Dubbelglas --> HR++

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 22:02
Goedemorgen mede-Tweakers,

Ik loop al een tijdje rond met het idee om het dubbelglas van mijn woning (bj 1990) te laten vervangen door HR++ glas. Toen we het huis een aantal jaar geleden kochten hebben we een uitbouw laten plaatsen waarin al HR++ glas zat, tevens was er op enkele plekken nog enkel glas aanwezig (voordeur, zolder) wat we inmiddels ook al hebben laten vervangen.

Ik ben eigenlijk niet per se op zoek naar enorme besparingen, maar vooral naar meer comfort en een beter binnenklimaat. De woning is voorzien van houten kozijnen met in elke (slaap)kamer een raam dat naar buiten open draait en in de woonkamer een aluminium schuifrooster (lees: gat met gaas) voor frisse lucht. Daarnaast is er een Itho MV-box met ingebouwde vochtsensor en ik heb daaraan ook een CO2-sensor gekoppeld die in de woonkamer hangt (zuigt af in de keuken/woonkamer, toilet en badkamer).

Het idee om met het glas bezig te gaan komt eigenlijk van meerdere kanten:
  • een slaapkamer heeft een barst in het glas (binnen), maar is verder niet lek (als in: geen vocht tussen het glas);
  • alle slaapkamers en de badkamer hebben het probleem dat de kozijnen verzakt zijn. Aan de scharnierkant hangt het netjes, maar aan de onderkant van de sluitzijde klemmen ze allemaal;
  • vooral in de winter veel last van beslagen ramen, zowel in de slaapkamers als in de woonkamer (maar alleen op het originele glas, niet in de uitbouw). De slaapkamerramen zijn nu vaak 's nachts dicht, omdat het anders te koud wordt. Beneden houden we in principe het ventilatierooster open, tenzij de buren alledrie hun houtkachels vol opstoken, want dan stinkt mijn hele woonkamer naar brand... We hebben trouwens ook vloerverwarming aangelegd, dus de originele radiatoren onder de ramen zijn ook weg, helpt ook niet mee denk ik;
Mijn idee is nu als volgt:
  • alle dubbelglas vervangen door HR++ glas;
  • tijdens het plaatsen alle kozijnen van de draairamen opnieuw laten uitrichten voor het opnieuw plaatsen, zodat die weer goed sluiten;
  • Elke (slaap)kamer + overloop voorzien van een ventilatierooster;
  • Badkamer krijgt satijnglas tegen de inkijk;
Maar ik heb nog wel wat vragen, waar jullie mogelijk ook ideeën bij hebben:
  • Ik heb nu een offerte met DucoTon 10 roosters, maar ik zou daar liever de ZR (zelfregulerende) variant voor willen hebben, zodat die roosters gewoon altijd maximaal open kunnen blijven staan ook bij harde wind. Is dat een logische gedachte of zie ik dan wat over het hoofd?
  • Vervolgens zou ik daar dan ook (Duco)Filters in willen doen ivm de eerder genoemde fanatiek stokende buren, maar dan neemt de capaciteit natuurlijk af. Heeft het dan zin om een extra rooster te plaatsen?
  • Mij werd afgeraden om een ventilatierooster in de badkamer te plaatsen, omdat je beter onder de deur(en) door lucht via de slaapkamers zou kunnen aanzuigen. Dat noemt MilieuCentraal ook, dus dat lijkt me wel in orde. Ik vraag me dan alleen nog af of ik dan op de overloop ook een rooster zou moeten doen, of dat dan juist weer voor minder ventilatie op de slaapkamers zorgt
Ik heb al even snel zitten rekenen wat theoretisch aan ventilatieroosters nodig heb om de maximale capaciteit van mijn MV-box (325m3/h) mogelijk te maken, dat is toch nog best veel (ruwweg 9-11 strekkende meter). Ik ben dus geneigd om te zeggen dat een roostertje meer altijd beter is dan eentje minder, dicht kan altijd nog ;)

