wanneer wordt verbouwen nieuwbouw?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-06 21:07
Hallo allemaal,

Kan iemand mij uitleggen wanneer een verbouwing over gaat in nieuwbouw en andersom? I.v.m vergunning en subsidies etc.

Ons plan is de woning volledig te verbouwen waarbij enkel de buitengevels blijven staan. Verder wordt er dus praktische een nieuwe woning gebouwd. Vergunningen zijn rond.

Echter bestaat er altijd een kans dat de gevels het niet houden en er alsnog nieuwe gevels komen. Dan wel dat we enkel de voorgevel laten staan en de rest wel verwijderen.

Maar wanneer wordt het dan nieuwbouw en heb ik te maken met nieuwer vergunningen en andere regels?

Weet iemand dat?

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Blijven de muren overeind?
Dan is het verbouw
Alles nieuw vanaf de ( bestaande ) fundering dan is het nieuwbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een grote renovatie valt onder dezelfde bouwbesluitregels als nieuwbouw, dus dat maakt niet uit. En inderdaad als de muren blijven is het een renovatie.

Het lastige aan subsidies is daarmee wel dat bijvoorbeeld de ISDE alleen bestaande gevels, daken en kozijnen behandelt, dus als je veel wijzigt krijg je daar geen subsidie op.

[ Voor 37% gewijzigd door pagani op 22-03-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
pagani schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:52:
Een grote renovatie valt onder dezelfde bouwbesluitregels als nieuwbouw, dus dat maakt niet uit. En inderdaad als de muren blijven is het een renovatie.

Het lastige aan subsidies is daarmee wel dat bijvoorbeeld de ISDE alleen bestaande gevels, daken en kozijnen behandelt, dus als je veel wijzigt krijg je daar geen subsidie op.
Nieuw kozijn in bestaand gat mag natuurlijk wel, maar als je de dagmaten gaat wijzigen vervalt het inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Jemig, je hebt wel gelijk met die ISDE, Ik weet niet waarom maar ik had in mijn hoofd dat ik daar wel gebruik van kon maken. Ik heb het een half jaar geleden zitten uitzoeken. Maar ik heb mij vergist. Enkel de gevelisolatie kan gesubsidieerd worden. Het dak en de vloer niet. Want dat wordt nieuw. En de warmtepomp mag.

De subsidies kan ik dus wel loslaten. Dan blijf ik zitten met de gemeente. Nu alles rond is wil ik geen gedoe. Als ik enkel de voorgevel en een hoekje zijwaarts laat staan. Is het project dan nog steeds een verbouwing? En kan ik verder met de vergunning die er ligt? De opbouw wordt namelijk wel zoals die was. DE kozijnen zullen in dat geval bespaard worden en teruggeplaatst worden. Dus de vormgeving komt overeen met die op de vergunning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:27
Als je een bestaande vloer vervangt door een geïsoleerde vloer heb je gewoon recht op subside, zelfde geldt voor een dak.
Als je hierbij oppervlakte toevoegt krijg je enkel subsidie over het bestaande oppervlakte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-06 22:50
Als de vergunning rond is dan is het gewoon een verbouwing anders hadden ze het niet goedgekeurd.

Subsidie kan je gewoon aanvragen op alles wat je verduurzaamt. Wij hebben een huis uit 1927 gerenoveerd, alles vervangen op de buiten muren en enkele binnen muren na. Op alles subsidie gekregen, glas, vloer, dak, buitengevel, warmtepomp. Denk er wel aan om echt overal foto's van te maken, van het (isolatie)materiaal voor montage en tijdens, tevens alle codes goed documenteren.

Betreft je voorgevel of andere muren die toch vervangen moeten worden, haak de gemeente gewoon aan, het zijn geen boemannen/vrouwen, als het om contructie gaat en veiligheid gaan ze echt niet moeilijk doen.

Bij ons kwam naar voren tijdens de verbouwing dat een draagbalk extra ondersteuning nodig had, constructeur ingeschakeld die alles berekent, tekening laten maken, aan gemeente laten zien: was prima in orde en we konden er mee verder. Zolang je het maar goed en volgens de regels doet en niet zomaar even een muurtje vervangt of draagbalk aanpast en iets constructiefs toevoegt zonder goede berekening en tekening. Dan heb je ook geen gezeik bij inspectie als je de bouw gereed meldt.

