat blijft.

Dit heeft als voordeel dat het een lokaal probleem is. De rest is niet in zo'n slechte staat. Op de kokerbalk linksvoor is een verdikking te zien op de foto's waar wat roest zit. Dat is met wat opschuren ook wel iets netter te maken. Verder wat roest bij de kofferklep, daar maak ik me geen zorgen over.

Twee jaar geleden alles wat kaal gemaakt, echter komt het langzaam terug. Er staat 200k op de teller. Vandaar dat de insteek is om het steeds wat op te lappen.

Owatrol Oil heb ik nog nooit van gehoord. Is dat beter dan roestomzetter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:29
Jaarlijks dat hoekje schoonspoelen. Desnoods de wielkuipen er eens in de zoveel tijd even af. Er zijn auto's daar haal je een emmer zand achter vandaan. Als het weg, is kan het drogen/ventileren.

Repareren doe je bij voorkeur met nieuwe spatborden. Of onderste deel wegslijpen, maar wat is goedkoper. Dit krijg je niet stabiel met wat bijstippen.

Echter als je een nieuwe spatbord goedkoop laat spuiten, zoals je als optie aangeeft, wat denk je dan dat er weer gaat gebeuren snel. Hoe lang wil je met deze auto blijven doen, laat ze dan verzinken en maak jaarlijks schoon.

[ Voor 54% gewijzigd door pennywiser op 22-03-2024 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Coldcat schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:06:

Owatrol Oil heb ik nog nooit van gehoord. Is dat beter dan roestomzetter?
Het is vergelijkbaar. Owatrol oil kan je ook door bepaalde verfen heen mengen.

Ook holle ruimtes kan je hier mee behandelen.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
In ieder geval niet lassen, dat is best secuur werk
Dat kun je zelf niet als je geen plaatwerker ben, en daarna moet je het ooknog glad maken en plamuren
Tip met de staalborstel is de beste oplossing voor dit ouwe beestje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ligt er helemaal aan wat je wil; als je deze auto nog 10 jaar wil blijven rijden en goed wil blijven onderhouden zou ik een lokaal lasbedrijf zoeken en vragen wat het kost om er wat nieuwe eindjes op te laten zetten, die zullen dat in een middagje gefixt hebben en dan kun je weer jaren vooruit. Beetje filler ertussen en gladschuren dan kun je het daarna lakken en zie je er niks meer van.

Maar als je zo'n volledig paneel hebt voor vijf tientjes zijn eigenlijk alle andere opties duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ziet er lekker krokant uit :+
AFhankelijk van hoe lang je de auto nog wilt blijven rijden zou je wellicht zelfs met pur en witte verf kunen werken zou ik zeggen. Maar ik ben geen plaatwerker ;)

@Destruction Jij hebt volgens mij veel vaker met dit bijltje gehakt. Any thoughts? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Het zijn geen dragende delen dus geen probleem voor de apk. Inderdaad even behandelen en doorrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldcat
pennywiser schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:12:
Jaarlijks dat hoekje schoonspoelen. Desnoods de wielkuipen er eens in de zoveel tijd even af. Er zijn auto's daar haal je een emmer zand achter vandaan. Als het weg, is kan het drogen/ventileren.
Een paar keer per jaar haal ik de onderkant van de wielkuip los. Dikke zwarte modder. De auto staat in een bos en daarnaast moet ik een klein stukje over een zandpad om weg te komen. Binnen een maand zit het weer vol. Daarnaast staat er af en toe water op het pad waardoor opspattend water het lekker nat houdt. Daardoor is links er slechter aan toe.

Als ik het zo lees is schoonmaken met een staalborsten en wat opschuren de eenvoudigste optie. Mocht het echt afkeur worden dan kan er altijd nog een plaatje in / nieuw spatbord op. Wat zou dan de beste afwerklaag zijn?

Orail Oil / Witte verf / Roestomzetter? Daarna opnieuw lakken met een spuitbus + nalaag erop?

Zo lang de auto zonder grote problemen rijdt is het prima. Maar ergens in je hoofd wil je gebreken ook netjes oplossen. Ieder jaar komt er ergens wel een deuk bij vanwege een afgevallen tak, dus een nieuwe auto is zonde in dat opzicht. Helemaal herstellen ook. Hij heeft 200k gelopen dus op een gegeven moment gaan gebreken opstapelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
The Eagle schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:30:
AFhankelijk van hoe lang je de auto nog wilt blijven rijden zou je wellicht zelfs met pur en witte verf kunen werken zou ik zeggen. Maar ik ben geen plaatwerker ;)

@Destruction Jij hebt volgens mij veel vaker met dit bijltje gehakt. Any thoughts? :)
Pur is een spons, dan heb je een permanente vocht opnemer in dat hoekje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
Coldcat schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:39:
[...]