Long story short: hebben jullie zelf ervaring/advies omtrent mijn situatie, zie ik nog dingen over het hoofd, of moet ik gewoon een klap op die offerte geven? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Ik heb nu een offerte met DucoTon 10 roosters, maar ik zou daar liever de ZR (zelfregulerende) variant voor willen hebben, zodat die roosters gewoon altijd maximaal open kunnen blijven staan ook bij harde wind. Is dat een logische gedachte of zie ik dan wat over het hoofd?
Ik heb bij de glaszetter aangegeven welke Duco roosters ik wil hebben. Ook moeten herhalen dat ik ZR wil. Geen filters, want niet nodig.

In de badkamer zou ik geen rooster plaatsen. Gebruiken moet je het eigenlijk niet of je moet het telkens openen/sluiten. Tevens is er flinke kans dat het alsnog het koudste punt en dus condensatie punt wordt.

Ik heb een paar naar buiten draaiende ramen omgebouwd (met ombouwkit) naar draaikiep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 22:24

Sebastiaan

....

Ik heb hetzelfde idee voor mijn woning, dus uit interesse, of wat voor bedrag komt de offerte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:35:
Goedemorgen mede-Tweakers,

Ik loop al een tijdje rond met het idee om het dubbelglas van mijn woning (bj 1990) te laten vervangen door HR++ glas. Toen we het huis een aantal jaar geleden kochten hebben we een uitbouw laten plaatsen waarin al HR++ glas zat, tevens was er op enkele plekken nog enkel glas aanwezig (voordeur, zolder) wat we inmiddels ook al hebben laten vervangen.

Ik ben eigenlijk niet per se op zoek naar enorme besparingen, maar vooral naar meer comfort en een beter binnenklimaat. De woning is voorzien van houten kozijnen met in elke (slaap)kamer een raam dat naar buiten open draait en in de woonkamer een aluminium schuifrooster (lees: gat met gaas) voor frisse lucht. Daarnaast is er een Itho MV-box met ingebouwde vochtsensor en ik heb daaraan ook een CO2-sensor gekoppeld die in de woonkamer hangt (zuigt af in de keuken/woonkamer, toilet en badkamer).

Het idee om met het glas bezig te gaan komt eigenlijk van meerdere kanten:
  • een slaapkamer heeft een barst in het glas (binnen), maar is verder niet lek (als in: geen vocht tussen het glas);
  • alle slaapkamers en de badkamer hebben het probleem dat de kozijnen verzakt zijn. Aan de scharnierkant hangt het netjes, maar aan de onderkant van de sluitzijde klemmen ze allemaal;
  • vooral in de winter veel last van beslagen ramen, zowel in de slaapkamers als in de woonkamer (maar alleen op het originele glas, niet in de uitbouw). De slaapkamerramen zijn nu vaak 's nachts dicht, omdat het anders te koud wordt. Beneden houden we in principe het ventilatierooster open, tenzij de buren alledrie hun houtkachels vol opstoken, want dan stinkt mijn hele woonkamer naar brand... We hebben trouwens ook vloerverwarming aangelegd, dus de originele radiatoren onder de ramen zijn ook weg, helpt ook niet mee denk ik;
Mijn idee is nu als volgt:
  • alle dubbelglas vervangen door HR++ glas;
  • tijdens het plaatsen alle kozijnen van de draairamen opnieuw laten uitrichten voor het opnieuw plaatsen, zodat die weer goed sluiten;
  • Elke (slaap)kamer + overloop voorzien van een ventilatierooster;
  • Badkamer krijgt satijnglas tegen de inkijk;
Maar ik heb nog wel wat vragen, waar jullie mogelijk ook ideeën bij hebben:
  • Ik heb nu een offerte met DucoTon 10 roosters, maar ik zou daar liever de ZR (zelfregulerende) variant voor willen hebben, zodat die roosters gewoon altijd maximaal open kunnen blijven staan ook bij harde wind. Is dat een logische gedachte of zie ik dan wat over het hoofd?
  • Vervolgens zou ik daar dan ook (Duco)Filters in willen doen ivm de eerder genoemde fanatiek stokende buren, maar dan neemt de capaciteit natuurlijk af. Heeft het dan zin om een extra rooster te plaatsen?
  • Mij werd afgeraden om een ventilatierooster in de badkamer te plaatsen, omdat je beter onder de deur(en) door lucht via de slaapkamers zou kunnen aanzuigen. Dat noemt MilieuCentraal ook, dus dat lijkt me wel in orde. Ik vraag me dan alleen nog af of ik dan op de overloop ook een rooster zou moeten doen, of dat dan juist weer voor minder ventilatie op de slaapkamers zorgt
Ik heb al even snel zitten rekenen wat theoretisch aan ventilatieroosters nodig heb om de maximale capaciteit van mijn MV-box (325m3/h) mogelijk te maken, dat is toch nog best veel (ruwweg 9-11 strekkende meter). Ik ben dus geneigd om te zeggen dat een roostertje meer altijd beter is dan eentje minder, dicht kan altijd nog ;)