[ Voor 42% gewijzigd door Petje72 op 23-03-2024 07:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:11

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
grasmaaier schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:22:
Jemig, je hebt wel gelijk met die ISDE, Ik weet niet waarom maar ik had in mijn hoofd dat ik daar wel gebruik van kon maken. Ik heb het een half jaar geleden zitten uitzoeken. Maar ik heb mij vergist. Enkel de gevelisolatie kan gesubsidieerd worden. Het dak en de vloer niet. Want dat wordt nieuw. En de warmtepomp mag.

De subsidies kan ik dus wel loslaten. Dan blijf ik zitten met de gemeente. Nu alles rond is wil ik geen gedoe. Als ik enkel de voorgevel en een hoekje zijwaarts laat staan. Is het project dan nog steeds een verbouwing? En kan ik verder met de vergunning die er ligt? De opbouw wordt namelijk wel zoals die was. DE kozijnen zullen in dat geval bespaard worden en teruggeplaatst worden. Dus de vormgeving komt overeen met die op de vergunning.
Even heel simpel: je gaat niet verbouwen volgens je aanvraag (je gaat bv veel meer slopen) omdat er geen grote veranderingen zijn in uitstraling en functie is mijn verwachting dat de gemeente dit gewoon wil accepteren als een wijzing in de bestaande aanvraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:04

Als je een op een vervangt door geïsoleerde versie dan is het niet kansloos.

Denk dat je dan binnen het bestaande vlak (bv zelfde gevel, zelfde dak) moet blijven. Tevens wordt de max m2 bepaald door de oude maat.

Wees redelijk, zorg dat je documentatie op orde is en dien het in ter beoordeling. In mijn ervaring beoordeelt RVO niet op het scherpst van de snede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Je kunt dit toch overleggen met de gemeente?
Ik krijg een beetje de indruk dat je buiten de lijntjes wilt kleuren en dat je al die regeltjes maar onzin vindt.
Gaat het soms om een gemeentelijk monument of is er misschien sprake van een beeldbepalende bouwwijze?
Dan gelden er namelijk hele andere regels dan (bijvoorbeeld) een jaren '80 huisje verbouwen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03

Als de oppervlakten hetzelfde blijven zie ik geen probleem hoor. Als je een simpel platdak zou vervangen waarbij door bijvoorbeeld een lekkage het dakbeschot en de draagbalken verrot zijn, maar je een vernieuwd geisoleerd dak terug zou plaatsen heb je toch gewoon recht op subsidie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tivo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-06 10:17
Petje72 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:26:

Subsidie kan je gewoon aanvragen op alles wat je verduurzaamt. Wij hebben een huis uit 1927 gerenoveerd, alles vervangen op de buiten muren en enkele binnen muren na. Op alles subsidie gekregen, glas, vloer, dak, buitengevel, warmtepomp. Denk er wel aan om echt overal foto's van te maken, van het (isolatie)materiaal voor montage en tijdens, tevens alle codes goed documenteren.
Zeg je nu dat je subsidie gekregen hebt op verduurzamingen die je zelf uitgevoerd hebt? Ik begreep dat het dan door een bedrijf uitgevoerd moest worden. (anders ga ik nog een hele hoop subsidie aanvragen;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-06 22:50
Tivo schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:28:
[...]

Zeg je nu dat je subsidie gekregen hebt op verduurzamingen die je zelf uitgevoerd hebt? Ik begreep dat het dan door een bedrijf uitgevoerd moest worden. (anders ga ik nog een hele hoop subsidie aanvragen;-)
Nee laten doen door de aannemer. Als je het zelf doet dan krijg je inderdaad geen subsidie.

Maar je moet de aannemer altijd checken, voor aanschaf van het spul, staat de code van het materiaal of het apparaat in de lijst van ISDE ? zo niet, dan gaat het heeel lang duren want moet je een aanvraag doen bij ISDE dat het materiaal op de lijst komt/goed gekeurd wordt.