Een paar keer per jaar haal ik de onderkant van de wielkuip los. Dikke zwarte modder. De auto staat in een bos en daarnaast moet ik een klein stukje over een zandpad om weg te komen. Binnen een maand zit het weer vol. Daarnaast staat er af en toe water op het pad waardoor opspattend water het lekker nat houdt. Daardoor is links er slechter aan toe.

Als ik het zo lees is schoonmaken met een staalborsten en wat opschuren de eenvoudigste optie. Mocht het echt afkeur worden dan kan er altijd nog een plaatje in / nieuw spatbord op. Wat zou dan de beste afwerklaag zijn?

Orail Oil / Witte verf / Roestomzetter? Daarna opnieuw lakken met een spuitbus + nalaag erop?

Zo lang de auto zonder grote problemen rijdt is het prima. Maar ergens in je hoofd wil je gebreken ook netjes oplossen. Ieder jaar komt er ergens wel een deuk bij vanwege een afgevallen tak, dus een nieuwe auto is zonde in dat opzicht. Helemaal herstellen ook. Hij heeft 200k gelopen dus op een gegeven moment gaan gebreken opstapelen.
Het is geen APK afkeur voorlopig. Kaal maken wederom, roestomvormer erop en dan even een kwast/spuitbus zilververf zie ik nog het meest heil in als je langs die weg gaat. Echter komt het vaak van binnenuit en kom je daar dan ook bij.

Ik neem dat je weinig kosten hebt gehad en dat je daarom deze auto rijd, maar ergens zul je iets van deze besparing moeten gebruiken om toch dit soort dingen te fixen. Als die blijft rijden zoals nu doe je hem over 2 jaar ook nog niet weg. Zeer terecht, maar sommige kosten kom je niet onderuit.

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 22-03-2024 15:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:42

Destruction

(ex-)Automonteur

The Eagle schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:30:

Zo op de foto's valt het me in eerste instantie nog wel iets mee. Maar het probleem is natuurlijk wel dat je bij een auto van deze leeftijd gegarandeerd meer roest tegenkomt als je begint te slijpen. Als de TS dan zegt er nog 2 jaar in te willen rijden, dan zou ik in die situatie kiezen voor een beetje een beun de haas methode, namelijk de staalborstel erbij (liefst een klein borsteltje op een accuboor), de ergste rommel weg halen, met kneedbaar ijzer aan de gang gaan en de boel zo netjes mogelijk afwerken met strijkkit, primer en wat lak. Dat is de goedkoopste optie om dit te behandelen.

Verder eens met @pennywiser hierboven.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Destruction schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:55:
[...]

Zo op de foto's valt het me in eerste instantie nog wel iets mee. Maar het probleem is natuurlijk wel dat je bij een auto van deze leeftijd gegarandeerd meer roest tegenkomt als je begint te slijpen. Als de TS dan zegt er nog 2 jaar in te willen rijden, dan zou ik in die situatie kiezen voor een beetje een beun de haas methode, namelijk de staalborstel erbij (liefst een klein borsteltje op een accuboor), de ergste rommel weg halen, met kneedbaar ijzer aan de gang gaan en de boel zo netjes mogelijk afwerken met strijkkit, primer en wat lak. Dat is de goedkoopste optie om dit te behandelen.

Verder eens met @pennywiser hierboven.
Goeie tip, ik heb zelf van deze voor polijst/ontroest werk liggen https://nl.aliexpress.com/item/1005001591869610.html
En bij de Action liggen ook van dit soort "abrasive" type schijven, maar die zijn daar meestal voor op de haakse slijper. Deze die ik noem kan je zo een (accu)boormachine zetten. Lekker makkelijk werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coldcat
De kosten van de auto zijn beperkt op het gebied van reparaties. Wat nodig is dat vervang ik. Vorig jaar twee nieuwe remklauwen gemonteerd, en net een nieuwe set banden eronder gezet. Het klinkt raar, maar de auto rijdt ondanks de leeftijd beter dan menig nieuwe auto. Natuurlijk loopt een nieuwe auto iets soepeler, grijpen de remmen beter aan en zijn de spiegels groter. Comfort heeft deze wagen echter nog steeds ondanks de leeftijd.

Deze roestplekken zijn dat geen waarvan ik weet dat er wat aan gedaan kan worden. Het liefst zo netjes mogelijk, maar toch de ouderdom van de auto in acht nemend.