Long story short: hebben jullie zelf ervaring/advies omtrent mijn situatie, zie ik nog dingen over het hoofd, of moet ik gewoon een klap op die offerte geven? O-)
Je zou eerst kunnen nadenken over de wijze van ventileren en of je niet liever WTW wilt gaan gebruiken.
Je huidige wijze van ventileren is niet bepaald energiezuinig, sommigen ervaren tocht, roosters zijn een soort koudebrug en roosters laten ook geluid door. Roosters zijn ook niet goedkoop.
Als je voor WTW kiest dan kunnen de roosters in de kozijnen namelijk helemaal komen te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Hmm, nee daar had ik nog niet eerder over nagedacht. Klinkt me wel als een heel veel ingrijpender verhaal als een paar roosters, maar ik begrijp de punten die je aandraagt. Zal me eens inlezen, bedankt voor het meedenken iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:07

Yucon

*broem*

Sebastiaan schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:33:
Ik heb hetzelfde idee voor mijn woning, dus uit interesse, of wat voor bedrag komt de offerte?
Ik heb het een paar jaar geleden laten doen en ik ben er erg blij mee. Het is lastig te zeggen of het wat betreft energieverbruik nou echt veel uitmaakt maar het voelt iig veel comfortabeler aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:57
Rukapul schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:02:
[...]

Ik heb bij de glaszetter aangegeven welke Duco roosters ik wil hebben. Ook moeten herhalen dat ik ZR wil. Geen filters, want niet nodig.
Kun je een ZR rooster ergens aan herkennen? Wanneer hier de (harde) wind er opstaat begint het rolgordijn wat ervoor hangt flink te klapperen, dat ik soms twijfel of het goede rooster er wel in zit.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:59

JustDutch

was ambtenaar :)

nokiaan958GB schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 21:31:
[...]

Je zou eerst kunnen nadenken over de wijze van ventileren en of je niet liever WTW wilt gaan gebruiken.
Je huidige wijze van ventileren is niet bepaald energiezuinig, sommigen ervaren tocht, roosters zijn een soort koudebrug en roosters laten ook geluid door. Roosters zijn ook niet goedkoop.
Als je voor WTW kiest dan kunnen de roosters in de kozijnen namelijk helemaal komen te vervallen.
Hoe zie je dat voor je? MV vervangen door traditionele WTW is vaak niet mogelijk i.v.m. aanleg benodigde kanalen. Paar roostertjes zijn vaak goedkoper dan een kanalenstelsel en dure WTW unit. En een traditionele WTW mag dan misschien energiezuiniger zijn, qua maandelijkse lasten maakte het vaak niets uit, of vaak onvoordeliger (elektra was duurder dan gas), maar ja, de laatste keer dat ik een woning doorrekende was alweer 10 jaar geleden.
Of zit je aan een ventilatie WTW te denken, daar hoor ik niet zulke goede verhalen over. Vooral veel theoretische resultaten, maar de praktijk schijnt nog al tegen te vallen, dan kun je beter over naar een buitenunit.
En voor het binnenklimaat, blijf lekker bij ventilatieroosters.....