Zeker als je een vloer laat isoleren met (spuit)PUR, daar zijn maar weinig goedgekeurde materialen van in de lijst en de (onder)aannemer die denkt gewoon PUR = PUR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tivo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-06 10:17
Ah check, wel jammer. Het zou mooi zijn als er een soort van onafhankelijke keurinstantie bestond die je werk kon beoordelen, aan de hand waarvan dan wel of geen subsidie toegekend wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:07
Het komt over alsof je een plan hebt ingediend waarbij je alle muren laat staan, maar dat je nu liever de zijmuren en achtermuren 'per ongeluk' wil gaan laten sneuvelen tijdens de verbouwing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:08

Rzaan

Altijd zoekende

Tivo schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:28:
[...]

Volgende keer een deel van het werk door een bedrijf laten uitvoeren. Want de regels zijn erg onduidelijk wat nu precies installeren of aanbrengen is.
Als jij je dak gaat isoleren en een klusbedrijf plaatst alleen het isolatiemateriaal en vervolgens maak jij het af, met folie en gipsplaten en stucen enz. voldoe je al aan de regels. Tenminste... nergens blijkt wat je precies moet laten doen voor de subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:47
Als je iets verbouwd met een vergunning (zoals ik met twee dakkapellen heb gedaan over bijna de hele breedte) doet. Dan moet je daar al voldoen aan het actuele bouwbesluit en kun je natuurlijk niet ook subsidie krijgen voor het isoleren van een bestaande schil. Die is er namelijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Nou als ik de regels lees wordt er telkens gesproken over 'bestaande vloer of dak, etc. Dus als je die verwijderd en vervangt is het een 'nieuwe' vloer of dak, etc. Neemt niet weg dat ik het altijd kan proberen. Maar goed, ik heb dit destijds besproken en het leide er toe dat ik dacht er wel gebruik van te kunnen maken. Maar mijn telefoongesprek van eergisteren bevestigde eigenlijk weer van niet. Nouja, tegen die tijd maar zien dan.

Het is inderdaad de bedoeling alles goed vast te leggen en te dubbel checken dat de betrokken aannemer ook het materiaal gebruikt waarmee je subsidie kunt aanvragen. Daar ben ik wel precies genoeg voor :D

En nee, ik wil niets stiekem doen. Maar ik vraag mij af of ik een hoop kosten en tijd op de hals haal als we inderdaad een deel van de muren alsnog vervangen (gepland of door tegenslag) en dit betekent dat onze vergunning aangepast moet worden en ik vervolgens allerlei extra onderzoeken moet doen of aan andere regels moet voldoen. Want dan kan er een afweging zijn om alles op alles te zetten de gevels te behouden. Als het niets uitmaakt, kan het wellicht lonend zijn het gewoon te vervangen.
Alhoewel ik mij niet kan voorstellen dat ik dan goedkoper uit ben. Enkel misschien prettiger werken en sneller slopen.

[ Voor 13% gewijzigd door grasmaaier op 23-03-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:37
Ik heb eens meegemaakt dat een architect één gevel liet staan, speciaal om nog onder renovatie te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:47
D-e-n schreef op zondag 24 maart 2024 @ 01:07:
Ik heb eens meegemaakt dat een architect één gevel liet staan, speciaal om nog onder renovatie te vallen.
Dat is ook zo.
Maar dan moet je alsnog wel een vergunning en constructie berekeningen etc. opleveren. En heb je geen recht op subsidie voor isolatie.

Tenzij je dat voor de verbouwing doet, dan moet je dus de nieuwe kozijnen met isolatieglas plaatsen (en mogelijk verwijderen en daarna weer terugplaatsen). Maar met een dergelijke verbouwing denk ik dat dit een druppel op een gloeiende plaat is in het totale kostenplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Geef nou eens antwoord op de vraag of het hier een (gemeentelijk) monument, beschermd stads- of dorpsgezicht, beschermd erfgoed betreft of dat er een welstandsbepaling vastgelegd is.
En misschien dat je de (omgevings)vergunningen hier wilt plaatsen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:07:
Geef nou eens antwoord op de vraag of het hier een (gemeentelijk) monument, beschermd stads- of dorpsgezicht, beschermd erfgoed betreft of dat er een welstandsbepaling vastgelegd is.
En misschien dat je de (omgevings)vergunningen hier wilt plaatsen?
En welk land (Nederland of België) is hier ook wel relevant... In België denk ik dat dat nog als verbouwing kan gelden voor onder andere het BTW-percentage.