Bedankt voor de adviezen. Binnenkort wat spullen in huis halen. Als het droog is maar ontdekken wat ik nog meer tegen ga komen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
@Coldcat prima auto hoor, ff op gaspedaal gekeken, ze kosten niet heel veel.
oude auto's love it (y)

hier mijn gedachten over waarom oude auto's beter zijn dan huidige rommel:

1. meer snufjes betekend ook dat het ingewikkelder is.
2. sinds 2008 crisis moeten ze steeds meer bezuinigen, dus wordt er eerder zwakkere producten gebruikt ipv kwaliteit

mijn auto is toevallig uit 2008, wanneer ik deze helemaal naar de gallemieze gereden heb is de kans groot dat de volgende auto ook rond deze bouwjaar komt 🙂

[ Voor 66% gewijzigd door Kol Nedra op 22-03-2024 17:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coldcat
Kol Nedra schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:27:
@Coldcat prima auto hoor, ff op gaspedaal gekeken, ze kosten niet heel veel.
oude auto's love it (y)

hier mijn gedachten over waarom oude auto's beter zijn dan huidige rommel:

1. meer snufjes betekend ook dat het ingewikkelder is.
2. sinds 2008 crisis moeten ze steeds meer bezuinigen, dus wordt er eerder zwakkere producten gebruikt ipv kwaliteit

mijn auto is toevallig uit 2008, wanneer ik deze helemaal naar de gallemieze gereden heb is de kans groot dat de volgende auto ook rond deze bouwjaar komt 🙂
Twee jaar terug mee naar Italië geweest. Wat een genot om hem op een afgelegen parkeerplaats achter te laten en Venetië in te duiken voor een paar dagen. En daarna door naar Rome. Langs de milieuzones heen een parkeerplaats gevonden naast het hotel. Er zat wel een extra deuk in het spatscherm. Maar boeien, oude auto.

Dat gemak van hem overal achterlaten en nooit ergens bij hoeven na te denken is iets dat bij een nieuwere auto mij gek zou maken. Een krappe parkeerplaats, prima hij past er nog net tussen. Ondanks dat hij oud en goedkoop is, is de waarde op een andere manier priceless!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Coldcat schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:36:
[...]

Twee jaar terug mee naar Italië geweest. Wat een genot om hem op een afgelegen parkeerplaats achter te laten en Venetië in te duiken voor een paar dagen. En daarna door naar Rome. Langs de milieuzones heen een parkeerplaats gevonden naast het hotel. Er zat wel een extra deuk in het spatscherm. Maar boeien, oude auto.

Dat gemak van hem overal achterlaten en nooit ergens bij hoeven na te denken is iets dat bij een nieuwere auto mij gek zou maken. Een krappe parkeerplaats, prima hij past er nog net tussen. Ondanks dat hij oud en goedkoop is, is de waarde op een andere manier priceless!
Je kan hem hierna een keer upgraden naar iets met airco, eind jaren 90 had geen enkele auto in NL dat, ik denk deze ook niet of wel. Met @Kol Nedra - tussen grofweg 2000 en 2008 zijn nog heel wat veel degelijker auto's te koop dan die van vandaag de dag, met airco en ouderwetse tellerbak met wijzers. Die ipads tegenwoordig waar iedereen zo blij mee is, is niets anders dan een voor de fabrikant zeer goedkope oplossing, die daarbij ook nog eens onveilig zijn. https://www.autoweek.nl/a...en-perk-aan-touchscreens/ Doe mij maar gewoon knoppen. Navigatie doe je op je mobiel. Onderdelen zijn ook veel beschikbaar vaak, en goedkoop. Zie bv. Autodoc. Achterremblokken moeten op mijn auto (2006) binnenkort: een setje Bosch kost minder dan 25 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
@pennywiser ja de auto die ik heb is een stationwagon; business model met boardcomputer/scherm..... zelfs stoelverwarming
de navi werkt overigens niet meer, maargoed kan niet alles hebben :p
en allemaal knopjes, geen touch screen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldcat
pennywiser schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:08:
[...]

Je kan hem hierna een keer upgraden naar iets met airco, eind jaren 90 had geen enkele auto in NL dat, ik denk deze ook niet of wel. Met @Kol Nedra - tussen grofweg 2000 en 2008 zijn nog heel wat veel degelijker auto's te koop dan die van vandaag de dag, met airco en ouderwetse tellerbak met wijzers. Die ipads tegenwoordig waar iedereen zo blij mee is, is niets anders dan een voor de fabrikant zeer goedkope oplossing, die daarbij ook nog eens onveilig zijn. https://www.autoweek.nl/a...en-perk-aan-touchscreens/ Doe mij maar gewoon knoppen. Navigatie doe je op je mobiel. Onderdelen zijn ook veel beschikbaar vaak, en goedkoop. Zie bv. Autodoc. Achterremblokken moeten op mijn auto (2006) binnenkort: een setje Bosch kost minder dan 25 euro.
Deze wagen heeft airconditioning. En het systeem werkt nog steeds. Binnenkort wel weer laten afvullen, en dan zijn de warme dagen die gaan komen in de zomer geen probleem. Dat is wel iets wat comfort geeft waar je in de zomer niet zonder wil.