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Raem schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:55:
[...]

Kun je een ZR rooster ergens aan herkennen? Wanneer hier de (harde) wind er opstaat begint het rolgordijn wat ervoor hangt flink te klapperen, dat ik soms twijfel of het goede rooster er wel in zit.
ZR is een flap. Mogelijk dat je bij Duco productinfo en -fotos hem kun herkennen. Vervolgens zul je de kap eraf moeten klikken om het te bekijken waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
JustDutch schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:08:
[...]

Hoe zie je dat voor je? MV vervangen door traditionele WTW is vaak niet mogelijk i.v.m. aanleg benodigde kanalen. Paar roostertjes zijn vaak goedkoper dan een kanalenstelsel en dure WTW unit. En een traditionele WTW mag dan misschien energiezuiniger zijn, qua maandelijkse lasten maakte het vaak niets uit, of vaak onvoordeliger (elektra was duurder dan gas), maar ja, de laatste keer dat ik een woning doorrekende was alweer 10 jaar geleden.
Of zit je aan een ventilatie WTW te denken, daar hoor ik niet zulke goede verhalen over. Vooral veel theoretische resultaten, maar de praktijk schijnt nog al tegen te vallen, dan kun je beter over naar een buitenunit.
En voor het binnenklimaat, blijf lekker bij ventilatieroosters.....
Grappig, in het nieuwbouwtopic wil bijna niemand meer ventilatieroosters.

Een beetje ventilatiebox zuigt zomaar per uur 300 kubieke meter warme lucht uit je huis. Het zou me verbazen dat je zoiets niet gaat merken.

Nee, een wtw-unit is niet plug en play maar je hoeft in het leven ook niet altijd de weg van de minste weerstand te kiezen :? >:) Je kunt iig even bekijken hoe ingewikkeld het is. O ja, je komt ook eventueel in aanmerking voor subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:57
Rukapul schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:16:
[...]

ZR is een flap. Mogelijk dat je bij Duco productinfo en -fotos hem kun herkennen. Vervolgens zul je de kap eraf moeten klikken om het te bekijken waarschijnlijk.
Er zit een QR code op (die werkte eerder volgens mij niet). En die gaat naar de Ducoton 10 ZR pagina, dus dan klopt het wel wat erin zit ga ik vanuit.
Blijf het klapperen van de rolgordijnen wel vreemd vinden in ieder geval. Mijn verwachting was dat het ZR systeem die windvlagen zou opvangen en dit niet zou moeten gebeuren.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-09 09:01
Raem schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:27:
[...]

Er zit een QR code op (die werkte eerder volgens mij niet). En die gaat naar de Ducoton 10 ZR pagina, dus dan klopt het wel wat erin zit ga ik vanuit.
Blijf het klapperen van de rolgordijnen wel vreemd vinden in ieder geval. Mijn verwachting was dat het ZR systeem die windvlagen zou opvangen en dit niet zou moeten gebeuren.
Bij mij hoor ik de roosters zelf klapperen bij een harde windvlaag. Daar herken je ze dus ook aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 23:15
Wtw besparing begint bij 20% en kan bij een zeer goed geisoleerde woning voor 50% besparing zorgen.
Daarnaast kun je de lucht goed filteren tegen houtrook en bijv pollen.
Tot slot garandeer je in elke slaapkamer goede co2 nivo’s roosters kunnen dit niet, nooit. Ze hadden ook nooit in de huidige bouweisen gemogen.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Alleen zitten de kanalen van een wtw installatie na een jaar al vol met stof, bacteriën en schimmels omdat nu frisse lucht te noemen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
digifun schreef op zondag 24 maart 2024 @ 23:48:
Alleen zitten de kanalen van een wtw installatie na een jaar al vol met stof, bacteriën en schimmels omdat nu frisse lucht te noemen.
Heb je wel eens zo'n rooster opengemaakt? Als de luchtvochtigheid ook maar iets te hoog is hangen de druppen aan het rooster. 1x raden wat er dan in het rooster heel goed wil groeien...

