Goedemorgen mede-Tweakers,
Ik loop al een tijdje rond met het idee om het dubbelglas van mijn woning (bj 1990) te laten vervangen door HR++ glas. Toen we het huis een aantal jaar geleden kochten hebben we een uitbouw laten plaatsen waarin al HR++ glas zat, tevens was er op enkele plekken nog enkel glas aanwezig (voordeur, zolder) wat we inmiddels ook al hebben laten vervangen.
Ik ben eigenlijk niet per se op zoek naar enorme besparingen, maar vooral naar meer comfort en een beter binnenklimaat. De woning is voorzien van houten kozijnen met in elke (slaap)kamer een raam dat naar buiten open draait en in de woonkamer een aluminium schuifrooster (lees: gat met gaas) voor frisse lucht. Daarnaast is er een Itho MV-box met ingebouwde vochtsensor en ik heb daaraan ook een CO2-sensor gekoppeld die in de woonkamer hangt (zuigt af in de keuken/woonkamer, toilet en badkamer).
Het idee om met het glas bezig te gaan komt eigenlijk van meerdere kanten:
Long story short: hebben jullie zelf ervaring/advies omtrent mijn situatie, zie ik nog dingen over het hoofd, of moet ik gewoon een klap op die offerte geven?
Ik loop al een tijdje rond met het idee om het dubbelglas van mijn woning (bj 1990) te laten vervangen door HR++ glas. Toen we het huis een aantal jaar geleden kochten hebben we een uitbouw laten plaatsen waarin al HR++ glas zat, tevens was er op enkele plekken nog enkel glas aanwezig (voordeur, zolder) wat we inmiddels ook al hebben laten vervangen.
Ik ben eigenlijk niet per se op zoek naar enorme besparingen, maar vooral naar meer comfort en een beter binnenklimaat. De woning is voorzien van houten kozijnen met in elke (slaap)kamer een raam dat naar buiten open draait en in de woonkamer een aluminium schuifrooster (lees: gat met gaas) voor frisse lucht. Daarnaast is er een Itho MV-box met ingebouwde vochtsensor en ik heb daaraan ook een CO2-sensor gekoppeld die in de woonkamer hangt (zuigt af in de keuken/woonkamer, toilet en badkamer).
Het idee om met het glas bezig te gaan komt eigenlijk van meerdere kanten:
- een slaapkamer heeft een barst in het glas (binnen), maar is verder niet lek (als in: geen vocht tussen het glas);
- alle slaapkamers en de badkamer hebben het probleem dat de kozijnen verzakt zijn. Aan de scharnierkant hangt het netjes, maar aan de onderkant van de sluitzijde klemmen ze allemaal;
- vooral in de winter veel last van beslagen ramen, zowel in de slaapkamers als in de woonkamer (maar alleen op het originele glas, niet in de uitbouw). De slaapkamerramen zijn nu vaak 's nachts dicht, omdat het anders te koud wordt. Beneden houden we in principe het ventilatierooster open, tenzij de buren alledrie hun houtkachels vol opstoken, want dan stinkt mijn hele woonkamer naar brand... We hebben trouwens ook vloerverwarming aangelegd, dus de originele radiatoren onder de ramen zijn ook weg, helpt ook niet mee denk ik;
- alle dubbelglas vervangen door HR++ glas;
- tijdens het plaatsen alle kozijnen van de draairamen opnieuw laten uitrichten voor het opnieuw plaatsen, zodat die weer goed sluiten;
- Elke (slaap)kamer + overloop voorzien van een ventilatierooster;
- Badkamer krijgt satijnglas tegen de inkijk;
- Ik heb nu een offerte met DucoTon 10 roosters, maar ik zou daar liever de ZR (zelfregulerende) variant voor willen hebben, zodat die roosters gewoon altijd maximaal open kunnen blijven staan ook bij harde wind. Is dat een logische gedachte of zie ik dan wat over het hoofd?
- Vervolgens zou ik daar dan ook (Duco)Filters in willen doen ivm de eerder genoemde fanatiek stokende buren, maar dan neemt de capaciteit natuurlijk af. Heeft het dan zin om een extra rooster te plaatsen?
- Mij werd afgeraden om een ventilatierooster in de badkamer te plaatsen, omdat je beter onder de deur(en) door lucht via de slaapkamers zou kunnen aanzuigen. Dat noemt MilieuCentraal ook, dus dat lijkt me wel in orde. Ik vraag me dan alleen nog af of ik dan op de overloop ook een rooster zou moeten doen, of dat dan juist weer voor minder ventilatie op de slaapkamers zorgt
Long story short: hebben jullie zelf ervaring/advies omtrent mijn situatie, zie ik nog dingen over het hoofd, of moet ik gewoon een klap op die offerte geven?