Ik verwacht eigenlijk dat je voor zo'n ingrijpende verbouwing al een architect onder de arm genomen hebt. Die lijkt me je perfecte aanspreekpunt om hier met voldoende kennis van de specifieke situatie over te oordelen of om via betrouwbare kanalen de onzekerheden uit te klaren. Ik verwacht niet dat wij hier zonder kennis over de details van je plannen heel veel zinnigs over kunnen zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:23

paQ

grasmaaier schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:16:
Nou als ik de regels lees wordt er telkens gesproken over 'bestaande vloer of dak, etc. Dus als je die verwijderd en vervangt is het een 'nieuwe' vloer of dak, etc. Neemt niet weg dat ik het altijd kan proberen. Maar goed, ik heb dit destijds besproken en het leide er toe dat ik dacht er wel gebruik van te kunnen maken. Maar mijn telefoongesprek van eergisteren bevestigde eigenlijk weer van niet. Nouja, tegen die tijd maar zien dan.

Het is inderdaad de bedoeling alles goed vast te leggen en te dubbel checken dat de betrokken aannemer ook het materiaal gebruikt waarmee je subsidie kunt aanvragen. Daar ben ik wel precies genoeg voor :D
helemaal juist

Heb het zelf (helaas) ook gehad.
Dakbalken vervangen > nieuwbouw
Raam 40 cm opgeschoven > nieuwbouw

Het oppervlak doet er dus niet (meer) toe. Het gaat allemaal om de fysieke positie of wijziging.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

De vraag bij al die subsidies is natuurlijk ook: Hoe streng wordt er gecontroleerd?
Niet dat je moet frauderen, maar als je in de geest van de wet handelt, en het doel is om je huis zo energie-zuinig maakt, dan zie ik er niet zo veel kwaads in.

In mijn huis heb ik ook al het glas vervangen door Triple +++. Sommige kozijnen zijn groter geworden. Andere zijn dichtgemetseld. Ik neem echter gewoon de oude totale oppervlakte en vraag voor die oppervlakte subsidie aan. Volgens de regels wellicht niet correct, maar ik vind het wel juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Rzaan schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:13:
De vraag bij al die subsidies is natuurlijk ook: Hoe streng wordt er gecontroleerd?
Niet dat je moet frauderen, maar als je in de geest van de wet handelt, en het doel is om je huis zo energie-zuinig maakt, dan zie ik er niet zo veel kwaads in.
RVO heeft toegang tot allerlei satelliet opnames. Ze zien prima wat je aan het uitspoken bent ;)
Mijn ISDE aanvragen waren tot tweemaal toe afgekeurd vanwege een onjuist aantal opgegeven meters. Ik begreep er geen reet van.
Na telefonisch contact vertelde de dame al klikkend en scrollend aan de telefoon precies wat ik allemaal had gedaan.

damn :X

En zo leerde ik dus: "maar ik zie dat u de dakbalken heeft vervangen, dus dat valt onder nieuwbouw"

Voor de ISDE doet dat hele verduurzamen er niet toe. Er zijn strikte kaders waarbinnen wel of geen geld wordt uitgekeerd. Het is een systeem dat zo zijn lelijke kanten heeft daardoor. Want mensen die elk jaar hun warmtepomp vervangen bijv, krijgen elk jaar een haast gratis warmtepomp.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 24-03-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Het is in Nederland en een gewone woning. Geen monument of status of iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

paQ schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:17:
[...]

RVO heeft toegang tot allerlei satelliet opnames. Ze zien prima wat je aan het uitspoken bent ;)
Mijn ISDE aanvragen waren tot tweemaal toe afgekeurd vanwege een onjuist aantal opgegeven meters. Ik begreep er geen reet van.
Na telefonisch contact vertelde de dame al klikkend en scrollend aan de telefoon precies wat ik allemaal had gedaan.

damn :X

En zo leerde ik dus: "maar ik zie dat u de dakbalken heeft vervangen, dus dat valt onder nieuwbouw"
Ik beticht u van niets, maar ik heb wel hele grote twijfels bij dit verhaal.
Die mensen hebben echt niet de tijd (en zin) om alles te dubbel checken.
Pas als er hele rare getallen opduiken, grijpen ze in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Rzaan schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:59:
[...]

