Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:52
Dag medetweakers,

Ik ben voor mn vriendin een build aan het samenstellen, en ik wil als bootdrive een m.2 ssd mét DRAM cache.
Het overgrote gebruik van de pc is voor gaming. Als tweede SSD heb ik de Lexar NM710 2tb, welke de budget aanrader is van de laatste SSD BBG.

Ik had voor de bootdrive eerst de Kingston KC3000 512gb in gedachten, maar toen zag ik dat de Mushkin vortex 1tb een tientje duurder is. Ik kan alleen niet echt reviews vinden van de Mushkin Vortex, heeft iemand hier ervaring mee? Het valt me ook op de deze drive best lage IOPS heeft voor random read.

Verder zag ik de samsung 970 evo plus 1tb, welke ongeveer de zelfde prijs heeft, maar deze heeft veel lagere reads en writes, en is "maar" pci-e 3.0 ipv 4.0.

En hoe belangrijk is een DRAM Cache in je SSD? Is dit "nodig" voor een boot drive? Als ik in de recentste SSD BBG kijk is de budget hebben de beste, als de budget aanrader geen cache namelijk.

Groeten, Pim

[ Voor 61% gewijzigd door Pimmetjuuh op 22-03-2024 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:30
Wat is je vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:58
oke? en wat is nou je vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
Excuus ik drukte perongeluk op enter toen ik de titel aanpasde en toen finishde tweakers de post, ik ben hem verder aan het typen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
@Dirtyrockers @99ruud99 Post is nu compleet :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:28

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Een beetje afhankelijk van welke spellen je wil spelen is 500 Gb niet erg groot.

Om een voorbeeldje te geven: ik heb op het moment Forza Horizon 5 (± 170 Gb), Assassin's Creed Valhalla (145 Gb), Red Dead Redemption (120 Gb) en nog een paar van dat soort spellen geïnstalleerd. Zelfs iets minder grote spellen als F1 23 (60 Gb) en Horizon Zero Dawn (55Gb) nemen al flink ruimte in. Ik had eerst een 512Gb boot drive en daarnaast 1Tb voor opslag/spellen, maar heb er na een jaartje oid een 2Tb bij gezet.

In de praktijk speel ik meestal maar 2 of 3 spellen veel tijdens een periode, maar nu kan ik redelijk veel spellen geïnstalleerd laten staan en er eens een uurtje in steken als ik zin heb zonder dat ik eerst 100+ Gb moet gaan downloaden en een ander spel moet verwijderen.

Als je vooral Fortnite of Roblox speelt is het natuurlijk anders; die nemen misschien rond de 20 Gb per stuk in? Ook oudere spellen zijn vaak minder hongerig voor ruimte.

Lang verhaal kort: in een game-desktop zou ik zeker voor 1 Tb gaan, en als het budget er is zelfs meer. Opslag is later wel relatief makkelijk bij te plaatsen, dus kan je nu "genoeg" nemen en het meeste van je budget besteden aan CPU/GPU en ander minder makkelijk te upgraden onderdelen, en bijvoorbeeld volgend jaar opslag en/of RAM uitbreiden als dat nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Ook ik zou 1 tb gaan, en bijvoorbeeld lexar 710 pakken. Goedkoop en prima ssd.

Best Buy Guide: Beste 1TB-ssd's

Als het iets meer mag kosten is de 790 een stuk sneller.

Compromis, pak enkel een 2 tb 790, dat gemis aan dram op de ssd is niet zo extreem belangrijk voor gaming. Zolang je maar ssd hebt ;)

[ Voor 74% gewijzigd door 99ruud99 op 22-03-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
Een beetje afhankelijk van welke spellen je wil spelen is 500 Gb niet erg groot.
Vandaar de extra 2tb drive voor de games. Games wordt een mix van de indie games als stardew, it takes two, jusant, maar ook games als Baldurs gate, Horizon Forbidden West etc.
Opslag is later wel relatief makkelijk bij te plaatsen
Het wordt een ITX build in de Fractal design terra, welke maar 1 2,5" bay heeft op een niet heel handige plek, dus bij plaatsen heeft voor mij niet de voorkeur. Het bord heeft 2 m.2 sloten en die wil ik graag zo goed mogelijk benutten, om bovengenoemde reden.