Maargoed, ik ben hier juist alles aan het ventileren met een reguliere box. Ding heeft een automatische vochtsensor en vanuit HomeAssistant stuur ik op basis van CO2. Voorheen had ik alleen roosters en klepraampjes. Dan is CO2 en vocht gestuurde ventilatie een hele grote sprong vooruit.

Merk wel dat "raampje open" de balans gruwelijk verstoort. CO2 blijft dan hoog in andere ruimtes en die ene slaapkamer wordt steenkoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Kan je niet beter de kozijnen mee vervangen, zeker als je boven problemen hebt dat de kozijnen niet meer goed sluiten is dat waarschijnlijk eerder een probleem dan het glas zelf.

Zelfs met enkel glas kan je er in de meeste gevallen nog wel tegen stoken zodat het niet koud is in huis dus comfort verschil tussen HR+ en HR++ zal er niets zijn.
Maar als je ramen niet goed sluiten dan krijg je wel tocht en dat is wel comfort verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpenator2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-09 21:13
Interessant topic waarbij ik met een soortgelijke zoektocht bezig ben. Als je geen roosters neemt hoe lucht je dan de kamer / het huis?

En neem je de ramen die in buitendeuren zitten dan ook mee in zo'n project?
_JGC_ schreef op maandag 25 maart 2024 @ 00:01:
[...]
Maargoed, ik ben hier juist alles aan het ventileren met een reguliere box. Ding heeft een automatische vochtsensor en vanuit HomeAssistant stuur ik op basis van CO2. Voorheen had ik alleen roosters en klepraampjes. Dan is CO2 en vocht gestuurde ventilatie een hele grote sprong vooruit.
Mag ik vragen welke CO2 sensors jij gebruikt? Want ik vind die dingen erg duur om in iedere kamer te plaatsen, waarbij de goedkopere exemplaren meestal niet betrouwbaar zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Erpenator2 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:21:
Interessant topic waarbij ik met een soortgelijke zoektocht bezig ben. Als je geen roosters neemt hoe lucht je dan de kamer / het huis?

En neem je de ramen die in buitendeuren zitten dan ook mee in zo'n project?

[...]

Mag ik vragen welke CO2 sensors jij gebruikt? Want ik vind die dingen erg duur om in iedere kamer te plaatsen, waarbij de goedkopere exemplaren meestal niet betrouwbaar zijn?
Resideo R200, van marktplaats geplukt, 2 stuks voor 50 euro. Waren destijds bij Ibood in de aanbieding.

Heb daar een ESP8266 ingesoldeerd en in één van de exemplaren ook een RF chip die de Orcon box kan aansturen.

Ze zullen niet exact aangeven hoeveel ppm er in de lucht hangt, maar grofweg kan je er wel op sturen. Er zit automatische calibratie op die zo nu en dan bepaalt dat de laagst gemeten waarde in 24 uur 400ppm zou moeten zijn. Beste is om ze bij ingebruikname eerst een halfuur buiten te leggen (zit accu in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:41
Bekijk goed de specificaties van het glas. HR++ is glas met een U-waarde lager dan 1.3. Dat kan dus 0.9 of 1.2 zijn. Dat lijkt een klein verschil maar is er wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Erpenator2 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:21:
Eh wat dacht je van het raam open doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpenator2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-09 21:13
Shadowhawk00 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:29:
Eh wat dacht je van het raam open doen?
Terechte opmerking, maar dat is bij ons niet mogelijk in alle ruimtes. Nu hebben we voor ventilatie ventilatieroosters, maar lees hier regelmatig dat je deze niet meer wilt als je toch je ramen gaat vervangen. Voor ons zou dat betekenen dat op de benedenverdieping ventilatie alleen mogelijk is door (buiten) deuren te openen. Dit is dus (voor ons) iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 14:20
nokiaan958GB schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:19:
[...]