Ik beticht u van niets, maar ik heb wel hele grote twijfels bij dit verhaal.
Die mensen hebben echt niet de tijd (en zin) om alles te dubbel checken.
Pas als er hele rare getallen opduiken, grijpen ze in.
Sja ik schrijf het hoe het ging.
Dak vervangen 92 m2
Dus ik geef 92m2 op.
RVO wijst af
Ik maak er 90 van (oude maar afgerond naar beneden), RVO wijst af. Gebeld en dat was de uitleg.
Zelfde verhaal bij het vervangen glas. Zo wisten dat ik de indeling gewijzigd had / glas verplaatst had.
Daar kon ik geen subsidie op krijgen, alsook de meters aan muurisolatie voor die posities.

Letterlijke tekst in de afwijzingsbrieven van RVO:
Thermische schil
De subsidieregeling vereist dat de maatregelen zijn toegepast in de bestaande thermische schil van de
woning of woongedeelte. Met de thermische schil van een woning bedoelen wij de afscheiding van een
warme ruimte naar een onverwarmde ruimte of buitenlucht. Voor aan- of nieuwbouw van een woning is
geen subsidie beschikbaar. Graag ontvang ik van u een herberekening met het aantal m2 dat is geïsoleerd
in de bestaande woning per maatregel.
Uiteindelijk heeft het me ca 2800 euro “gekost” aan minder subsidie. Best een tegenvaller.

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 24-03-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBYJMEI
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-06 13:43
paQ schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:44:
[...]

helemaal juist

Heb het zelf (helaas) ook gehad.
Dakbalken vervangen > nieuwbouw
Raam 40 cm opgeschoven > nieuwbouw

Het oppervlak doet er dus niet (meer) toe. Het gaat allemaal om de fysieke positie of wijziging.
Wij hebben ook het hele dak vervangen door een nieuw geïsoleerd dak met nieuwe dakkapellen. (1 dakkapel was extra, maar de andere vervangen). Gewoon ISDE subsidie aangevraagd en gekregen.

Het zou bizar zijn als dat niet zo zou zijn. Je gaat eigenlijk een heel stuk verder dan alleen isoleren, investeert dus meer en je zou dan geen subsidie krijgen?
Zou het heel apart vinden… wij hebben het gewoon gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

MBYJMEI schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:27:
[...]

Wij hebben ook het hele dak vervangen door een nieuw geïsoleerd dak met nieuwe dakkapellen. (1 dakkapel was extra, maar de andere vervangen). Gewoon ISDE subsidie aangevraagd en gekregen.

Het zou bizar zijn als dat niet zo zou zijn. Je gaat eigenlijk een heel stuk verder dan alleen isoleren, investeert dus meer en je zou dan geen subsidie krijgen?
Zou het heel apart vinden… wij hebben het gewoon gekregen.
Ik heb er best pittige discussies over gevoerd destijds met RVO, het ging immers om behoorlijk wat geld, maar ze hielden voet bij stuk. Vervangen = nieuwbouw. (2021)
Ik neem aan dat je bij een puntdak niet de gehele constructie vervangt toch?

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 24-03-2024 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBYJMEI
paQ schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:30:
[...]

Ik heb er best pittige discussies over gevoerd destijds met RVO, het ging immers om behoorlijk wat geld, maar ze hielden voet bij stuk. Vervangen = nieuwbouw.
Ik neem aan dat je bij een puntdak niet de gehele constructie vervangt toch?
Ja hebben we wel gedaan toen. Dakkapel achter was min of meer gehele breedte en aan voorkant zo breed als toelaatbaar was qua vergunning. Aangezien het een vrij laag dak was, konden we dmv een iets andere constructie binnen een hoger plafond creëren, zodat mijn man er ook kon staan.
Oude situatie was lager dus idd compleet nieuw dak, maar wel dakpannen hergebruikt.
Gelijk toen het dak er af was een nieuwe vaste trap naar de zolder geplaatst. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdQbYzLUJsMeA44iCfKH7ET0nmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8H1KSWUTAkeriKW6UME5uxtF.jpg?f=fotoalbum_large

We hadden trouwens wel zo’n subsidie bedrijfje in de arm genomen, dus zij kijken het dan eerst helemaal na en dan wist ik zeker dat ik het niet weer terug zou krijgen. Denk dat dat wel een voordeel was, plus het scheelde ons kopzorgen en aangezien het om een groot bedrag ging, vonden we het dat wel waard.

