Gaan we TikTok verbieden? Videoapp raakt verstrikt in were

Pagina: 1
Acties:
  • 610 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiummaster
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-08 09:13
Hoi redactie @arnoudwokke

Waarom bevat dit artikel onbewezen Israelische propaganda zinnen over "Hamas botnets" zonder enig bewijs te leveren behalve een linkje naar een Twitter screenshot die niks met bots te maken heeft?

Ik kan begrijpen dat Tweakers zich niet aan de politiek wil branden. Maar wanneer Tweakers zich wel begint te mengen in politiek, vooral als het gaat om propaganda voor Genocide. zou het wel zo netjes zijn om beide kanten van het verhaal te vertellen. Namelijk dat israel zeer veel controle over zowel Meta en Twitter heeft, maar weinig over TikTok. En dat willen ze graag veranderen.

Het is wel zeer bekend en bewezen dat israel bots gebruikt op elke vorm van social media om propaganda te verspreiden. Recent voorbeeld:
Israel is executing an online influence campaign using hundreds of fake social media accounts to advance "Israeli interests" among progressive western audiences, including US lawmakers, Haaretz reported on 19 March, citing an investigation by Israeli media watchdog group Fake Reporter.

Hundreds of fake social media accounts then intensively promoted the "reports" from the specially-created websites and other news outlets. The three websites at the center of the campaign were established before the war in Gaza but became active only after it began.

The fake social media accounts seemed to be ‘cyborgs,’ meaning they operate using a combination of artificial intelligence and real people with fake online personalities. The avatars claimed to portray average US citizens, including white, Jewish, and African–American ones.

The avatars were all created on the same date, used the same profile photos and naming conventions, and shared other characteristics that indicate they are all part of the same network, Fake Reporter found.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:53

arnoudwokke

Redacteur
Dit artikel stelt niet iets over die bots en of dat klopt of niet, het stelt dat de claims er zijn en dat dat een argument is om het wetsvoorstel nieuw leven in te blazen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiummaster
@arnoudwokke Het wordt wel degelijk specifiek benoemd.

Indien er ongefundeerde claims van een kant (israel) in een artikel worden vermeld is het wel zo netjes om de claims van de andere kant (Palestijnen) ook te noemen. Vooral omdat de bewijsvoering daarvoor qua video materiaal vele malen sterker is.

De schuld afschuiven op "geruchten en claims" is wat onze media maar al te graag doet. "40 onthoofde babies in ovens".

Dat Tweakers maar al te graag om deze Genocide heen draait kan ik "begrijpen", ondanks de gigantische hypocrisie t.o.v. de artikelen over Oekraine. Maar actief deelnemen aan het benoemen van ongefundeerde propaganda die toestemming fabriceren voor Genocide is zeer kwalijk.

Moederbedrijf DPG censureert ook actief pro-Palestijnse reacties op Nu.nl wat ook geen goede indruk geeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor je zienswijze, maar sorry, ik kan niets met je reactie :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osiummaster
@arnoudwokke Je kunt het artikel aanpassen om het gedeelte over israel's ongefundeerde beschuldingen weg halen of toevoegen dat er een zeer sterke druk uitgeoefend wordt vanuit israel om pro-Palestijnse content te censureren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FatGoebbelsIM
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-09 12:40
dat er een zeer sterke druk uitgeoefend wordt vanuit israel om pro-Palestijnse content te censureren :)
I'm with @Osiummaster !

Israels extreem rechtse partij heeft teveel kinderen en onschuldigen vermoord! Waarom laten we dit gebeuren?!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Het staat er niet in, in elk geval niet in de context die jij zegt, dus van mij mag dit topic dicht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiummaster
Apart, ik lees hier:
De beslissingen over moderatie van video's rond de aanslagen van Hamas in Israël en de invasie van Gaza in oktober vorig jaar hebben de focus weer op TikTok gelegd. Dat is hoe dan ook een gevoelig onderwerp en tot ieders tevredenheid modereren op sociale media is onmogelijk. Een investeerder postte een draadje over zijn beperkte onderzoek naar video's op TikTok en ontdekte naar eigen zeggen dat er pro-Palestijnse botnets actief lijken die video's pushen. Dat leidde er volgens hem toe dat Amerikaanse jongeren steeds meer pro-Palestijns en anti-Israël worden. TikTok wees erop dat die trend al sinds 2010 gaande is.

Of het nu klopt of niet,
Die laatste zin geeft geen vrijbrief om een hele paragraaf aan pro-Israel propaganda neer te zetten over botnets. Vooral niet omdat de link die gegeven wordt als "bron" voor de claim geen enkel bewijs voor botnets bevat

Misschien een interessant artikel om te lezen @arnoudwokke:

Vox 13 december 2023 - TikTok isn’t creating false support for Palestine. It’s just reflecting what’s already there.
For the past month, TikTok has tried to assure business leaders, influencers, and Jewish organizations that it isn’t promoting anti-Israel or antisemitic speech on its platform. CEO Shou Chew has reportedly met with executives at Tinder, Facebook, and the Anti-Defamation League, among others, to discuss moderation and misinformation, while its head of operations held a private video call with more than a dozen Jewish TikTokers and celebrities, including Sacha Baron Cohen and Amy Schumer, during which Cohen accused the app of “creating the biggest antisemitic movement since the Nazis.”

To claim that TikTok is intentionally spoon-feeding pro-Palestine videos to young people is to misunderstand what TikTok is, who uses it, and what those people are already more likely to believe. Of TikTok’s estimated 150 million US monthly active users, about 60 percent are between the ages of 16 to 24, and another 26 percent are between 25 and 44. It is an app dominated by young people, and young people happen to sympathize with Palestine.
Al met al snap ik niet waarom dit artikel geschreven is met zo weinig achtergrond onderzoek. Was hier specifiek vraag naar gedaan van hogerop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:06

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
De auteur heeft de kritiek behandeld en erop gereageerd, er is wat mij betreft geen reden de discussie verder te voeren dus ik sluit het topic. De suggestie dat DPG invloed heeft op onze redactionele keuzes vind ik kwalijk; niemand van DPG heeft ons ooit verteld wat we wel en niet mogen schrijven en zal dat ook nooit doen (of tenminste, ze mogen het proberen maar dan stappen er heel wat redacteuren op denk ik :) ). Daarvoor verwijs ik ook graag naar ons redactiestatuut.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.