Grappig, in het nieuwbouwtopic wil bijna niemand meer ventilatieroosters.

Een beetje ventilatiebox zuigt zomaar per uur 300 kubieke meter warme lucht uit je huis. Het zou me verbazen dat je zoiets niet gaat merken.
Klopt niet. Ten eerste stel je de max in op de unit zelf en die is in bijna alle gevallen lager dan 100% (tenzij erg grote kamers of meerdere badkamers). Bij ons rond de 55%-60% (woonkamer 2x ventiel 40m2 , badkamer 1x ventiel 6m2 en toilet 1x ventiel). Is zat. Dus max is rond de 60% van die 300 m3/U. Vervolgens gebeurt dat alleen bij de hoogste stand als er teveel co2 of luchtvochtigheid is. Buiten dat uurtje per dag trekt het systeem rond de 60m3/u.
Erpenator2 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:36:
[...]

Terechte opmerking, maar dat is bij ons niet mogelijk in alle ruimtes. Nu hebben we voor ventilatie ventilatieroosters, maar lees hier regelmatig dat je deze niet meer wilt als je toch je ramen gaat vervangen. Voor ons zou dat betekenen dat op de benedenverdieping ventilatie alleen mogelijk is door (buiten) deuren te openen. Dit is dus (voor ons) iets om rekening mee te houden.
Het is of een C of D systeem. In een C-systeem verloopt de toevoer op een natuurlijke manier, via een raamrooster. In een D-systeem ventilatie wordt de buitenlucht centraal aangezogen door een ventilator en via een kanalensysteem verspreid in het gebouw naar de verschillende ruimtes. Heb je geen systeem dat de lucht van buiten aanzuigt, moet je roosters plaatsen. Tenzij je elke dag overal je ramen open wilt zetten, maar dan kun je alvast je voorschot voor energie flink verhogen.

[ Voor 41% gewijzigd door Barre_Code op 25-03-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Barre_Code Mijn Orcon mvs15 box kan 520 kuub per uur, dat is elk uur anderhalf keer mijn huis verversen. Gelukkig staat ie standaard op stand 1 en op vocht of co2 gaat ie naar stand 2.
70 kuub per uur of 150 kuub per uur.

Is nog steeds teveel voor alleen de bovenverdieping, maar lager kan die box niet. Zal blij zijn als ik tzt ook een buis naar beneden kan aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:15

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier is pas al het glas vervangen, idem van oud dubbelglas (1994) naar HR++ van U1.1

We hebben er bewust voor gekozen géén roosters te plaatsen. Het glas houdt het geluid van de weg prima tegen, maar met roosters maak je dat in één keer ongedaan. Je hoort de mensen op straat praten en dus ook andersom.

Daarbij hebben we aan de achterkant van de woning een klein klapraam meestal 24/7 open staan (met inbraakpreventiedinges) die icm centrale afzuiging voldoende ververst. Door de luchtstroom die we daarmee een bepaalde richting forceren, hebben we beneden ook in alle ruimten de nodige verversing.