Knopjes worden weer verplicht dacht ik gelezen te hebben in het nieuws van de week.

[ Voor 7% gewijzigd door Coldcat op 04-04-2024 09:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coldcat
Kol Nedra schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 22:09:
@pennywiser ja de auto die ik heb is een stationwagon; business model met boardcomputer/scherm..... zelfs stoelverwarming
de navi werkt overigens niet meer, maargoed kan niet alles hebben :p
en allemaal knopjes, geen touch screen ;)
Zo horen wagens te zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:57

MeesterPieter

PnP Pinball

Met de staalborstel goed ontroesten en behandelen met iets van roestomzetter en tectyl kun je dit nog wel n aantal jaar remmen, helpt als je het regelmatig schoon houdt en eens in t jaar of 2 jaar opnieuw behandeld.

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Coldcat schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 23:55:
[...]

Deze wagen heeft airconditioning. En het systeem werkt nog steeds. Binnenkort wel weer laten afvullen, en dan zijn de warme dagen die gaan komen in de zomer geen probleem. Dat is wel iets wat comfort geeft waar je in de zomer niet zonder wil.

Ook heb ik in het 1 DIN radio slot zo'n flapscherm met Carplay erop gezet. Eenvoudig voor navigatie en leuk voor een muziekje.

Knopjes worden weer verplicht dacht ik gelezen te hebben in het nieuws van de week.
Top, 1 van de weinige auto's die dat had in 1998. Zeker in die klasse. Had echt geen enkele auto toen, ook duurdere segment nauwelijks. Ik herinner me van de tijd rond 2010 dat de toen (op dat moment nog redelijk courante) 10-12 jaar gezinsauto's zonder airco geen drol waard waren, want de airco was inmiddels in een paar jaar tijd gemeengoed geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
pennywiser schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:20:
[...]

Top, 1 van de weinige auto's die dat had in 1998. Zeker in die klasse. Had echt geen enkele auto toen, ook duurdere segment nauwelijks. Ik herinner me van de tijd rond 2010 dat de toen (op dat moment nog redelijk courante) 10-12 jaar gezinsauto's zonder airco geen drol waard waren, want de airco was inmiddels in een paar jaar tijd gemeengoed geworden.
In 1998 waren er al genoeg auto's met standaard airco, Citroen Xantia, Peugeot 406, Mazda 626 sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik gebruikte voor mijn Volvo 245 en nog altijd voor mijn aanhangwagens Dinitrol ML. Voor de spuitbussen kan je ook een verlengslangetje kopen om goed in holtes te geraken en als je dat verlengslangetje verlengt met een slangetje van de doe-het-zelfzaak, kan je zelfs probleemloos lange dunne kokers van een paar meter langs binnen behandelen (gewoon goed doorspuiten en het product dat uit de koker loopt opvangen in een bakje, kan je daarna gebruiken voor de delen die je met een kwast kan bereiken). Is in mijn ervaring toch een van de beste producten om roest te stoppen. Eventueel nabehandelen met Dinitrol 1000. Voor alle duidelijkheid, waar je er aan kan, kan je het best sowieso eerst zo kaal mogelijk schuren.

Daarna kan je bijwerken. Een nieuw stukje plaatstaal inlassen is de beste oplossing, maar dun plaatstaal lassen (laat staan dat netjes doen) is geen beginnersproject en dat kan zelfs een professional niet netjes met een goedkoop lasapparaat van de doe-het-zelfzaak.

Plamuren (eventueel na een laagje glasvezel+epoxy) is eenvoudiger, maar wat minder duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
Ik heb de spullen besteld (kneedbaar staal, plamuur, roestomvormer, primer, tools). Gisteren het rubber van de kofferklep eraf getrokken en begonnen met de eerste twee plekken. Als je eenmaal met het schuren begint kom je er inderdaad achter dat er een hoop rot is. De plekken zijn er na het schuren een stuk slechter aan toe dan je in eerste instantie ziet. De gaten zijn een stuk groter dan je denkt, en kleine plekken zijn een stuk rotter dan je denkt. Ik dacht dat deze plekken een makkelijk begin zouden zijn, toch wat anders.

Mooi om met een oude auto aan de slag te gaan hier wat handigheid in te krijgen. De eerste les is zeker de roest zo snel mogelijk aanpakken, automatisch wordt het niet beter :)

Pagina: 1