Bedankt voor de tips in ieder geval @gwystyl @99ruud99

Maar voor mij nu nog de vraag, hoeveel waarde moet ik hechten aan de aanwezigheid van DRAM cache?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Voor gaming? Erg weinig, bovendien zodra de cache vol zit heb je een trage ssd.

Ik zou eerder de 710 eruit gooien en een 790 pakken dan een 710 + cache ssd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:52
gwystyl schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:14:

Om een voorbeeldje te geven: ik heb op het moment Forza Horizon 5 (± 170 Gb), Assassin's Creed Valhalla (145 Gb), Red Dead Redemption (120 Gb) en nog een paar van dat soort spellen geïnstalleerd. Zelfs iets minder grote spellen als F1 23 (60 Gb) en Horizon Zero Dawn (55Gb) nemen al flink ruimte in. Ik had eerst een 512Gb boot drive en daarnaast 1Tb voor opslag/spellen, maar heb er na een jaartje oid een 2Tb bij gezet.

In de praktijk speel ik meestal maar 2 of 3 spellen veel tijdens een periode, maar nu kan ik redelijk veel spellen geïnstalleerd laten staan en er eens een uurtje in steken als ik zin heb zonder dat ik eerst 100+ Gb moet gaan downloaden en een ander spel moet verwijderen.

Als je vooral Fortnite of Roblox speelt is het natuurlijk anders; die nemen misschien rond de 20 Gb per stuk in? Ook oudere spellen zijn vaak minder hongerig voor ruimte.

Lang verhaal kort: in een game-desktop zou ik zeker voor 1 Tb gaan, en als het budget er is zelfs meer. Opslag is later wel relatief makkelijk bij te plaatsen, dus kan je nu "genoeg" nemen en het meeste van je budget besteden aan CPU/GPU en ander minder makkelijk te upgraden onderdelen, en bijvoorbeeld volgend jaar opslag en/of RAM uitbreiden als dat nodig is.
Off topic: FYI, Gb/Tb is niet het zelfde als GB/TB die je zult bedoelen.

Verder is een bootdrive van 512GB prima, als je daarnaast een 2TB drive hebt voor de games.
Hou rekening mee dat een tweede schijf soms niet optimaal benut kan worden, voornamelijk bij low budget moederborden. Hebben bijvoorbeeld wel meerdere aansluitingen, maar delen de bandwidth/channels.

Ik zou Mushkin Vortex overslaan, en niet besparen op onbekende merken. Deze zijn niks voor niks goedkoper.

DRAM-less is prima, je merkt pas het verschil als je veel gaat schrijven, terwijl je met booten en gamen juist leest i.p.v. schrijft. Echter ondersteunen veel NVMe SSD's ook HMB, waardoor je DRAM van de host machine wordt gebruikt.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
Ik zag dat de Lexar 790 een deel van het system RAM gebruikt als DRAM cache, dus ik heb nu de Muskin Vortex 1tb (boot drive) vervangen door de Lexar 790 1tb.

Huidige config is dus nu:
  • Boot drive: Lexar 790 1tb
  • Data drive: Lexar 710 2tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Waarom wil je 2 ssds?

Ik zou 1 2 tb of zelfs 1 4tb pakken.

Er is geen voordeel aan aparte os - ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
Er is geen voordeel aan aparte os - ssd.
Ik dacht dat het juist aangeraden werd om je OS en je data gescheiden te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Vroeger wel ja, met HDD's.
Met SSD's is dat totaal niet meer van toepassing.
Pagina: 1