De slaapkamers worden dagelijks gelucht door een raam open te zetten en kan 's nachts nog wel op een kier blijven. Behalve wanneer we géén geluidjes naar buiten toe willen, dan gaat het raam even helemaal dicht :P

Voordeel: met harde wind kunnen we de boel goed afsluiten en met vorst eveneens, zonder die koudeval.
Met een dicht rooster en vorst (of buiten onder de 12 graden al) heb je tocht door afkoelende lucht (koudeval). Zonder rooster niet, en kun je makkelijk kiezen waar je met een raampje de lucht binnenlaat: als je op de bank hangt in de keuken een raam open, als je aan het eten bent aan voorin de woonkamer een raampje open. 's nachts, met storm en met vorst méér dichthouden (ik weet het: de CO blijven monitoren) en je woont comfortabeler.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:16
Raem schreef op zondag 24 maart 2024 @ 22:27:
[...]

Die zelfregelende roosters gaan dichter staan als de winddruk toeneemt, maar zal nog altijd (extra) luchttoevoer geven; variatie in winddruk kan je gordijn laten bewegen.

Er kan ook wat anders aan de hand zijn: de zelfregelende klep zit er niet in. Er zijn best wat glas/ kozijnbedrijven die deze klep eruit halen vòòr het plaatsen van het rooster, vanwege klachten over klepperen.
Ik had zelf ook zo een “overijverig” bedrijf over de vloer gehad. Die konden dus terugkomen van mij om een nieuw rooster te plaatsen, want had expliciet een ‘ZR’ laten offereren.
Je herkent dat de klep ontbreekt als je daglicht door je rooster ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Om nog op de topic starter terug te komen: hier ook alle 1998 dubbele beglazing laten vervangen door HR++ (1,2U).
Afdronk:
- Bespaart wel iets, maar is financieel geen positieve business case, terugverdientijd is langer dan de technische levensduur (25 jaar)
- Comfort verhogend
- nog steeds wat condens in (onder)hoeken van ramen. Oorzaak: vloerverwarming en zware gordijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Krijg nou wat, ik heb helemaal geen notificaties gehad van alle reacties hier, vandaar mijn "plotselinge" afwezigheid in dit topic :X

De WTW-route gaan we niet bewandelen: te ingrijpend voor ons om nu aan te beginnen.

Ik heb nu twee partijen om een (nieuwe) offerte gevraagd met daarbij expliciet de vraag welke roosters zij zouden adviseren (reguliere DucoTon of ZR) en waarom.

Daarnaast ook bij beiden het verzoek of ze de ramen opnieuw kunnen afstellen. Enig zoekwerk (o.a. HIER) leerde mij dat je, zodra het glas uit het kozijn is gehaald, de boel opnieuw zou moeten kunnen uitrichten.Klinkt mij aannemelijk in de oren, want een rechthoek is natuurlijk wat flexibel in dat opzicht. Ik heb alle betroffen ramen namelijk eens opgemeten en vrijwel zonder uitzondering is de ene diagonaal (gemeten vanaf de bovenzijde van de scharnierende kant) 1cm groter dan de ander (gemeten vanaf de onderzijde van de scharnierende kant): een mooie paralellogram dus ;)

@H. Lal bedankt voor je input, dat was ook vooraf mijn inschatting. Je geeft wel aan nog steeds condens te ervaren, heb je het idee dat dat met het nieuwe glas wel minder is geworden, of daarin eigenlijk geen verschil?

Nu even afwachten welke offertes eruit komen O-) Dank voor het meedenken zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
@Stalensnuitje
Ik vind niet dat het condens significant is afgenomen. Het was ook niet heel veel. Wel net een randje schimmel op de kitrand aan het eind van de winter.
De belangrijkste reden dat ik al het dubbelglas heb laten vervangen, is dat ik al 2 lekke ruiten had. Aangezien het glas bijna 25 jaar oud was en de kozijnen zelf nog in uitstekende staat waren, besloot ik al het glas maar te vervangen. Elke keer voor laten rijden van een glaszetter bespaart ook niet in de kosten en hoeft het ook maar 1 keer geschilderd te worden.
Pagina: 1