[ Voor 11% gewijzigd door MBYJMEI op 24-03-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Sja wellicht had jij geluk, of ik een overijverige behandelaar. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBYJMEI
paQ schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:52:
Sja wellicht had jij geluk, of ik een overijverige behandelaar. :S
Volgens mij als je niet je woonoppervlak uitbreid, dan zou het binnen de voorwaarden moeten vallen. Zuur dat het jou niet gelukt is, maar heb ook wel hier en daar gelezen dat ze het proces van subsidie aanvragen erg ingewikkeld hebben gemaakt en er dus vaker mensen het niet krijgen. Typisch Hollands om alles zo ingewikkeld te maken 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:31
Ook een "nieuw" dak op een bestaande, woning die niet wordt uitgebreid geldt als isolatie van de bestaande schil.
Net als nieuwe kozijnen met isolatieglas in de bestaande raamopeningen.

Maar zodra het nieuwe kwa grootte, vorm of locatie niet meer overeen komt met de situatie voor de verbouwing, dan is er sprake van "nieuw aangebracht" en niet van "vervanging/renovatie".
Een raam in de achtergevel naar beneden tot aan de vloer uitbreken en er een schuifpui in zetten komt dus niet in aanmerking voor subsidie. Een volledig nieuw raam op een plek waar eerst geen raam zat ook niet. Net als het raamkozijn wat je plaatst waar eerst de garagedeur zat in je tot thuiskantoor omgebouwde garage.

En de gevel+ dakisolatie van je uitbouw krijg je niet vergoed. Ook de dakisolatie van je dakopbouw of nieuwe dakkapellen krijg je niet vergoed. Maar het bestaande dak wat in dezelfde vorm en grootte, hoogte, hellingshoek opnieuw wordt aangebracht, daarvoor krijg je normaal wel ISDE subsidie. Ook als er vanwege ouderdom onderliggende balken vernieuwd worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBYJMEI
Ivow85 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:25:
Ook een "nieuw" dak op een bestaande, woning die niet wordt uitgebreid geldt als isolatie van de bestaande schil.
Net als nieuwe kozijnen met isolatieglas in de bestaande raamopeningen.

Maar zodra het nieuwe kwa grootte, vorm of locatie niet meer overeen komt met de situatie voor de verbouwing, dan is er sprake van "nieuw aangebracht" en niet van "vervanging/renovatie".
Een raam in de achtergevel naar beneden tot aan de vloer uitbreken en er een schuifpui in zetten komt dus niet in aanmerking voor subsidie. Een volledig nieuw raam op een plek waar eerst geen raam zat ook niet. Net als het raamkozijn wat je plaatst waar eerst de garagedeur zat in je tot thuiskantoor omgebouwde garage.

En de gevel+ dakisolatie van je uitbouw krijg je niet vergoed. Ook de dakisolatie van je dakopbouw of nieuwe dakkapellen krijg je niet vergoed. Maar het bestaande dak wat in dezelfde vorm en grootte, hoogte, hellingshoek opnieuw wordt aangebracht, daarvoor krijg je normaal wel ISDE subsidie. Ook als er vanwege ouderdom onderliggende balken vernieuwd worden.
Is het niet gewoon een kwestie van ‘letter der wet’ versus ‘geest der wet’?
Het doel van de subsidies is het verduurzamen van woningen.

Iets wat je toevoegt /uitbreidt, valt niet onder de subsidie regeling. Iets wat je vervangt voor iets vergelijkbaars wel. Lijkt me niet heel moeilijk, maar wellicht wel voor overijverige beoordelaars.
Pagina: 1